Risico verzending voor koper toegestaan?

Pagina: 1
Acties:

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:00
Ik heb onlangs iets besteld bij een webshop, waarbij expliciet aangegeven werd dat bij een normale verzending het risico bij de koper lag. Het was wel mogelijk om voor een extra prijs een verzekerde verzending te bestellen.

De bestelling is intussen netjes aangekomen, maar ik vraag me wel af of een webshop een dergelijke voorwaarde mag stellen. Ik heb nog even door de artikelen over koop of afstand gebladerd (wet 7, artikel 46), maar ik kon daarin geen aanknopingspunten vinden.

Het lijkt mij zelf (maar IANAL) onredelijk dat een webshop dit risico naar de klant kan overhevelen, want dat zet de deur open naar allerlei oplichtingspraktijken. Van de andere kant kan ik natuurlijk kiezen niet bij een winkel te bestellen die zulke voorwaarden hanteert of extra te betalen voor verzekerde verzending.

Weet iemand hoe dit zit? Mag een dergelijke voorwaarde gesteld worden, zolang het maar duidelijk aangegeven wordt?

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

http://blog.iusmentis.com...ding-bij-koop-op-afstand/ :)

In het kort: nee, dat kan de winkel niet zomaar doen.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:02

Wildfire

Joy to the world!

Alleen als jij de webshop vraagt om een verzendmethode die ze niet standaard hanteren is zo'n voorwaarde te handhaven. Kies je voor een reeds door de shop aangeboden verzendmethode dan ligt het risico toch echt bij de verzender zelf, zijnde de webshop.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 19:01
Dacht dat als een shop de keuze gaf het risico dan niet meer bij de shop lag... Alleen onverzekerd aanbieden mag dan weer niet.
Maar biedt dan gewoon alleen verzekerd aan, mminder keus en minder gezeik bij niet aankomen

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

KeRsTmAnNeKe schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:48:
Dacht dat als een shop de keuze gaf het risico dan niet meer bij de shop lag...
Dacht het niet ;) Dat staat toch heel duidelijk in de link die Nvidiot geeft. Enkel als een verkoper deze verantwoordelijkheid normaal altijd op zich neemt, maar de koper expliciet om een andere verzendmethode vraagt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 19:01
Weet ik dat ook weer... Aan de andere kant, probeer je gelijk maar eens te krijdgen als er echt wat is...

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:00
OK, het in die link gequote wetsartikel laat inderdaad geen ruimte voor discussie over! _/-\o_

Verwijderd

Aanvullende uitleg in de sticky van SF:
Over: (Veilig) online winkelen / faillissementen / garantie
Pagina: 1