Toon posts:

upgrade/tweak voor 1 specifiek spel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Dit is mijn eerste, hopelijk goed geplaatste post...
Ik ben aan het overwegen om mijn PC te upgraden. Ik speel echter maar 1 game dat voor mij perfect moet draaien en denk dus dat je adhv game parameters perfect kan zeggen wat je requirements moeten zijn om alles op ‘full option’ te kunnen draaien. De game waarvoor ik mijn PC wil upgraden is Richard Burns Rally met de uitbreiding RS center (zie deze site voor meer uitleg: http://xi.rallyesim.com). Het feit dat dit een oud spel is (2001) maar de RS center setup jaarlijks vernieuwd weet ik niet of dit mijn keuze kan/moet beïnvloeden ?Hierbij wil ik voor een zo laag mogelijk budget deze upgrade doen. Dus moest enkel een snellere grafische kaart volstaan, zoveel te beter! Dit is mijn huidige setup:
Intel duo E8400/3Ghz/1333Mhz LGA775 – L2/6Mb-
OCZ platinum dual channel kit, 2x2Gb, 1066Mhz-CL5, 2.1V-
Gigabyte GA-EP45-DS3L, iP45 motherboard-
Sapphire radeon HD4850, 512Mb GDDR3, PCIe-
Zallman CPU cooler-
Win 7 Ultimate-
Harde schijf: samsung 7500tr/min, 32Mb buffer, 1.5GB, SATA300-
HKC USP-5580, ATX 12V 1.3 – 580W, passief PFC

Kan iemand me zeggen hoe je tewerk gaat om je pc te tunen/upgraden voor een specifiek spel of is dit niet mogelijk? Er zijn verschillende licht & weersomstandigheden mogelijk bij RScenter waarbij ik bij sommige rallystages hapering in de fps opmerk. Dus ik veronderstel dat je per parcours en dan per weerconditie eens kan testen met een benchmark proggy welke omstandigheden/ parcours de meeste impact heeft op je score. Dan alle worstcases samenmixen (parcours+omstandigheden) en daaruit een minimum requirement halen waaraan je pc moet voldoen? Het spreekt dus vanzelf dat ik alles op max wil kunnen spelen, res: 1680x1050

Los van bovenstaande, iemand ervaring met SSD? Bij welke soort gebruik merk je een echte “bang-for-your-buck” (enkel OS, geïnstalleerde games,…?).

Thx
Raf

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:52
Sommige games werken beter bij nvidia kaarten dan bij Ati kaarten bv.. Je kunt eens opzoeken of dit ook het geval is bij het spel dat jij wilt spelen..

Maar over het algemeen upgrade je de volgende dingen
  • Videokaart
  • HDD -> SDD
  • Geheugen
  • CPU
(random volgorde)

Wat voor dit spel nodig is zul je zelf moeten bepalen.. Als je het spel speelt hoe hoog is de CPU load?(CPU) Zijn de laad tijden erg lang?(ssd), hoe is het grafisch, moet je het op "middle" spelen of kan nu ook al alles op high?(videokaart), heb je probleem dat hij begint te swappen (dus meer als 80% geheugen gebruik) ? (geheugen)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:02
Als je echt alleen dat spel speelt, lijkt het me verstandiger om deze vraag in een RBR community forum te stellen en de mensen te vragen met wat voor pc zij het spel met de laatste toevoegingen probleemloos spelen. Dan heb je gelijk een idee wat de minimum requirements zijn.

Nog wat algemene info.

Een SSD geeft geen betere ingame performance tegenover een reguliere HD.
Het versnelt wel de laadtijden van je game. Voor je windows is het wel een wereld van verschil, en slecht is de investering in een SSD dan ook zeker niet.

CPU is belangrijk om 2 redenen.

Reden 1: Bottleneck, een langzame cpu zal negatief werken op de performance van een snelle gpu. Als je enkelt in een nieuwe GPU investeert, dat kan deze niet tot zijn potentie komen, extra performance krijg je altijd wel, maar niet zo groot als je ook in de cpu investeert. (nadeel is wel, meestal betekent nieuwe cpu (afhangend van het socket) ook nieuw moederboard/geheugen, kan dus soms duur uitvallen.)

Reden 2: Dual-Core vs Quad-Core. Meeste nieuwe games zijn geoptimaliseerd voor quad-core. Echter weet ik niet hoe dit bij RBR zit, het is een oude game dus in eerste instantie is deze voor (2001 ik gok) single core gemaakt. Maar aangezien er blijkbaar nog een hoop gesleuteld wordt aan de game, zou het kunnen zijn dat er intussen dual-core of zelfs quad-core support is. Dan zou je hier ook een performance upgrade uit kunnen halen. Maar ook dit is een vraag die je eigenlijk even bij de RBR community moet afvuren.

