Dolby Digital 5.1 via Creative X-Fi optical-in met Windows7?

Pagina: 1
Acties:

• FiRePaTH
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-01 14:37

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
Het probleem is als volgt:

Ik wil mijn xbox360 aansluiten via de optical-in met Dolby Digital 5.1 van mijn Creative X-Fi Titanium Pci-Express.

Nu krijg ik wel perfect geluid als ik de xbox360 instel op 2.0 Dolby Stereo (PCM), echter als ik het geluid van de xbox360 instel op Dolby Digital 5.1, krijg ik alleen een harde ruis (het gecodeerde Dolby Digital Signaal).

Als ik de xbox360 rechtstreeks aansluit (via Dolby Digital 5.1) op een externe decoder krijg ik wel gewoon geluid (signaal wordt dan ook herkend als DD5.1 door de receiver). Maar dit geluid is nogal "kaal", vandaar dat ik dit wil "boosten" met de X-Fi.

Het ligt dus aan de Creative X-Fi Titanium optical-in.

Nu heb ik al heel het internet afgezocht naar oplossingen, maar kennelijk is probleem de Windows 7 drivers van Creative die het een en ander uit hebben staan.

De drivers van Creative X-Fi hebben in Windows XP kennelijk wel een "Decoder" tab die Dolby Digital 5.1 kan decoderen of via Pass Trough door kan sturen, maar in Windows 7 is deze "Decoder" tab afwezig en niet toegankelijk. De SPDIF I/O tab in Windows 7 is trouwens grijs en hier kan ik dus ook niets instellen.

Dit is dus de reden dat de X-Fi optical-in geen Dolby Digital 5.1 kan ontvangen in Windows 7.

Ik las ook ergens dat je wel de "Decoder" tab krijgt als je een X-Fi I/O Frontpanel aansluit op de X-Fi Pci-Express kaart, weet iemand of dat waar is?

Nu is mijn vraag, is hier een oplossing voor (Optical 2.0 geluid is -geen- oplossing)?

Zijn er anders andere geluidskaarten (Asus/etc?) die -in Windows 7 (!!!)- wel een optical-in met Dolby Digital 5.1 decoding hebben, als Creative kaarten dit niet kunnen?!?

Zijn de Creative drivers misschien te "hacken" zodat die Decoder tab weer zichtbaar wordt?

Nogmaals, het gaat om Windows7, in Windows XP is dit kennelijk geen probleem. Het gaat ook niet over de optical-out, maar om de optical-in. Ik heb ook al het DD-Live en DTS-Connect pack geinstalleerd, maar dat is alleen voor de optical-out (wat overigens wel erg goed werkt!).

Heeft iemand een oplossing / ideeën hoe dit te fixen? :)

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 20:20
Heb je de Pax-Fi drivers al eens geprobeerd?

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
Jawel, maar toen kreeg ik nog steeds geen decoder tab, is die er bij jou wel in Windows 7?

Heb jij (of iemand anders?) wel een "Decoder" tab in de Windows 7 drivers met een X-Fi Titanium (met/zonder) X-Fi I/O Frontpanel?

Dit is echt heel vreemd, is er ECHT geen optie om in Windows 7 Dolby Digital 5.1 via optical-in naar je PC te sturen met WELKE geluidskaart dan ook?!?

[ Voor 5% gewijzigd door FiRePaTH op 18-07-2011 16:46 ]

Intel Core i7 SandyBridge 2600k - Asrock z68 Extreme 4 - 8GB G.Skill Ripjaws XF3 2133Mhz Cas9 - EVGA GTX750Ti FTW ACX - Eizo FORIS 23" 1080p IPS FS2332 6TByte Raid-0 Array - 1Gigabit Broadcom Netlink - Creative X-Fi Titanium - DTS ||| Xbox One - TheXS NL

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

X-fi XtremeMusic met de IO Frontpanel werkt wel normaal, wel moet ik de 'modus' op music-creation (creator?) zetten en via dat consolepanel kan ik wel SPDIF instellingen veranderen.

(PS3 via optical naar mijn frontpanel, 5.1 over speakers).

Op het moment ligt de kabel naar mijn frontpanel los (ruimte probleem), dus testen met andere instellingen gaat niet lukken.

Edit, bedenk me net wel dat ik nog iets extra moest installeren, DTS connection pack ofzo.

