Eerste sector overschreven. repareerbaar zonder backup?

Pagina: 1
Acties:

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
In een poging een WBFS disk (wii backup) te resizen heb ik per ongeluk de eerste sector van een NTFS partie overschreven van een andere (niet systeem) disk.

Gevolg:
-Ik kan hem nu nog wel in explorer (XP) lezen.
-computer management (windows XP) -> kent hem nog steeds als ntfs partitie.
-chkdsk geeft
code:
1
2
The type of the file system is RAW.
CHKDSK is not available for RAW drives.

Ik heb dus het vermoeden dat na de eerst volgende reboot deze partitie niet meer herkend gaat worden. Uiteraard maak ik eerst een backup, maar aangezien 600Gig veel is duurt dit wel even, en terug zetten ook.

Is er een manier om deze eerste sector te herschrijven zonder te formateren? dus eigenlijk xp te overtuigen dat hij iets in de eerste sector moet schrijven zodat hij de informatie uit zijn geheugen weer naar disk schrijft.

Uiteraard kan ik de backup neer en terug halen, maar dan ben ik weer 2 dagen verder. (uiteraard draai ik de backup wel. voordat ik iets doe

PS, ik heb hem overschreven met de cygwin versie van wwt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
$ wwt init --recover /dev/sdb1 --force
*****  wwt: Wiimms WBFS Tool v2.00b r2855 cygwin - Dirk Clemens - 2011-07-13
ANALYZE BLOCK DEVICE /dev/sdb1
FORMAT BLOCK DEVICE /dev/sdb1 [601 GiB, hss=512, wss=16 MiB]
 * Scan 0 discs in 500 slots.
 * Check for disc block errors.
 * Check free blocks table.

* Summary of WBFS check: no errors found.

** 1 file formatted.

(had sde1 moeten zijn...copy paste foutje...eeeuh leermoment...)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er in de eerste sector van een NTFS partitie staat. Maar het enige wat ik verzinnen wat die sector *zou kunnen* refreshen is DiskManager. Mogelijk helpt het om de partitie iets kleiner/groter te maken.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Doe dat nou niet, alleen kans dat de boel meer breekt, als het al werkt. Als de data echt belangrijk is, boot eerst een ander OS en trek een image van de disk (winpe bijvoorbeeld).
Ga dan eerst eens proberen de MFT te repareren (die staat op de eerste paar sectoren). Dit tooltje:
http://www.partition-recovery.com/
Of deze zou ook kunnen helpen:
http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Werkt dat allemaal ook niet, dan kun je proberen om de data zelf te redden met een recovery tool zoals GetDataBack. Dat is het langzaamste proces natuurlijk.

• Mijzelf
  • Niet online
Heb je de openingspost gelezen? De partitie is nog volledig toegankelijk, en de OP maakt een backup voor hij iets anders doet. Het enige wat hij wil is voorkomen dat hij die backup ook nog terug moet zetten.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Mijzelf schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:23:
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat er in de eerste sector van een NTFS partitie staat. Maar het enige wat ik verzinnen wat die sector *zou kunnen* refreshen is DiskManager. Mogelijk helpt het om de partitie iets kleiner/groter te maken.
XP kan de ntfs partitie niet groter/kleiner maken. :(

Backup ben ik nu aan het maken... ETA over 56 uur... tot dan kan ik vogelen hoe je de eerste sector van een partitie

eerste sector bevat :
When you format an NTFS volume, the format program allocates the first 16 sectors for the $Boot metadata file. First sector, in fact, is a boot sector with a "bootstrap" code and the following 15 sectors are the boot sector's IPL (initial program loader). To increase file system reliability the very last sector an NTFS partition contains a spare copy of the boot sector.
Tja, dan moet er wel een manier zijn om die sparse boot copy terug te zetten... toch?

/edit: zou dus met testdisk kunnen:

http://www.cgsecurity.org..._NTFS_Boot_and_MFT_Repair

[ Voor 49% gewijzigd door leuk_he op 17-07-2011 14:32 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Mijzelf
  • Niet online
dd kan het ook. -als je de endsector weet
code:
1
dd if=/dev/sdb1 of=/dev/sdb1 skip=<last-sector-1> bs=512 count=1

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
Mijzelf schreef op zondag 17 juli 2011 @ 15:17:
dd kan het ook. -als je de endsector weet
code:
1
dd if=/dev/sdb1 of=/dev/sdb1 skip=<last-sector-1> bs=512 count=1
$boot is 16 sectors dus je moet er 15 of 16 van af trekken... ? juist om dit te voorkomen probeer ik wel testdisk (is een linux tool overigens...) ... als de backup gereed is.

[ Voor 6% gewijzigd door leuk_he op 17-07-2011 15:27 ]

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Kan dat niet met fixmbr?

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
MBR staat aan begin van disk. Ik heb de partitie vernaggeld? (en als hij al boot van disk disk boot bij niet van die partitie, maar zeker van de andere)

[ Voor 19% gewijzigd door leuk_he op 17-07-2011 17:02 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Topicstarter
En een update: testdisk voor windows (XP) heeft de backup boot sector keurig kunnen herstellen, waarna scandisk weer werkte en na een boot dus de schijf ook nog herkend weert.

:)

Pagina: 1