Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackioo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-12-2024
Hello,

ik heb een probleem en dat is als volgt:

voor een goede vriend heb ik zijn bruiloft gefilmd met mijn panasonic hd camcorder, die gebruik maakt van SDHC kaart-opslag. geen professioneel spul, maar goed genoeg in mijn ogen.

ik heb de hele dag gefilmd, de dienst in de kerk om mee te beginnen. ging allemaal prima, tot ik het op DVD-DL ging zetten. ik heb een ruwe, onbewerkte kopie gemaakt van de film. bij het afspelen van het 1e shot gaat na 15 minuten en 21 seconden het beeld op zwart en het geluid vervormt. in dit shot blijft vanaf dat moment het beeld dus ook zwart.

niet zo'n grote ramp, dacht ik nog. het enige dat ik kwijt ben is een DVDtje en een paar uur tijd, waarna ik het origineel weer van de SD kaart afhaalde en tot mijn schrik zag dat het bij het origineel dus ook het geval is. hier echter vormen zich grove pixels (echt van die blokken) en gaat er niets op zwart. na een halve minuut ofzo loopt het beeld ook weer gewoon verder.

het pijnlijkste nog: die vriend van me is getrouwd met een Amerikaans meisje, dus zit er een hele groep Texanen op mijn video te wachten.. (ik weet niet precies hoe het met de wapenwet zit aldaar...)

heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? bestaat er een methode waarmee je de originele bestanden weer in ere kunt herstellen of op zijn minst kunt beperken tot een klein storinkje?

zoekopdrachten hebben mij niet verder geholpen, maar misschien zocht ik wel verkeerd. ook dan hoor ik het graag.

alvast bedankt namens (een deel van) de Amerikaanse bevolking ;)

Mijn 1e systeem.. '-' Mijn 2e systeem.. '-' Mijn 3e systeem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:33
Met welk programma ben je bezig? Volgens mij kun je met pinnacle studio wel gewoon doorgaat na dat stukje met die pixels. Dan knip je dat er gewoon netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:40

Pixeltje

Woo-woohoo!

Gebeurt dit op een andere PC ook? of heb jemaar 1 systeem geprobeerd?

Omdat beide bronnen (DVD en origineel) andere symptomen hebben zou ik bijna zeggen dat het aan je PC ligt..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:05

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

je kan beginnen met een diagnostisch testje uit te voeren op je kaart, om te zien of die brak is.
als die niet brak is kan je proberen om de video te herstellen (duurt wel eeuwen, ik zelf gebruik het niet)
of anders knip je het er gewoon uit, ik gebruik magix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Speelt de film nog wel af als je hem bekijkt op de filmcamera zelf?

Misschien werkt overzetten met een kabel tussen de camera en PC dan wel. Ipv via een kaartlezer in/aan de PC.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackioo
Wow! Thx voor alle antwoorden!

Nou, ik heb gewoon het "ruwe" bestand geopend met Windows 7 Mediaplayer, met Windows Live Movie Maker en met nero Vision. Ik heb het op zowel mijn Laptop (jaartje oud; vlot genoeg) als op mijn "vaste PC"; zelfbouw 3,2 GHz Intel Dualcore met 8GB DDR2 Kingston HyperX 1066MHz met 2x 1TB HDD, dus het ligt zeker weten aan het bestand...

Ik heb het zowel met de cardreader als met een USB kabel direct uit de camera overgezet.

Ik had eerder al schijfcontrole uitgevoerd op de (overigens gloednieuwe) kaart, die komt geen problemen tegen.

Ik heb zojuist op de camera teruggekeken en ook daar blijft 'ie precies op datzelfde moment hangen... Even later geeft 'ie de melding "kan niet spelen" en kapt 'm af.

