• renevanh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-02 16:20
De laatste tijd heb ik last van mijn systeem wat bij bepaalde bewerkingen of software spontaan helemaal bevriest. Niks, maar dan ook niks doet het meer, muis is onbeweeglijk, geluid (wanneer actief) loopt de laatste 2 seconden en de resetknop is de enige uitweg.

Vandaag eindelijk tijd gevonden om hier eens dieper in te duiken.

Mijn systeem draait op een Gigabyte MA790FX-DQ6 moederbord, voorzien van 4x 1GB DDR2 geheugen (PC2 6400, Kingston ValueRAM), een AMD Phenom II X4 955 met standaard cooler en 2x ATI HD3870 in crossfire. Een Coolermaster M620 doet de stroomvoorziening.
Op dit systeem draai ik Windows XP SP3, geheel ge-update.

Omdat het probleem zich veelal voordoet bij software die wat geheugen vraagt (Paint Shop Pro, Visio, COD6/7) maar ook weer niet altijd (FSX, COD4/5, grote Word documenten, grote kopieeracties, memtest86+ gaat allemaal goed), was het geheugen toch de eerste verdachte. Ik heb in mijn systeem dus 4x 1GB RAM zitten, die heb ik stuk voor stuk verwijderd en getest. Soms wel vastlopers, dan weer niet. In ieder geval niet structureel toe te wijzen aan een of een setje RAM bankjes.

GPU/CPU dan?

Bij de GPU kan ik geen enkel probleem ontdekken en ook bij zware load blijft de temperatuur zeer acceptabel (rond de 75 graden a 80 graden).

Met een arsenaal aan tools (AMD OverDrive, CPU-Z, GPU CAP en Prime95) aan de gang gegaan.
Wat opvalt is dat bij volledige belasting (dus 100% CPU Load per core) de temperatuur snel oploopt het punt dat het systeem vanzelf afslaat. Dat zal ergens tussen de 80 en 90 graden (per core!) zijn. Erg hoog, maar ook wel een extreme load. Het systeem bevriest alleen niet, maar valt geheel uit/reboot, ongetwijfeld geïnitieerd door de BIOS ter beveiliging van de hardware.

Dit soort hoge temperaturen en zware load is echter niet aan de orde als ik in Visio of Paint Shop Pro bezig ben, dus oververhitting is een potentieel probleem, maar lijkt in dit geval niet de oorzaak.

Dat allemaal uitgezocht hebbende: ik weet het niet meer.
Drivers zijn allemaal up to date, temperaturen zijn bij gebruik van de programma's en op de momenten dat het vastloopt ook normaal.
Qua randapparatuur hangt er ook niks abnormaals aan, in veel gevallen zelfs helemaal niks behalve een ontvanger voor toetsenbord/muis (Logitech MX3200 setje).

Iemand een tip waar verder te zoeken of wat ik kan proberen?

P.s.: Ik weet dat 4GB RAM in een 32 bits systeem een beetje nonsens is, maar om de dual channel setup intact te houden heb ik hiervoor gekozen. Daarnaast wil ik ooit eens over naar Win7 64bit ;)

• Slidemaster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-12-2025
heb je geprobeerd met 1 videokaart? Wat voor voeding heb je ? meestal als het vast loopt is inderdaad cpu oververhitting, maar het kan ook aan je HDD liggen. hoe oud zijn je HDD's?

Verwijderd

- GPU temp onder load: Is prima te doen inderdaad.
- CPU temp onder load: Veel te hoog eigenlijk.
- Geheugen: Hoe lang heb je Memtest86+ laten draaien?
- Draai voor de zekerheid eens een - CHKDSK /r - op alle HDDs.
- Heb je al gekeken naar stof/vuil? Is de PC nog een beetje te doen op dat punt, in de kast?

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:28
Je geeft zelf aan dat de temperatuur hoog word. Al eens gekeken of de koelpasta niet droog is of dat er teveel op zit?

