Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Schakelaar verlichting Opel Astra 1998

Pagina: 1
Acties:

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
M'n moeder heeft een Opel Astra uit 1998 die momenteel nog als haar woon/werk auto gebruikt wordt. Het begint steeds economisch aantrekkelijker te worden hem te vervangen maar dat zal voorlopig nog even uitblijven, zeker aangezien we nog een andere auto hebben die voor de lange tripjes is.
Nu leen ik de auto zeer regelmatig (praktisch elk weekend) en sinds een tijdje doet de verlichting van alle binnenschakelaars het niet meer. Dit irriteert mij steeds meer omdat ik in het donker gewoon niet kan zien wat ik nu zit te bedienen en dan op tast de radio moet gaan aanzetten aangezien de verlichting van de radio het ook niet doet.

Ik heb nu eens zitten kijken en normaliter zou zoiets de zekering zijn. Ik heb de juiste zekering opgezocht en deze zou ook de verlichting van het dashbordkastje regelen, die verlichting doet het echter wel gewoon prima. Bovendien is de zekering ook gewoon heel en is er niks vreemds aan te zien. Dan zou het de lampen kunnen zijn, echter het gaat hier om zowel de knoppen van de middenconsole als de knoppen aan de linkerkant van de bestuurder om de verlichting te bedienen. Het is toch gek als die allemaal tegelijk defect zijn? Bovendien, hoe controleer je dat? Ik heb geen flauw idee hoe ik bij die lampjes kan komen.

Kortom, iemand die mij wat tips kan geven? Kan het alsnog ergens een zekering zijn of zijn gewoon alle lampjes tegelijk stuk gegaan zonder dat we merkten dat de helft het opeens niet deed? Bovendien zijn de lampjes van de radio ook uit, dat is toch gek?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Dan lijkt het probleem te zitten in de dashboardverlichtingdimmer (wat een woord :P ).
Staat die niet gewoon dicht gedraaid? Of is daar niet iets losgeschoten qua bedrading?

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Er zit een enkele dimmer op en die dimt nog steeds prima de verlichting die wel brand zoals de wijzerverlichting en de klok verlichting. Ik weet niet of daar wat mis mee is, dat hij de helft wel bediend en de andere helft niet waardoor het uit staat, alleen volgens mij is het ook niet mogelijk de verlichting daarmee volledig uit te zetten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:46

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Kan het zijn dat er een stekker van een kabelboom "half los" zit? Alle lampjes tegelijk stuk is wel érg toevallig. Hoewel, ze zijn allemaal even oud en hebben 't zelfde meegemaakt...

In wat oudere auto's kun je bepaalde schakelaars zo uit 't dashboard trekken. Als je er ééntje los hebt, kun je meten of je spanning krijgt op de "licht-draad".

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-11 13:57

Aapje

Opel-beun
Is 't een Astra-F of Astra-G?

Welke lampjes doen 't exact niet, en zit de fabrieksradio aangesloten in de auto, en is deze niet ooit eruit gehaald en vervangen door een non-OEM? (Kortom, is er kans dat men in de kabelboom heeft geknipt?)

Heb alles qua schema's hiero, dus als je mij effe ^^ kan melden. Dan kan ik zo kijken waar je moet meten/weten :)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:54

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Aapje
Aangezien de verlichting van de radio ook is uitgevallen, kan je eigenlijk wel uitgaan van een standaard radio van Opel. non-OEM radio's halen de voeding voor de verlichting uit de standaard voeding en gebruiken de verlichtingsdraad alleen om te weten wanneer het display moet dimmen.

Ik sluit me aan bij JdM en APCIII en verdenk de dimmer, of mogelijk de massa van deze verlichtingsgroep. Dat alle lampjes tegelijkertijd kapot gaan, lijkt mij stug, zeker lampjes in schakelaars. Deze kan je vaak niet los vervangen, maar hebben ook zo'n laag wattage dat ze een eeuwigheid lijken te leven soms.

@Tsurany
Storingen in het dashboard zijn vaak bijzonder klote om uit te vogelen, en vereist helaas meestal (gedeeltelijke) demontage van het dashboard (de kappen onderop). Zonder schema's is het daarnaast ook nog eens zoeken naar een speld in de hooiberg...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Als het de massa is, dan zal de radio ook niet werken. Zelfde massa punt...

Lampjes in schakelaars gaan zelden stuk, maar lampjes achter de her-circulatieknop daarin tegen heel vaak. Ook de lampjes achter de lucht-voorziening/warmte regeling. Zijn kleine steeklampjes die best warm worden.

Massa draad van het dashboard zit achter de kilometerunit. Hiervoor moeten de stuurkappen los, luchtroosters links/rechts (schroeven zitten achter (en in) luchtroosters verstopt).

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
APClll schreef op zondag 17 juli 2011 @ 23:01:
Kan het zijn dat er een stekker van een kabelboom "half los" zit? Alle lampjes tegelijk stuk is wel érg toevallig. Hoewel, ze zijn allemaal even oud en hebben 't zelfde meegemaakt...

