Groene en blauwe streep op monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-04-2023
Hallo,

Ik weet dat hier al een aantal topics over is verschenen (die heb ik ook gelezen), maar ik vraag me toch af of ik iets over het hoofd zie. Mijn monitor is de SyncMaster T240 en vertoont vandaag ineens een groene en blauwe verticale streep rechts op het scherm. Dit probleem had ik bijna 6 jaar geleden ook met mijn - destijds nieuwe - SyncMaster 930BF. Omdat toen was gebleken dat het aan de DVI-kabel lag (de pinnetjes waren scheef), moest ik hier meteen aan denken toen ik die strepen vanochtend zag. Gelukkig hebben wij nog een tweede computer in huis en heb ik wat dingen kunnen testen. Ik heb een andere DVI-kabel gebruikt die het op de andere computer goed doet, maar de strepen bleven onveranderd zichtbaar. Hieruit concludeer ik dat het deze keer niet aan de DVI-kabel ligt. Nu werd ik wel een beetje huiverig, omdat ik vreesde dat het misschien wel aan de videokaart zelf ligt. Deze heb ik net een kleine 2 maanden geleden nieuw gekocht toen ik mijn HD4850 verving voor een HD6870.
Eerst heb ik echter de monitor van de andere computer (ook een Samsung; de P2370) aangesloten op mijn computer met de DVI-kabel die oorspronkelijk al in mijn computer zat. Nu deed het beeld het perfect, de strepen waren gelijk weg. Dit is een tweede indicatie dat het niet aan de kabel zelf ligt, aangezien de weergave (met de oorspronkelijke kabel) nu wel goed is. Kan ik concluderen dat, aangezien mijn computer met de andere monitor (de P2370) wel goed beeld geeft, het niet aan de videokaart/het moederbord ligt? Het lijkt me nu dus dat mijn eigen scherm (de T240) het probleem is. Wel raar, aangezien hij het altijd goed heeft gedaan en vandaag ineens zonder reden die strepen toont.

Toen ik dit probleem een paar jaar geleden had met mijn 930BF, lag het aan de DVI-kabel omdat ik per ongeluk zelf met een tang die pinnetjes had vernield. Dat was dus een duidelijke oorzaak, maar over het probleem van vandaag kan ik me niet bedenken waar het aan zou kunnen liggen. Dit kan gewoon zomaar gebeuren, zonder duidelijke reden? Ik zou het gewoon zuur vinden als het aan mijn videokaart ligt, die net nieuw is. Maar aangezien het beeld wel goed is met een andere monitor, lijkt het daar niet aan te liggen. Of zie ik iets over het hoofd? :)

StarWarsAwakens.nl | De Star Wars Community van de Benelux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Misschien de connector op je scherm ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
Mavamaarten schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:42:
Misschien de connector op je scherm ?
Bedankt voor het meedenken. :) Je bedoelt daar waar de DVI-kabel in de monitor gaat? Dat zou misschien kunnen. Ik heb helaas geen VGA-kabel bij de hand, maar als wat jij zegt klopt, betekent dat dat mijn monitor goed zou moeten werken wanneer ik een VGA kabel gebruik? :)

En als mijn monitor inderdaad goed werkt via VGA, dan kan er met (vrijwel) zekerheid gezegd worden dat het aan de DVI connector ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Dat bedoel ik ja. Als het werkt met VGA heb je geluk, anders heb je pech, tenzij je nog garantie hebt...

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WickedWizard
Mavamaarten schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:02:
Dat bedoel ik ja. Als het werkt met VGA heb je geluk, anders heb je pech, tenzij je nog garantie hebt...
Blijkbaar ligt het niet aan de DVI connector; ik heb weliswaar geen VGA-kabel om het te testen, maar toen ik de DVI-kabel uit de monitor haalde kreeg hij geen signaal (logisch). Vervolgens gaat hij zoeken (Analog -> Digital -> Analog etc.) naar een signaal, maar ook tijdens dat zoeken naar een signaal zijn de strepen in beeld. Op dat moment is er dus geen videokabel in de monitor geplugd. Blijkbaar ligt het dan toch echt aan de monitor zelf. Heb er helaas geen garantie meer op (gekocht in april 2009), zonde. Fijn aan deze monitor vond ik dat het een 1920x1200 resolutie heeft ipv de nu veel voorkomende zogeheten "Full HD" resolutie van 1920x1080. Daarnaast kon ik op deze monitor ook mijn MBP aansluiten op HDMI.. zal nu eens even kijken wat er gebeurt als ik dat doe. Niet eerder aan gedacht 8)7.

(3 minuten later) Het ligt toch echt aan het scherm, want ook wanneer ik mijn MBP aansluit op mijn monitor, verschijnen de strepen in beeld. Aan de ene kant ben ik opgelucht dat het niet aan mijn videokaart ligt, aan de andere kant vind ik het jammer dat ik geen garantie meer heb op het beeldscherm. Heeft iemand hier verstand van beeldschermen en enig idee waar dit probleem door zou kunnen zijn veroorzaakt? Nogmaals, hij deed het altijd perfect! Tot en met gisteravond. Als dat ding afgelopen nacht nou een flinke tik zou hebben gehad, oké, maar dit is echt van de een op de andere dag.. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:09
Condensatoren al gechecked? Meestal is het resultaat dan niet dat je strepen krijgt, maar goed, instabiele voeding kan voor veel rare effecten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

CaptainCharisma schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:44:
aan de andere kant vind ik het jammer dat ik geen garantie meer heb op het beeldscherm.
In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
Ik heb dit probleem eens gezien met een Acer laptop (maar dan met balken die donkerder waren dan de rest). Als je op een bepaalde plek op de rand van het scherm drukte was het even weg. Die laptop is uiteindelijk naar V&A gegaan..

[ Voor 17% gewijzigd door Mentalist op 17-07-2011 15:23 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Pagina: 1