Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Size / Size on disk

Pagina: 1
Acties:

• FrankJ91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 06:52
Hallo,

Ik ben bezig met handmatige backups tussen een NAS en een pc. Nu valt me op dat als ik een map backup vanaf de NAS naar de PC, dat de Size 2GB is en de Size on Disk maar 764MB is. Hoe kan dit?

Ik backup gewoon vanaf Windows verkenner met CTRL-C en CTRL-V.

Iemand? Betekend dit dat de data helemaal niet gebackupt is en alleen een verwijzing erop staat?
Maar als ik bijvoorbeeld bij een losse file kijk, dan staat hij er wel met de volledige grootte 2x in, alleen duurt het ontzettend lang om die informatie op te vragen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat je daar gewoon te maken hebt met een corrupte partitietabel. Dat de size en size on disk wat afwijken is normaal (dat komt door de clustergrootte), maar 4kB vs 2GB kan gewoon niet.

Draai eens een chkdsk op die schijf (en zorg dat je een backup hebt!).

• FrankJ91
Ik zie dat het nu niet meer 4KB is, maar 760MB.

Maar als ik op de NAS de grootte check is het wel bij beide velden gelijk. Je bedoeld dan een corrupte partitietabel op de PC?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Het kan ook gewoon slack space in je filesystem zijn. Heb je een heleboel kleine bestandjes toevallig ?

Edit

@Terw_Dan. Doh, ja dan zou het andersom zijn .... goed opgelet >:)

[ Voor 27% gewijzigd door u_nix_we_all op 15-07-2011 16:35 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar de size is groter dan de size on disk?

• FrankJ91
Ja de Size is groter, Size on Disk is bijna 3x zo klein.

Of komt het doordat de NAS een Linuxmachine is? Maar dan nog, dat het 3x zo klein is vind ik beetje apart.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ook een Linuxmachine heeft te maken met clusters op schijven. Daarom klopt het niet dat de size on disk kleiner is dan de size.

Stel je hebt een cluster van 4kB (4096 bytes), en je hebt een bestand van 3kB (3072 bytes). Dan is de size 3kB bytes, maar de size on disk 4kB, omdat het 1 cluster inneemt.

Heb je een file van 6,53kB, dan is dit 8kB on disk, omdat het 2 clusters inneemt.

Met die logica lijkt het mij niet kunnen dat de size on disk kleiner is.

Vandaar dat mijn vermoeden is dat de partitietabel ergens corrupt is.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Sommige bestandssystemen kunnen bestanden gecomprimeerd opslaan. Nu heb ik hier nog niet gezien wel bestandssysteem er gebruikt wordt, al lijkt me de size on disk dan alsnog wat klein.
Wat er ook nog voor zou kunnen zorgen dat de size on disk kleiner is dan de daadwerkelijke grootte, is deduplication. Het is alleen niet erg waarschijnlijk dat dit gebruikt wordt op een normale pc.

late edit: Voor de volledigheid nog een mogelijkheid: Sommige bestandssystemen staan het toe om een bestand 'alvast' een bepaalde grootte te geven, maar deze ruimte pas van de beschikbare ruimte af te halen zodra er data naar wordt weggeschreven. Bestandssystemen waarbij dit kan zijn onder andere NTFS en EXT.

[ Voor 29% gewijzigd door dcm360 op 01-08-2011 14:25 ]

Pagina: 1