Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
Ik heb een Dell Precision M6500 voor het werk, waar standaard 4 GB geheugen in zat (ik wou wel meer, maar het budget was op :+)). Omdat ik toch extra geheugen wou, én er 4 geheugenslots in deze laptop zitten, heb ik gewoon twee reepjes van 4 GB elk bijgekocht.

In eerste instantie had ik deze onderaan geplaatst, de bestaande geheugenreepjes (2x2 GB) vervangen. (dit omdat één van de schroeven van het toetsenbord, waaronder de andere twee slots zitten, vast zat en ik geen goed gereedschap had om hem los te krijgen).

Van 4 naar 8 GB dus, ging zonder problemen, niks mis mee.

Nu vandaag kwam m'n vader langs met goed gereedschap, die het schroefje van het toetsenbord los kreeg. In de geheugenslots daar dus de 'oude' twee geheugenslots geplaatst. De configuratie nu is dus:

Slot A & B (onder): 2x4 GB (Corsair CMS04GX3M1A1333C9)
Slot C & D (boven): 2x2 GB (Hynix, ook 1333 MHz / PC3-10600)

Alleen... die 2x2 GB worden niet herkend / gebruikt door het systeem. Het BIOS en Windows geven beide 8 GB aan (dat dus onderin zit), en ook Memtest geeft aan dat er maar 8 GB geheugen in het systeem zit. Memtest herkent wél de 2x2 GB geheugenslots, echter, en toont ze ook bij 'Memory SPD Informations'.

Het lijkt er dus op dat - op de een of andere manier - de twee slots onder het toetsenbord uitgeschakeld zijn, of iets dergelijks. Een plastic beschermplaatje die in een van de geheugenslots onder het toetsenbord zat wijst hier ook op - hier stond een DIMM-icoon met een rondje eromheen en een streep erdoor op. Dat plaatje gewoon verwijderd en geheugen geplaats, natuurlijk.

Ik heb het BIOS doorgespit: geen resultaat (anders dan dat die ook maar 8 GB meldt). Ik heb het internet doorgespit: Geen resultaat, anders dan 'ja joh geen probleem' (alhoewel dat niet specifiek voor de M6500 was, maar voor oudere modellen, 2007 enzo).

tl;dr:

* Is een eigen geheugenupgrade in eerder ongebruikte slots geblokkeerd door Dell?
* Zo ja: is hier omheen te werken?
* Zo nee: gevalletje 'jammer, je doet het maar met 8 GB ipv 12'?
* Iemand anders hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik gok op incompatibele latjes ?

http://www.ec.kingston.co...tributor=0&submit1=Search

-> Laptop ondersteund 32 GB.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Er staat een plaatje dat je er geen dimms in moet stoppen en je doet het toch .
Ok soms moet je dingen gewoon proberen, maar niet echt verwondelijk dat het niet werkt natuurlijk

Wat zegt de manual hierover
http://support.dell.com/s...en/sm/specs.htm#wp1121067

manual zegt .. moet kunnen
edit: mits
NOTE: Computers shipped with dual-core processors support a maximum of two memory modules populated in slots A and B.
dan blijven incompatible latjes over

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 17-07-2011 21:23 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

NOTE: Computers shipped with dual-core processors support a maximum of two memory modules populated in slots A and B.

(die las ik over het hoofd)

Laat me raden .. je hebt een dual core ;) anders hadden ze niet met opzet die markeringen er gezet

[ Voor 37% gewijzigd door Fish op 17-07-2011 21:24 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
fish schreef op zondag 17 juli 2011 @ 21:22:
Hmhrrm, daar had ik inderdaad overheen gelezen... Er zit een I5 M560 (2.67 GHz) in, dat inderdaad een dual-core is (met HT, maar dat is niet relevant (en staat ook uit, overigens)). Dat zal het waarschijnlijk zijn, dan... Jammer, en ook een beetje apart - is dat een vage beperking van de geheugencontroller oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik dacht dat de geheugencontroller in de cpu zit en dat kan het verschil verklaren dan.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
Dacht ik ook, maar dan nog vindt ik het een vreemde beperking - in PC's is 1, 2 of 4 geheugenbanken geen probleem, onafhankelijk van de gebruikte processor (in mijn ervaring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is meer een kunstmatige beperking om te zorgen dat je de duurste processor koopt als je veen RAM nodig hebt.

Tevens ondersteunt de i5-560m volgens intel max. 8BG: http://ark.intel.com/prod...r-%283M-Cache-2_66-GHz%29.

Dat slaat eigenlijk helemaal nergens op...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 11:25 ]

Pagina: 1