Google+ circles

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
Ik merkte dat er op Google+ zelf nogal het nodige langskwam over hoe mensen nu om moeten gaan met circles. Ik vond dit een interessante , omdat het imo een van de meest handige features is van Google+.

Zelf vond ik het volgende artikel wel een aardige eyeopener hoe je slim om kan gaan met circles: http://www.friedbeef.com/...e-circles-essential-tips/

Het uitgangspunt is niet het indelen van je circles op basis hoe je mensen kent, maar hoe je je (en welke) content wil delen.

Een concreet voorbeeld kan zijn dat ik bepaalde nerd-linkjes, filmpjes etc met alleen mensen wil delen die ik via internet ken (met name Tweakers en Fokkers ;)), maar dat zij niet hoeven te weten hoe flink ik heb lopen zuipen en dat ik losging in de kroeg.

Het mooie van circles is dan natuurlijk wel dat er overlap kan zitten. Er zijn ook Tweakers die ik IRL ken en die dat wel weer mogen zien. Punt 2 op bovenstaande link gaat er nog iets dieper op in.

Hoe delen jullie je circles in en hoe denken jullie over bovenstaande systeem?

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ditzelfde is ook gewoon van toepassing op de vriendengroepen die je al sinds jaar en dag kunt instellen op Facebook. Ik begrijp niet helemaal waar het vandaan komt dat die circles nou zo vernieuwend zijn, want de enige differentiatie met Facebook is dat de circles min of meer eenzijdig werken en je vriendschappen dus niet hoeft te bevestigen.

Ik moet zeggen dat het mij persoonlijk niet boeit. Ik plaats zelden tot nooit een update of Facebook (of Google+, of Twitter, of ...) die ik niet met de hele wereld zou durven delen. Als iets dermate privé of besloten is dat ik niet wil dat een bepaalde groep gebruikers erachter komt, dan gaat het niet het internet op. En als het niet erg is dat de hele wereld erachter zou komen, dan kan ik het net zo goed meteen met al mijn vrienden delen. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
@NMe ik dacht dat Facebook dat ook kon, maar je kunt niet bepaalde dingen met alleen een groep delen, zoals ik hier achter kwam.

Tenzij het tegendeel waar is, dan hoor ik graag hoe of wat :)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

LuNaTiC schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 22:25:
@NMe ik dacht dat Facebook dat ook kon, maar je kunt niet bepaalde dingen met alleen een groep delen, zoals ik hier achter kwam.

Tenzij het tegendeel waar is, dan hoor ik graag hoe of wat :)
Sterker nog, je kunt zelfs alleen met specifieke personen delen of zelfs specifieke personen of groepen uitsluiten van het zien van een statusbericht. ;)

Groepsrechten in Facebook

edit:
Betekent overigens wel dat je zelf vrienden in groepen ingedeeld moet hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door NMe op 16-07-2011 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Topicstarter
Ah krijg nou wat, stom dat ik dat over het hoofd heb gezien. |:(

Goed, circles is dus ook weer niet zó revolutionair ;) Wel blijft wat je zegt handig dat je geen vriendschappen hoeft aan te gaan op G+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
Het is niet revolutionair maar wel een stuk prominenter natuurlijk. Op Facebook staat deze feature - zoals je ziet - behoorlijk weggestopt en komt het ook nauwelijks terug in de rest van de interface, zoals de news feed of uberhaupt het indelen in groepen zelf.

Wat dit betreft heeft G+ het toch een stuk beter aangepakt naar mijn idee, het werken met circles lijkt me wel een zinvolle toevoeging. Sterker nog, een half jaar geleden nog een paper geschreven voor 'n ethiekvak @ TU Delft waarin o.a. besproken werd dat het delen van informatie met beperkte hoeveelheden mensen op Facebook een redelijk ondergeschoven kindje is, wel grappig om te zien dat nou juist Google hier wel op inspeelt 8).

[ Voor 4% gewijzigd door Leftblank op 17-07-2011 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Dat is ook een van de krachten van Google+ nu. En dat werkt weer door in wàt je deelt en hoeveel interactie er is. Twitter is de waterval (of juist expliciet gesloten) en Facebook is ook vrij breed, maar Google Circles heeft het (imho natuurlijk) nog het meest elegant opgelost.

Over de indeling die LuNa noemt: hoofdgroepen zijn eigenlijk familie, collega's, vrienden, emailgeeks en fotografen. Daarnaast nog wat losse circles die uit moeten kristalliseren :P Ik vind het beheer ervan erg makkelijk moet ik zeggen, en ook 'natuurlijk': zo heb je vaak ook mensen in je hoofd al ingedeeld, soort van :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik vind het concept met de circles erg prettig werken. Het delen van content werkt veel prettiger dan op Facebook. Vervelende is dat er bij de weergave juist alles op een hoop wordt gegooid. Alle statusupdates van je circles krijg je in je stream. Nu kan je wel de feed van een bepaalde circle weergeven, maar soms wil je juist een selectie van je circles zien. Daarnaast zou het prettig zijn om defaults in te stellen voor de circles die je in je stream wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Leftblank schreef op zondag 17 juli 2011 @ 11:19:
Het is niet revolutionair maar wel een stuk prominenter natuurlijk. Op Facebook staat deze feature - zoals je ziet - behoorlijk weggestopt en komt het ook nauwelijks terug in de rest van de interface, zoals de news feed of uberhaupt het indelen in groepen zelf.
Volgens mij is het zo dat als je eenmaal op deze manier met een groep iets gedeeld hebt, dat het dan terugkomt in het menu van stap 1 de volgende keer dat je een statusbericht plaatst. ;) Al ben ik het met je eens dat het in de eerste instantie te ver weggestopt zit.

Verder ben ik het ook met jullie eens dat Google+ die circles leuk aangepakt heeft, maar het grootste probleem dat ik ermee heb is dat ze eenzijdig zijn. Ik zou dat eerlijk gezegd liever op de Facebook-manier zien: eerst vrienden worden, en daarna pas indelen in circles.

Pagina: 1