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 18-07-2011 16:58 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
Is de decoder tab nog steeds zichtbaar en instelbaar als je frontpanel los hebt gekoppeld? (zoals je zei dat hij nu was) Kan je daar screenshots van maken?
(van de instellingsopties van Decoder / SPDIF I/O)

Zijn er dan opties voor PassTrough en Internal Decoder (DD / DTS) in die tab?

Werkt Dolby Digital / DTS ook via de optical-in achterin je geluidskaart?

En je gebruikt Windows7 en geen WindowsXP?

Welke driver gebruik je? Creative of PAX?

Veel vragen, maar dit is dus nergens op internet te vinden... :o

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Vraag 1 & 2 zal ik vanavond laten zien (dat is, als mijn internet werkt.. momenteel drama)

Mijn X-fi heeft geheel geen digitale ingang (behalve zo'n IO-ding, maar dat is max PCM2.0), dus ik kan enkel werken via die console/bay.

Windows 7 Home premium 64bit :)

Beetje creative, beetje PAX :D Huh? Ja, de drivers zelf zijn PAX, maar de console/launcher en alchemy zijn van Creative zelf. (bij PAX kan ik namelijk de sub-crossover niet aanzetten, weet niet zeker of dit een bug is).

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
Hmmm kennelijk zijn er gisteren (wat een toeval :o) nieuwe PAX drivers uitgekomen voor de X-Fi.

Na alles te hebben gecleaned (Creative software uninstall > Creative driver uninstall > Driver Sweeper > CCleaner) en nieuwe PAX driver + PAX software suite geinstalleerd te hebben, je raad het al:

Nog steeds niks... :'(

Geen Decoder tab en de SPDIF I/O tab is grijs en daar kan ik dus niets instellen.

Wat ik wel zie (zowel met nieuwe PAX als Creative driver) is bij de Bit Matched tab dat als ik de x360 op 2.0 zet, hij een PCM signaal door krijgt (ik krijg ook x360 stereo geluid). Maar zodra ik de x360 op Dolby Digital 5.1 output zet, krijg ik alleen maar ruis, en de Bit Matched tab gaat naar: "Unknown or invalid signal".

Hmmmm ik heb nog even verder zitten kijken, en vond deze (geheime?) creative link op het PAX forum:
http://www.creative.com/soundblaster/X-FiList

Daar staat de X-Fi Titanium niet tussen, wel de Xtreme Music overigens en die zou idd DD/DTS decoding hebben (ze spreken echter wel over WinXP, maar aangezien jij Win7 hebt, zal dat wel hetzelfde zijn).

Wel vreemd trouwens, je hebt toch geen speciale DD/DTS decoder chip nodig op je geluidskaart voor het decoderen geluid? Dat kan de X-Fi chip, of de CPU zelf toch wel?

Of heeft dit alles te maken met licenties die Creative niet wil kopen? (Kan ik die anders zelf los kopen, zal wel niet... Creative... :z)

Dit is echt vaag zeg... 8)7

Iemand anders nog andere ideeën?
Misschien X-Fi Titanium terug brengen en voor de X-Fi Titanium HD gaan? Weet iemand met een Titanium HD of deze wel een Decoder tab heeft in Windows 7?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dSWo7iQPbjXSmFnTFD8pL3fj/full.png

Testen kan ik dus op het moment niet, maar ik weet dat het 100% werkte :)

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
SinergyX schreef op maandag 18 juli 2011 @ 20:21:
Plaatje:
[afbeelding]

Hmmm, nou dan weet ik dus dat het niet aan Windows 7 ligt, maar aan de verschillende kaarten van Creative zelf (of licenties die Creative koopt bij Dolby/DTS voor de verschillende kaarten).

Ik heb zojuist de Creative X-Fi Titanium HD besteld, hopelijk heeft die wel die optie voor DD/DTS 5.1 optical-in decoding, zo niet, gaan beide kaarten keurig terug naar de leverancier en moet ik op zoek naar een andere oplossing.

Als iemand nog verdere ideeën heeft, hoor ik het graag, als de Titanium HD binnen is, volgt er meer info van mijn kant! :)

SinergyX nog bedankt voor de input! d:)b

Verwijderd

Ik ben benieuwd naar de verschillen die je gaat waarnemen tussen het analoge geluid van de X-Fi Titanium en de X-Fi Titanium HD.

