SSD in ouwe laptop?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-07 19:58
Iemand vroeg mij of je een SSD schijf in lukraak welke laptop kan schroeven om deze een beetje op te krikken. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat niet wist.

Kun je om het even welke 2,5 inch schijf vervangen door een SSD?
In dit geval ging het om een Asus A6J (jaartje of 4 oud?)

Misschien een domme vraag van mijn kant, maar wie het weet mag het zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBrag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-07 23:34
Ja dat kan, sata is backwards compatible. Of het echt de moeite waard is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als die laptop een SATA-aansluiting heeft kan dat; maar een laptop van 4 jaar zal dat vast hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tuurlijk kan het, als je maar zorgt dat je de aansluiting ervoor hebt.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:38:
Als die laptop een SATA-aansluiting heeft kan dat; maar een laptop van 4 jaar zal dat vast hebben.
Op PATA kan het ook prima hoor, moet je alleen wel een PATA SSD pakken.

[ Voor 67% gewijzigd door TERW_DAN op 16-07-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
Cool! Bedankt voor de snelle reacties!

Dus ik hoef niks extra's in de vorm van adaptors of zo te kopen?

Dit is het kleine beestje, volgens mij nog best de moeite waard: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2886

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-09 12:23
Terw_Dan schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:39:
Tuurlijk kan het, als je maar zorgt dat je de aansluiting ervoor hebt.

[...]

Op PATA kan het ook prima hoor, moet je alleen wel een PATA SSD pakken.
Wist niet eens dat die bestonden, maar in het geval van PATA SSD, krijg je dan niet dat de kabel/aansluiting de beperkende factor van de snelheid wordt? Lijkt me dat je daardoor de hele winst van een SSD weer (grotendeels) kwijt bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
PATA kan 133MB/sec aan, veel meer dan een mechanisch laptopschijfje. Verder kan de winst zitten in verbruik en ongevoeligheid voor schokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:35
McBrag schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:38:
Ja dat kan, sata is backwards compatible. Of het echt de moeite waard is durf ik niet te zeggen.
Er zit niet eens een SATA HDD in deze laptop maar een IDE HDD Ultra DMA100.

Bovendien gaat dit niet altijd werken, soms laat de BIOS alleen maar specifiek ondersteunde HDD's toe. In een oudere IBM Thinkpad kan je bijvoorbeeld niet zonder meer een andere harde schijf zetten zonder dat het systeem gaat mekkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:59
een PATA SSD inbouwen zou misschien kunnen maar lijkt me desondanks beetje zonde van het geld:

1) je kan hem niet meenemen naar een volgende laptop door de interface. Zonde van zo een prijzige upgrade.
2) PATA is 100 of 133 terwijl een beetje SSD tegenwoordig al 250MB/s doet, dus je gebruikt niet je volledige performance.
3) als je geen Windows 7 draait heb je geen TRIM waardoor je SSD performance snel(ler) achteruit gaat (en je hem moet formatten om die te herstellen afaik).
4) Voordelen zijn wel schokbestendigheid, verbruik en minder herrie.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Wordt het niet eens tijd om je hele laptop up te graden? :)

Een PATA SSD is leuk hoor maar wel duur. Voor let's say 200 eur koop je een leuke laptop uit V&A met een goede Core 2 Duo en een SATA aansluiting. De SSDs daarvoor zijn en sneller en goedkoper.

[ Voor 6% gewijzigd door Philflow op 16-07-2011 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:25

DukeBox

loves wheat smoothies

Ramon schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:56:
een PATA SSD inbouwen zou misschien kunnen maar lijkt me desondanks beetje zonde van het geld:
Ben ik het wel mee eens. Ja het is echt een flinke verbetering maar kosten technisch niet interesant tenzij je nog een paar jaar met je laptop wilt doorwerken en de huidige applicaties voldoende voor je zijn.
2) PATA is 100 of 133 terwijl een beetje SSD tegenwoordig al 250MB/s doet, dus je gebruikt niet je volledige performance.
Bandbreedte is vaak niet eens waar de performance van verbeterd, dat is voornamelijk het aantal io's/sec (en latency) dat een (heel) veel meer is dan bij een normale HDD.
En wat betreft punt 3, performence degradatie zonder trim ondersteuning is nihiel en afhankelijk van zoveel meer factoren als interne house keeping, tools die gescheduled trim achtige functies doen, hoe vol je hdd is en hoeveel data erop wijzigd..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connectcase
Duidelijk! Gewoon tijd voor een nieuwe laptop ipv. allerlei upgradeperikelen op de hals te halen!

Thanks guys!
Pagina: 1