DAC voor beginner(s)

Pagina: 1
Acties:

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-01 17:40
Op zolder heb een mooie ruimte gecreeerd omdat mijn huidige "kantoor" straks wordt gekaapt door mijn dochter.

Om op mijn nieuwe plekje lekker relaxed muziek te kunnen luisteren heb ik de volgende spullen verzameld.

Yamaha Speakers
Shure TA2024 versterker
Trust geluidskaartje
Optische kabel 10m
INKEL RCA interlinks

plaatje van de spulletjes :-)
Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/spullen.jpg

Alleen de optische kabel heb ik gekocht, de rest van de spullen lag al ergens in huis stof te happen.

De PC komt onder mijn bureau te hangen. De bookshelf en de Shure komen in een grote Expedit kast van IKEA. Hiervoor heb ik dus de Toslink kabel.

Nu zoek ik een goedkope DAC om de TA2024 aan te kunnen sluiten op de uitgang van het TRUST kaartje. Het moet dus een entry level DAC zijn voor een beginner. Ik heb absoluut geen kaas gegeten van Bitrate etc etc en dat maakt het lastig.

Ik heb de volgende vragen waar ik nog niet een eenduidig antwoord op heb gekregen door de vele en versnipperde informatie.

- Wie heeft er een tip voor een goed(kope) DAC hierbij is de prijskwaliteit erg belangrijk. Gezien de setup hoeft het niet state of the art maar wel beter als een 10m met jack>rca op een onboard geluidskaart.

- Prijs echt lowbudget, tot 100 dollar ongeveer.

- Wat moet ik doen om het signaal van de PC zo goed mogelijk bij de DAC te krijgen ? Wie heeft een howto ? Of een goede link waar dit goed beschreven staat?
( heb iets begrepen over ASIO en Foobar2000)

Ik heb inmiddels de volgende DAC's gevonden.

Muse Mini met USB

Muse TDA 1543

Muse TDA 1793

heel goedkoop dingetje

[ Voor 3% gewijzigd door jjonkie op 14-07-2011 21:47 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-01 18:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik denk dat je al een boel info kunt halen:
'Professionele' geluidskaart vs. losse DAC
Gedurende die thread gaat de focus meer naar DAC's met eigenlijk dezelfde opsomming als jij maakt. Op het moment heb ik helaas nog geen keuze gemaakt omdat mijn prioriteit even ergens anders ligt (financieel).

Life is not about specs, it is about joy!

• jjonkie
Dat topic had ik al gezien,

Iemand een van de bovenstaande Muse dingetjes in huis die er iets over kan vertellen.

De eerste valt af want dat is een met USB, ik heb een optische kabel liggen.
De laatste is wel een heel cheap ass dingetje zo te zien.

Dan blijven er nog twee over.

de 1543 en de 1793.

Welke 2 verdient de voorkeur volgens jullie ?

• jjonkie
Nou iedereen bedankt voor de reactie's

Erg behulpzaam zijn we hier niet. Jammer.

Slotje dan maar ?

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 01:08
Als je nu gewoon de zoekfunctie van tweakers gebruikt zul je zien dat er allang reviews van beide dacs beschreven staan.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-01 14:57
Het lijkt me sowieso lastig om zoiets te gaan reviewen. Als je zo'n precieze review wil zou ik zeggen ga ergens DAC's luisteren of bel een HiFi zaak om te vragen wat hun aanraden/advies is. Goedkope dingetjes zullen slechter klinken dan duurdere, maar of jij dat hoort op zulke speakers? Nofi maar op zulke speakers zul je gewoon niet snel verschil horen ;).

gewoon nee.

• jjonkie
Het gaat niet om, de speakers, het gaat om de DAC.

Zoals ik in mijn openingspost al heb aangegeven is hier veel maar ook versnipperde informatie beschikbaar. Ik heb een simpele vraag. Ik heb me goed voorbereid en een keurig topic geopend conform richtlijnen in het beleid AUD.