• renevanh
@Slidemaster: Het systeem heeft ruim een jaar op één kaart gedraaid en is later uitgebreid met een tweede. Pas weer lange tijd later (ook ruim na een CPU upgrade van een X4 9500 naar de huidige) is het probleem ontstaan. Merk/type voeding staat vermeld in de eerste post: Coolermaster Real Power M620.

@Kharay: Memtest86+ heeft meerdere keren gedraaid en minimaal 2 cycles. Ook een keer veel langer (toen was ik hem vergeten), zeker 10 uur.
CHKDSK op de HDD's is een idee inderdaad, ga ik doen (duurt wel even met 4x 500GB)
Qua stof/vuil: ik hou mijn systeem grondig schoon. Minimaal eens per jaar een grote beurt (stofzuiger door de kast), maar regelmatig maak ik de fans schoon.

@AvanCade: hoge temperatuur is dus uitsluitend bij (extreme) load, Idle is het iets van 40 graden.
Zelf denk ik eerlijk gezegd dat de koelpasta wel goed zit, maar inderdaad iets om te checken, ga ik ook doen.

Maar... het hele punt is dus dat extreme temperaturen niet worden bereikt met Visio of Paint Shop Pro, terwijl de load bij COD5 of FSX een stuk hoger is, maar er dan niks gebeurd.
Ik blijf testen en prutsen maar tips blijven welkom!

Verwijderd

renevanh schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 19:03:
Maar... het hele punt is dus dat extreme temperaturen niet worden bereikt met Visio of Paint Shop Pro, terwijl de load bij COD5 of FSX een stuk hoger is, maar er dan niks gebeurd.
Ik blijf testen en prutsen maar tips blijven welkom!
Ieder stukje informatie helpt, vandaar de soms misschien overbodige vragen. Behoren soms gewoon tot het proces van eliminatie. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat we er uiteindelijk wel achter komen wat de oorzaak is.

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:02
Zoals al eerder aangegeven is je cpu temp onder (extreme) load te hoog.

Voordat een cpu daadwerkelijk er mee ophoud en systeem stopt, gaat deze throttlen, dat houd in dat deze angzamer gaat draaien om de hoge temp te voorkomen. Hierdoor vertraagt je systeem en kan hij vastlopen.

Ondanks dat bij normaal gebruik volgens jou de cpu temp niet dusdanig oploopt. Zou ik toch beginnen met dit probleem aan te pakken. Ook als blijkt dat dit probleem niet de dader van de instabiliteit is, is het toch een probleem wat zich niet voor zou mogen doen, zelfs niet bij extreme load.

Zoals eerder gesuggereerd haal je koelblok eraf, maak deze en de cpu schoon en doe er een goede koelpasta op (mx-3 / Artic silver 5 bijv.).

• D4NG3R
  • Laatst online: 23:17

D4NG3R

kiwi

:)

Je CPU is ongeveer 30% warmer als de bedoeling is.. (Normaliter wil je rond de 65c zitten)

Simpelgezegt: Al haal je die hoeveelheid load nooit, het is en blijft een te hoge load temp.

[ Voor 36% gewijzigd door D4NG3R op 17-07-2011 00:01 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-02 11:37

itsalwaysme

Graast voor DB

Ik vind die 40 graden C tijdens idle ook wel hoog. Of ben ik de enige. Mijn systemen (Intel en AMD) draaien in idle zo rond de 25/30 graden C.

Ik zou het daarom toch zoeken in koeling, zoals hierboven vaker aangedragen is.

[ Voor 22% gewijzigd door itsalwaysme op 16-07-2011 23:49 ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Verwijderd

Ik zou sowieso ook aanraden om een ander koelblok te nemen. Je geeft zelf aan dat de standaard cooler die CPU aan het koelen is. Misschien iets nemen met wat meer punch?

Zelfs al blijkt het uiteindelijk een ander component te zijn dat deze freezes veroorzaakt dan alsnog heeft het wel de voorkeur om de CPU gewoon zo koel mogelijk te houden.

