DNS problemen op netwerk?

Pagina: 1
Acties:

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-02 20:32

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik heb hier een paar routers in serie staan:

UPC router (hier komt het internet binnen en is meteen de 1e router) <> Sweex <> Linksys

Nu is het internet bij de Linksys hier en daar nogal traag, in de zin dat sommige dingen een mega latency hebben. Bijv. een internetpagina met veel plaatjes van veel verschillende hosts: sommige plaatjes worden niet geladen omdat de browser het opgeeft. Een reload wil nog wel eens helpen. Maar dit hoort dus niet.

Nu denk ik dat dit een DNS probleem is, gezien het symptoom.

Op de UPC router staan 2 automatisch opgegeven DNS servers.
Als ik de Sweex uitlees, zie ik diezelfde DNS servers terug.
Als ik de Linksys uitlees, zie ik bij DNS servers verwijzingen naar de UPC router (DNS1) en de Sweex (DNS2).

Ik kan natuurlijk op de Linksys twee static DNS IP's opgeven, de twee die ik terugvind in de router van UPC. Alleen stel dat mijn ISP deze DNS'en wijzigt, dan wijzigen die niet automatisch mee in de Linksys.

Hoe kan ik dit oplossen? Worden die DNS servers überhaupt weleens gewijzigd door UPC?

NOSIG

Verwijderd

ziet er niet uit als een DNS probleem.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Routeren ze allemaal? Je hoeft maar 1 router te hebben, de rest is dan alleen accesspoint. IP geven in de range van de eerste router, dhcp uitschakelen en kabel in een LAN poort stoppen ipv de WAN poort.

[ Voor 38% gewijzigd door gambieter op 16-07-2011 21:48 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

NAT achter NAT is al "not done", kun je nagaan wat NAT achter NAT achter NAT is... :)

Waarom heb je voor zo'n opstelling gekozen?
Zoals hierboven al voorgesteld, één router gebruiken en daarna alleen maar Access Points. Er is op GoT een goeie duidelijke HowTo te vinden om van je router een Access Point te maken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ja ik prefereer zelf ook gewoon 1 router op het hele netwerk. Maar om de één of andere reden gaat het altijd fout als ik de DHCP van een router uitschakel. Het gebruikelijke scenario: de webinterface van de desbetreffende router wordt onbereikbaar en het internet achter die router werkt niet meer. :P Hierna geef ik dan een hard-reset aan die router, waarna alles weer werkt. Alleen NAT achter NAT blijft. Maar ik zal het nog eens proberen.

[ Voor 4% gewijzigd door _Christiaan_ op 17-07-2011 13:48 ]

NOSIG

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
_Christiaan_ schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:48:
Ja ik prefereer zelf ook gewoon 1 router op het hele netwerk. Maar om de één of andere reden gaat het altijd fout als ik de DHCP van een router uitschakel. Het gebruikelijke scenario: de webinterface van de desbetreffende router wordt onbereikbaar en het internet achter die router werkt niet meer. :P Hierna geef ik dan een hard-reset aan die router, waarna alles weer werkt. Alleen NAT achter NAT blijft. Maar ik zal het nog eens proberen.
Als je DHCP uitzet moet je ook je kabeltje in de LAN port van de router stoppen, als je die in WAN laat dan werkt het niet meer.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

_Christiaan_ schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:48:
Daarom moet je die router ook eerst een IP adres geven uit de reeks van de eerste router, daarna DHCP uitschakelen, daarna kabel in LAN poort. De web interface zit dan achter het nieuw gekozen IP adres.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Archie_T schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:50:
[...]

Als je DHCP uitzet moet je ook je kabeltje in de LAN port van de router stoppen, als je die in WAN laat dan werkt het niet meer.
gambieter schreef op zondag 17 juli 2011 @ 13:55:
[...]

Daarom moet je die router ook eerst een IP adres geven uit de reeks van de eerste router, daarna DHCP uitschakelen, daarna kabel in LAN poort. De web interface zit dan achter het nieuw gekozen IP adres.
Okee, dat van dat kabeltje wist ik dus niet. D'oh.

Anyway, ik heb de betreffende routers dus nog geen statisch IP gegeven. Als ik nu in de 'hoofdrouter' kijk, zie ik de serieel aangesloten routers (die nu eigenlijk als switch dienen?) niet terug. Ik zal eens kijken of ik dit kan oplossen met een statisch IP.

NOSIG

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
_Christiaan_ schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:12:
[...]

[...]

Okee, dat van dat kabeltje wist ik dus niet. D'oh.

Anyway, ik heb de betreffende routers dus nog geen statisch IP gegeven. Als ik nu in de 'hoofdrouter' kijk, zie ik de serieel aangesloten routers (die nu eigenlijk als switch dienen?) niet terug. Ik zal eens kijken of ik dit kan oplossen met een statisch IP.
Maar als je de routers alleen maar als switch gebruikt waarom zou je dan nog willen managen?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Archie_T schreef op zondag 17 juli 2011 @ 14:14:
[...]

Maar als je de routers alleen maar als switch gebruikt waarom zou je dan nog willen managen?
Misschien om het wireless gedeelte in te stellen ?

