Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Crcdisk.sys bootfreeze -> OS Install Scherm+Cursor

Pagina: 1
Acties:

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-10 12:52
Beste mensen,

Ik heb hier een lapje van een vriendin liggen die Windows Vista niet meer opstart. De balk draait, maar blijft hiermee doorgaan. In Safe Mode blijft het systeem hangen op crcdisk.sys.

Ik heb zowel de Windows Vista (/7) Recovery disk (.iso via USB) geprobeerd alswel een Windows 7 Installatie (USB / CD) maar ze blijven allemaal hangen na het laadscherm op een zwart scherm met cursor.

Dit verward me, aangezien ik eerst dacht dat het geïnstalleerd OS (WinVista) een corruptie zou hebben. Nu lijkt het erop dat elke installatie wel wil starten maar niet verder komt dan na het laadscherm het zwarte scherm + beweegbare cursor.

Iemand een idee wat ik hiermee kan doen?

Ondertussen probeer ik de HDD van de laptop even aan m'n vaste PC te hangen voor verschillende grondige scans.

Bvd

edit: kan niet bij de HDD door gewoon de klep er af te halen. Eerst maar alternatieve oplossingen voordat de hele laptop uit elkaar moet.

[ Voor 8% gewijzigd door Allubz op 15-07-2011 18:48 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Als je hem dan toch gaat scannen kopieer dan meteen alle data die je moet bewaren ;) Kan je daarna met een schone installatie beginnen. Dit zijn in ieder geval problemen waar ik niet al te veel moeite meer aan besteed tegenwoordig, vaak is een schone installatie de snelste oplossing.

Desktop | Server | Laptop

• Allubz
Ik begrijp je punt, maar heb net de 'edit' erin gezet: Ik kan niet bij de HDD. Tenminste, niet zomaar.

Ik vraag me sterk af waar ik moet zoeken. Zou de HDD gewoon 'bad' kunnen zijn? In dat geval moet ik 'm er alsnog uit halen om te backupen, maar goed.

\EDIT: AHCI -> ATA gezet en restart bij BSOD uit:
UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

I guess it's a start. Ik zal eens kijken wat ik daarmee kan.

[ Voor 21% gewijzigd door Allubz op 15-07-2011 19:03 ]

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Je zou even een linux distro kunnen booten vanaf een USB stick om te zien of je vanaf daar de schijven wel kunt benaderen.

[ Voor 14% gewijzigd door Rupie op 15-07-2011 19:26 ]

Desktop | Server | Laptop

• Allubz
Het blijkt dat de HDD via een zijklepje benaderbaar is.

Ik heb 'm er nu uit en in m'n PC.

De ene partitie (DATA) is wel toegankelijk, de Windows partitie lijkt niet in orde. Ik gooi er liever een recoveryprogramma tegenaan, en zet m'n virusscan maar 's aan ;)

Ben nu 80GB data aan 't backupen. Ik weet helaas niet wat er op de C-schijf staat, dus toch maar hard-copy van maken.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Overigens: je bootsequence hangt niet op crcdisk.sys, maar op de boot class driver erna.
Crcdisk.sys is de laatste driver die al dan niet succesvol geladen wordt.
Wikipedia: Windows NT startup process
Wikipedia: Windows Vista startup process

En dat je na het wijzigen van AHCI > ATA in de problemen komt is natuurlijk logisch, want de controllerdriver is voor beide typen controller anders (msahci.sys versus intelide.sys bijvoorbeeld).

[ Voor 20% gewijzigd door alt-92 op 15-07-2011 22:58 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Allubz
Goed punt, 't eerste punt.

Juist na het wijzigen van AHCI -> ATA kreeg ik meer toegang. Het systeem stond op AHCI ingesteld en kwam niet verder dan een zwart scherm met cursor na het laadscherm. Nu kan ik installaties draaien, alleen Windows BSOD'd met de melding: UNMOUNTABLE BOOT VOLUME.

Zo lijkt de partitie ook te zijn op m'n PC. C = Windows = ontoegankelijk. D = Data = in orde.

Ik ga de partitie verwijderen en Windows er opnieuw opzetten. Dat zou 't probleem moeten verhelpen.

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 14:16
Allubz schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 13:31:
Goed punt, 't eerste punt.

Juist na het wijzigen van AHCI -> ATA kreeg ik meer toegang. Het systeem stond op AHCI ingesteld en kwam niet verder dan een zwart scherm met cursor na het laadscherm. Nu kan ik installaties draaien, alleen Windows BSOD'd met de melding: UNMOUNTABLE BOOT VOLUME.

Zo lijkt de partitie ook te zijn op m'n PC. C = Windows = ontoegankelijk. D = Data = in orde.

Ik ga de partitie verwijderen en Windows er opnieuw opzetten. Dat zou 't probleem moeten verhelpen.
Probeer (als je nog niet een format Charlie gedaan hebt) een chkdsk /f/r op die HDD te doen vanuit de command prompt. Had gister ook een HDD van een klant die niet benaderbaar was vanuit Windows, maar na een HDD controle kon ik alles weer.

Unmountable boot volume heb ik hier ook meerdere malen mee opgelost.

Verwijderd

code:
1
chkdsk /r
is automatisch ook /f, zie http://technet.microsoft....rary/cc730714(WS.10).aspx
Pagina: 1