Intern Geheugen

Is belangrijk voor het gamen tot een bepaalde hoogte. Als een game niet meer als 2GB gebruikt dan zal 8GB weinig performance toevoegen aan de game.
Daarentegen het tegenover gestelde merk je wel heel goed. Als een game meer geheugen vraagt dan jij beschikbaar heb (beschikbaar geheugen - het geheugen dat windows gebruikt = beschikbaar gamegeheugen), dan zal het je goed aan de verminderde performance merken. Als het geheugen vol zit, dan gaat hij 'swappen' met de harde schijf en dat is vele malen langzamer dan het intern geheugen.

Videokaart

Is het belangrijkste voor de game performance, hoe beter de videokaart hoe hoger de fps, simple as that.
Let wel is ook wel gebonden aan de rest van je systeem (zie cpu)

Moederboard heeft ook nog wel enig effect op de algehele performance, maar dat is marginaal vergeleken bij de bovenstaande Hardware.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:11

D4NG3R

kiwi

:)

Guiding schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 00:56:
Reden 2: Dual-Core vs Quad-Core. Meeste nieuwe games zijn geoptimaliseerd voor quad-core. Echter weet ik niet hoe dit bij RBR zit, het is een oude game dus in eerste instantie is deze voor (2001 ik gok) single core gemaakt. Maar aangezien er blijkbaar nog een hoop gesleuteld wordt aan de game, zou het kunnen zijn dat er intussen dual-core of zelfs quad-core support is. Dan zou je hier ook een performance upgrade uit kunnen halen. Maar ook dit is een vraag die je eigenlijk even bij de RBR community moet afvuren.
De meeste games zijn geoptimaliseerd voor Dualcores eigenlijk.. Er zijn vrij weinig spellen welke native voor 4 cores bedoeld zijn.

Je GPU is de zwakste schakel, kijk eens rond voor een HD6850. Je CPU zou je eventueel een klap kunnen OC'en (Doen de C2D en C2Q series graag).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• crizyz
  • Laatst online: 22-11-2025

crizyz

ne.t.weaker

Wat Guiding zegt, probeer erachter te komen wat je nodig hebt voor die RS Center. Het spel zelf (zonder uitbreidingen/mods) zou je systeem makkelijk aan moeten kunnen, zie ook deze site: http://gamesystemrequirements.com/games.php?id=913

Misschien eens op simracing.nl rondneuzen/vragen?

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:02
D4NG3R schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 01:03:
[...]

De meeste games zijn geoptimaliseerd voor Dualcores eigenlijk.. Er zijn vrij weinig spellen welke native voor 4 cores bedoeld zijn.
In 2006 misschien.

Games als Supreme Commander, GTA IV en L4D2 hadden niet alleen quad-core support, maar boden een grote performance increase onder quad vs dual. En dat zijn intussen al niet de nieuwste games meer. Die lijst is intussen alleen maar langer geworden.

Bij games als Mafia II staat quadcore zelfs in de recommended requirements, en met mafia 2 het gros van de nieuwere games tegenwoordig.

Maar goed dit is allemaal erg offtopic en om wat zinnings mede te delen:

Ik weet niet of je deze site kent:

http://www.racedepartment.com/richard-burns-rally/

Hier komen een aantal topics voorbij waaronder een topic waar men systeem specs deelt, sommige komen redelijk overeen met de jouwe.

En topics met problemen. Aangezien het een aanpaste versie van een oud spel betreft, kan dat nog wel eens problemen met updates/fixes opleveren, wellicht dat met wat tweaken aan je instellingen/drivers de fps dips op te lossen zijn.

*EDIT*

Reactie op onder:

Dat is dus precies wat optimized betekent. Geoptimaliseerd voor, aka draait het meest optimaal op. En dat is voor het gros van de grote releases tegenwoordig niet dual core, maar quadcore. Als bij een spel een quadcore recommended is, maar hij minimaal dual-core nodig heeft, is hij dus geoptimaliseerd voor quad-core.

[ Voor 12% gewijzigd door Guiding op 16-07-2011 02:12 ]

• D4NG3R
  • Laatst online: 21:11

D4NG3R

kiwi

:)

De meeste grote games die uitkomen zijn optimized voor 2 cores. Dit geeft echter niet aan dat ze niet beter zullen werken onder quad of hexacores?..

[ Voor 46% gewijzigd door D4NG3R op 16-07-2011 01:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1