Welke upgrade harddisk past in mijn MSI Wind U100?

Pagina: 1
Acties:

• erwin.heukels
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-12-2020
Het MSI Wind topic lijkt al een half jaar dood, dus krijg daar geen reactie meer op onderstaande vraag...

Iemand die me kan adviseren welke upgrade set aan te schaffen voor mijn ouwe trouwe netbookje?

Ik ben nog steeds super happy met mijn MSI U100, alleen loopt de harde schijf iedere keer vol.

wil dus graag een upgrade gaan doen en heb hier al veel video's over gelezen hoe dit te doen. toch heb ik nog een paar praktische vragen:

1. tot hoeveel Gb kan de U100 aan? ik heb ergens gelezen max 320Gb, dus dan wordt het de
http://tweakers.net/pricewatch/168112/western-digital-scorpio-blue-wd3200bevt-320gb-sata-300-8mb-5400rpm.html
Maar voor paar euro extra heb je nog meer Gb's, zoals de 500Gb voor nog geen 10,- extra:
http://tweakers.net/price...sata-300-8mb-5400rpm.html

2. nu wil ik eigenlijk gewoon met XP blijven werken zoals origineel meegeleverd was, inclusief alle standaard-drivers etc. Is het op een eenvoudige manier mogelijk om voor het monteren van de nieuwe harde schijf de rescue-partitie van de oude schijf op de nieuwe te zetten en bij boot een automatische re-install te doen?

one life, live it!

Verwijderd

Heeft de MSI U100 SATA? Zo ja dan kun je gewoon een 500GB disk erin stoppen. De specs op de website zijn totaal afwezig:
http://www.msi.com/product/nb/U100.html

Anyway; je hebt denk ik wel een 9,5mm height HDD nodig. Ook heb je XP SP1 of hoger nodig; de RTM versie gaat maar tot 128GiB. Voor de rest weinig spannends; gewoon nieuwe HDD erin en het zou moeten werken.

Je kunt de gegevens van de oude schijf naar de nieuwe overzetten. Dit zou ik doen in een desktop PC met beide HDDs met SATA aangekoppeld en dan booten van een Linux cdtje. Dan met 'dd' alles van schijf A naar B kopieren door een terminal te openen en het volgende commando uit te voeren:

sudo dd if=/dev/sda of=/dev/sdb bs=1M

Waarschuwing: bovenstaand commando is gevaarlijk! Je dient 100% zeker te zijn dat /dev/sda de bronschijf is met je huidige data en /dev/sdb de doelschijf die nu leeg is. Als je deze twee omwisselt dan ben je al je data kwijt!

Je kunt met de disk utility zien welke schijf welke naam heeft. Het dd commando geeft geen output totdat alles voltooid is; dus dat kan anderhalf uur duren ofzo.

• erwin.heukels
klinkt weer als een leuke uitdaging om eens met linux aan de slag te gaan.... mijn SMS-projectje begin van dit millenium met Red Hat heb ik altijd om kunnen lachen.

alleen dwing je me nu tot een 'confession'; Heb namelijk geen desktop meer thuis staan om mee te prutsen. bij het overlijden van de laatste VAIO thuis staat er enkel nog een scherm met toetsenbordje voor 1 van de 3 laptops die thuis in gebruik zijn (het betreffende netbookje, de thinkpad van de baas en de packard bell van moeders-de-vrouw die volledig 'clean' blijft).

Is er ook een truuk om een kopie / image te schrijven naar externe USB-drive en die vervolgens weer terug te zetten naar de netbook nadat de nieuwe schijf is gemonteerd? en dan dus met behoud van het al geinstalleerde OS en als bootdisk?

o ja; ik heb inderdaad weinig spec's van de U100 terug kunnen vinden en eigenlijk op allerlei fora gezien dat een 500Gb op zowel 5400rpm als 7200rpm werkt, maar niemand met meer ruimte... denk dus dat ik maar voor 'safe' ga, maar zou eigenlijk liever een grotere schijf monteren om ook de HD-bestanden van de video-camera op te kunnen slaan.

one life, live it!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

"Is er ook een truuk om een kopie / image te schrijven naar externe USB-drive en die vervolgens weer terug te zetten naar de netbook nadat de nieuwe schijf is gemonteerd? en dan dus met behoud van het al geinstalleerde OS en als bootdisk?"

