Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke aansluitingen zijn dit? (Dvd brander)

Pagina: 1
Acties:

• grq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-11 20:25
Hi Tweakers,

Een vriend van mij is bezig met het upgraden van z'n computer maar hij heeft nu problemen met het aansluiten van de dvd brander die hij al had. De bijbehorende kabel past niet op het nieuwe moederbord. Omdat z'n pc open ligt, heeft hij aan mij gevraagd om hier op Tweakers te vragen wat de aansluitingen zijn die zich achter op de brander bevinden.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/260qrr4.jpg

Het typenummer is dvr-109db of n838. Het moederbord is een Gigabyte h67m-ud2h-b3.

Hopelijk herkennen jullie ze.

Alvast bedankt!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 16:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Welke kabel wil je aansluiten dan? Want in principe heb je niet meer nodig dan een molex voor de stroom en de IDE voor de connectie met het mobo...

Edit: ff gegoogled op plaatje van het betreffende mobo, en het lijkt erop dat daar geen IDE meer op zit. Denk dat die vriend van je een paar tientjes mag uitgeven voor een brandertje met S-ATA.

[ Voor 40% gewijzigd door FooLsKi op 16-07-2011 14:28 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Verwijderd

Wat is het probleem? Het staat gewoon op de label....

Afbeeldingslocatie: http://www.azpoint.net/img/articoli/Pioneer_DVR_109/Etichetta_web.JPG

Een IDE kabel ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.computertechgozo.com/p_images/ide-cable.png
Edit: ff gegoogled op plaatje van het betreffende mobo, en het lijkt erop dat daar geen IDE meer op zit. Denk dat die vriend van je een paar tientjes mag uitgeven voor een brandertje met S-ATA.
Dan gaat het niet passen.... :+

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2011 14:34 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 21:24

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wauw, ik word oud volgens mij... Want dit viel toch wel onder het kopje "basiskennis".

Die DVD brander gebruikt een PATA aansluiting. SATA (die je vast wel kent?) is de opvolger hiervan. Al dik een jaar of vijf zitten SATA en PATA vaak samen op moederborden, maar tegenwoordig begin je PATA steeds minder te zien.
Op de foto zit helemaal rechts de 4 pin molex, daarnaast de 40 pins PATA, daarnaast een vakje met pinnen om de jumper op te plaatsen voor het configureren van Master/Slave modus, daarnaast een 4 pins audio-out en het witte ding daarnaast durf ik niet met zekerheid te zeggen wat het is.
Enige twee die je moet aansluiten zijn de molex en de PATA, de rest is optioneel. En voor muziekCDs heb je die Audio aansluiting niet nodig, dat is nog van vroeger in het MSDOS tijdperk.

Oplossing voor als het nieuwe moederbord geen PATA meer ondersteunt: koop een SATA DVD brander, zijn vrij goedkoop tegenwoordig.
FooLsKi schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:25:
Welke kabel wil je aansluiten dan? Want in principe heb je niet meer nodig dan een molex voor de stroom en de IDE voor de connectie met het mobo...

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:30:
Een IDE kabel ziet er zo uit:
[...]
Het is blijkbaar nodig om dit nog eens te herhalen: PATA en SATA zijn beide varianten van ATA, welke afgeleid is van het oorspronkelijke IDE uit 1986
IDE staat voor Integrated Drive Electronics, en houdt in dat er controller logica voor de schijf op de schijf zelf zit. Sinds 1994 heet deze techniek AT Attachment, kort: ATA.
Als je het dus over een "IDE kabel" hebt kun je het zowel over een PATA als een SATA kabel hebben.
Let op uw terminologie heren, want dit zaait echt verwarring.

[ Voor 42% gewijzigd door Ultraman op 16-07-2011 14:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 16:00

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Als je het dus over een "IDE kabel" hebt kun je het zowel over een PATA als een SATA kabel hebben.
Dank voor deze wijze les! Ik was in de veronderstelling dat IDE en PATA synoniemen waren. Overduidelijk dus niet :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Reboot
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07 22:18
zijn ze praktisch.
Ide voor een sata kabel wordt nooit gebruikt behalve in de boekjes

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:20

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ultraman schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:35:
Wauw, ik word oud volgens mij... Want dit viel toch wel onder het kopje "basiskennis".
je bent dan niet de enige :')

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:47
^^ :-(

ach...in een volgend leven lach je er om!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

Tja, het nieuwe volk van tegenwoordig komt hooguit nog een flatcable tegen voor de floppydrive. En die gaat dus niet passen :)

Ps. ik voel me dus nu ook oud...

-_-

• grq
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-11 20:25
Toch een SATA nemen? Ik zal het doorgeven. Thanks voor de reacties!

[ Voor 26% gewijzigd door grq op 16-07-2011 15:35 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ultraman schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 14:35:
...
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar dat het verwarring zaait? 99,9% van de mensen bedoelt met een IDE-kabel een PATA-kabel en ziet SATA als opvolger van "IDE". Zo verwarrend is het dus niet om een PATA-kabel IDE-kabel te noemen.

Overigens zie hetzelfde "verwarrende" taalgebruik op Wikipedia:
Serial ATA is de opvolger van Parallel ATA/PATA/P-ATA (Advanced Technology Attachment) of IDE-bus.
Wikipedia: Serial ATA

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

M2M schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 15:25:
[...]

Tja, het nieuwe volk van tegenwoordig komt hooguit nog een flatcable tegen voor de floppydrive. En die gaat dus niet passen :)

Ps. ik voel me dus nu ook oud...
Oud? Haast dementerend als je denkt dat systemen waar geen PATA meer in zit wel structureel van floppydrives voorzien worden 8)7 :+

De dagen van de flatcable in thuisPCs zijn inderdaad grotendeels voorbij. Kan niet zeggen dat ik er rouwig om ben, hoe vaak ik niet heb zitten vloeken om een zee aan die dingen (1x floppy, 2x PATA, 1x LPT, 1 of 2x COM) in een te kleine babyAT kast met vlijmscherpe randjes nog een beetje aangesloten te krijgen zonder dat de airflow volledig ophield... :X
Oscar Mopperkont schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 15:38:
[...]

Je zult ongetwijfeld gelijk hebben, maar dat het verwarring zaait? 99,9% van de mensen bedoelt met een IDE-kabel een PATA-kabel en ziet SATA als opvolger van "IDE". Zo verwarrend is het dus niet om een PATA-kabel IDE-kabel te noemen.
Je mist abstractie. En abstractie is nou net wat een mens verheft boven een getrainde aap ;)
Overigens zie hetzelfde "verwarrende" taalgebruik op Wikipedia:

[...]

Wikipedia: Serial ATA
De Engelstalige Wikipedia heeft het anders een stuk genuanceerder gebracht. Weer geval van een kort-door-de-bocht NL Wiki pagina. Als ik niet bezig was met een andere NL->EN vertaling zou ik het zelf editen naar iets nauwkeurigers...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

M2M schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 15:25:
[...]

... flatcable tegen voor de floppydrive. ...
floppydrive :?

:+

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

bij deze noem ik mijn floppydrive dus floppusdrive ;)

edit: overigens heb ik geen floppydrive of oude PATA schijven / branders meer in mijn systeem hangen, maar nog wel een flatcable voor de 5.25" frontIO pannel van de geluidskaart. En bij mij is dat een floppusflatcable omdat het officiële ding te kort was.

[ Voor 39% gewijzigd door M2M op 17-07-2011 23:44 ]

-_-

Pagina: 1