Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fangfang
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-06 19:24
HOi,

Ik heb een vraagje over een laptop die ik wil kopen. Ik Ga namelijk volgende jaar bouwkunde studeren op het HBO aan AVANS in Tilburg. Daarvoor heb ik denk ik wel een laptopje nodig. Ik vroeg me af met al die technische teken programma en render software dat ik wel een krachtige notebook nodig had. Ik ben even weze kijken door de price watch en stuite op de volgende laptop:

Asus N53SV-SZ016V:
Intel Core i7 -2630QM
6 gb RAM
Nvidia Geforce GT540M
Full HD scherm
640 HDD (5400pm)

CPU is egt heel goed voor een laptop,(benchmark suggeren i7 920) 6 gb ram is ook ruim voldoende denk voor ie zware applicaties.

Ik hoorde van een vriend dat het renderen soms weleens heel lang gaat doen. ZOu ik met die Nvidia GPU kunnen versnellen met CUDA? Is dat voldoende power voor rendering?

Thx voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTB93
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-11-2023
Die GPU is krachtig genoeg voor dat soort doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Dat hangt ervanaf wat je onder 'renderern' verstaat. Sommige programma's doen helemaal niets met een non-quadro GPU. Tevens word 99% van het werk nog door de CPU gedaan.

Ga eerst eens uitzoeken welke programma's je precies gebruikt, en vervolgens of je dan daadwerkelijk iets aan die GPU hebt, als dat niet zo is zul je echter het budget moeder verhogen (flink).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fangfang
Ok zal ik ff checken. Maar ik snap iets niet Darkstone,

Als niet GPU accerated is dan moet is budget flink verhogen? Die CPU die er in zit is al best wel top of the line toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

Ik bedoel dat als je programma's gebruikt welke een quadro of fireGL gpu vereisen, je het budget moet verhogen. Die dingen zijn namelijk een stuk duurder en vooral te vinden in zakelijke laptops.

Tevens is de GT540m min of meer de eerste klasse grafische kaarten wat boven het IGP geweld van tegenwoordig uitsteekt. Direct onder de GT540m zit de GT520m, en die is een fractie sneller dan de sandy bridge IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:12
Het soort projecten wat je op de bouwkunde opleiding krijgt vereist nog niet echt veel van je laptop.
Totdat je echt met schaduwen en fotoreal renders gaat werken zal je niet echt heel veel spannends nodig hebben. (en tegen de tijd dat je dat gaat doen ga je al richting afstuderen = veel betere hardware mogelijk).
En is ook een beetje afhankelijk van welke differentiatie gaat doen (architectuur draait het logisch meer om uiterlijk dan bij de rest, bouwtechniek draait meer om detailering en de rest draait het niet echt om de tekeningen op wat simpele lijntjes trekken na dan)

Je tekeningen worden overigens pas echt zwaar als je in 3d gaat werken met veeeeel te veel polygonen (ooit de fout zelf gemaakt, met tot gevolg dat de school pc's er keer op keer op crashte bij het openen van de tekening)

Althans dat was bij mij. :p
Misschien dat de opleiding veel meer digitaal is gegaan in de 4 jaar dat ik nu klaar ben ;)

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fangfang
Hey,

ik kan van een vriend deze laptop over nemen:

HP elite book:
Intel core i5 540m processor 2.53 ghz
4gb 1333 ddr3
320 gb harddisk 7200 rpm
Lightscribe drive
15,6 hd 16:9 led anti glare (1440x900)
Ati firepro m5800 1gb dedicated memory
Integrted intel 10/100/1000 netwrk connection
Dual point keybiard with integrated num pad
2x usb 2.0 2x usb 3.0
Media/smart card reader
Firewire 1394a connector
Display port
eSATA port

Hij is echt super stevig. Echt een business latop!
Ik kan hem overnemen voor 600 euro. Hij heeft hem van de TU eindhoven.

Qua specs looptie achter op die van de Asus. Ik heb de Asus gezien bij media markt, die is toch een stuk minder stevig dan die elite book. De Asus is ook stevig maar de HP is gwn super solide.
En de full HD scherm op de Asus is egt super mooi! tegenover 1440x900 van de HP

Dus de ham vraag is: Ga ik voor de stevige behuizing en minder specs of ga ik voor beter specs en wat minder behuzing?
Mijn tweede vraag is hoe goed zal ik een quadcore merken? ik weet dat opschalen van 2 naar 4 cores niet bij alle software even goed gaat. Weet iemand of die teken programmas goed opschalen naar 4 cores?

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:37
Ik zou eerst eens uitzoeken welke programmas je gaat gebruiken op je school, dan kan je je laptop precies afstellen daarop.
Net zoals Darkstone al zegt, wij kunnen niet ruiken of alle software die jij gaat gebruiken goed werkt, omdat bepaalde software veel beter loopt of de ene videokaart, dan op de andere.

Zucht...

Pagina: 1