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:02
Al is een aftermarket cooler altijd beter, mag je wel verwachten dat je processor het met de stock cooler het ook werkt (mits alles stock is, niet overgeclockt).

Je zou ook kunnen kijken of je systeemkast wel voldoende koeling / goede airflow biedt.

• renevanh
Vandaag weer verder kunnen knutselen aan dit probleem.

Als eerste de koelpasta vervangen. Die was inderdaad niet meer zoals het moest zijn, dus schoongeveegd en nieuwe koelpasta aangebracht.
Idle temperatuur blijft rond de 43 graden, maar met Prima95 valt het verschil wel al op. De temperatuur schiet niet meer binnen tientallen seconden boven de 80 graden maar komt wel nog langzaam omhoog. Na een minuut of 4 was het 77 graden. De fan blijft wel rustiger (was eerst 3800-4000rpm, nu 3200-3300rpm).

In de BIOS heb ik de maximale CPU temperatuur eventjes wat hoger dan gezond is gezet (100/110 dacht ik). Toch was het na een minuut of 4,5 en rond de 77 graden ineens afgelopen. BLAP, reboot. Dat kan dus geen ingreep van de BIOS geweest en was ook geen bevriezen.

Uiteraard kan ik nu ineens prutsen in Visio wat ik wil... geen vastlopers.
Kortom: fout lijkt ineens niet meer repliceerbaar, wat nogal onhandig is.

{EDIT}
En waar ik gisteren 4 uur ongestoord Red Alert heb zitten spelen (jaja :P ) bevriest nu na nog geen 10 minuten de boel weer.
Verder draaide alleen WMP...

[ Voor 17% gewijzigd door renevanh op 21-07-2011 22:27 ]

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-02 11:01
Andere koeler proberen?

En als je doorgaat lijkt het mij dat je je cpu gaat cooken, probeer eens je hele kast (zoals hierboven werd gezegd) leeg te halen (stofvrij maken) en probeer het dan nog eens.

If it ain't broke, don't fix it

• renevanh
Kast was al behoorlijk stofvrij. Toen ik gisteren aan het knoeien was heb ik uiteraard meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt de boel nog eens goed schoon te maken.

Airflow is ook dik in orde. Andere koeler betekend vaak een serieuze koeler. Bijvoorbeeld de Mugen2B is een behoorlijk bakbeest, ik ben bang dat die mijn airflow gaat blokkeren. Vooral de intake aan de zijkant staat dan niet meer in een mooie lijn met de outtake aan de achterkant.
Een relatief eenvoudige Zalman zou kunnen, maar een stock koeler moet z'n bijbehorende CPU'tje toch gewoon netjes op temperatuur kunnen houden??!
Daarbij is de genoemde 77 graden alleen bij langdurige (ruim 4 minuten) extreme belasting (100% CPU usage op 4 cores). Dat komt nooit voor, zeker niet met Red Alert, Paint Shop Pro of Visio.

De temperatuur van de CPU is een potentieel probleem maar niet de kern van dit probleem. Dit zit ongetwijfeld ergens anders, de vraag is dus: waar?

Verwijderd

Goed, even van de andere richting dan en dit kan wel eens uitdagend worden - is er 'n overeenkomst te herkennen? Probeer, voor zover je kan, de crashes/freezes terug te halen in je geheugen en ga eens gewoon wat bepaalde zaken na.

- Welke programma's draaiden er?
- Welke apparaten waren er aangesloten op de PC?
- Waren er eventuele andere factoren die van toepassing waren op iedere situatie? Hierbij zou je kunnen denken aan andere apparaten binnen het netwerk, etc.

77 graden op 100% belasting van 4 cores is inderdaad een prima temperatuur.

