Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 10:59

Devil103

Coffee need more coffee

Topicstarter
Ik draai hier een XBMC mediacenter gebaseerd op een Asus E35M1-Deluxe. Een mini-itx bordje met een APU dus die geclockt is 1,6 GHz.

Het OS: Ubuntu Natty 11.04 minimal zonder Gnome of Unity. Er zijn twee harddisks aangesloten, een 1 TB bootdisk, ingedeeld met LVM en dan nog een storage disk en dan ook nog een DVD-ROM station.

Het probleem is nu dat mijn boottijd redelijk lang is. Al snel 90 seconden tot ik een bruikbare interface heb.
Ik heb al veel zaken geprobeerd maar tot heden zonder resultaat.
Volgens deze link kan het eventueel aan mijn DVD-ROM station liggen dat op een SATA 6 Gbps poort is aangesloten maar de oplossing die aangereikt wordt in het topic heeft nog niet geholpen.

Andere bronnen beweren dat het aan de USB legacy support in het BIOS kan liggen (en inderdaad, er gaan ettelijke seconden verloren tussen het BIOS splash screen en het Ubuntu splashscreen) maar van zodra ik USB legacy support in het BIOS uitschakel of op 'auto' zet krijg ik enkel een blinkende cursor te zien!

Ik heb Bootchart al geïnstalleerd maar kan er voorlopig niet zoveel van afleiden.

Eerst en vooral, die USB legacy support... Is er daar een bekende oplossing voor? En anders nog hints? ;)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Primal
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-10 18:13
Zonder even op de problematiek in te gaan ... is OpenElec geen alternatief voor jou? Het is een van de grond af opgebouwd mini OS wat draait op een recente Linux kernel en draait XBMC als mediacenter. Ik gebruik het zelf nu al een tijdje en qua boottijden is het absoluut onverslaanbaar door welk volwaardige desktopdistributie dan ook. Aangezien het nog in een beta fase verkeerd, heeft het zo ook nog z'n eigenaardigheden. Er zijn aparte geoptimaliseerde builds voor verschillende hardware configuraties, maar er is ook een "generic" build die voor veel meer platformen geschikt moet zijn. Echter draaien de geoptimaliseerde builds lang niet altijd goed op de geschikte hardware en zul je de "generic" build moeten gebruiken. Qua functionaliteit is deze laatste hetzelfde als de voor bepaalde configuraties geoptimaliseerde builds.

http://www.openelec.tv/

[ Voor 7% gewijzigd door Primal op 15-07-2011 10:30 ]

"The fastest code, is the code that is never called."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:43
..maar van zodra ik USB legacy support in het BIOS uitschakel of op 'auto' zet krijg ik enkel een blinkende cursor te zien!
Mogelijk dat door het uitschakelen van de usb legacy support de boot volgorde van je harde schijven veranderd. Even checken in de bios of die nog wel klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103

Devil103

Coffee need more coffee

Topicstarter
Primal schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:29:
Zonder even op de problematiek in te gaan ... is OpenElec geen alternatief voor jou? Het is een van de grond af opgebouwd mini OS wat draait op een recente Linux kernel en draait XBMC als mediacenter. Ik gebruik het zelf nu al een tijdje en qua boottijden is het absoluut onverslaanbaar door welk volwaardige desktopdistributie dan ook. Aangezien het nog in een beta fase verkeerd, heeft het zo ook nog z'n eigenaardigheden. Er zijn aparte geoptimaliseerde builds voor verschillende hardware configuraties, maar er is ook een "generic" build die voor veel meer platformen geschikt moet zijn. Echter draaien de geoptimaliseerde builds lang niet altijd goed op de geschikte hardware en zul je de "generic" build moeten gebruiken. Qua functionaliteit is deze laatste hetzelfde als de voor bepaalde configuraties geoptimaliseerde builds.

http://www.openelec.tv/
Ik heb inderdaad al van openelec gehoord maar geen alternatief want het bakje doet ook nog dienst als file- en backupserver.
Nielson schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:32:
[...]
Mogelijk dat door het uitschakelen van de usb legacy support de boot volgorde van je harde schijven veranderd. Even checken in de bios of die nog wel klopt.
Nope, dat blijft zonder problemen hetzeflde. Gekke is dat er ook geen enkel (extern) USB apparaat is aangesloten. Ook het (tijdelijke) toetsenbord is aangesloten via PS/2.

Bij deze een bootchart image:
link naar imageshack
(ik hou mij aanbevolen voor betere imageupload sites, bij het uploadarchief mag ik niet meer dan 500 kB uploaden)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-10 09:38
Ik heb inderdaad al van openelec gehoord maar geen alternatief want het bakje doet ook nog dienst als file- en backupserver.
Ik ken openelec niet maar als het een linux distro is dan is het toch geen probleem om die ook als file en backupserver in te stellen?

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 22:42

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Devil103 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 09:14:
Andere bronnen beweren dat het aan de USB legacy support in het BIOS kan liggen (en inderdaad, er gaan ettelijke seconden verloren tussen het BIOS splash screen en het Ubuntu splashscreen) maar van zodra ik USB legacy support in het BIOS uitschakel of op 'auto' zet krijg ik enkel een blinkende cursor te zien!
Alles voor het Ubuntu/Grub splash-screen valt een beetje buiten dit board. Vanuit je OS kun je daar niks aan doen. Ik zou het Ubuntu splash-screen eens uitschakelen zodat je alle opstartberichten te zien krijgt. Hopelijk is daar 1 stap die heel lang duurt waar we gericht iets aan kunnen doen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil103

Devil103

Coffee need more coffee

Topicstarter
Hier alvast een pastebin van mijn dmesg output
http://pastebin.com/ahtfyAg3

Hier loopt alvast iets fout denk ik:
[   16.700230] r8168: eth0: link up
[   17.348856] EXT4-fs (dm-2): mounted filesystem with ordered data mode. Opts: (null)
[   26.547070] EXT4-fs (dm-4): mounted filesystem with ordered data mode. Opts: (null)
[   26.670196] eth0: no IPv6 routers present

Bij het mounten gaan daar zowaar bijna 10 seconden verloren!

Pagina: 1