NAS of DAS?

Pagina: 1
Acties:

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 15:23

afterburn

No more...

Topicstarter
Achtergrond: ik wil een Mac mini kopen om deze als media server te gebruiken, en home server (web, email, TimeMachine, file server). De mini is beperkt in opslag ruimte, dus daar moet een externe oplossing voor gevonden worden. Reden voor de mini is dat ik Mac gebruiker ben en dit bepaalde dingen gewoon makkelijker maakt, die discussie hoeven we dus niet te voeren. ;)

De Mac mini heeft alleen USB2, Firewire 800 en ethernet. Om die reden zat ik in eerste instantie te denken aan een NAS, en dan meer specifiek, een Synology DS411+II. Om lokale storage uit te breiden wil daarbij een deel van de opslag beschikbaar maken via een iSCSI LUN. Alles uiteraard over Gigabit Ethernet.

Alleen, is dit wel de juiste keuze? Is het toch niet handiger om ipv een NAS een DAS te gebruiken, en deze via fw800 aan de mini te koppelen? Nadeel van een DAS is toch wel dat ik nog een apparaat in mijn woonkamer moet zien kwijt te raken. Hoe is de performance van fw800 ivm de genoemde Synology die erg hoge lees/schrijfsnelheden zou moeten halen over het netwerk (meer dan 100MB/s). Het is zeker de minst gecompliceerde oplossing; gewoon kabeltje prikken en gaan.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
iSCSI kan alleen met een betaalde initiator van een externe partij. Dit is ook in Lion het geval.

Verder zal je hogere snelheden halen met de Synology. Met firewire heb je over het algemeen geen raid-5 array.

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Dat van die initiator weet ik; ik heb inmiddels al de GlobalSAN iSCSI initiator voor OSX gevonden. Deze is gratis (in ruil je voor je email adres...) en werkt zowel onder 32b als 64b, dus deze wil ik gaan gebruiken.

Dat laatste is idd lastig; ik heb eigenlijk nog geen vergelijkbare DAS gevonden die fw kan praten, en USB2 is gewoon veelste traag. Dat is niet echt een realistische oplossing denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door afterburn op 17-07-2011 11:06 ]

Computer specs

Verwijderd

Owc Mercury heeft precies wat je wil, indien je een das wilt, voorbeeldje: http://eshop.macsales.com/shop/hard-drives/RAID/Desktop/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2011 12:00 ]

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Als ik jou was zou ik gewoon voor een NAS gaan. Met een DAS haal je maximaal zo'n 75MB/s, met een NAS haal je maximaal 110MB/s. Als je een filmcollectie van 2TB moet overzetten scheelt dat behoorlijk

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
http://portforwardpodcast.com/?p=98
Misschien is dit iets voor je.

Enter the Perfect Time Machine Server! This is a light weight Linux distribution will act as a network Time Machine Server and backup your Mac. This linux in meant to run on it’s own computer with no maintenance or hassle. You can even run it inside a Virtual Machine if that suits you. It’s also FREE!

[ Voor 70% gewijzigd door jan99999 op 17-07-2011 12:28 ]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:21
afterburn schreef op zondag 17 juli 2011 @ 10:52:
Achtergrond: ik wil een Mac mini kopen om deze als media server te gebruiken, en home server (web, email, TimeMachine, file server). De mini is beperkt in opslag ruimte, dus daar moet een externe oplossing voor gevonden worden. Reden voor de mini is dat ik Mac gebruiker ben en dit bepaalde dingen gewoon makkelijker maakt, die discussie hoeven we dus niet te voeren. ;)
toch wil ik hier even op inhaken.
ik ben zelf ook een mac gebruiker. Maar die taken die jij noemt kunnen ook prima door de Synology uitgevoerd worden. Dat doet het bij mij nu ook.
Dus dan heb je geen extra aanschaf kosten voor de mini en kan je dat geld eventueel steken in je NAS.

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
The Fatal schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:30:
[...]

toch wil ik hier even op inhaken.
ik ben zelf ook een mac gebruiker. Maar die taken die jij noemt kunnen ook prima door de Synology uitgevoerd worden. Dat doet het bij mij nu ook.
Dus dan heb je geen extra aanschaf kosten voor de mini en kan je dat geld eventueel steken in je NAS.
Klopt, maar het is de bedoeling dat de mini ook via een DAC aan de stereo komt te hangen en dat kan niet met een NAS.

Computer specs

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
afterburn schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:02:
[...]

Klopt, maar het is de bedoeling dat de mini ook via een DAC aan de stereo komt te hangen en dat kan niet met een NAS.
Jawel hoor. Er zijn NASsen waar je een USB geluidskaart in kan prikken.
Pagina: 1