Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fan draait hard en temperatuur stijgt enorm..?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik ben nu al zo'n 2 jaar in het bezit van een HP Pavilion dv6. Ben er erg tevreden mee.
Echter, sinds korte tijd is hij steeds luider gaan draaien (de fan) en wordt de onderkant, bij de fan en de zijkant van m'n laptop schuinboven de fan ingang erg heet.

Ik heb het programma speedfan gedownload en daar geeft hij al snel de temperatuur aan van 60C temp1 en 60C core. Dit terwijl alleen speedfan draait en firefox. Nu speel ik ook een klein spelletje, Ragnarok Online genaamd, niet full screen en hij had daar nooit moeite mee. Als ik hem opstart wordt de laptop al gauw warmer en haalt hij zelfs temperaturen van 75 (!!) graden.

Heb wat filmpjes op internet bekeken en dacht eerst dat het aan m'n fan lag, dus heb ik m'n laptop op de kop gezet en met wat compressie lucht van Air Duster wat in de openingen gespoten. (lees van de fan en daarnaast). Daar kwam welliswaar wat stof uit maar de temperaturen blijven aanhouden.

Een paar maanden terug was wel m'n adapter dood gegaan en toen heb ik een universele aangeschaft. Bij het testen in de winkel kreeg ik een melding; ""smart ac adapter power output is too low for this computer hp""

De winkelier zei dat het weinig kwaad kon, en ik heb de laptop vrijwel altijd aan de adapter liggen in het stopcontact. Als ik dat niet doe dan wil hij best gauw uitgaan / opgaan. Gisteren kreeg ik zelfs een zwart scherm en bij het opstarten in het zwarte scherm de melding dat de accu bijna op is. (zou dit komen door de universele adaptor of de hoge temperaturen?)

Ik vraag me dus ook af wat ik het beste kan doen om weer normale temperaturen te krijgen als mijn laptop bijna niets draait. En dat de fan gewoon normaal weer draait in plaats van een stuk luider. Zou het een virus kunnen zijn? Moet ik hem opschonen? Of moet ik hem echt openschroeven en dan met de compressielucht wat voorzichtig kleine bursts spuiten.

edit; Het is dus ook echt bij m'n fan waar het echt heet wordt, de rest van me laptop is koel.

ik kan eventueel foto's maken hoe de achterkant/onderkant eruit ziet indien nodig.

Wie kan mij helpen.

Alvast bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2011 19:36 ]

Verwijderd

Ik denk dat je oplaadcircuit niet echt helemaal weg is van je universele adapter. i.a.w. binnenkort gaat doorbranden.

Een verse installatie kan natuurlijk nooit kwaad, alsook de koelpasta controleren (bij termal pads, ze willen wel eens uitdrogen dus dat scheelt ook!) en de fans nablazen maar het feit dat je accu opeens bijna leeg is ... betekend dat hij niet goed bij kan laden.

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-11 15:27
schroef een keer je hele laptop open(goed kijken waar je de schroefjes vandaan haalt) zuig je hele laptop goed uit dat echt al het stof er uit is

(je zit hier trwns wel op het verkeerde forum)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou m'n laptop opnieuw kunnen installeren, is het dan aangeraden om ook gelijk alles te formatteren? (en uiteraard alles wat ik wil bewaren op een externe HDD bewaren). Koelpasta controleren kan denk ik ook wel, zou ik hem even moeten opschroeven en uit elkaar halen. Nog nooit gedaan bij een laptop maar zal wel niet heel lastig zijn langzaamaan. Ik kan hem ook sowieso helemaal open maken en dan met de air duster wat lucht spuiten.

Ik heb hem nu trouwens van m'n oplader afgehaald, toen bleef hij door met blazen. Echter heb ik nu de stand op 'energie besparing' gezet en nu gaat hij richting de 50 of lager graden. (Net zat hij op 60-65)

edit; Met oplader, op energie besparing blijft hij rond de 60 graden zitten. Zou het stof kunnen zijn?

In welke volgorde zou ik het best aan de slag kunnen gaan?

1) Openmaken, lucht spuiten / stof verwijderen
2) Schone installatie
3) ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2011 20:15 ]

Verwijderd

Ik begrijp niet waar je je druk om maakt. Ik heb ooit de 112.5° gehaald met mijn GPU. Het is dat ik gpu-z open had staan, want de laptop snorde vrolijk door. Je moet je pas zorgen maken als de laptop uitvalt, of plots trager gaat lopen.
Ragnarok Online genaamd, niet full screen en hij had daar nooit moeite mee.
Hád nooit moeite mee?
In combinatie met:
Bij het testen in de winkel kreeg ik een melding; ""smart ac adapter power output is too low for this computer hp""

De winkelier zei dat het weinig kwaad kon
*facepalm*

Dat kan wel kwaad, niet dat je adapter doorbrand oid, maar je krijgt verminderde performance omdat de adapter de gevraagde stroom niet kan leveren. Dit heb ik meermaals gezien met de studio xps 16, en de vaio F11. Met de stock adapter zelfs.

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-11 17:34
Heb hier zelf ook 2 Dv6 series liggen.Die hitte komt oude koelpasta.(Darkstone....CPU jongen....CPU...niet GPU...) Power adapter is wel echt een probleem trouwens.Hoe heb je dat ooit kunnen doen?

[ Voor 3% gewijzigd door Biersteker op 15-07-2011 01:41 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Verwijderd

Dan nog. De nieuwe sandy bridge quadcores worden min of meer standaard >90° onder load. 75° is zelfs voor zo'n oude CPU peanuts.

• Dylan93
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:11
Verwijderd schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 01:44:
Dan nog. De nieuwe sandy bridge quadcores worden min of meer standaard >90° onder load. 75° is zelfs voor zo'n oude CPU peanuts.
Die van mij is anders idle maar 45 graden en tijdens spelletjes is de CPU nog niet hoger dan 60 graden geweest. (i7 2630QM)

Verwijderd

Topicstarter
Biersteker schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 01:40:
Heb hier zelf ook 2 Dv6 series liggen.Die hitte komt oude koelpasta.(Darkstone....CPU jongen....CPU...niet GPU...) Power adapter is wel echt een probleem trouwens.Hoe heb je dat ooit kunnen doen?
Oude adapter was dus stuk gegaan, toen wilde ik in eerste instantie de originele adapter kopen maar die waren erg duur. Dus toen was ik op advies maar voor een universele gegaan en die medewerker vertelde mij dat het geen kwaad kon. :|
Pagina: 1