Ik ben dan met name benieuwd naar de kaart met:

- de diepste bassen.
- het meeste detail in de hoge tonen
- de beste stereo imaging en soundstage
- het minst schelste/meest smoothste geluid
- het meest crispe/strakste geluid
- het meeste geschikt voor Trance en andere elektronische muziek.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2011 02:28 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
Even uitzoomen hoor. Waarom wil je eigenlijk je Xbox 360 aansluiten op je geluidskaart? Is dat omdat je geen dedicated receiver/decoder hebt? Want dat is natuurlijk de makkelijkste en de beste oplossing.

In plaats van een nieuwe geluidskaart zou je ook kunnen kijken of je ergens nog een tweedehands Creative DDTS-100 of een (nieuwe) Teufel Decoderstation 5 vandaan kunt halen.

Of snap ik het probleem niet helemaal? Want jouw post(s) lijken aan te geven dat je een analoge 5.1 speakerset (i.e. zonder decoder/DAC) hebt. Volgens mij ga je die namelijk niet kunnen aansluiten op de X-FI Titanium HD.

edit: niet goed gelezen. Puur vanwege de 'boost'? Kun je dat niet beter op je receiver regelen? Als je namelijk de optical out dan weer gaat gebruiken om je speakerset aan te sluiten dan kun je helemaal niks met het geluid doen. = zelfde probleem. In dat geval is de geluidskwaliteit van de kaart ook irrelevant (@Alexander01).

[ Voor 38% gewijzigd door HarmoniousVibe op 19-07-2011 10:06 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Het boosten van geluid op een X-fi klinkt voor mij vele malen beter dan dat een reciever zou kunnen doen. Natuurlijk vind niet iedereen dit mooi, maar smaken verschillen en ik deel de mening van de TS dat de 'boosters' van X-fi toch iets extra's geven.

En voor je laatste stuk, de X-fi is in staat een inkomende signaal te decoderen*, zijn ding te doen en weer te coderen voor optische uitgang, een gescheiden principe, daar zijn juist die tabbladen 'decoder en SPDIF' voor :)

*mijn X-fi kan dit in iedergeval, of de HD dit ook kan - dit volgens mij inderdaad enkel een digitale kaart - dat weet ik niet zeker.

• HarmoniousVibe
Als jij het zegt... Ik ben dan toch wel benieuwd wat dat 'boosten' uit bestaat. Equalizer? Dynamic range herstellen? Kan een receiver ook. Wat houdt het in?

Maar decoden, processen/boosten en weer encoden is inderdaad een mogelijkheid, alhoewel encoding wel lossy is en het een vertraging oplevert. Dat lijkt me niet echt handig. Vooral niet in snelle games. En het is nogal een dure kaart voor iets waarvan je de audiokwaliteiten niet eens gebruikt, maar eigenlijk alleen de drivers.

Overigens is de HD niet alleen een digitale kaart. Er zitten immers een analoge headphone-uitgang, 2 analoge RCA outs, een analoge mic input en een analoge line input op (die blijkbaar ook als Toslink kan fungeren). Tevens zit er een DAC op (=Digitaal naar Analoog Conversion). Overigens is dat juist waar Creative zoveel furore mee probeert te maken.

Geloof me, een toslink I/O is echt niet bijzonder en daar is ook weinig/niet op te profileren mbt AQ.

[ Voor 53% gewijzigd door HarmoniousVibe op 19-07-2011 10:56 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
Creative Soundblaster X-Fi Titanium HD geinstalleerd (met zowel Creative als PAX drivers/software)

Resultaat:

NOG STEEDS GEEN DECODER TAB en SPDIF I/O is nog steeds grijs... :X

Precies hetzelfde als de X-Fi Titanium non-HD, wel xbox360 PCM 2.0 Stereo via optical-in, maar geen Dolby Digital 5.1...

Hoe is dit in hemelsnaam mogelijk voor een kaart van 140 euro!!! Geen Dolby Digital 5.1 decoding via optical-in anno 2011? WTF?!?

Zucht... heb nu een post gemaakt op het PAX forum, wie weet heeft die gozer die de PAX drivers maakt een oplossing... :'(

Oh btw, X-FI Titanium HD vs X-Fi Titanium (non-HD) kwaliteits verschil is nauwelijks merkbaar (iets in de marge van 5% verschil in klankkleur).