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Het zijn draadloze routers, dus ik wil het draadloze gebeuren nog wel in kunnen stellen...

NOSIG

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
En dat moet ook gewoon kunnen. Simpelweg die router een static IP geven wat binnen het LAN subnet ligt maar buiten de DHCP scope. Dan de kabel vanaf de hoofdrouter in een van de LAN poorten stoppen en het werkt gewoon.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58

lier

MikroTik nerd

En hier staat dus het hele verhaal.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Okee, ik ben er nu mee bezig, maar ik weet een aantal dingen niet:
[list]
• In de router kan je "internet IP address" ("WAN IP address" in geval van de Sweex) instellen en "Router IP Address" ("LAN IP address" in geval van de Sweex). Moet dit, in geval van de Sweex, allebei op 192.168.0.2? Bij de Linksys is het niet mogelijk om dit allebei op hetzelfde IP te zetten...
• De DNS-servers, gewoon laten staan op 0.0.0.0? Ik merk dat het internet wel gewoon werkt als het hierop blijft staan.

NOSIG

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

_Christiaan_ schreef op zondag 17 juli 2011 @ 15:37:
Okee, ik ben er nu mee bezig, maar ik weet een aantal dingen niet:
[list]
• In de router kan je "internet IP address" ("WAN IP address" in geval van de Sweex) instellen en "Router IP Address" ("LAN IP address" in geval van de Sweex). Moet dit, in geval van de Sweex, allebei op 192.168.0.2? Bij de Linksys is het niet mogelijk om dit allebei op hetzelfde IP te zetten...
• De DNS-servers, gewoon laten staan op 0.0.0.0? Ik merk dat het internet wel gewoon werkt als het hierop blijft staan.
WAN IP adres doe je niets mee, het gaat om de router IP adres. Die moet in de reeks van de DHCP uitdelende router staan, maar een IP-adres van buiten de DHCP reeks krijgen.

De DNS server is gewoon de hoofdrouter.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Okee thanks, als ik het goed begrijp doet WAN IP adres in mijn situatie dus niks, omdat er niks op de WAN poort zit.

edit: ik heb het WAN adres voor de grap veranderd in 1.1.1.1, en nu kan ik niet meer in de betreffende router komen. Blijkbaar doet het WAN IP adres dus nog steeds wel iets.
edit2: De Sweex staat nu ingesteld. Het WAN IP-adres is bij dat apparaat wel nodig blijkbaar en DNS staat op 0.0.0.0... Het internet op de Sweex werkt nu, niks meer aan doen :P Ook al geeft hij in de status "Gateway unreachable"...

[ Voor 71% gewijzigd door _Christiaan_ op 17-07-2011 15:54 ]

NOSIG

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Dit is echt dramatisch.

Tot aan de Sweex ging het goed. Toen wilde ik de Linksys aan gaan sluiten, maar zodra die is ingesteld, en op het netwerk wordt aangesloten, stallt het hele netwerk. Internet werkt dan niet meer en ik kan mijn eigen routers soms wel en soms niet bereiken. Het gekke was dat Bittorrent wel mondjesmaat doorliep.

Haal ik de linksys eraf, en vervolgens de stroom van de sweex eraf en weer erop, en het internet werkt weer goed.

Kan iemand mij vertellen hoe ik de linksys moet instellen? Ik had em nu zo staan:
Internet connection type: Automatically obtained - DHCP (static werkte niet, omdat ik niet in staat was om een geldig statisch IP op te geven... Iedere keer begon hij weer te mekkeren dat het Internet IP niet gelijk mag zijn aan het router IP, of dat hij in hetzelfde subnet zat ofzo... Dus had ik em maar op automatisch laten staan)
Router IP: 192.168.0.3 (de sweex zit op 2, de UPC zit op 1)
DHCP: off

Een printscreen van de webinterface:
klik
(zoals in deze screenshot kon ik de Linksys dus niet saven, omdat de Internet IP address gelijk is aan Router IP address...)
Help :/

NOSIG

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:19

allure

Titaan fase 2/3

En als je het internet-ip op DHCP laat staan en verder niets invult?
WAN-poortje uiteraard vrijlaten.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Heb je de kabels goed aangesloten, dus van de LAN poorten van het UPC modem / router naar een van de LAN poort van de sweex en linksys? En staat DHCP ook uit op de sweex?

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Okee, het volgende viel mij op:
Op de sweex kreeg mn laptop IP-adres .10.
Op de Linksys kreeg hij .145.

Ik dacht dat het aan de linksys lag, maar toen ik de settings controleerde van de sweex, bleek dat daarvan de DHCP weer spontaan aan was gesprongen. Na het uitzetten van zijn DHCP kan ik nu internetten vanaf de Linksys :D Ook krijgt mn laptop weer IP adres 10.

Ik ga nog even een 'stresstest' doen door de hoofdschakelaar in de meterkast uit te zetten en weer aan, om te kijken of het netwerk zich herstelt na een stroomstoring (edit: geslaagd). Iedereen bedankt :)

NOSIG

Pagina: 1