Toon posts:

bedraad en draadloos internet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb sinds kort een nieuwe router de asus RT-N56U

en heb me bedenkingen of ik hem wel goed ingestelt heb

want als ik gewoon een netwerk kabel in de router doe en ik ga naar speedtest.net dan kom ik op +/- 90 mbps en als ik het draadloos doe kom ik uit op +/- 55 mbps

ik vind dit wel heel erg veel van elkaar vandaan leggen kwa snelheid

klopt dit of doe ik echt wat fout ?

alvast bedankt voor jullie hulp

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

dit kan heel erg goed kloppen hoor.
Ik had soortgelijke verschillen toen ik van draadloos naar bedraad ging.
Sterker nog, dit was voor mij de voornaamste reden om een gat in de muur te boren en een kabel te trekken ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Verwijderd

Dat klopt.

Dus voor "snelle" downloads, de kabel erin, en om "gewoon surfen" op de bank, kan je WiFi gebruiken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

55Mb/s is een erg redelijke throughput voor single-band WiFi-n

Het verschil is dat bedraad in beginsel altijd in de buurt van de nominale snelheid levert (92Mb/s voor 100Mb, +-900Mb/s voor 1Gb), maar dat WiFi allereerst in theorie al nooit de marketingblaat van "300Mb" waar kan maken - theoretische max voor WiFi-n zit rond de 135Mb/s - en vervolgens ook afhankelijk is van de antennes en overdracht ertussen. In praktijk zul je met single-band WiFi-n in de buurt van 40-60Mb/s uitkomen als er geen dikke betonnen muren/vloeren in het spel zijn, en dat is dan ook exact waar je uitkomt.

Voor meer snelheid over WiFi zul je simultaneous dual-band moeten draaien. De router kan het aan, maar de vraag is of je NIC wel (simultaneous) dual-band aankan. Het klinkt namelijk verdacht alsof het 2.4GHz-only is...

Maar goed, IMHO vrij onzinnige discussie: vaste PCs verdienen vaste aansluitingen, en ook als je je laptop op een vaste werkplek hebt waar je gegarandeerd goede snelheden wilt, wil je gewoon een UTP kabel gebruiken. WiFi is nooit bedoeld voor gegarandeerde performance, alleen voor connectivity op plekken waar het lastig is om een kabel aan te sluiten. Daar voldoet het prima voor, maar je moet niet verwachten dat het ook voor dingen waar het niet voor ontworpen is goed werkt :o

Oslik blyat! Oslik!