Wireless router aanbeveling

Pagina: 1
Acties:

• nattebaksteen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-02 12:12
Deze vraag zal zeker al vaker gesteld zijn, en ik heb al een beetje rondgezocht. Maar er zijn zoveel draadloze routers te krijgen, ik zie eigenlijk door de wifi antennes de behuizingen niet meer...

Ik wil straks een fijne wifi router hebben die 5ghz ondersteund ivm storingen en het liefst 1gbit bedraad. Ik las iets met dualband, dat zou ook beter moeten zijn? De router komt in de woonkamer bij het adsl modem en moet met fatsounlijke snelheid kunnen reiken tot op de 1e etage (als het kan, ook tot op zolderen tot in de tuin).
Ik wil ermee gaan pc gamen, files kopieren naar NAS en eventueel streamen. (Dit zou ook bedraad kunnen naar de mediaspeler toe).

Ik las ergens dat de Linksys E4200 en de Netgear WNDR3700 goede routers zijn. Verder zou de Sitecom WL309 Gaming Router II goed zijn? Ik vind wel de prijs erg hoog van deze.

Welke modellen zijn nog meer geschikt? Zoals ik al zei, ik heb er niet veel verstand van omdat ik op dit moment alles bedraad heb, maar dat gaat na de verhuizing niet meer op.

Alle hulp is welkom en alvast van harte bedankt.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:36
Zonder 5GHz is een TP-Link WR1043ND een erg goede keus. Hij heeft gigabit, een goed bereik en wordt ondersteund door OpenWRT en DD-WRT. Is snel genoeg om 200 Mbit te routeren, en kan in een redelijk huis zonder al te veel storingen overal wel dekking bieden. De router is zeker niet duur. Vergeleken met een ADSL modemrouter van Linksys (WAG120N) die ook gewoon WiFi-N heeft is het zeker beter, gewoon 5/5 ipv 2/5 op de eerste verdieping.

Wil je toch 5 GHz, dan zal ik uit de E4200 of de WNDR3700 gaan. Sitecom vind ik geen goed merk, en als je later een alternatieve firmware wilt gaan draaien omdat de staandaard mogelijkheden beperkt zijn heb je vaak ook pech. Tussen de twee routers zit nauwelijks verschil, behalve dat de E4200 een theoretische snelheid van 450 Mbit / s belooft. De Linksys en de Netgear zijn beide goede routers, maar hebben een prijsverschil van 30 euro. Ik denk dat je reviews moet gaan lezen om te kijken of de E4200 zo veel beter is dat je er 30 euro voor over hebt.

Hier een linkje met de vergelijking tussen de twee door Pricewatch.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 17-07-2011 14:24 ]

• nattebaksteen
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-02 12:12
Dankje voor je antwoord.

Ik lees veel goede dingen over die WNDR3700. Nu las ik ook dat er een WNDR37AV beschikbaar is. In deze router zouden de streaming/usb disk mogelijkheden geoptimaliseerd zijn. Dus ik denk dat het een keuze wordt tussen die 2. (Ze verschillen ik dacht 13 euro in prijs, de AV is duurder). Ze ondersteunen beide DD-WRT en ipv6 las ik, dus dat is ook mooi megenomen.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Ik heb zelf de E4200, en als je peformance wilt zou ik voor deze gaan. Installatie is in minder dan vijf minuutjes gedaan, snelheden zijn gewoon goed, net zoals de webinterface.

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:33
Als je DD-WRT wil draaien op een WNDR3700 is dat geen aanraders.
Je Wifi signal word zo zwak dat er behalve vlak naast niet meer mee te werken is.
Met de stockfirmware gaat het wel prima !

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

nattebaksteen schreef op zondag 17 juli 2011 @ 17:22:
Dankje voor je antwoord.

Ik lees veel goede dingen over die WNDR3700. Nu las ik ook dat er een WNDR37AV beschikbaar is. In deze router zouden de streaming/usb disk mogelijkheden geoptimaliseerd zijn. Dus ik denk dat het een keuze wordt tussen die 2. (Ze verschillen ik dacht 13 euro in prijs, de AV is duurder). Ze ondersteunen beide DD-WRT en ipv6 las ik, dus dat is ook mooi megenomen.
De AV heb ik op kantoor staan. Vind eerlijk gezegd de "AV" mogelijkheden tegenvallen. Er zit gewoon een minimaal uPnP-AV servertje op die "automatisch" ingeplugde meuk op je netwerk sharet. Niets wat een willekeurige NAS niet doet, en met de gebruikelijke brakke Netgear UI. We hebben ook een NAS ernaast en gebruiken de "AV" van de router helemaal niet meer.
robbinonline schreef op zondag 17 juli 2011 @ 17:26:
Als je DD-WRT wil draaien op een WNDR3700 is dat geen aanraders.
Je Wifi signal word zo zwak dat er behalve vlak naast niet meer mee te werken is.
Met de stockfirmware gaat het wel prima !
Collega van me heeft OpenWRT op z'n WNDR3700 (non-AV) gezet en heeft geen dergelijke problemen. Stock firmware zou ik ten zeerste afraden, nog los van de nogal beperkte opties (geen port forwarding naar verschillende poorten, om maar eens wat te noemen) is het ook lichtelijk instabiel, eens in de zoveel tijd moeten we de router resetten, vooral als we aan het netwerk kloten (apparaten toevoegen of verplaatsen).

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1