In wat oudere auto's kun je bepaalde schakelaars zo uit 't dashboard trekken. Als je er ééntje los hebt, kun je meten of je spanning krijgt op de "licht-draad".
Dat kan, maar lijkt me niet heel waarschijnlijk. Er is voor zover ik weet nooit aan de kabels geprutst sinds de auto in ons bezit is, we hebben er nooit wijzigingen aan gemaakt.
Ik zou niet weten of ik zo die schakelaars los kan trekken, zijn veel draaiknoppen en ik weet niet of ik dat los kan trekken of niet.
Aapje schreef op zondag 17 juli 2011 @ 23:05:
Is 't een Astra-F of Astra-G?
OPEL ASTRA TAILGATE X1.4NZ is het, uit 1997 trouwens zie ik nu. Ik zou niet weten of dat een Astra F of Astra G is.
Welke lampjes doen 't exact niet, en zit de fabrieksradio aangesloten in de auto, en is deze niet ooit eruit gehaald en vervangen door een non-OEM? (Kortom, is er kans dat men in de kabelboom heeft geknipt?)
Er zit een Philips radio cassette speler in, dat lijkt mij geen standaard radio. Echter zit deze er al in sinds wij hem hebben en dat is ruim 10 jaar. Er is idd kans dat er in geknipt is, echter niet door ons gedaan.

Wat niet werkt:
Verlichting van de schakelaars links van het stuur (bedienen de verlichting).
Verlichting van de schakelaars in het middenconsole (radio, verwarming).

Wat wel werkt:
Alle interieurverlichting (bovenin midden, leeslampjes passagiers.
Verlichting dashboard kastje.
Verlichting snelheidsmeter en omgeving
Verlichting klok, radio weergave en temperatuur.

Even een afbeelding, in het rode vierkant werkt niet, in het blauwe vierkant wel. Het is niet onze auto maar een afbeelding van internet. Wij hebben andere radio en geen toerenteller.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/lfGpWBTDXw0eaQAIEOHvpkxR/full.jpg
Heb alles qua schema's hiero, dus als je mij effe ^^ kan melden. Dan kan ik zo kijken waar je moet meten/weten :)
Zou handig zijn als je wat met mijn info kan, ik heb de manual erbij gepakt en die vertelt hoe ik alles moet vervangen behalve de dashboard stukken.
deepbass909 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 00:20:
@Tsurany
Storingen in het dashboard zijn vaak bijzonder klote om uit te vogelen, en vereist helaas meestal (gedeeltelijke) demontage van het dashboard (de kappen onderop). Zonder schema's is het daarnaast ook nog eens zoeken naar een speld in de hooiberg...
Demontage van het dashboard zullen wij waarschijnlijk niet zelf gaan doen, dat is te ingrijpend denk ik. M'n ouders zullen er ook niet veel geld voor over hebben, het is vooral ongemakkelijk maar zeker niet vreselijk. Het is inmiddels ook al een jaar zo eigenlijk alleen irriteert me nu steeds meer.

• Aapje

Aapje

Opel-beun
(volgens foto) Is het een Astra-F, verlichting die jij aanwijst horen altijd aan te staan (op contact). Zekering van de interieur verlichting (radio e.d. zit hier ook op).

Dashboard verlichting in blauw aangegeven = geschakeld op lampen schakelaar, en dus ook die zekering.

Zal morgen even kijken in de schema's precies welke zekering e.d.

Voordeel is wel dat ik je erdoorheen kan praten waar alle schroeven van dit dashboard zit :)

[ Voor 4% gewijzigd door Aapje op 18-07-2011 01:47 ]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
En die zekering was volgens mij geheel in orde, kan nogmaals even kijken morgen en weer het boekje pakken maar volgens mij had ik de goede te pakken. Lamp van deur open werkt bijvoorbeeld ook prima, is volgens mij dezelfde zekering. Is het erg lastig om het dashbord te demonteren indien dat nodig is om de lampen te vervangen?

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Voor mij is het 15~25 min werk om alle lampjes te vervangen. Maar ik heb 't al tig keer gedaan bij dit type auto... Een onbekende zal hier uren mee bezig kunnen zijn.

Zolang je niks breekt en goed onthoud waar alle schroeven zitten kan jij makkelijk dit vervangen hoor.

Je moet gewoon opletten dat je geen kracht zet om een kapje los te halen. Als je kracht moet zetten dan zit er nog ergens een schroef verstopt :)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dan wacht ik denk ik tot m'n ouders terug zijn van vakantie, dan kunnen we er even samen naar kijken. Zou minder leuk zijn als ze terugkomen en de auto is gestript en ik krijg het niet meer in elkaar :+
Bedankt voor het meedenken, hebben we in ieder geval de oorzaak gevonden denk ik :)

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:29
Vervang die zekering ook gewoon even (wissel hem desnoods even met een andere van hetzelfde ampere). Ik heb namelijk een soortgelijk iets meegemaakt. Heeft me uren meten gekost, en uiteindelijk was het de zekering (deze zag er perfect uit). Stap 1 bij mij is nu dus zekering wisselen, ook al ziet deze er perfect uit.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Verlichting zit op de zelfde zekering als de radio, als de radio werkt is de zekering goed.

Het is niet de eerste astra waar de lampjes allemaal tegelijk kapot zijn, heb het vaker gezien. Veel eigenaren stellen het vervangen van deze lampjes uit omdat 't een dure reparatie is.

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Aapje schreef op maandag 18 juli 2011 @ 01:46:
(volgens foto) Is het een Astra-F,
^^ Toch even opmerken dat aangegeven was dat de foto niet zijn auto is. Maw is het dus toch geen Astra F misschien?

Ik ken er niets van, lees enkel mee, maar hoop wel misverstand te voorkomen indien daar zou over gekeken zijn.

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Even een afbeelding, in het rode vierkant werkt niet, in het blauwe vierkant wel. Het is niet onze auto maar een afbeelding van internet. Wij hebben andere radio en geen toerenteller.
Kortom, we kunnen er vanuit gaan dat 't een astra-f is. Alleen zonder toerenteller en een andere radio.
Pagina: 1