iMac is traag, hapert etc.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 11:48

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Mijn iMac is nu zo'n 9 maanden oud en al enige weken is dat ding net zo traag als mijn 4 jaar oude laptop waar allemaal meuk op heeft gestaan.
De iMac doet vrij weinig intensieve dingen en is vrij van rare websites die eventueel bezocht zijn en behalve de basis daily use programma's, staat er ook verder niks op.

De iMac wordt dus eigenlijk ver "underused" want 4GB ram, 1 terrabyte harde schijf en nog wat frutsels en dan alleen voor wat Office en Internet gebruikt worden, mja, dat zou hij toch makkelijk moeten kunnen dacht ik zo.

Maar alles laadt traag, dingen sluiten langzaam af, websites worden slecht geladen, soms ook maar deels geladen etc.

Ik heb sowieso al gemerkt dat Apple geen vriendjes is met Flash Player. Want websites die die content hebben, die gaan eigenlijk altijd al fout.

Aangezien ik jarenlang Windows gebruikt heb, ken ik alle truukjes die ik daar kon toepassen, niet terugvinden op de Mac, tuurlijk ze zullen er best zijn, maar waar, ik heb geen idee.

Een paar maanden terug had ik al een topic gepost dat deze zelfde iMac niet terug wilde keren uit slaapstand, 1 keer compleet over z'n toeren ging met de ventilatoren en dat ik het ding (toen een maand of 2 oud) liever uit het raam wilde gooien vanwege die ellende.

Wie o wie kan mij overtuigen dat deze iMac nog te redden is en ook probleemloos en zorgeloos kan functioneren of moet ik hem maar gewoon weer verkopen en terug gaan naar mijn Windows laptops?

Want na 9 maanden heeft deze iMac mij niet kunnen overtuigen waar iedereen zo lyrisch over is; een computer zonder problemen...

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:40
Dit kan niet, want apple...

ontopic:
Al geprobeerd om alles opnieuw te installeren? Een clean install van Mac OS X?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik zou eens een test op de harddisk uitvoeren. Haperen kan op drie manieren plaatsvinden:

1) Software (herinstall zou moeten werken)
2) Stof zorgt voor overhitting (processor gaat langzamer draaien om niet te smelten, fans draaien hard)
3) Harddisk defect (veel haperingen omdat hij een stukje steeds opnieuw moet lezen)

Sowieso is een uurtje besteden aan de Apple Hardware Test dvd geen slecht idee. Daarnaast zou ik even een SMART tester voor Mac OS downloaden.

[ Voor 18% gewijzigd door sebastius op 15-07-2011 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabianspoelman
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 18:48
Of gewoon terug naar de winkel gaan, aangezien het niet normaal is wat je Mac doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 18:43

Hoite

Goed verhaal

Toch zijn er een aantal dingen die je kan proberen:
-CCleaner
-Cleanmymac
-PRAM resetten
-SMC resetten
-Disk Permissions repairen

Lekker kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Disk Permissions heb ik vorig weekend gerepaired. Toen was ie meteen weer snel en alles. Maar nu 5 dagen later is het weer langzame koek.
Zou het misschien kunnen komen doordat ie veel internetpagina's in z'n cache wil gooien en behouden? Zo ja, hoe krijg ik daar grip op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nee, dat zou niet uit mogen maken. Begin eens met Mac OS opnieuw te installeren, updates te draaien en dan te testen. Test ook je harddisk (hoor je hem toevallig heel veel/luidruchtig ratelen/klikken?) en lees de SMART status uit. Doe een Apple Hardware Test (zat bij je Mac).

Zo kun je een en ander uitsluiten. Ga ook langs een Apple winkel (niet de Mediamarkt maar een deskundige).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
mja, opnieuw installeren ben ik alles kwijt.... moet ik eerst maar een externe HD kopen. systeem is volledig up to date.... harddisk ratelt af en toe wel als je iets afsluit... maar niet op een vreemde manier zoals mijn laptop op een gegeven moment deed en later ook overleed.

Waar vind ik de Hardware test? En hoe lees ik de SMART status uit? (Ja ik ben een Mac noob... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ja jemig zeg, google zelf ook es wat ;)

Hardware Test is een cd die je bij je Mac kreeg. Smart status is gewoon even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Enig cd die ik er bij had zitten was Apple Care Plan.... :(

* Naboo gaat zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:40
Als je al niet 'zoekt' om een backup te maken en een herinstall uit te voeren, wat toch het eerste is wat je moet en kan proberen, ben ik bang dat er niet veel op te lossen valt.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo

Naboo

#WINNING!! DUH!

Topicstarter
Smart Status is Verified, dus dat is in orde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
Even tussendoor:
Zorg dat je ALTIJD een backup hebt. Koop een 1TB extern hardeschijfje en slinger TimeMachine aan.

Maak vervolgens niet de volgende fout:
Je hebt een TimeMachine backup, dus je kunt een clean install doen. Op dat moment is je backup je enige origineel!

Eigenlijk moet je dus twee backups hebben :)
Pagina: 1