Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr32
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Hoi Tweakers,

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik wil mijn pc gaan upgraden (processor, moederbord, geheugen, kast, voeding en evt. dvd-brander) met een budget van (ongveer) €300. Ik heb al regelmatig wat onderdelen uit mijn huidige pc vervangen ter versnelling (mijn huidige systeem is in vergelijking met de huidige 'standaard' echt waardeloos), maar dit wordt mijn eerste zelfbouwproject (ben dan ook 15 :P).

Ik heb al het één en het ander rondgegoogled, en heb ook al het één en het ander gevonden. Hier mijn lijstje tot zover:
voor de AMD pc:
- Phenom II X4 9- 70, 75, 80???
- Asrock 870 Extreme3
- Corsair 2x2GB CL9
- Cooler Master HAF 912+

voor de Intel pc:
- Intel Core i5 2500
- Asus P8H67-M EVO
- Corsair 2x2GB CL9
- Cooler Master HAF 912+

De intelpc stijgt al €60 over het budget, met name door de processor, die vrij duur is. De AMD pc hangt er €40 onder. Verder wil ik ook een beetje naar het verbruik kijken, en daarbij schrok ik toch wel: AMD verbruikt max (bij bijv. een cinebench test) 250W, waarbij Intel máár 130W verbruikt.

Hier dan de vragen:
1) Wat raden jullie aan: Wachten op de Bulldozers, koop de i5 of de Phenon (zoja, welke X4?)
2) Wat vinden jullie van het lijstje, wat zouden jullie anders doen?
3) Heeft het überhaubt zin om een quadcore aan te schaffen, aangezien niet heel veel software daar echt gebruik van maakt. Hierbij meteen de windowsvraag: Verdeeld windows de processen over de cores?

Alvast bedankt,

mr32 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:17

F.West98

Alweer 16 jaar hier

bij gamen: intel
toekomst-tip: neem intel Z68 icm met Core i5 2500K of i3 2100K (is er toch) dan kan je nog overklokken

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

F.West98 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 18:17:
bij gamen: intel
toekomst-tip: neem intel Z68 icm met Core i5 2500K of i3 2100K (is er toch) dan kan je nog overklokken
Ik denk niet dat de TS gaat overclocken anders had die wel iets geweten van hardware.

En waarom bij gamen intel? Ik zou juist AMD adviseren omdat AMD om te gamen gewoon goed genoeg is, de TS's budget is laag en AMD is goedkoper.
Intel is toch meer voor videobewerking voor zwaardere acties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
Over het algemeen ben je met een AMD systeem wat minder geld kwijt. Wil je een systeem met (overclock) potentie dan zou ik voor de Intel Core i5 2500K gaan en daar een systeem omheen samenstellen.

[ Voor 3% gewijzigd door Jumpman op 17-07-2011 18:24 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

mr32 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 18:12:
AMD verbruikt max (bij bijv. een cinebench test) 250W, waarbij Intel máár 130W verbruikt.
Onzin, als beide systemen identiek aan elkaar zijn (Op het CPU en Mobo na) zou het verbruik ook identiek moeten zijn, tenzij ze bij AMD de 140w varianten hebben gebruikt IPV de 95w varianten.
Ik zou gewoon voor het AMD systeem gaan, zeker gezien het Intel systeem over je budget heen gaat.

Al ben ik het wel met F.West eens, het huidige 1155 platform bied je meer ruimte voor latere upgrades.

Wat je ook kan doen is eventjes wachten op het nieuwe Bulldozer platform van AMD, deze komt er met een paar maanden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:35
Een PII 955 met een leuk moederbordje lijkt mij de beste keus, gekeken naar het budget. Die i5 heeft wel een meerwaarde, maar met dit budget zou ik daar niet al te veel op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr32
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Jumpman schreef op zondag 17 juli 2011 @ 18:23:
Over het algemeen ben je met een AMD systeem wat minder geld kwijt. Wil je een systeem met (overclock) potentie dan zou ik voor de Intel Core i5 2500K gaan en daar een systeem omheen samenstellen.
Heb je een suggestie voor een systeem?

Ik zal nog even beschrijven wat voor een gebruiker ik ben: Ik ben nu vooral bezig met het bouwen aan de website van een vereniging (waar ik zelf lid van ben) (ik programmeer zo nu en dan ook wat), verder gebruik ik af en toe wel es van die (zware) muzieksoftware zoals Traktor en FL Studio. Ik gebruik voor school software zoals Solid Edge (Industrieel CAD software) en ik game ook regelmatig (spellen zoals Crysis, TeamFortress, Need For speed world enz.).

[ Voor 39% gewijzigd door mr32 op 17-07-2011 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Waarom zet je bij het AMD systeem een b-merk ATX bord van €70 en bij de Intel een A-merk µATX van €100?

Ik ken verder de specs niet vanbuiten, is er enige reden waarom je deze 2 kiest en niet bv bij de Intel ook voor een Asrock kan gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

kluyze schreef op zondag 17 juli 2011 @ 20:19:
Waarom zet je bij het AMD systeem een b-merk ATX bord van €70 en bij de Intel een A-merk µATX van €100?
ASRock is tegenwoordig geen B-merk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:32
mr32 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 19:14:
[...]

Heb je een suggestie voor een systeem?

Ik zal nog even beschrijven wat voor een gebruiker ik ben: Ik ben nu vooral bezig met het bouwen aan de website van een vereniging (waar ik zelf lid van ben) (ik programmeer zo nu en dan ook wat), verder gebruik ik af en toe wel es van die (zware) muzieksoftware zoals Traktor en FL Studio. Ik gebruik voor school software zoals Solid Edge (Industrieel CAD software) en ik game ook regelmatig (spellen zoals Crysis, TeamFortress, Need For speed world enz.).
In dit topic staan goede suggesties zowel op basis van de Intel Core i5 2500K als op AMD Phenom II basis:

[BBG] Budgetgamesysteem en gamesysteem juli 2011

Ik zou wel een leuk videokaartje (nVidia 460 GTX, ATi 6870) voor erbij adviseren (komt vaak goed van pas en geeft je spellen wat meer detail als de onboard mogelijkheden. Afhankelijk van tweede hands of niew kost dit wel zo'n € 100,00 tot € 150,00.

[ Voor 13% gewijzigd door Jumpman op 17-07-2011 20:39 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blue-Tiger schreef op zondag 17 juli 2011 @ 20:21:
[...]

ASRock is tegenwoordig geen B-merk meer.
En Asus is overpriced en vaak problematisch...

Maar goed, dit is gewoon een "welk systeem moet ik kopen?"-vraag.

En daar hebben we elders (Complete Systemen & Laptops) verzameltopics voor:
Best Buy Guide overzichtstopic

Sowieso zou ik een stuk meer info geven - je lijkt at random een stel componenten bijelkaar geschraapt te hebben, maar geeft totaal niet aan waarom je voor een specifiek bord of geheugen gaat. Verder zeg je erg weinig over wat het systeem moet gaan doen. Ik zie geen videokaart, dat impliceert dus niet gamen. In dat geval waarom überhaupt een midrange CPU en niet een eenvoudigere CPU (Core i3/Athlon II) en dan een SSD nemen met het bespaarde geld (wereld van verschil in normaal desktopwerk)?

Maar goed, aan jou om die info op een rijtje te zetten, vervolgens te kijken wat al in de BBGs geschreven staat en tenslotte als je er nog niet uitkomt een vraag te stellen waar je wel de info waar anderen nauwkeurig op kunnen reageren erbij.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.