Als koeler formaat een punt is zou je eventueel hier naar kunnen kijken:

http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=Corsair+Hydro

Het koelt niet letterlijk net zo goed als een uitgebreide liquid cooling set maar in ieder geval wel minstens van het niveau van een beetje aircooler en de meesten ervan nemen wel minder ruimte in dan de meer recente aircoolers.

• renevanh
Die punten ben ik ook al langs gegaan uiteraard, en het vinden van een overeenkomst is bijna niet te doen.

Mijn systeem draait uiteraard het een en ander op de achtergrond, maar dat doet het al jaren. Recent is daar niks bijgekomen.
Verder staan de gevallen redelijk op zich. Software als Visio, Paint Shop Pro 8 en games als COD6/7 en (nu dus) Red Alert zorgen voor problemen. Allerlei andere software (Excel/Word, Adobe Audition, Open Office, etc) en andere games (FSX, COD4/5, Battlefield 2) zorgen totaal niet voor problemen.

Er was één pakket wat meestal wel draaide: Vuze. Die heb ik er af gedonderd en vervangen voor uTorrent, maar dat maakt geen verschil (naja, magnetlinks werken niet meer, maar da's een ander probleempje).

MSN, WMP, en dat soort spul draait soms wel, soms niet. Maakt ook niks uit.

Ook qua randapparatuur is er geen lijn te vinden. USB sticks, cardreader of printer (over LAN) sluit ik alleen aan als ze nodig zijn. Er zijn, naast m'n router en een 5-poorts switchje, geen netwerkapparaten die continu verbinding hebben met m'n PC, laat staan dat ze effecten zouden ondervinden van sommige software.

Het enige stukje software wat ik persoonlijk nog kan bedenken is de videodriver. Maar ik kan er geen lijn in vinden. Wat heeft COD6/7 wel wat COD4/5 niet heeft, wat heeft Visio wel wat FSX blijkbaar niet heeft? Wat kan Red Alert hebben wat COD4/5 niet heeft??!

Ik ben druk op zoek geweest naar een tooltje wat continu veranderingen zou kunnen loggen. Temperaturen en gebruik van CPU en GPU, RAM gebruik, HDD gebruik, misschien zelfs GPU/CPU details mbt cache, shaders, weet ik wat allemaal. Dan kan ik misschien wat vinden, maar zo'n tooltje is er blijkbaar niet en zeker niet gratis of tegen een minimale prijs ben ik bang.

[ Voor 9% gewijzigd door renevanh op 25-07-2011 17:21 ]

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:31
Ehm... volgens AMD is de max temp die jou processor mag hebben 62 graden, om daar nu regelmatig boven te gaan zitten en te zeggen dat het een acceptabele temperatuur is... :+

[ Voor 21% gewijzigd door Dylan93 op 26-07-2011 08:29 ]

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Dylan93 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 08:28:
Ehm... volgens AMD is de max temp die jou processor mag hebben 62 graden, om daar nu regelmatig boven te gaan zitten en te zeggen dat het een acceptabele temperatuur is... :+
62c is wel erg laag, houd een gemiddelde aan van 65c tot 70c met de stock koeler. 77c is echter RUIM te hoog zoals ik eerder al aangaf.

• DeeCruise
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-01 12:36
Probeer gewoon even mee te denken hier (als newbie zijnde) maar je hebt niet toevallig een ssd? Dit omdat ik hier exact hetzelfde "panic" probleem mee mocht ondervinden.

Ook is het nog steeds een mogelijkheid dat het issue software gerelateerd is. Hoelang staat je OS er al op? Sinds wanneer speelt dit huidige probleem?

Worden er niet toevallig toch stiekem dumpfiles aangemaakt door Windows die je eventueel zou kunnen nakijken?

"There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die..."

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:31
D4NG3R schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 08:31:
[...]

62c is wel erg laag, houd een gemiddelde aan van 65c tot 70c met de stock koeler. 77c is echter RUIM te hoog zoals ik eerder al aangaf.
Het maakt niet uit of dat erg laag is, ik vind het sowieso al hoog en AMD geeft het als MAX temperature aan, waar hij dan vervolgens meer dan 10 graden boven zit.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-02 11:37

itsalwaysme

Graast voor DB

D4NG3R schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 08:31:
[...]

