JMB322 of SB750 voor Raid 0?

Pagina: 1
Acties:

• MarluXiaXl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09-2025

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Topicstarter
Hallo tweakers.

Ik heb vandaag een 2de hdd erbij gehaald, een WD 500GB en wil deze samen met dezelfde hdd die ik al heb in raid 0 zetten. Ik keek voordat ik het ging installeren even in mijn handleidingen of daar wat in stond. Ik kwam tegen dat mijn Sata poorten 7 en 8 door een Jmicron JMB322 werd aangestuurd en Sata poorten 1 t/m 6 door de SB750.
Op verscheidene andere forums zie ik dat mensen eerder de Intel southbridge aanraden voor raid dan de Jmicron controllers. Nou vroeg ik mij af of dat ook hetzelfde geld voor de AMD southbridges.
Ik heb een MSI 790FX-GD70 en nu 2 500GB hdd van Western Digital.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Tja, Jmicron zijn bagger controllers. Denk dat het dan wel duidelijk is.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:35

itsalwaysme

Graast voor DB

Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 00:37:
Tja, Jmicron zijn bagger controllers. Denk dat het dan wel duidelijk is.
Heb je daar ook onderbouwing bij?

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:26

nhanssen

QVL is non-tweakers

itsalwaysme schreef op zondag 17 juli 2011 @ 00:40:
[...]

Heb je daar ook onderbouwing bij?
Bij dezen :( 't zijn redelijke rotte controllers. Ik neem aan dat hij de on-board versies bedoeld, welke ik ook bedoel.

Spec's PC

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:35

itsalwaysme

Graast voor DB

nhanssen schreef op zondag 17 juli 2011 @ 00:42:
[...]

Bij dezen :( 't zijn redelijke rotte controllers. Ik neem aan dat hij de on-board versies bedoeld, welke ik ook bedoel.
psst, dat is geen onderbouwing. Dat is een eenzelfde statement maken.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Verwijderd

JMicron controllers zijn hardwarematig wel redelijk; maar hun RAID drivers moet je niet gebruiken die zijn zeer slecht.

De AMD SB750 controller is daarintegen de beste controller die er bestaat; samen met de Intel SATA AHCI controller. Beter kan niet. Dus waarom die niet gebruiken? Je bent in mijn ogen 'gek' als je JMicron shitRAID gebruikt versus de goede AMD controller en redelijke AMD RAID drivers.
Op verscheidene andere forums zie ik dat mensen eerder de Intel southbridge aanraden voor raid dan de Jmicron controllers. Nou vroeg ik mij af of dat ook hetzelfde geld voor de AMD southbridges.
Antwoord is dus ja. Gebruik de JMicron niet (uitschakelen in BIOS) of alleen voor je opticals; dat laatste werkt alleen als de controller ATAPI ondersteunt; wat je simpelweg kunt uitproberen. Simpel gezegd: je JMicron poorten zijn dus nep-SATA poorten en je 6 chipset-powered SATA poorten zijn je échte SATA poorten.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de jmicron controllers halen het idd niet bij de meeste raid/ahci sata oplossingen in de hedendaagde chipsets :)

net in de early days van sata zou het verschil kunnen maken :P

( ik kan mijn jmicron dus of in RAID of IDE emulation zetten.. waarbij ik dus geen hotswap kan toepassen :/ )

404 Signature not found

• MarluXiaXl

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Topicstarter
Bedankt allemaal, ik zal ze dan wel op de SB750 zetten.
Mijn jmicron controller ziet wel de cd/dvd brander, maar gaan de prestaties van de brander dan achteruit?

En ik zit nu in Windows installatie maar deze ziet geen stations. Als ik Raid uitzet ziet Windows ze wel allebei. Moet ik raid mode anders op AHCI zetten? Of moet ik iets in de menu van de raid controller zelf doen? Daar heb ik ze gewoon toegewezen dat ze in raid 0 moeten werken. Wat doe ik fout?

Edit: AHCI helpt niet. Probeer nu even de hdds opnieuw samenvoegen in de controller zelf met gigabyte boundaries aan en fast init ook.

Edit 2: opnieuw raid 0 ingesteld met fast init en gigabyte boundaries aan. Maar helaas ziet mijn Windows installatie weer niks, iemand anders een idee? O-)

Edit 3: net de hdds ook op de jmicron geprobeerd en dan ziet de windows installatie het wel gewoon als 1 980GB opslag. En ze staan dan ook in Raid 0

Edit 4: na nog een keer proberen zag ik dat ik ook stuurprogramma's kan laden voor de hdds. Ik heb nu dus de Raid driver van AMD en Msi geprobeerd maar die wil de installatie niet pakken omdat het niet gecertificeerd is :S

Edit 5: Ik heb nu de Southbridge drivers op een usb staan en hier stonden ook raid drivers op, deze pakte de installatie wel. Stuit ik op het volgend probleem:
Er kan geen nieuwe systeempartitie worden gemaakt en geen bestaande systeempartitie worden gevonden. Zie de logboekbestanden van Setup voor meer informatie.

1) er worden helemaal geen logboekbestanden gemaakt.
2) formatteren en dan op volgende heeft ook geen zin, net zoals de partitie verwijderen en een nieuwe maken.
3) bios reset heeft ook niks uitgehaald, ook opnieuw raid 0 instellen heeft geen zin.
Ik dacht dat raid 0 instellen niet zo moeilijk zou zijn :P

[ Voor 63% gewijzigd door MarluXiaXl op 17-07-2011 19:35 ]

• MarluXiaXl

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Topicstarter
Yay eindelijk gelukt. Ik heb mijn USB drive er pas in gedaan wanneer de installatie er naar vroeg en ik heb Gigabyte boundary uitgezet. Nu wil Windows hem eindelijk installeren, mochten mensen hier nog wat aan hebben voor de toekomst!

Deze topic kan op slot :)
Pagina: 1