DriveImage XML ;)
Vergeet daarna niet de partitie van de nieuwe als actief te markeren, anders kun je niet van de nieuwe booten...
Oh wacht, eerst naar een externe en dan weer terug. Ik heb DriveImage XML gebruikt om de oude rechtstreeks naar de nieuwe te klonen, maar dat wat jij wil kan volgensmij ook wel.

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 17-07-2011 10:30 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-01 18:34

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als je googled naar van je hardeschijf een image te maken dan kom je er wel bijv. met het programma Acronis True Image ;)

Waarom pak je geen SSD btw? Verbruikt minder stroom en is sneller!

www.maartendeboer.net

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ventieldopje schreef op zondag 17 juli 2011 @ 10:29:
Als je googled naar van je hardeschijf een image te maken dan kom je er wel bijv. met het programma Acronis True Image ;)

Hij heeft ruimte tekort.
Ik ben nog steeds super happy met mijn MSI U100, alleen loopt de harde schijf iedere keer vol.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ventieldopje schreef op zondag 17 juli 2011 @ 10:29:

en minder ruimte? :+

404 Signature not found

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Raven schreef op zondag 17 juli 2011 @ 10:29:
"Is er ook een truuk om een kopie / image te schrijven naar externe USB-drive en die vervolgens weer terug te zetten naar de netbook nadat de nieuwe schijf is gemonteerd? en dan dus met behoud van het al geinstalleerde OS en als bootdisk?"
Ja hoor. Zul je wel even een usb to sata externe converter moten kopen, maar dat kost je de kop niet. als je dan de hele disk kopieerd (b.v. clonezilla) naar de externe disk kun je naderhand de C: partitie laten groeien (b.v. met gparted). Aangezien je geen desktop over hebt zul je even linux (b.v. http://partedmagic.com/doku.php?id=news ) moeten booten vanaf flash (usb/sd)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:13
Acronis True Image enz is allemaal commerciële software, die eerst geïnstalleerd moet worden. Je kan ook een programma zoals CloneZilla gebruiken, dat is een bootcd die volgens mij gewoon met dd werkt, maar dan met een hele 'gui' er om heen. Je kan daarmee gewoon van schijf1 naar schijf2 kopieren, maar ook met images werken als je het image ergens (bijvoorbeeld op een netwerkschijf) kwijt kan.

CloneZilla is eenvoudig op een USB stick te zetten met TuxBoot

Spuitje nogwat ...

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 17-07-2011 11:07 ]

• erwin.heukels
marcop23 schreef op zondag 17 juli 2011 @ 11:07:
Acronis True Image enz is allemaal commerciële software, die eerst geïnstalleerd moet worden. Je kan ook een programma zoals CloneZilla gebruiken, dat is een bootcd die volgens mij gewoon met dd werkt, maar dan met een hele 'gui' er om heen. Je kan daarmee gewoon van schijf1 naar schijf2 kopieren, maar ook met images werken als je het image ergens (bijvoorbeeld op een netwerkschijf) kwijt kan.

CloneZilla is eenvoudig op een USB stick te zetten met TuxBoot
Dit lijkt me inderdaad precies waar ik naar op zoek ben. Dus direct de USB bootable gemaakt met CloneZilla erop en eens geprobeerd hiermee op te starten. Werkt prima. Nu dus nog die nieuwe hard-disk sjeffen ;)

Daarvoor heb ik nog niet kunnen achterhalen of ik aan 500Gb max vastzit of dat er wellicht toch meer opslag mogelijk is...

Ennuh: @Ventieldopje: heb inderdaad ook naar de SSD oplossingen zitten te kijken maar da's inderdaad (in vergelijking tot de kosten van een netbookje) onbetaalbaar als je dan voor veel opslag wilt zoals ik...

Ik heb echter ook wel een paar MSI Wind's gezien met zowel een SSD als harddisk in 1 behuizing gezien, zoals bijv. de U115. Iemand enig idee of mijn moederbordje en behuizing ook mogelijkheid bied om beiden te plaatsen? Zou natuurlijk super zijn om het OS vanaf een SSD te draaien en ook nog eens veel opslag in een Netbookje te draaien!

one life, live it!

• erwin.heukels
Heb zojuist de vraag over maximum capaciteit ook maar even aan MSI zelf gesteld op hun Customer Service pagina's. Ben benieuwd naar de reactie.