Ik gebruik trouwens wel de DD Live / DTS Connect optie om het geluid naar m'n Headphone Amp (Dat is trouwens de Creative DDTS-100) te sturen (DDTS-100 heeft helaas geen toon regeling, daar heb ik de soundkaart dus voor nodig, x360 optisch geluid is nogal kaal en schel zonder Equilizer).

Tussen DD-Live en DTS-Connect is ook niet echt verschil merkbaar, DD-L heeft 2% meer bass, DTS-C heeft 2% betere midden tonen, maar dat is makkelijk te compenseren in de Equilizer...

Wat je trouwens wel goed merkt is DD-Live / DTS-Connect of geen digital encoding. Het geluid is meteen een stuk voller/directer/helderder met DD-L of DTS-C, dat is dus wel een goede uitvinding! :)

De hoofdtelefoon die ik gebruik is trouwens de Beyerdynamic DT770 Pro (250 Ohm).
Vrij aardige kwaliteit dus. ;)

Goed... we wachten af... hopelijk komt er een oplossing, anders moet ik maar:
- Genoegen nemen met 2.0 PCM geluid anno 2011... 8)7
- Andere geluidskaart met optical-in/optical-out die Dolby Digital 5.1 Decoding doet (non-Creative?)
- Op zoek naar een goedkope externe versterker met toonregeling + optical in/out + DD5.1 decoding/encoding (iemand ideeën? :o)

• HarmoniousVibe
Verschil tussen de HD en de non-HD-versie is er niet als je de optische uitgang gebruikt.

En die headphone is toch helemaal niet surround? Dan is LPCM 2.0 toch prima? Of heb je ook nog een 5.1-setje? Sowieso kun je je headphone/speakers veel beter analoog aansluiten op je geluidskaart dan op je DDTS-100, aangezien de DAC in een moderne geluidskaart vele malen beter is dan die in de oude DDTS-100. Tenzij je een 'digitale' speakerset hebt hebt een eigen, goede DAC, zou ik ook dat DD-Live en DTS:connect achterwege laten. Dat levert alleen maar verlies op.

Volgens mij is dit ideaal, als je dan persé wilt equalizen e.d.:

- Xbox via toslink naar geluidskaart
- Geluidskaart/drivers doen de processing en de DAC (zonder te transcoden)
- Headphone en/of speakers analoog aansluiten

Je probleem is daarmee niet opgelost, maar ik heb het even op de situatie daarna

[ Voor 38% gewijzigd door HarmoniousVibe op 20-07-2011 00:36 ]

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 00:27:
Verschil tussen de HD en de non-HD-versie is er niet als je de optische uitgang gebruikt.

En die headphone is toch helemaal niet surround? Dan is LPCM 2.0 toch prima? Of heb je ook nog een 5.1-setje? Sowieso kun je je headphone/speakers veel beter analoog aansluiten op je geluidskaart dan op je DDTS-100, aangezien de DAC in een moderne geluidskaart vele malen beter is dan die in de oude DDTS-100. Tenzij je een 'digitale' speakerset hebt hebt een eigen, goede DAC, zou ik ook dat DD-Live en DTS:connect achterwege laten. Dat levert alleen maar verlies op.
2.0 gaming is echt een ramp hoor, zeker op de x360, fabrikanten stoppen er allemaal oude afgrijselijke reverb pseudo 3d surround crap in als je de x360 instelt op 2.0 stereo, echt verschrikkelijk...

Daarom wil ik 5.1 via de optical in, dan kan ik het zelf instellen via de geluidskaart.

Btw, DD Live / DTS Connect is echt betere kwaliteit dan rechtstreeks op de geluidskaart, het geluid is gewoon directer en dieper (je moet idd geen Neo:6 upmix gebruiken, dan wordt het idd minder). Het is een beetje lastig om uit te leggen, zoals zo vaak bij geluid. :)

Naast de DDTS-100 gebruik ik ook nog de JVC SU-DH1 Headphone amp, die heeft een hardwarematige Dolby Headphone, voor games. Maar als ik die rechtstreeks aan de xbox360 hang, heb ik daar weer geen Equilizer (voor toonregeling) mee.