Dat AMD die 62C aan geeft, betekent ook dat de cpu gaan vertragen als deze boven de 62 graden komt en daarna ook zelfs de pc uitzetten. Dus die 65 a 70 graden is ook erg hoog.

Ik zou echt iets met de koeling doen. Als je zo te lang blijft draaien gaat er wel wat kapot.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Die 62c gaat trouwens over de cores. Bij een CPU temp van 68c zul je een coretemp van hooguit 63c hebben. Dus nogmaals: Ga bij stock koeler van max 65 a 70c uit ;) ..

• renevanh
DeeCruise schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 08:42:
Probeer gewoon even mee te denken hier (als newbie zijnde) maar je hebt niet toevallig een ssd? Dit omdat ik hier exact hetzelfde "panic" probleem mee mocht ondervinden.
Nope, Allemaal SATA 7200rpm HDD's.
Ook is het nog steeds een mogelijkheid dat het issue software gerelateerd is. Hoelang staat je OS er al op? Sinds wanneer speelt dit huidige probleem?
Persoonlijk ben ik er wel van overtuigd dat het software gerelateerd is eigenlijk... de vraag is alleen... welke software?!
OS draait al flink wat jaartjes, stuk of 4. Kwestie van goed onderhouden dan gaat dat prima.
Het huidige probleem speelt enkele maanden.
Worden er niet toevallig toch stiekem dumpfiles aangemaakt door Windows die je eventueel zou kunnen nakijken?
Helaas niet. Het systeem crasht ook niet, het stagneert compleet.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:34

Shunt

Boe

Je geeft aan dat je OS installatie 4 jaar oud is en dat dit Windows XP is.

4 jaar geleden bestond de Phenom II nog niet ditto voor het moederbord dus dit is een installatie die waarschijnlijk meerdere grote hardware changes mee heeft gemaakt. Dit is zoizo met een modern OS al niet aan te raden maar met Windows XP al helemaal niet. Hell mijn XP ging al over de zeik als ik een andere videokaart installeerde.

In short installeer eens een schone Windows 7 64 Bits of als je echt niets anders hebt een verse Windows XP 64Bits. Heb je het probleem nog steeds dan is het waarschijnlijk toch de hardware. Btw wat zijn je voeding waardes idle en onder load.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-02 13:33
Je proccesor hoort echt niet zo heet te worden, zit je koelpasta wel goed, niet te veel gebruikt? In deze review haalt de processor 44 graden onder load, wat bij mij de vraag doet opkomen, op welk voltage draai je hem? 1.35V of hoger? productreview: AMD Phenom II X4 955 Black Edition review door Eguna.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• DeeCruise
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-01 12:36
Ik zou inderdaad zoals Shunt al zegt eens Windows herinstalleren, is het probleem er dan nog dan toch nog wat tweaken met de temperaturen...

"There he goes. One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die..."

• renevanh
Shunt schreef op donderdag 28 juli 2011 @ 12:11:
4 jaar geleden bestond de Phenom II nog niet ditto voor het moederbord dus dit is een installatie die waarschijnlijk meerdere grote hardware changes mee heeft gemaakt.
4 jaar was een gokje, maar het scheelt niet veel. Het systeem is half november 2007 aangeschaft. Toen was het mobo inderdaad net uit, maar het bestond denk ik wel :)
Het enige wat sinds die tijd veranderd is qua hardware is een extra HD3870 (tbv Crossfire, eind 2008 aangeschaft) en 2GB RAM extra. Daarnaast is de CPU vervangen (was een Phenom X4 9500), de enige verandering van redelijk formaat hoewel dat voor de AMD CPU drivers niks bleek uit te maken.

