[Ubuntu} Dell XPS 15

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb sinds kort een Dell XPS 15 L502x met:

i7 2630QM
8GB RAM
Nvidia GT 525 Optimus met Intel HD 3000 (IGP i7)

Draaien op Ubuntu 11.04.

Nu probeer ik OpenGl werkend te krijgen met deze laptop. Dit wil ik het liefst doen door de GT525 uit te schakelen en de IGP te gebruiken aangezien de laptop gebruikt gaat worden voor programmeren, waarbij geen GPU nodig is.

Eerst heb ik Bumblebee geprobeerd, wat niet echt werkte. Vervolgens heb ik geprobeerd vgaswitchroo geinstalleerd te krijgen. Dit wou niet lukken.

Toen dacht ik, dan maar de GT525 aan laten. Kost iets meer batterij, maar daar is mee te leven, maar dan wil ik wel OpenGL kunnen gebruiken. Ik heb geprobeerd de Nvidia driver te upgraden naar de nieuwste linux versie. Dit wou mij zelf niet lukken aangezien in de X server niet uit kon krijgen binnen de desktop omgeving. Als ik het via cntrl+alt+F1 doe, dan de X server stop, dan kan ik de install van de driver niet aan de praat krijgen.

Vervolgens heb ik geprobeerd de drivers te updaten door bij administration>additional drivers eerst de driver te disablen en hem vervolgens weer in te stellen. Ik dacht dat dit werkte, maar ik krijg maar geen programma aan de praat met OpenGL, zoals CairoDock...

Kort gezegd: Ik krijg de openGL niet aan de praat op mijn Dell XPS 15 L502x door de Nvidia GPU uit te zetten (omdat het mij niet lukt), of door de drivers te upgraden (omdat het upgraden mij niet lukt.) Wie kan mij helpen?

BTW Google is uitgebreid bezocht. Daarnaast ben ik nogal een n00b met Linux. Als de commands er lettelijk staan lukt het mij wel, als root uitvoeren lukt mij ook wel. CD'en ook wel, maar vraag aub niet te veel van mij, zoals het zelf compilen van spul...

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Deathscythe__
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-10 13:46
Bij Ubuntu 10.10 is het mogelijk om VGA disable te zetten.

http://www.dslreports.com...e-graphics-card-via-sysfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Ik zal het zo proberen, maar zoals ik al zei, ben ik niet echt goed met ubuntu.

Ik ben er trouwens vergeten bij te zeggen dat het 11.04 is, zal het even in de TS editen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10 22:09

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je wilt weten of je OpenGL wel goed aan de praat krijgt, moet je eerst weten welke videokaart er gebruikt wordt. Voor hetzelfde geldt zit je met de nVidia drivers te rommelen, maar gebruik je eigenlijk de Intel videokaart. Check dus wat /var/log/Xorg.0.log zegt. Post het desnoods op pastebin en link 't hier zodat wij kunnen kijken voor hoe of wat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Hij draait volgens mij standaard op de Nvidia GPU, maar ik zal morgen even een pastebin link hier zetten, aangezien hij op dit moment ubuntu (voor mij) niet bruikbaar is. Blijkbaar heb ik de drivers alweer vern**kt en moet dus even een herinstall doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Herinstall is nergens voor nodig. Zolang je nog met een TTY kan werken kan je altijd kijken voor hoe of wat. Uiteraard moet je wel wat kunnen met een terminal/CLI. Je kan hiermee kijken in het log bestand wat er precies aan de hand is (cd naar /var/log/ en gebruik dan less Xorg.0.log om 't te bekijken, 'q' sluit less).
Je kan ook proberen om je X te herstarten, heb ik ook al een paar keer gehad dat X gewoon niet goed startte en een herstart van X of het systeem verhielp dat. Een 'sudo service gdm restart' moet 't doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Ok, hier is de link van de pastebin.

Ik zal nog even proberen de Nvidia driver te update, want volgens mij draait hij daar op, maar ik kan het zelf niet uit de log halen.

Met TTY bedoel je de non-desktop omgeving die verschijnt als de drivers het niet doen? Als dat gewoon werkt als een Terminal, dan kan ik er nog wat mee, maar zoals ik al zei ben ik een nieuwe gebruiker op het gebied van Ubuntu en Linux, dus het is nog allemaal een beetje nieuw voor mij. Ben Windows gewend.

edit:
Ik heb de nieuwe Nvidia drivers kunnen installeren met behulp van het volgende:
Cntrl+alt+F1
sudo /etc/init.d/gdm stop
cd Downloads
sudo sh ./NVIDIA.....
alles ja doen
sudo reboot
Maar nu kom ik bij het booten bij een scherm met heel veel checks, waarvan er 1 een fail geeft, namelijk bij: Stopping automatic crash report generation.

