• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23
Ik heb een vreemd probleem dat ik nooit eerder heb mee gemaakt, en ik denk zelf dat het aan het moederbord of aan de voeding ligt, ik hoop dat er hier mensen zijn die een zelfde ervaring hebben.
Als ik mijn pc uit zet begint hij sinds een paar weken spontaan weer aan te springen, uit het niets.
Hij start dan niet helemaal op, ventilatoren gaan aan, hardeschijven spinnen op en de lampjes gaan branden, maar ik krijg geen beeld.

Eerst was het nog zo dat als ik dan de schakelaar op de voeding uit schakelde, en later weer in schakelde dat hij netjes uit bleef tot ik op de powerknop drukte en dan gewoon aan ging.
Nu gaat alles aan als ik de stroom er weer op zet, maar zonder beeld, als ik dan de power knop in druk gaat alles gewoon aan, en als het draait dan draait het ook prima, geen stabiliteitsproblemen etc, het systeem is ook redelijk overgeclocked.
Als hij draait dan draait hij prima.

Ik vermoed een probleem met mijn voeding, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

specs:

Coolermaster scilent pro 600w
Asus P5Q Turbo
2x 2gb corsair
Q9550 proc
Verschillende HDD's en een OCZ vertex 3 ssd.
EVGA GTX460

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-02 20:53

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heb je al eens in je BIOS gekeken naar de setting bij wat hij doet bij "AC Power Loss" ? Als je die hebt staan op "Power On" dan springt hij vanzelf aan als hij even geen stroom heeft gehad. Als je dan een brakke voeding hebt die zo soms eens een dipje heeft zou hij in principe zichzelf kunnen aanzetten.

Android developer & dürüm-liefhebber

• HKS-Skyline
Heb ik naar gekeken, maar dat is het niet, na powerloss blijft hij uit, het is ook niet zo dat het systeem echt opstart, want hij geeft namelijk geen beeld in het geval van het spontaan inschakelen. Ik krijg enkel beeld als ik het systeem opstart met de powerknop.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-02 17:57
Klinkt alsof hij in standby springt?

• HKS-Skyline
nee alles gaat gewoon aan alsof de pc aan gaat, mobo krijgt stroom, geheugen ook (ledjes branden een keer) ventilatoren draaien, hdd's spinnen op etc, dit is dan een paar seconden, 2 a 3, en dan valt het weer stil.
Als ik de power schakelaar van de voeding uit zet dan is uiteraard alles uit, als ik die dan weer aan zet gaat alles aan en blijft alles aan, maar zonder beeld.
Als ik dan de power knop in druk, gaat de pc aan, vervolgens valt alles uit, en gaat alles weer opnieuw aan, en krijgt alles gewoon stroom en werkt het zoals moet. En zodra de boel draait is er niets aan de hand, dan draait het dagen achter elkaar onder zware belasting probleemloos. Ik sta echt voor een raadsel, ik heb veel computers gerepareerd in mijn leven, maar dit snap ik niet.

Verwijderd

Lijkt idd heel erg op het mobo of de voeding of een combinatie van de twee. Makkelijkst zou zijn als je een andere voeding zou kunnen proberen.

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
Destijds was het een typisch asus verschijnsel dat je na het inschakelen van de stekkerdoos en het inschakelen van de pc via de knop op de voorkant, de PC eerst een soort nep-start doet, het lijkt dan wel of hij even alles van spanning voorziet om stabiliteit te garanderen.

Ik heb na de P5 serie geen asus borden meer gehad, maar ik meen me te herinneren dat een DFI bord van mij altijd bleef hangen voor het POST scherm als ik de PC te snel inschakelde nadat ik de stekkerdoos inschakelde.
Dus dat van asus beschouwde ik altijd wel als een prettige functie.

Wat jij hier beschrijft is dat hij die nep-boot doet zodra je spanning op de PC zet, zonder de power knop te gebruiken en dat het ook gebeurt na het afsluiten.
Dus -zoals hierboven al gezegd wordt- zal het wel met het moederbord of de voeding te maken hebben.

Probeer eens de voeding's kabels en de kabeltjes van de power knop opnieuw aan te sluiten, en controleer ook even of de voeding wel op een geaard stopcontact is aangesloten.
Met een andere voeding zou je het gemakkelijkst kunnen testen of het aan je voeding of aan je moederbord ligt. Je hebt wel een origineel probleem :P

• HKS-Skyline
De boel is geaard aangesloten, en alles zit goed vast, ik denk dat ik morgen maar even een voeding mee snaai op mijn werk om de boel te testen, ik hoop dat dat het is en niet het mobo, ik heb geen zin in sleutelen in mijn vakantie :p
Thnx voor de reacties!
Pagina: 1