Een upgrade naar Win7 zit in de pijplijn, maar vraagt veel voorbereiding vanwege de vele software die ik draai en waarvan het meeste gewoon dagelijks beschikbaar moet zijn. Daarnaast wil ik dat met een upgrade van de GPU combineren. Als ik toch bezig ben... ;)

Als ik het zo lees, inclusief de review waar naar gelinkt wordt (let op, zit wel een Scythe Katana II cooler op) is er toch iets niet goed op het CPU gebied. Cores draaien gewoon op standaard voltage van 1,35V (wat overigens vaak lager is -> downthrottling). Onder load is het echter stabiel 1,35V volgens Overdrive.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

renevanh schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 21:55:
[...]

4 jaar was een gokje, maar het scheelt niet veel. Het systeem is half november 2007 aangeschaft.
Eerste Phenom II CPU's stammen uit December 2008.. Je loopt onzin uit te kramen :> .

Als je huidige install inderdaad pre-phenom II is zou ik weinig moelijk gaan doen, en eerst eens kijken of een schone installatie het oplost..

• renevanh
D4NG3R schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 23:25:
[...]
Eerste Phenom II CPU's stammen uit December 2008.. Je loopt onzin uit te kramen :> .
Lees de rest ook even, dank je.
Dan kun je namelijk lezen dat die CPU ge-upgrade is.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52

Grvy

Bot

D4NG3R schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 23:25:
[...]

Als je huidige install inderdaad pre-phenom II is zou ik weinig moelijk gaan doen, en eerst eens kijken of een schone installatie het oplost..
Lees het even. |:(

Dit is een account.

• renevanh
De afgelopen dagen heb ik de GPU kant van het systeem helemaal laten loggen door Riva Tuner. Erg handig progsel.
Mogelijk zit daar ook een probleem, want ook deze worden best warm. GPU0 loopt op tot 86 graden (lijkt redelijk normaal), GPU1 gaat soms door tot 94 graden (!!). Dat is misschien wel wat veel voor deze kaartjes?
Ik kan me voorstellen dat wanneer de master (GPU0) de 90 graden haalt de boel gigantisch instabiel wordt, zoals ook hier en daar benoemd/beschreven wordt.

Nu eens uitzoeken hoe dat toch kan. De airflow is niks mis mee en alle fans werken ook prima, maar toch lijkt er een structureel warmteprobleem te zijn...

{EDIT}
Even met MSI Afterburner zitten knoeien. Daar viel op (wat me al veel eerder had moeten opvallen) dat de temp van GPU0 en GPU1 verschillen en dat de fan van GPU0 continu op een vaste waarde staat (23% of 0%, wisselt af en toe). Dat mag wel wat hoger als je idle op 58 graden zit volgens mij.
Daarnaast draait de fanvan GPU1 constant op 80% (rond de 44 graden idle).
Even zitten knoeien zodat het beter ging werken (user defined settings in MSI Afterburner) en de temperatuur zakte gelijk naar een evenredige waarde als GPU1 (rond de 44 graden) terwijl GPU1 gelijk wat stiller werd.
Ok, mooi. Dus ik druk op Apply... hele systeem weer muur en muurvast, geen beweging meer in te krijgen.
Dit keer is er echter wel een logboekvermelding gemaakt:

code:
1
Foutcode; 100000ea, parameter1: 87a144c8, parameter2: 88395790, parameter3: ba4fbcbc, parameter4: 00000001.

Via via kwam ik hier uit: Computer stops or continually restarts with ATI RADEON video adapter
Later nog hier: Error message in Windows XP: "STOP 0x000000EA THREAD_STUCK_IN_DEVICE_DRIVER"
De laatste betreft wel een andere foutcode (000000ea ipv 100000ea)

Alles begint nu dus richting videokaart en drivers te wijzen. Dit zijn echter wel de meest recente drivers, inclusief meest recente CCC.

[ Voor 52% gewijzigd door renevanh op 30-07-2011 21:06 . Reden: nieuwe info ]

Pagina: 1