• Gamersblood
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-07-2019
Ik heb misschien een beetje domme vraag maar heeft het effect op de koeling als ik ehm zwart Spuit met een spuit bus?

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-01 22:36

Singular1ty

EV Evangelist

Ja. Je voegt een laag toe aan het koper/aluminium en maakt zo direct contact met de lucht onmogelijk. Je koeler kan dus aanzienlijk slechter gaan presteren.

Er zijn wel zwarte/gekleurde koelers op de markt, maar die zijn doorgaans geanodiseerd of anderzijds bewerkt om verlies van koelprestaties te voorkomen.

Kortom ik zou dit niet aanraden.

• Gamersblood
Singular1ty schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 17:55:
Ja. Je voegt een laag toe aan het koper/aluminium en maakt zo direct contact met de lucht onmogelijk. Je koeler kan dus aanzienlijk slechter gaan presteren.

Er zijn wel zwarte/gekleurde koelers op de markt, maar die zijn doorgaans geanodiseerd of anderzijds bewerkt om verlies van koelprestaties te voorkomen.

Kortom ik zou dit niet aanraden.
Jammer nouja laat ik hem wel zn koper kleur houden, in iedergeval bedankt voor je hulp ben ik weer wat wijzer geworden.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

zwart houd ook warmte vast dus de kleur zelf zou ik al afraden :P
maar inderdaad. je isoleert je koler van buitenlucht

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Gamersblood
Fordox schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 18:20:
Dus eigenlijk moet ik mn raven 01 kast wit spuiten?

• Fordox

Fordox

00101010

de kast zelf heeft meestal niet veel invloed op je hardware.
maar er zijn al verschillende tests gedaan dat witte auto's minder warm worden binnen dat zwarte.
zwart houd alle licht en warmte vast, en wit straalt het weer weg.
ik kan dit niet met zekerheid zeggen gezien er ook een airflow is in de kast.
zelfs als dit waar is, zou het maar 1-5 graden schelen.

ik ga ervanuit dat je gerust je kast zwart mag spuiten zonder gevolgen van je temps

[ Voor 10% gewijzigd door Fordox op 14-07-2011 19:24 ]

• Gamersblood
Fordox schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:24:
de kast zelf heeft meestal niet veel invloed op je hardware.
maar er zijn al verschillende tests gedaan dat witte auto's minder warm worden binnen dat zwarte.
zwart houd alle licht en warmte vast, en wit straalt het weer weg.
ik kan dit niet met zekerheid zeggen gezien er ook een airflow is in de kast.
zelfs als dit waar is, zou het maar 1-5 graden schelen.

ik ga ervanuit dat je gerust je kast zwart mag spuiten zonder gevolgen van je temps
Weet je dat is nou waarom ik zo dol ben op tweakers je leert er echt alles.. hartelijk dank weer iets geleerd.

• Delichon
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-01 08:19
Gamersblood schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:56:
[...]

Weet je dat is nou waarom ik zo dol ben op tweakers je leert er echt alles.. hartelijk dank weer iets geleerd.
zorg dan wel dat je kritisch bent op wat mensen zeggen,
Wat fordox zegt klopt namelijk niet,
Zwart is juist de meest geschikte kleur als een lichaam warmte moet uitstralen.
Veel aluminium koelers worden juist zwart geanodiseerd

link: Wikipedia: Koelplaat
(weet dat het slecht is wikipedia te kopieren, maar kan op dit moment niet een betrouwbaardere bron vinden)

desalniettemin moet je het niet zwart gaan verfen , zoals als eerder gezegd zorgt dit voor een isolerend laagje. Anodiseren zorgt voor een laag die warmte geleiding niet verslechterd (zelfs verbeterd)

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

Veel aluminium koelers worden juist zwart geanodiseerd
Ik wou hier een belerend stukje over tikken, voordat ik besloot je linkje eens te lezen :p een zwart lichaam kan inderdaad beter warmte uitstralen, maar waar verwarring over ontstaat (bij mij in elk geval) is het feit dat donkere kleur wel meer licht absorbeert en omzet in warmte (waardoor onze ogen het zien als 'donker'). Door deze eigenschap worden zwarte auto's sneller heet in de zon dan witte.

• slb
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-01 18:42

slb

Bwoah......

