Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Aanschaf zuinige thuis server

Pagina: 1
Acties:

• nickb90
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-11 23:25
Hallo!

Probleemstelling
Al een tijdje lopen wij hier in huis eraan te denken om een servertje aan te schaffen om wat onderdelen centraal uit te gaan voeren. Hierbij valt te denken aan printer/scanner aansturing, NAS functionalteiten, VPN server,download server en een FTP server. Als laatst moeten er 2 virtuele machine's op draaien welke remote overgenomen kunnen worden door netbooks. Opzich niet al te zware eisen (op de 2 virtuele pc's na). Echter komt er in dit systeem 5 hardeschijven (5400 RPM) en 1 schijf 7200RPM. Elk voor een eigen functie zodat de snelheid niet de bottleneck gaat worden. Aangezien we het hier over 6 schijven hebben en ik de server zo zuinig mogelijk wil hebben vroeg ik me af of onderstaande configuratie gaat werken. En dan met name de voeding. 6 hardeschijven trekken nogal wat stroom bij het opstarten maar daarna niet meer. Een simpele berekening leert mij dat voor mijn gevoel de voeding het goed aan zou moeten kunnen.
Hardeschijven 6* 5 watt = 30 watt
Processor: 65watt max
Moederbord ??

Systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 42,-€ 42,-
1Antec Three Hundred€ 47,95€ 47,95
1Intel Core i3 2100€ 92,90€ 92,90
1be quiet! System Power 300W 80plus€ 32,81€ 32,81
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 43,85€ 43,85
1Asus P8H67-M LX€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 318,51

Onderbouwing
De kast heb ik gekozen i.v.m. de ruimte en de goede ervaringen ermee.
Schijf i.v.m de ervaringen, de 5 schijven 5400rpm heb ik thuis liggen dus zitten niet in de configuratie
Processor gekozen i.v.m. de snelheid en de zuinigheid + grafische chip erin
Voeding is stil en goed zover ik weet
Geheugen is de goedkoopste
Moederbord i.v.m. de 1 GB aansluiting en de 6 sata aansluitingen in totaal

Budget
€350,- max

doel
Hierboven al beschreven maar hier in het kort:
  • VPN server
  • Download server
  • FTP server
  • 2 Virtuele machine's
  • NAS functie doormiddel van NFS
Vraag / twijfelpunten
De reden waarom ik hier gekomen ben is omdat ik niet weet of de voeding het aankan met het opstarten van de pc. Eventuele op/aanmerkingen op het systeem zijn altijd welkom.

Alvast bedankt!