Het pijnlijke is, dat het een vrij emotioneel moment betreft waar de bruid een aria zingt.. Een klein hikje is nog te verkroppen maar om er nou een heel stuk uit te knippen gaat n beetje vervelend worden.. Ook is er voor zover ik weet geen aparte audio opname gemaakt van de dienst, anders had ik daarmee nog wat kunnen spelen.

Waarmee zou de video te herstellen zijn?? Die PC die draait wel door, dus als 't lang zou duren is 't niet zo'n ramp..

Nogmaals ontzettend bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer de originele software eens die bij de camera zat. Soms wordt beeld en geluid opgesplitst in meerdere bestanden (bij een lange opname) en kun je die alleen met de bijgeleverde software naar 1 bestand omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 02:02
er zit een stukje beschadigde film in, dat is zeker. en dat stukje terughalen zal niet gaan verwacht ik (ik ken daar geen software voor tenminste)

welk formaat is de video?
er zijn meerdere video-edit programma's waarmee je kan proberen dat kleine beschadigende stukje eruit te knippen.

en ikzelf probeer vaak beschadigde video's af te spelen met VLC player. die speler is erg goed in het door gaan en zo veel mogelijk tonen in beschadigende video's. daarmee zou je goed moeten kunnen zien hoe veel seconde je echt kwijt bent voor je gaat editen.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis56686
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Er zal vast nog wel wat van te redden zijn lijkt me, VLC is inderdaad handig om te bekijken welke stukken er nog goed zijn en VideoRedo is(afhankelijk van de compressiemethode) handig om bepaalde stukken weg te knippen.

In welk formaat zijn de bestanden opgenomen? Vrijwel alle camera's nemen tegenwoordig in losse clips op(telkens een nieuw bestand als er start/stop wordt gedrukt). In dat geval zouden er slechts enkele clips stuk zijn. In het slechtste geval is alles in 1 bestand opgenomen en dan is alles na de 4GB waarschijnlijk kwijt(4GB is de FAT32 limiet, de camera dan eigenlijk gewoon aan een nieuw bestand moeten beginnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-09 02:02
Elvis56686 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 15:56:
In het slechtste geval is alles in 1 bestand opgenomen en dan is alles na de 4GB waarschijnlijk kwijt(4GB is de FAT32 limiet, de camera dan eigenlijk gewoon aan een nieuw bestand moeten beginnen).
hij zie dat hij het origineel wel op de PC kon afspelen, en dat hij na het beschadigde stuk weer normaal door ging.
dan kan het bijna niet zo zijn dat hij tegen de 4GB limiet is aangelopen.

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:24
In ieder geval een kopie maken en niet werken met het origineel. ;)

Probeer het anders voor de grap eens naar youtube te sturen. Die hebben een paar van mijn gare filmpjes ook weer normaal gekregen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackioo
Eyyyyy... Alweer bedankt! En excuses dat ik nu pas reageer.. Late dienst gedraaid gister en vandaag met de schoonfamilie op pad.....

Bestandsformaat is AVCHD-video / .mts en wat wel waar is, het bestand is 4.291.393.536 bytes. Het bestandsformaat van die SDHC kaart is FAT32.. Wil dat dan zeggen dat je nooit shots van langer dan pak 'm beet 43 minuten kunt maken?? Ik heb bewust die hele kerkdienst in 1 shot gedaan.. Bovendien; als het met de FAT32 limiet te maken heeft, waarom dan na een kwartier het beeld gaar en niet aan het eind?!

Ik heb geprobeerd om het met die (waardeloze) software van Panasonic te doen (HD Writer AE 1.5) maar die komt ook niet verder. Ik werk uiteraard met kopieën en niet met originele bestanden. Daarom viel het me zo ontzettend tegen dat het originele bestand ook niet goed was...