En je krijgt wel geteld 1 fatsoelijke reactie. Dat is gewoon jammer. Als ik een topic had geopend met de vraag ik zoek een DAC welke moet ik hebben dan krijg je meer reactie's...

Het is jammer want ik had toch wel een ander beeld bij gathering gekregen de afgelopen jaren.

• lexz1
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-01 19:41
SanderPS3 schreef op maandag 18 juli 2011 @ 11:43:
Het lijkt me sowieso lastig om zoiets te gaan reviewen. Als je zo'n precieze review wil zou ik zeggen ga ergens DAC's luisteren of bel een HiFi zaak om te vragen wat hun aanraden/advies is. Goedkope dingetjes zullen slechter klinken dan duurdere, maar of jij dat hoort op zulke speakers? Nofi maar op zulke speakers zul je gewoon niet snel verschil horen ;).
Probleem met de (budget) DACs genoemd in het topic is dat deze gewoon nergens te beluisteren zijn. Dit is spul wat van (bijv) ebay af komt...

Ik ben zelf ook op zoek naar een budget DAC en vraag mij ook af wat nou echt de verschillen zijn tussen bijv de Muse TDA 1543 en de Muse TDA 1793. Wat ik heb begrepen is het vooral de klankkleur?

En wat ik voor mij zelf afvraag, zijn dit soort DACs een vooruitgang tov mijn airport express? Ik heb zelf het idee dat de chip die daar in zit vrij slecht is (op mijn oude receiver klonk digitale aansluiting veel beter als analoog, ben nu alleen over gestapt naar stereo, dus geen digitale ingangen ;) )

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 20:20
lexz1 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:03:
[...]

...knip...

En wat ik voor mij zelf afvraag, zijn dit soort DACs een vooruitgang tov mijn airport express? Ik heb zelf het idee dat de chip die daar in zit vrij slecht is (op mijn oude receiver klonk digitale aansluiting veel beter als analoog, ben nu alleen over gestapt naar stereo, dus geen digitale ingangen ;) )
in de eerste versie airport express zat een BurrBrown 2705, echter zit in de nieuwe versie (WiFi-N) een Marvell chip, geen idee welke.

• pacificocean
lexz1 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:03:
[...]

Probleem met de (budget) DACs genoemd in het topic is dat deze gewoon nergens te beluisteren zijn. Dit is spul wat van (bijv) ebay af komt...

Ik ben zelf ook op zoek naar een budget DAC en vraag mij ook af wat nou echt de verschillen zijn tussen bijv de Muse TDA 1543 en de Muse TDA 1793. Wat ik heb begrepen is het vooral de klankkleur?

http://gathering.tweakers...message/35568139#35568139

• jjonkie
die laatste is een goede link, maar krijg dat meer eens naar voren met de zoekfunctie. Tuurlijk het wil wel maar er is zoveel dat het gewoon lastig te vinden is. Bovenstaande link is de reden voor mij geweest om een dergelijk topic te openen.

Bedankt.

• pacificocean
jjonkie schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 15:24:
die laatste is een goede link, maar krijg dat meer eens naar voren met de zoekfunctie. Tuurlijk het wil wel maar er is zoveel dat het gewoon lastig te vinden is. Bovenstaande link is de reden voor mij geweest om een dergelijk topic te openen.

Bedankt.
Hoeveel hits krijg je helemaal als je binnen tweakers zoekt op Muse,1793,1543 ?

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

TheLunatic

Ouwe boxen.

Kijk eens naar de Firestone Fubar-serie, ik heb zelf de Fubar IV en ben er erg tevreden mee.

Maar wat anderen al zeggen: weinig mensen hebben ervaring meer meerdere low-budget DAC's, dus dan krijg je vanzelf een lage response en wat je krijgt zal zoals de mijne zijn: eigen ervaringen van een enkele DAC.

Mother, will they like this song?

Pagina: 1