Om wat preciezer te zijn, het infrarode deel van het spectrum van licht wordt door zwart minder gereflecteerd.

prompt $p $g

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07-2025
Blijkbaar maakt de kleur bij een koeler in combinatie met een ventilator niet zo veel uit.
Wel interessant, verklaart ineens ook waarom radiators meestal zwart zijn (buiten de esthetische redenen).
Meer info

Ik vraag me af of blauw ook een goede warmte uitstraler is (ik herinner me vaag toch zou iets uit de fysica lessen), en je ziet immers ook veel blauwe heatsinks...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:50

D4NG3R

kiwi

:)

Fordox schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 18:20:
Zwart neemt sneller omgevingswarmte op, maar geeft het ook sneller weer af aan lucht. Echter zul je met een laag(je) zwarte verf de koeler isoleren, en dit moet je absoluut niet hebben. (Zoals hierboven al word aangegeven).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Euhm, als je echt een zwarte wilt, waarom schaf je dan niet een CNPS 9900 MAX (Blue/Red) aan?

• Singular1ty

Singular1ty

EV Evangelist

slb schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 21:49:
Om wat preciezer te zijn, het infrarode deel van het spectrum van licht wordt door zwart minder gereflecteerd.
Nee, de rest van het zichtbare spectrum ook, anders zou het geen zwart zijn...

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:21
Even voor de duidelijkheid waar dit topic om gaat
Afbeeldingslocatie: http://www.ct-systemen.nl/images/CNPS9900_b_03.jpg

Ik dacht immers dat het ging over een computerkast ipv. CPU koeler.

Uiteindelijk maakt het geen drol uit wat de invloed van zwart is m.b.t. de opname van licht. Dit is alleen van toepassing als de zon recht je kast in schijnt. Zwarte auto's worden inderdaad sneller warm in de zon dan witte auto's, maar daar gaat het niet over, bovendien waait die warmte er zou uit :P

Spuit die CPU koeler in ieder geval niet zwart. Dit isoleert en dat wil je niet. Bovendien denk ik niet dat je al die lamellen netjes gespoten krijgt. Zo verpest je de CPU koeler alleen maar.

Bij North Bridges en dergelijke kan het nog wel eens, als ze niet te warm worden en je gebruik maakt van een metaal houdende verf.
Gamersblood schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 18:35:
[...]

Dus eigenlijk moet ik mn raven 01 kast wit spuiten?
Als je computer de heledag vol in de zon staat, dan kun je hem wit spuiten ja ;)

[ Voor 13% gewijzigd door FunFair op 15-07-2011 13:52 ]

• Fordox

Fordox

00101010

er staat inderdaad beter met uitstralen, maar er word niks gezegd over het vasthouden van warmte. ik ben namelijk van idee dat zwart ook tegelijk meer opneemt.
winterkleding is namelijk zwart, en zomerkleding wit. in zwarte kleding krijg je het ook warmer. dat is iets dat ik vaak om me heen gehoord heb.
Zwarte auto's worden inderdaad sneller warm in de zon dan witte auto's, maar daar gaat het niet over, bovendien waait die warmte er zou uit :P
zoiets dacht ik ook al. ik neem aan dat de kast met genoeg airflow de kleur niet uitmaakt.

ik heb ook wat geleerd door dit te lezen, ik dacht namelijk dat zwart juist niks uitstraalde van het kleurspectrum en daarom dus zwart is.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:51
Fordox schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:36:
[...]

er staat inderdaad beter met uitstralen, maar er word niks gezegd over het vasthouden van warmte. ik ben namelijk van idee dat zwart ook tegelijk meer opneemt.
winterkleding is namelijk zwart, en zomerkleding wit. in zwarte kleding krijg je het ook warmer. dat is iets dat ik vaak om me heen gehoord heb.
Zoals eerder gezecht, dat is omdat buiten nog al eens de zon schijnt, en die wil je zoveel mogelijk laten helpen / zo min mogelijk laten tegen wekren. Binnen (in je computerkast) schijnt heel weinig zon, en gewonen verlicht heeft vrijwel geen invloed. Dit punt is dus niet relevant voor kleur.
zoiets dacht ik ook al. ik neem aan dat de kast met genoeg airflow de kleur niet uitmaakt.
Airflow heeft geen invloed of kleur al dan niet uitmaakt, om de reden die hier bovenstaat.
ik heb ook wat geleerd door dit te lezen, ik dacht namelijk dat zwart juist niks uitstraalde van het kleurspectrum en daarom dus zwart is.
Zwart reflecteerd niets van het zichtbare spectrum nee, dat klopt, daarom is het zwart. Stralingsarmte (infro rood) is niet zicht baar en wordt weldegelijk uitgestraald.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-01 20:08

Deathchant

Don't intend. Do!

Ik denk dat we het allemaal erover eens zijn dat zwart spuiten/verven alleen maar nadelen heeft voor de warmteafgifte.
Er is toch ook een 9900MAX en 9900NT uit die vernikkeld koper gebruikt? Ziet er toch ook al op zijn minst antracietig uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcforyou.com.br/ecommerce_site/arquivos6664/arquivos/1306851600_1.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Deathchant op 15-07-2011 15:21 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Pagina: 1