Sinds augustus vorig jaar ben ik naar Utrecht verhuisd, terwijl mijn werk zich in Rotterdam-Zuid bevindt. Dit heeft nogal consequenties gehad voor het gebruik van mijn (privé-)auto, en nu zit ik me een slag in de rondte te berekenen om te kijken of het goedkoper is om een dieseltje te gaan rijden.
Ik zie regelmatig verhalen voorbijkomen waar het met 25.000 kilometers per jaar al goedkoper is om diesel te rijden, maar ik vind de resultaten van mijn berekeningen voor bijna 2 keer zoveel(!) kilometers wat aan de krappe kant. Mis ik hier iets?
Verbruikstats
Berekening: (45000/<liters per km>) * 1,289 (dieselprijs)
Volgens die berekening bespaar ik het volgende ten opzichte van benzine:
Dit klinkt als een enorme hoop, maar het valt me vies tegen als je de wegenbelasting ernaast legt en kijkt tot welk gewicht je aan auto kan rijden voor dat geld:
Als ik zo eens rondkijk op autosites valt het verbruik op papier me erg tegen. Ik zie Opel Vectra's met een verbruik van 1:15, dat is dus stukken duurder om te rijden terwijl ik juist had verwacht met een dergelijke auto goedkoper uit te gaan zijn, zeker met een dergelijk aantal kilometers per jaar!
Wat mis ik hier?
Zijn er veel zuiniger diesels die ik niet zie?
Is verzekering/onderhoud schrikbarend goedkoper (want ik heb aangenomen dat dat verwaarloosbaar gelijk is)?
Of ben ik gewoon zodanig verwend met de kosten van mijn lichte, zuinige Yaris dat een beetje dieselauto ook echt duurder is?
Ik zie regelmatig verhalen voorbijkomen waar het met 25.000 kilometers per jaar al goedkoper is om diesel te rijden, maar ik vind de resultaten van mijn berekeningen voor bijna 2 keer zoveel(!) kilometers wat aan de krappe kant. Mis ik hier iets?
Verbruikstats
- 45000km per jaar
- Benzine: €1,619 per liter
- Diesel: €1,289 per liter
- Toyota Yaris (Benzine)
- Gemiddeld verbruik zonder ritjes met een caravan meegerekend: 1:19.3
- Wegenbelasting: €276,- per jaar (860 KG)
- Met 2332 liter per jaar is dit €3776,- aan benzine in het jaar
Berekening: (45000/<liters per km>) * 1,289 (dieselprijs)
Volgens die berekening bespaar ik het volgende ten opzichte van benzine:
| 1:19,3 (zelfde) | €770,- |
| 1:18 | €553,- |
| 1:17 | €364,- |
Dit klinkt als een enorme hoop, maar het valt me vies tegen als je de wegenbelasting ernaast legt en kijkt tot welk gewicht je aan auto kan rijden voor dat geld:
| 1:19,3 (zelfde) | €770,- | tot 1150 KG |
| 1:18 | €553,- | tot 950 KG |
| 1:17 | €364,- | tot 850 KG |
Als ik zo eens rondkijk op autosites valt het verbruik op papier me erg tegen. Ik zie Opel Vectra's met een verbruik van 1:15, dat is dus stukken duurder om te rijden terwijl ik juist had verwacht met een dergelijke auto goedkoper uit te gaan zijn, zeker met een dergelijk aantal kilometers per jaar!
Wat mis ik hier?
Zijn er veel zuiniger diesels die ik niet zie?
Is verzekering/onderhoud schrikbarend goedkoper (want ik heb aangenomen dat dat verwaarloosbaar gelijk is)?
Of ben ik gewoon zodanig verwend met de kosten van mijn lichte, zuinige Yaris dat een beetje dieselauto ook echt duurder is?