[wine] Wine installatie opschonen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 20:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Topicstarter
Ik heb een Wine-installatie die al jaren meegaat. Gigabytes aan games zijn er ingepropt.

Maar dat niet alleen. Ook allerhande, vaak nu onnodige tweaks en toevoegingen heb ik gedaan in het verleden om problemen met niet startend of crashend speelgoed te verhelpen. Is het nog nodig die Visual Studio install erin te hebben zitten? Is de hele Visual Basic Runtime Library nog nodig? Zijn al die dingen die ik al lang weer vergeten ben die ik er ooit in heb gezet met roestige commando's van minstens even roestige en obscure sites niet zo langzamerhand meer foe dan friend?

Tja.. Dat weet ik natuurlijk allemaal niet. Wel weet ik dat het een zooitje is en dat zelfs WoW besluit te crashen (ik dacht, het regent nu zo, ik kan daar best weer eens 13 euro tegenaan gooien om gewoon een beetje iets anders te doen dan werken).

Zoeken op Winehq.org zelf leert dat men daar het aloude $rm -(r)f commando voorschrijft om alle pijn te verhelpen. Maar ja, he, eh., dus, al die dingen die in jaren al die gigabytes ruimte zijn gaan vullen op mijn magnetische schijven, daar wil ik nog niet echt vanaf (of lees: liever niet opnieuw moeten downloaden/installeren).

Na dit proza dan de vraag: is er een mogelijkheid of een optie om de boel af te stoffen? Of iemand die mij kan wijzen op een door verkeerd zoeken niet gevonden behulpzame website? Of iemand die zelf in een beknopte omschrijving kan vertellen hoe een dergelijke actie uit te voeren?

Of vertelt iemand mij: ja, na ~5 jaar ongebreideld meuk in die .wine directory donderen, kun je er niet onderuit: rm -rf is je enige optie...

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-08 15:54

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De enige optie is wel wat heel extreem maar het lijkt mij een vrij pijnlijke operatie om de boel op te ruimen.
Ik zie geen andere manier dan 'met het handje' om te beslissen welke files wel en niet belangrijk zijn.
Ik zou een nieuwe wine directory maken, je program files kopieren en dan met de hand door de config files gaan.
Vervolgens zal je moeten gaan testen wat wel en niet werkt en dan de missende stukjes ook kopieren.
't klinkt als een rotklus.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Topicstarter
Misschien moest ik het ook gewoon 'even' van me af schrijven ;) Maar het gros van de games staat op Steam en dan is er nog WoW. Misschien een goed moment om eens te kijken of al die GB' s wel nodig zijn en idd. de program files dir. iig. 'even' backuppen en weer een frisse, verse wine installeren... :|
Nah ja, het is toch niet echt weer om te gaan racefietsen :p

edit: het flauwe is namelijk dat allemaal van die windows components niet willen uninstallen, dus daarom toch maar vers..

[ Voor 14% gewijzigd door letatcest op 14-07-2011 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
letatcest schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 18:27:
Misschien moest ik het ook gewoon 'even' van me af schrijven ;) Maar het gros van de games staat op Steam en dan is er nog WoW. Misschien een goed moment om eens te kijken of al die GB' s wel nodig zijn en idd. de program files dir. iig. 'even' backuppen en weer een frisse, verse wine installeren... :|
Nah ja, het is toch niet echt weer om te gaan racefietsen :p

edit: het flauwe is namelijk dat allemaal van die windows components niet willen uninstallen, dus daarom toch maar vers..
Let wel op dat je voor sommige programma's registry entries nodig hebt. Volgens mij kan je de steam folder gewoon verplaatsen tussen installaties maar programma's als photoshop willen dan niet werken. Maak dus eerst een backup via "wine regedit". Maar verder is de beste optie inderdaad rf -rm. Toch altijd leuk om te zien dat windows programma's ook clutter problemen hebben buiten windows :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-06 20:38

jelly

Arch Linux

Gebruik voortaan wine bottles, om dit te voorkomen.
WINEPREFIX=~/.wineprefix/Photoshop wine Photoshop.exe bijvoorbeeld

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Topicstarter
rockmanz schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:41:
[...]

Let wel op dat je voor sommige programma's registry entries nodig hebt. Volgens mij kan je de steam folder gewoon verplaatsen tussen installaties maar programma's als photoshop willen dan niet werken. Maak dus eerst een backup via "wine regedit". Maar verder is de beste optie inderdaad rf -rm. Toch altijd leuk om te zien dat windows programma's ook clutter problemen hebben buiten windows :)
Ja, Steam dir. kun je kopieren, wel steam opnieuw installeren en als je dan de games opnieuw gaat 'downloaden' is dat dus vrijwel direct klaar, omdat de game data er nog staat, dat scheelt een hoop!

@ Jelly: tnx, zal dat een volgende keer gebruiken, dat scheelt toch wel een hoop geklooi lees ik zo her en der :)

Pagina: 1