Vervolgens krijg ik een line, waar ik kan typen, maar er gebeurd niks met de codes die ik daar invoer zoals sudo reboot

[ Voor 32% gewijzigd door Gropah op 17-07-2011 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die Xorg.0.log ziet er niet goed uit. Het stop voordat er ook maar iets aan drivers worden geladen. Of je hebt niet het hele bestand erop staan, of X stop gewoon zonder iets aan te geven.

De TTY is idd de non-desktop omgeving, of ook wel een virtuele terminal. Als je trouwens de driver update, moet je die van je package manager verwijderen. Dit kan anders problemen geven. Verder zou ik pas een update van de driver uitvoeren als de boel pas werkt op de 'fabrieksinstellingen', om het zo even te noemen.

Die fail bij het opstarten van de crash report is alleen bij het afsluiten zo te zien, want bij het opstarten hoort dat ding niet te stoppen. Ik heb ook wel eens entries in m'n shutdown met failed. Zolang m'n systeem uit gaat en de volgende keer gewoon opstart, maak ik mij er geen zorgen om.

Als je er nog bij kan met iets, raad ik je aan om OpenSSH te installeren zodat je er altijd via putty oid bij kan. Om het dan goed te laten werken, moet je ook je /etc/network/interfaces aanpassen zodat je netwerk tijdens het opstarten wordt geconfigureerd. Standaard doet networkmanager dat en die werkt pas als je in de GUI bent aangemeld (belachelijk ding). Met een ssh server op je machine kan je er ook met winscp bestanden vanaf halen. Scheelt weer overtypen van dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Ik heb linux (weer) opnieuw geinstalleerd. Rare is dat hij Unity, en volgens mij ook OpenGL nu wel pakt. OpenGL denk ik omdat ik minecraft kon opstarten, wat mij eerst niet lukte.

Ik heb nu nogmaals een pastebin gemaakt van de xorg log, en die is hier te vinden.

OpenSSH heb ik even naar gekeken, maar het lukte mij zo 1,2,3 niet om het te installeren. Er staat dat je Zlib moet hebben, maar moet ik dan die file I/O hebben, of die andere?

Hij geeft nu trouwens ook zelf aan dat ik drivers moet installeren om mijn hardware beter te benutten... Doen of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je gebruikt nu de Intel driver en video kaart. Dat is te zien aan de volgende regels:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[    20.049] (II) LoadModule: "intel"
[    20.087] (II) intel: Driver for Intel Integrated Graphics Chipsets: i810,
        i810-dc100, i810e, i815, i830M, 845G, 854, 852GM/855GM, 865G, 915G,
        E7221 (i915), 915GM, 945G, 945GM, 945GME, Pineview GM, Pineview G,
        965G, G35, 965Q, 946GZ, 965GM, 965GME/GLE, G33, Q35, Q33, GM45,
        4 Series, G45/G43, Q45/Q43, G41, B43, B43, Clarkdale, Arrandale,
        Sandybridge, Sandybridge, Sandybridge, Sandybridge, Sandybridge,
        Sandybridge, Sandybridge

Even verderop staat nog meer info over Intel. Er is niets te vinden over nVidia.

Dit geeft je OpenGL, omdat de nieuwere Intel kaarten het ondersteunen in de hardware. Vroeger deed Intel dat niet en hadden ze alleen DirectX (as in, paar jaar geleden).

De vraag van de drivers geeft je de proprietary nVidia driver en hiermee kan je dan wel je nVidia kaart gebruiken, je kan er ook de problemen mee ondervinden die je eerder had. Als je dus liever energiezuinig werkt, dan niet doen.

Over OpenSSH; ik vind het heel vreemd dat je moeite hebt dat te installeren. Het staat nota bene in de repo en is eenvoudig te installeren via sudo apt-get install openssh-server. Geen idee hoe je het anders probeert te installeren, maar met Linux hoef je niets meer van sites te downloaden zoals je met Windows gewent bent. Alles is in een centraal systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Topicstarter
Raar... Als ik op internet zoek op OpenSSH dan krijg ik allemaal sites waarbij nogal moeilijk wordt gedaan enzo. Daarom lukte het me niet.

Maar goed, het komt er dus op neer dat hij nu draait op de intel drivers. Dan zal ik nog even proberen die te updaten, of misschien ook niet. In ieder geval bedankt voor de hulp!
Pagina: 1