[iPhoto] 1 iMac, 2 gebruikers, 1 fotobibliotheek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Van mijn iMac (Snow Leopard) maken 2 gebruikers gebruik (gebruiker_A en gebruiker_B). Beide gebruikers hebben een eigen login op de iMac. Beide gebruikers maken gebruik van iPhoto (laatste versie) en delen één fotobibliotheek. Deze fotobibliotheek is opgeslagen in de map 'gebruikers/gedeeld/'. Alle gebruikers (zowel gebruiker_A, gebruiker_B, iedereen et cetera) heeft in deze map rechten om te lezen en te schrijven.

Wanneer één van beide gebruikers foto's toevoegt aan de bibliotheek komt het regelmatig voor dat de andere gebruikers van deze foto's slechts de miniatuur kan bekijken. De grote foto geeft een driehoek met daarin een uitroepteken. Dit lijkt een kwestie van rechten te zijn. De nieuwe foto's zijn blijkbaar in een nieuw aangemaakte map terecht gekomen waarop de rechten van één van beide gebruikers beperkt zijn. Dit is natuurlijk wel op te lossen door de rechten opnieuw in te stellen en deze toe te passen op alle onderliggende mappen, maar ik ben op zoek naar een meer structurele oplossing.

Iemand een suggestie hoe ik probleemloos op 1 iMac met 2 gebruikers 1 fotobibliotheek kan gebruiken?

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Vroegah deed je dat met SGID bit en umask, maar sinds de laatste MacOSX versies kun je met ACL's specifiek een policy op de parent folder zetten die netjes zou moeten worden overgenomen voor elke submap die wordt aangemaakt.

Als ik daar even op zoek, dan lijkt me deze pagina daarover wel een heldere uitleg te geven. Het kan wel zijn dat je soms wat moet repareren bij een upgrade van iPhoto.

Een andere optie is om foto's (muziek, films) op een andere partitie te kopiëren waarvoor toegangsrechten helemaal zijn uitgeschakeld (lees: opengezet). En dan de iPhoto met option-toets opstarten om van library te wisselen, maar dat wist je al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Het probleem lijkt deels opgelost. Op advies van Apple heb ik een schijfkopie aangemaakt, deze in users/shared geplaatst en na de schijfkopie gemount te hebben daar mijn fotobibliotheek ingezet. De toegangsrechten in deze 'schijf' staan helemaal open. Met iPhoto dus geen problemen meer. Iedereen kan foto's toevoegen, bewerken en bekijken.

Wel loop ik door deze constructie tegen problemen met TimeMachine aan. De schijfkopie heeft een omvang van 200GB, de fotobibliotheek, die op de schijfkopie staat heeft een omvang van ca. 50GB. Nog 150GB ruimte voor toekomstige foto's dus. TimeMachine maakt echter een back-up van de schijfkopie à 200GB. Op zich is dat geen probleem als dat eenmalig zou gebeuren. Wat echter gebeurt is dat bij iedere back-up (normaliter ieder uur) een volledige kopie van de schijfkopie à 200GB wordt gemaakt door TimeMachine. Dat schiet natuurlijk niet op.

Kortom, nog geen ideale oplossing. Gaat dit beter wanneer ik kies voor een partitie in plaats van een schijfkopie? Kan TimeMachnie ook back-ups maken van zaken die over meerdere partities verdeeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Of je laat een incrementele backup maken van je schijfkopie naar een andere plek op je Imac die wel gebackupped kan worden door TimeMachine?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Het was toch zo dat Time machine een backup maakt en vervolgens alleen dingen opslaat die veranderd zijn?
Waardoor hij niet telkens een back-up van 200GB maakt?
Of heb ik het niet goed begrepen van time machine?

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
Wat ik heb gedaan is eigenlijk heel simple. Aan mn MacMini hangt een externe HDD deze is door iedereen te benaderen zowel op de mini zelf als van af een iMac etc.

op de externe hdd hebben bepaalde users alle rechten andere alleen lees rechten Zo kan je netjes je iPhoto lib delen.

Wat je kan doen op je iMac is een partitie maken op je hdd of een folder creeren waar je iedereen full control geeft die toegang nodig heeft tot je iPhoto lib en je kan deze delen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
Daniel_Elessar schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:20:
Het was toch zo dat Time machine een backup maakt en vervolgens alleen dingen opslaat die veranderd zijn?
Waardoor hij niet telkens een back-up van 200GB maakt?
Of heb ik het niet goed begrepen van time machine?
Klopt hij kijkt naar bestanden di veranderd zijn. nu is een disk image een bestand en bij elke schrijf actie veranderd deze dus. Waardoor deze dus opnieuw wordt weggeschreven.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Oke, daar had ik niet aan gedacht maar inderdaad zeer logisch.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
To_Tall schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 16:30:

Wat je kan doen op je iMac is een partitie maken op je hdd of een folder creeren waar je iedereen full control geeft die toegang nodig heeft tot je iPhoto lib en je kan deze delen.
Het probleem met een map met voor iedereen onbeperkte rechten is dat iPhoto bij het toevoegen van foto's nieuwe submappen gaat maken. De rechten die voor de hoofdmap gelden worden voor die submappen niet overgenomen. Gevolgmis dat niet iedereen alle recent toegevoegde foto's kan bekijken. Dat is wel eenvoudig te herstellen, maar wel iedere keer een extra handeling,

De partitie ben ik nu aan het aanmaken. Hopelijk werkt dat wel op alle fronten goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 11:47

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik denk dat een SGID bitje op de directory van je iPhoto library de beste oplossing is. (in plaats van een diskimage, wat een prutsadvies is dat met het oog op Time Machine 8)7 ). Aangezien ik nu ga slapen en dus niet een heel verhaal ga typen (nu) kan je het beste even Googlen als je niet precies weet wat een SGID bitje is. Eventueel kan ik morgen wel wat uitgebreider uitleggen hoe je het zet ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Inmiddels heb ik iPhoto werkend vanaf een separate partitie. Dit werk (tot op heden) perfect. Dank voor jullie hulp.

Pagina: 1