MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 9800X3D / RTX5090 / 64GB) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Ik gebruik zelf een Canon 40D en ik vind de kleuren vaak niet mooi met de witbalans op auto. Dat is de primaire reden dat ik in raw ben gaan schieten, omdat ik dan de kleurbalans zonder verlies aan kan passen. De kleurbalans en het verhoogde contrast vind ik op het eerste oog de meeste verbetering geven. Maar het nabewerken op jouw manier vind ik teveel werk. Als het niet in Lightroom kan, dan gaat de foto aan de kant
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Zou je het topic niet willen noemen:
Photoshop/Lightroom: Before & After
Lightroom wordt zeer waarschijnlijk vaker gebruikt dan Photoshop. Wel interessant topic, want sommige bewerkingstechnieken zijn erg moeilijk om uit te vinden. Er is op POTN een compleet forum aan gewijd, waar veel mensen achter bepaalde bewerkingsstijlen van andere fotografen proberen te komen.
Waar ik zelf vooral benieuwd naar ben, is niet zozeer de bewerking van individuele foto's, maar van algemene stijlen die fotografen toepassen. Om maar een voorbeeldje te noemen, fotograaf Brandon Witzel hanteert een hele specifieke stijl die overigens heel populair is in zijn omgeving (Portland, Amerika). Zijn foto's hebben een soort van 'gedempte' kleurentonen, maar toch zijn de kleuren nog goed aanwezig. Het bijzondere is dat de kleurtonen goed gebalanceerd zijn over het hele plaatje heen en niet slechts toegepast zijn op de schaduwen of highlight gebieden.
In een beetje onderzoek naar bepaalde stijlen ben ik er achtergekomen dat dit:
Eén van onze Tweakers heeft ook leuke Before & Afters op z'n website staan trouwens:
http://www.gerardhenninger.nl/blog/category/beforeafter/
Photoshop/Lightroom: Before & After
Lightroom wordt zeer waarschijnlijk vaker gebruikt dan Photoshop. Wel interessant topic, want sommige bewerkingstechnieken zijn erg moeilijk om uit te vinden. Er is op POTN een compleet forum aan gewijd, waar veel mensen achter bepaalde bewerkingsstijlen van andere fotografen proberen te komen.
Waar ik zelf vooral benieuwd naar ben, is niet zozeer de bewerking van individuele foto's, maar van algemene stijlen die fotografen toepassen. Om maar een voorbeeldje te noemen, fotograaf Brandon Witzel hanteert een hele specifieke stijl die overigens heel populair is in zijn omgeving (Portland, Amerika). Zijn foto's hebben een soort van 'gedempte' kleurentonen, maar toch zijn de kleuren nog goed aanwezig. Het bijzondere is dat de kleurtonen goed gebalanceerd zijn over het hele plaatje heen en niet slechts toegepast zijn op de schaduwen of highlight gebieden.
In een beetje onderzoek naar bepaalde stijlen ben ik er achtergekomen dat dit:
- Soms alleen mogelijk is om te maken in Photoshop. Lightroom heeft geen mogelijkheden om geavanceerde curve-bewerkingen toe te passen op individuele RGB-kanalen.
- Soms bepaalde plug-ins gebruikt worden voor de bewerkingen (zoals bijv. Alien Skin, die voor zowel Photoshop als Lightroom beschikbaar is).
- Het ook deels met je camera te maken heeft. Canon gebruikers hebben als voordeel (of als nadeel, als je er niet van houdt) dat de foto's standaard met een soort magenta, grijsachtige tint in de schaduwgebieden eruit rollen. Dit is moeilijk na te produceren met Nikon. Die heeft weer een overvloed (naar mijn mening) in roodtinten, die je er wel redelijk goed uit kunt halen in zowel Lightroom als Photoshop.
Eén van onze Tweakers heeft ook leuke Before & Afters op z'n website staan trouwens:
[ Voor 14% gewijzigd door Nordlys op 16-07-2011 12:58 ]
Onderstaande helemaal gedaan in Lightroom. Lightroom bewerkingen zijn vaak heel subtiel, maar hier is het van een eigenlijk mislukte foto naar toch wel een geschikte foto gegaan. Ik weet nog steeds niet hoe ik aan deze foto kom. Er is duidelijk iets mis gegaan met de belichting. Wellicht een flitsende 'collega', volgens mij was ik daar niet de enige (Zoom experience
)

Het eindresultaat staat hier of Flickr.

Het eindresultaat staat hier of Flickr.
Hahahaha, die ken ik!jvdgeest schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 10:31:
Brown Sugar (meer informatie):

VW38:

Bovenstaande foto is nog niet klaar. Ik denk dat ik alle reflecties in de auto opnieuw ga tekenen, want dit bevalt me niet.

VW38:

Bovenstaande foto is nog niet klaar. Ik denk dat ik alle reflecties in de auto opnieuw ga tekenen, want dit bevalt me niet.
Oud topic dit. Maar wel leuk om mijn drie winnende hotshot foto's even toe te voegen.

R6+R8 | RF14-35/4.0L IS | RF24-105/4.0L IS | RF35/1.8 | RF50/1.8 | RF85/1.2L |
Verwijderd

de sliders daar staan bijna allemaal op nul omdat ik het meeste met de adjustment brush heb gedaan (highlights in de achtergrond, contrast, temperatuur etc).
Pagina: 1