Maar ik vind het nog steeds ERG vreemd dat een kaart van 140 euro (die waarschijnlijk dus gewoon terug gaat naar de winkel) geen Dolby Digital via de optical-in aan kan... we leven in 2011 hoor Creative... 8)7

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mogelijk dat ik van de week nog even alles ga aansluiten, dan kan ik best kijken wat de PS3 doet via TOS op mijn console-ingang (met screenshots :P). Het is alweer een aardige tijd geleden dat dit ik draaide, ik weet niet of laatste tijd er iets raars aan windows is veranderd dat het mogelijk niet meer zou kunnen.

Ik weet namelijk nog wel dat 'bronstatus' altijd stond op 'onbekend', terwijl ik toch netjes geluid via alle aparte speakers kreeg vanuit een blueray.

[ Voor 19% gewijzigd door SinergyX op 20-07-2011 01:03 ]

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
SinergyX schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 01:03:
Mogelijk dat ik van de week nog even alles ga aansluiten, dan kan ik best kijken wat de PS3 doet via TOS op mijn console-ingang (met screenshots :P). Het is alweer een aardige tijd geleden dat dit ik draaide, ik weet niet of laatste tijd er iets raars aan windows is veranderd dat het mogelijk niet meer zou kunnen.

Ik weet namelijk nog wel dat 'bronstatus' altijd stond op 'onbekend', terwijl ik toch netjes geluid via alle aparte speakers kreeg vanuit een blueray.
Hmmm dan zal hij waarschijnlijk op pass-through gestaan hebben (dan gaat het via de geluidskaart om), maar zelfs die optie heb ik niet...

Alles is grijs... Welkom in de jaren 50 8)7... Uhm ik bedoel 2011... O-)

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Passthrough weet ik zeker van niet, ik heb een analoge Teufel set :)

Dat kaarten iets kunnen, vrij logisch, het aan de praat krijgen... daar zit de uitdaging :P

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
Om nog even terug te komen op dit alles en voor mensen die hier ook naar op zoek zijn:

In Windows7 (ook Vista) is het NIET mogelijk om een Dolby Digital of DTS 5.1 AC3 signaal te decoderen op driver level niveau met een NIEUWE / "MODERNE" geluidskaart. (Met WinXP en een "oude geluidskaart kon dit dus wel).

Ik heb het zowel met Creative X-Fi Titanium, Creative X-Fi Titanium HD, Asus Xonar D2X geprobeerd, maar geen enkele driver ondersteund dit tegenwoordig (meer).

Dit komt of door de onkunde van de driver makers (lijkt me sterk) of door inmenging van de DRM lobby (RIAA en dergelijke) die dit of heeft laten verbieden, of copyright claimt...

De Asis Xonar D2X had trouwens wel als enige kaart een optie voor DD/DTS AC-3 optical Pass-Through, maar dan is het niet meer mogelijk om de tonen aan te passen (via Equalizer), wat dus wel de bedoeling was.

Hoe ik het nu heb opgelost (en volgens mij de enige manier is, zonder een erg dure receiver / versterker te hoeven kopen:

-> x360
-> (Optical-out)
-> JVC SU-DH1 (Dolby Headphone Amp) - Had ik al
-> (HQ Analog Stereo 3.5mm jackplug dub-cable)
-> X-Fi Titanium Line-in (PAX Drivers)
-> X-Fi Equalizer voor toonregeling
-> X-Fi DTS Connect Encoding (via X-Fi Console)
-> (Optical-out)
-> Creative DDTS-100 - Deze had ik ook nog van jaren geleden
-> Analog Stereo Headphone output
-> Beyerdynamic DT770 Pro

En het geluid is best wel goed te noemen, x360 stereo surround geluid op mijn DT770's met (eindelijk...) diepe bass en geen hoge rommel tonen! :)

Maarja, ik blijf het vreemd vinden dat een optisch DD/DTS AC-3 signaal anno 2011 niet (meer) op driver-level gedecodeerd kan worden op een PC...

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 17:02
SinergyX schreef op maandag 18 juli 2011 @ 20:21:
Plaatje:
[afbeelding]

Hoe kom jij aan die decoder?

• FiRePaTH

FiRePaTH

Xbox One - TheXS NL

Topicstarter
Lampuhkap schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 17:33:
[...]

Hoe kom jij aan die decoder?
Hij heeft een geluidskaart (die niet meer verkocht wordt) + X-Fi Drive bay met optical-in (die niet meer verkocht wordt).

Kennelijk werkt het -dan- wel, maar vergeet het maar met "moderne" hardware, het gaat gewoon niet werken...

Pagina: 1