Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

PC crasht na afsluiten of stand-by modus.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit hier met een vrij gecompliceerd probleem waarvan ik denk dat het een software issue is.

Probleemomschrijving:
Zodra de computer van mijn moeder afsluit (wat allemaal correct verloopt) wil hij niet meer opstarten.
Opstarten als in na het laden van Windows XP (logo+laadbalk) vliegt het beeld eruit (No input signal) teven komt de computer niet meer terug uit stand-by modus, waarna hij vervolgens dezelfde symptomen heeft.

Workaround:
Als ik de computer in veilige-modus opstart (wat overigens wel werkt) kan ik de computer een systeemherstel geven naar een paar dagen terug en dan werkt hij weer.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Windows XP overnieuw te installeren.
- Alle data staat op een externe schijf (deze te scannen met Malware Bytes - 0 resultaten).
- Geheugen vervangen.

Vraagstelling:
Wat kan ik nog meer proberen? Zou het evt. ook een hardware probleem kunnen zijn of is de data toch geïnfecteerd?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2011 09:12 . Reden: typo ]

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-11 17:01

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

Heb je alle drivers geüpdatet? Het kan namelijk een driver probleem zijn.

Een ander ding wat ik nog zou proberen: een andere voeding, just in case. Het kan zijn dat de voeding niet helemaal goed meer is, en daardoor af en toe problemen geeft bij een cold boot. (een voeding uit een andere computer plukken werkt wel)

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de pc inderdaad voorzien van alle nieuwe drivers, echter denk ik niet dat dit het probleem is.. want het is plotseling gekomen en mijn moeder is nou niet het typ wat drivers update (ook niet via Windows Update).

Anderen voeding zou ik evt. nog wel kunnen proberen.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Heb je Windows Update ook helemaal uit staan ofzo? Want anders is het lastig te verklaren dat het na het terugzetten van een herstelpunt wel werkt. Zoals je het omschrijft klinkt het als een probleem met de driver van je videokaart o.i.d.
Er is ook niets te vinden in de Windows logs?

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat we Windows Update kunnen uitsluiten.
Het staat niet uit, maar het heeft geen hardware updates.
Ik heb zojuist een systeem herstel gedaan en de updates uitgevoerd en hij blijft werken.
Wat er wel regelmatig gebeurt is dat de computer 'zomaar' reset, dus bijv. je browsed het web en plots restart de computer.

• Rupie
Zonder dat je een BSOD krijg? In dat geval zou de voeding meer voor de hand liggen. Als je wel een BSOD krijgt is die ongetwijfeld terug te vinden en kan je wellicht gerichter zoeken naar een oorzaak.

• Khatarian
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-11 17:01

Khatarian

Omdat regen meestal valt...

heb je de temperaturen al eens gecontroleerd? Het kan maar zo zijn dat de computer reset omdat de temperaturen te hoog zijn. Als dit de reden is begin dan maar met het schoonmaken van de computer

200ste post *O*

oh en even onder de sytstemopties --> advanced --> startup and recovery het vinkje voor automatisch opnieuw opstarten weghalen. Als je dan een BSOD hebt dan kan je rustig de fout code overschijven/fotograferen/whatever.

[ Voor 32% gewijzigd door Khatarian op 15-07-2011 10:19 ]

Intel i9 9900K || Gigabyte Aorus z390 Ultra || MSI Aero RTX 2080 || 32 GB DDR4 || Samsung Evo 970 1TB

Verwijderd

Topicstarter
Dit is inderdaad zonder BSOD, dus ik zal er eens een anderen voeding inhangen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ie plots restart en daardoor z'n afsluit bestanden niet weg kan schrijven waardoor bestanden corrupt raken. Ik gok niet dat het de temperatuur is, de fans zijn goed in deze case en ook in de BIOS geeft hij geen vreemde temperaturen aan.

• Rupie
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:51:
Ik gok niet dat het de temperatuur is, de fans zijn goed in deze case en ook in de BIOS geeft hij geen vreemde temperaturen aan.
Gokken is met dit soort problemen in ieder geval niet aan te raden, je moet het zeker weten ;) Kwestie van een tijdje een progje mee laten draaien om de temperaturen te controleren. Neemt je bios ook de temperatuur van je videokaart mee bijvoorbeeld?

Pagina: 1