Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede Tweakers,

Lees laatste post!

Ik bezoek regelmatig deze website voor voornamelijk de pricewatch en reviews.
Dus toen ik laatst een ''pc upgrade'' kocht en dat problemen leverde dacht ik hier vast wel antwoord te vinden!

Het probleem:
Voorheen had ik een Gigabyte DS3R-nogwat moederbord i.c.m C2D E6750 @ 3,4Ghz Kingston 4GB 1066Mhz DDR2 (5-5-5-15) en een MSI HD2600RX.
Dit liep goed stabiel maar omdat ik grafisch wat meer wou ''DX11'' (crysis 2) Moest ik dus een nieuwe videokaart kopen.

Ik heb gekozen voor de Club3D HD6790 van wegen zijn overclock potentie. Maar aangezien het Gigabyte moederbord geen PCI-e 16x 2.1 ondersteund dacht ik: ''Ik koop wel een nieuw moederbord!'' Na wat zoeken gekozen voor de Asus p5p41T/USB3 en omdat deze alleen DDR3 slots heeft een 8GB 1333Mhz Corsair 4Kit erbij gekocht. Voor de rest is de rest het zelfde gebleven (HDD, CPU, Voeding 560Watt etc.)

Het loopt allemaal en redelijk stabiel (Standaard) alleen zodra ik ook maar 1Mhz in het BIOS overclock dan start hij niet meer op, sterker nog hij gaat niet eens meer uit alleen zwart scherm! Het geheugen loopt standaard 5:6 met FSB. Dit wil ik graag 1:1 krijgen en daarvoor moet ik in het bios de DRAM op 800Mhz zetten als ik dit doe en verder niks aanpas krijg ik een zwart scherm en verder gebeurt er NIKS (raar want standaard staat hij op 1066Mhz denk ik). Ook zou ik graag de CPU op 3,5Ghz krijgen daarvoor moet ik de FSB op 413 zetten en de Vcore met 0,07V verhogen (dit werkte ook op het Gigabyte bord) als ik dit hier doe gaat de computer uit maar niet meer aan!

Wie kan mij helpen met de instellingen in het BIOS ?

Groet,
Just

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:09

epic_gram

undercover moderator

draai ff memtest 86+, misschien is je ramgeheugen kapot. controleer ook even of de timings en voltage over je ramgeheugen goed ingesteld zijn. :)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-09 22:23

Vidra

Vragen?

Wat hangt er verder nog aan je voeding, zoals HDD's etc? Wellicht dat je voeding niet de gewenste voltages kan leveren.

Welke merk voeding? A-brand of een no-name?

En idd even je ram testen!

[ Voor 8% gewijzigd door Vidra op 17-07-2011 13:22 . Reden: Ram testen ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn voeding is een Silverstone Striker 560Watt en ik weet bijna 100% zeker dat deze de gewenste voltages kan leveren want dat kon hij ook met het Gigabyte bord.

Ik zit namelijk met het probleem van de instellingen in het BIOS op welke voltages ik het spul moet instellen ik heb al meerdere dingen geprobeerd zoals het geheugen op 1,8V en de VTT op 1,35V vervolgens kon ik het geheugen op 1333Mhz draaien maar dan liep het 1:2 met FSB

De instelling qua voltages en termen enz. zijn mij niet zo bekend op het Asus bord. Bij het Gigabyte bord was het kinderspel en kon ik het met een paar simpel aanpassingen zo stabiel laten draaien!

het geheugen is standaard 1,5V maar hier op Tweakers staat 1,65V met een 9-9-9-24 timing in het BIOS bij mij staat hij op 1,5V met een timing van 8-8-8-20-86 ?

Verder hangt er een 750GB HDD en een DVDRW

Memtest gedaan en geen fouten gevonden!

Het zit hem dus in de instellingen in het ASUS Bios (waar ik al vanuit ging) waar ik duizelig van word. Iemand een How-to for een Asus bord en een uitleg van welke voltages ik moet aanpassen om te kunnen overclocken ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2011 21:57 . Reden: Mem test gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De vraag is dus hoe krijg ik mijn geheugen (8-8-8-24) 1:1 met mijn FSB die loopt op 1333Mhz (e6750) mijn geheugen is dus ook 1333Mhz DDR3 maar toch geeft hij in Cpu-z aan dat het 5:6 loopt :S hoe krijg ik die op 800Mhz of moet hij of 1066Mhz ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2011 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu voor elkaar om de FSB of 375 (core 3Ghz) te krijgen en dat het geheugen loopt op 1200Mhz
Met alle Voltages of auto behalve Vcore die staat op +0.02

als ik naar de 380 FSB ga dan start hij niet meer op. Ookal doe ik de Vcore of +0.04 of hoger. DRAM staat op 1,5V doe ik deze op 1,65V of 1,8V maakt geen verschil. NB voltages hoger doet ook niks en VTT voltages ook niet! timing staat op 8-8-8-20

Iemand ideeën ?

Ohja is het van belang dat DDR3 ook 1:1 loopt met FSB ? Of is dat alleen bij DDR2 ?
Ik heb 1333Mhz modules maar in het boot screen staat 1066Mhz ?! En ik kan hem alleen hoger zetten want als ik hem lager zet naar bijv. 800Mhz dan boot hij ook niet meer.

Ook las ik ergens op het internet (achteraf) dat het moederbord alleen 1x dualchannel ondersteund met een max. capiciteit van 8GB. Nu heb ik 4x2Gb sticks erin dus zeg maar 2x dualchannel nou schijnt het bord dit niet te ondersteunen. Is dit erg ? Want ik las ook weer ergens dat het beter is om 4x2 te hebben dan 2x4

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2011 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-08 16:44
Maakt niet veek uit dat het 1 op 1 loopt, en vanuit mijn ervaring is 2x4 sneller, alleen zul je dat alleen in benchmarks een "beetje" merken in games zie je het niet tot nauwelijks

Over dat hij niet meer opstart, iets lager clocken ik had dat ook een keer en na een tidje was mijn mobo dood -,-

Zoals al eerder gezegd weet je zeker dat jr voeding het juiste voltage kan leveren?

If it ain't broke, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet zeker dat mijn voeding de juiste voltages kan leveren. En dat hij nog meer kan leveren maar het moederbord wil om de een of andere reden dus niet :S
Pagina: 1