De tussentijd maar even lekker gebruiken om te kijken wat de beste schijf voor mijn netbookje zou zijn. Denk dat ik toch maar voor een 7200rpm schijf ga met een budget van zo rond de 50-60 euro. Hiervoor zijn prima 500Gb exemplaren te vinden, maar ook de Samsung Spinpoint MP4 HM640JJ, 640GB SATA-300, 16MB, 7200rpm. Voor hetzelfde geld dan toch ineens 640Gb, dus mooi meegenomen.

Ook ondertussen even de BIOS geupgrade en kan nu zelfs overklokken naar 15% of 24% extra. Voor een netbookje is dat dus altijd handig!

one life, live it!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

Denk ook eens aan die seagateschijven met een 4gb ssd gecombineerd, daar staat hier ergens een topic over waarin de meeste mensen behoorlijk positief zijn over de prestaties..

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• erwin.heukels
ik kreeg zojuist een reactie van MSI waar ik niets van geloof... Heb al op meerdere plekken mensen een verhaal zien vertellen dat er een 500Gb schijf geplaatst werd...

dit zullen wel de 'factory approved' specs zijn?
please refer to enclosed image about HDDs can be used on U100, it can support MAX HDD is 320GB.

Afbeeldingslocatie: http://support.msi.com/uploads/replies/reply1_103472_20110718163123.JPG

one life, live it!

Verwijderd

Dat lijkt mij gewoon de max capaciteit schijf die ze getest hebben; niet de max capaciteit die het apparaat aan kan. Het is namelijk geen limiet die op LBA is terug te voeren (32GiB, 128GiB, 2TiB). Het kan wel zijn dat er een BIOS beperking is; maar dat lijkt me enigszins vreemd. Ik acht de kans aardig groot dat 500GB en hoger gewoon zal werken.

De schijven in dat lijstje zijn allemaal ouderwetse trage schijven in elk geval.

• erwin.heukels
heuveltje schreef op maandag 18 juli 2011 @ 09:01:
Denk ook eens aan die seagateschijven met een 4gb ssd gecombineerd, daar staat hier ergens een topic over waarin de meeste mensen behoorlijk positief zijn over de prestaties..
hmmm... klinkt interessant! Je doelt zeker op de Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm

Zit dan wel weer vast aan een limiet van 500Gb, maar kan hier voorlopig vast mee vooruit met de foto's, muziek en video-collectie die ik ook onderweg graag meezeul en waarvoor ik het netbookje ook gebruik om ze beetje op orde te houden en van de camera's af te downloaden ;)

Ik vraag me echter wel af of mijn netbookje goed met de extra snelheid van de SSD overweg kan, ofwel: heb ik beetje plezier van de verdubbeling van de investering? gaat stiekum toch weer van 45 naar 95 euri voor een 500Gb disk...

one life, live it!

• erwin.heukels
ben even voor 'goedkoop is goed genoeg' gegaan voor het netbookje, dus het is de Samsung Spinpoint MP4 geworden. zojuist besteld en ga eens tijd zoeken om hem in te bouwen.... wordt dus vervolgd.

one life, live it!

• erwin.heukels
De Samsung Spinpoint MP4 is gemonteerd en werkt prima. Eerst had ik een poging gewaagd om met CloneZilla een 1-op-1 kopie te maken van mijn bestaande harde schijf en de nieuwe schijf gemonteerd in een externe USB-behuizing van 15,- van de MediaMarkt. De 'recovery' partitie kwam prima over, maar de C:-partitie met het geinstalleerde OS liep halverwege stuk.

Dus maar even met GParted de partities opnieuw ingedeeld, met de recovery een 'clean install' gedaan en daarna maar weer met het handje alle handige tools en windows updates laten installeren. Al met al dus een paar keer een nachtje laten draaien, rebooten, etc.

De nieuwe schijf zelf is 7200rpm en lijkt wel wat sneller met systeemopstart en opstart van wat zwaardere prorgramma's zoals bijv Firefox, maar dat kan ook zijn omdat er nu dus weer met een relatief fris registry gewerkt wordt.

De 7200rpm is wel wat rumoeriger en geeft wat meer vibratie door, maar is niet storend.

Kortom: ik ben weer blij met de 640Gb ipv de oude 160Gb en dat voor 60,-

Ook het oude schijfje doet trouwens weer prima dienst want die zit nu in de externe USB-behuizing dus heb weer een extra 160Gb schijfje voor backupdoeleinden....

[ Voor 0% gewijzigd door erwin.heukels op 15-08-2011 15:28 . Reden: typo's verwijderd ]

one life, live it!

Pagina: 1