Nog iets wat me te binnen schiet.... FAT32 heeft idd de limiet van ca. 4GB per bestand.. NTSC niet geloof ik.. SDHC heeft ook een andere data-indeling dan SD voor zover ik weet.. Is het dan niet mogelijk om deze vorm van wegschrijven van SDHC om te zetten naar FAT32 of NTSC?!

thanks again!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
Het filesystem heet NTFS, niet NTSC. Dat is een schermresolutie.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackioo
Boudewijn schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 22:36:
offtopic:
Het filesystem heet NTFS, niet NTSC. Dat is een schermresolutie.
sorry... NTSC is een kleursysteem... (ook geen resolutie dus..) Maar bedoel inderdaad NTFS..

Did I mention dat ik net terugkom van een feestje?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Het zou kunnen zijn dat je bestand wel groter op je kaartje staat, maar het bestandssysteem op je kaartje er niet over wordt geinformeerd. Dat zou wel een hele buggy implementatie zijn van je camera, maar het kan.

Zolang een ruwe dump kunt maken van je kaartje, en de aanname er is dat het kaartje nieuw was... zou je kunnen data carven op die data... alles selecteren en kopieren in een nieuw bestand totdat je 00'en krijgt.

(Laat ik zeggen dat als het heel belangrijk voor iemand was, ik dat nog zou proberen...)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elvis56686
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
jackioo schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 22:33:
Eyyyyy... Alweer bedankt! En excuses dat ik nu pas reageer.. Late dienst gedraaid gister en vandaag met de schoonfamilie op pad.....

Bestandsformaat is AVCHD-video / .mts en wat wel waar is, het bestand is 4.291.393.536 bytes. Het bestandsformaat van die SDHC kaart is FAT32.. Wil dat dan zeggen dat je nooit shots van langer dan pak 'm beet 43 minuten kunt maken?? Ik heb bewust die hele kerkdienst in 1 shot gedaan.. Bovendien; als het met de FAT32 limiet te maken heeft, waarom dan na een kwartier het beeld gaar en niet aan het eind?!

Ik heb geprobeerd om het met die (waardeloze) software van Panasonic te doen (HD Writer AE 1.5) maar die komt ook niet verder. Ik werk uiteraard met kopieën en niet met originele bestanden. Daarom viel het me zo ontzettend tegen dat het originele bestand ook niet goed was...

Nog iets wat me te binnen schiet.... FAT32 heeft idd de limiet van ca. 4GB per bestand.. NTSC niet geloof ik.. SDHC heeft ook een andere data-indeling dan SD voor zover ik weet.. Is het dan niet mogelijk om deze vorm van wegschrijven van SDHC om te zetten naar FAT32 of NTSC?!

thanks again!!
De huidige camera's zijn er inderdaad niet echt op berekend om lange shots te maken omdat de 4 GB grens dan in zicht komt. Diverse fabrikanten hebben daar hun eigen implementaties voor en de ene keer werkt dat wat beter dan de andere keer. Het zou kunnen dat de camera het bestand opdeelt en ergens een index bijhoudt. dan zouden er dus ergens bestanden .001 .002 of iets in die richting moeten staan, ook bestanden van 4 GB. Samengevoegd/met de index erbij kunnen dat volledig functionele bestanden zijn meer als losse bestanden niet.

Dan nog zou het bestand vanuit de camera wel goed af moeten spelen, als dat niet zo is dan is er ergens iets flink misgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 07:55

mace

Sapere Aude

thanks again!!
Daar hebben ze exFAT voor bedacht, of je camera dat ondersteunt moet je even uitzoeken. Windows 7 ondersteunt het iig.

Verder erg lullig, ik hoop dat je nog wat kan herstellen, succes! :)

[ Voor 6% gewijzigd door mace op 17-07-2011 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Countess schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 02:36:

dan kan het bijna niet zo zijn dat hij tegen de 4GB limiet is aangelopen.

