Ik heb een oude afgeschreven pc met nog twee werkende fans een van de AMD processor koeler en een van de voeding, die van de processor koeler heeft drie draden, een blauwe, een zwarte en een rode. De voeding heeft er twee: een rode en een zwarte. Weet iemand hoe ik deze aan de plaat krijg buiten de pc om?
Door er een spanning van 12V (of iets minder) op te zetten
(zwart is de ground).
Dit kan door er een molex stekkertje aan te hangen, of een speciale fan-stekker.
De CPU fan is hoogstwaarschijnlijk een pwm fan.
Die kan je aansluiten op de daarvoor voorziene headers op je mobo.

Dit kan door er een molex stekkertje aan te hangen, of een speciale fan-stekker.
9 volt blok batterij, desnoods in serie met 2*AA
ja, daag.
Rood op rood, zwart op zwart.
Dit is geen pwm fan, die heeft er 4 ipv 3.
Zou uitstekend moeten gaan werken.
Die 3e is voor een systeem om te bevestigen dat de fan draait, dus die bespaart je mogelijke irritante meldingen van de bios zoals 'no cpu fan installed. press f1 to continue.'.
Dit is geen pwm fan, die heeft er 4 ipv 3.
Zou uitstekend moeten gaan werken.
Die 3e is voor een systeem om te bevestigen dat de fan draait, dus die bespaart je mogelijke irritante meldingen van de bios zoals 'no cpu fan installed. press f1 to continue.'.
Groeten
Lees de post... de CPU fan heeft 3 draden. Oudere CPU koelers hadden nog geen PWM aansturing via 4-pins, maar 3 pins aansluiting. In dat geval kan hij ook normaal aangesloten worden. (het mobo verzorgt het PWM signaal) In dat geval is het aannemelijk dat de blauwe draad voor meting van het toerental is, en rood (+) en zwart (GND) aangesloten kunnen worden aan een stroombron zonder PWM aansturing. De fan van de voeding kan op de zelfde manier aangesloten worden, maar heeft geen draad voor het doorgeven van het toerental. Deze hoeft dus ook niet perse aangesloten te worden.Bitbored schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 22:31:
Door er een spanning van 12V (of iets minder) op te zetten(zwart is de ground).
Bedankt voor de reacties ik zal het eens gaan testen
Pagina: 1