Nog iets wat me te binnen schiet.... FAT32 heeft idd de limiet van ca. 4GB per bestand..
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 15:38:
Probeer de originele software eens die bij de camera zat. Soms wordt beeld en geluid opgesplitst in meerdere bestanden (bij een lange opname) en kun je die alleen met de bijgeleverde software naar 1 bestand omzetten.
Bovenstaande opmerking was vanwege de 4GB limiet ;)

Leermoment voor de volgende keer: altijd eerst een proef opname met een vergelijkbare duur maken. Ik ben daar op dezelfde manier achter gekomen. Had je dat geweten dan had je iedere 5 minuten even op een handig moment op start/stop gedrukt ;) Voorbereiding is het halve werk; echt waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackioo
Verwijderd schreef op zondag 17 juli 2011 @ 12:56:
[...]

[...]

[...]

Bovenstaande opmerking was vanwege de 4GB limiet ;)

Leermoment voor de volgende keer: altijd eerst een proef opname met een vergelijkbare duur maken. Ik ben daar op dezelfde manier achter gekomen. Had je dat geweten dan had je iedere 5 minuten even op een handig moment op start/stop gedrukt ;) Voorbereiding is het halve werk; echt waar.
Nou, wat dus het punt is.... Ik heb me inderdaad niet voor kunnen bereiden, want ik zou eigenlijk helemaal geen cameraman zijn op die bruiloft. De schoonvader van mijn vriend had, naast zijn dochter naar 't altaar begeleiden, maar 1 taakje, en dat was het opladen van de accu van de camera... Wat ie dus vergat.. En ik als een speer naar huis ben gevlogen om de camera alsnog te halen...

Maar kaartje was idd gloednieuw uit de verpakking (TOEVALLIG net gekocht..)

Maarreuhhh... Dat carven van data... Dan trek je alle data er als 0-en en 1-en uit, en zet het vervolgens weer terug naar 0-en en 1-en in een bestand als ik dat goed begrijp.. Zit die fout er dan niet alsnog in?? Of hoe is die fout te localiseren?? Als dit zou kunnen werken, is dat idd wel iets wat ik zou willen overwegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-09 19:07

Technicality

Vliegt rechtsom...

jackioo schreef op zondag 17 juli 2011 @ 23:38:
[...]

Nou, wat dus het punt is.... Ik heb me inderdaad niet voor kunnen bereiden, want ik zou eigenlijk helemaal geen cameraman zijn op die bruiloft. De schoonvader van mijn vriend had, naast zijn dochter naar 't altaar begeleiden, maar 1 taakje, en dat was het opladen van de accu van de camera... Wat ie dus vergat.. En ik als een speer naar huis ben gevlogen om de camera alsnog te halen...

Maar kaartje was idd gloednieuw uit de verpakking (TOEVALLIG net gekocht..)

Maarreuhhh... Dat carven van data... Dan trek je alle data er als 0-en en 1-en uit, en zet het vervolgens weer terug naar 0-en en 1-en in een bestand als ik dat goed begrijp.. Zit die fout er dan niet alsnog in?? Of hoe is die fout te localiseren?? Als dit zou kunnen werken, is dat idd wel iets wat ik zou willen overwegen...
Tja, zelfs wij tweakers zijn gebonden aan (beperkingen van) techniek. Zet anders in je filmpje met witte letters op zwarte achtergrond iets als ...en hier zong de bruid een aria... en ga dan verder. Ik denk dat die mensen meer hebben aan een timely delivery en een voor de rest goed afgewerkt filmpje dan een gefrustreerde jackioo die geen tijd meer had om er iets moois van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

jackioo schreef op zondag 17 juli 2011 @ 23:38:
Als het niet een 'einde van bestand fout is' (oftewel alles na bijvoorbeeld 60 minuten mist) maar in het midden van een bestand echt iets compleets 'kut' dan heeft het niets met carven te maken.

Maar met een beetje tool zou je misschien wel het bestand op nieuw kunnen 'muxen'.

Je zei dat het een MTS bestand was. Misschien dat je het door virtualdub (of gewoon beter: ffmpeg) heen kunt halen. Dan met de optie -vcodec copy.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Pagina: 1