Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Benzine vs Diesel berekening - mis ik iets?

Pagina: 1
Acties:

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:11

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Sinds augustus vorig jaar ben ik naar Utrecht verhuisd, terwijl mijn werk zich in Rotterdam-Zuid bevindt. Dit heeft nogal consequenties gehad voor het gebruik van mijn (privé-)auto, en nu zit ik me een slag in de rondte te berekenen om te kijken of het goedkoper is om een dieseltje te gaan rijden.
Ik zie regelmatig verhalen voorbijkomen waar het met 25.000 kilometers per jaar al goedkoper is om diesel te rijden, maar ik vind de resultaten van mijn berekeningen voor bijna 2 keer zoveel(!) kilometers wat aan de krappe kant. Mis ik hier iets?

Verbruikstats
  • 45000km per jaar
Snapshot Benzineprijzen en Dieselprijzen bij de lokale Shell Express van 24/5/2011:
  • Benzine: €1,619 per liter
  • Diesel: €1,289 per liter
Huidige autostats:
  • Toyota Yaris (Benzine)
  • Gemiddeld verbruik zonder ritjes met een caravan meegerekend: 1:19.3
  • Wegenbelasting: €276,- per jaar (860 KG)
  • Met 2332 liter per jaar is dit €3776,- aan benzine in het jaar
Ook belangrijk: trekhaak is vereist!

Berekening: (45000/<liters per km>) * 1,289 (dieselprijs)

Volgens die berekening bespaar ik het volgende ten opzichte van benzine:
1:19,3 (zelfde)€770,-
1:18€553,-
1:17€364,-

Dit klinkt als een enorme hoop, maar het valt me vies tegen als je de wegenbelasting ernaast legt en kijkt tot welk gewicht je aan auto kan rijden voor dat geld:
1:19,3 (zelfde)€770,-tot 1150 KG
1:18€553,-tot 950 KG
1:17€364,-tot 850 KG

Als ik zo eens rondkijk op autosites valt het verbruik op papier me erg tegen. Ik zie Opel Vectra's met een verbruik van 1:15, dat is dus stukken duurder om te rijden terwijl ik juist had verwacht met een dergelijke auto goedkoper uit te gaan zijn, zeker met een dergelijk aantal kilometers per jaar!

Wat mis ik hier?
Zijn er veel zuiniger diesels die ik niet zie?
Is verzekering/onderhoud schrikbarend goedkoper (want ik heb aangenomen dat dat verwaarloosbaar gelijk is)?
Of ben ik gewoon zodanig verwend met de kosten van mijn lichte, zuinige Yaris dat een beetje dieselauto ook echt duurder is?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:32
Over het algemeen zal bij eenzelfde auto de dieseluitvoering iets minder brandstof verbruiken per gereden km dan de benzineuitvoering. De essentie in je verhaal hierboven is dat je een Yaris met een Vectra vergelijkt ;)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:06
Idd een beetje appels met peren vergelijken zo.
Een zuinige Yaris vs een Vectra die en groter/zwaarder is en een zwaardere motor heeft.

Maak de vergelijking eens met bijvoorbeeld een Lupo 3L
Daar kom je qua verbruik ineens in de 25/30 km per liter.

Nu is dat ook wel weer een extreem voorbeeld, maar met een 207 HDi is met een beetje beleid ook 22 a 23 km per liter te halen.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:32

Ankh

|true

Ik heb ooit een berekening gemaakt op basis van een VW Polo uit 2003.
Me vriendin reed toen onwijs veel KM's waardoor onze benzine Punto echt niet handig was.

Uit eindelijk kwam ik uit op omslagpunt van 15.000KM tussen dezelfde auto. Dan heb ik niet eens gekeken naar het verbruik, maar juist naar de prijs per KM en de maandelijkse afschrijving / kosten. Dat is misschien wat handiger om uit te rekenen door middel van een wiskundige vergelijking.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Je mist het verschil in kosten voor de verzekering. De meeste verzekeringen gaan er automatisch vanuit dat je veel km's maakt met een diesel en dus betaal je meer.
Tevens zul je voor een Vectra ook meer betalen dan voor een Yaris in de verzekering.

This footer is intentionally left blank

• PBloem
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Het ligt er een beetje aan hoe je gaat kijken.

Vergelijk je een klein auto met een grote kan het omslagpunt tussen bezine en diesel anders liggen dan als je bijvoorbeeld een zelfde merk/model vergelijkt met de benzine en diesel uitvoering.

Misschien heb je ook al wat aan http://www.omslagpunt.com/

Bij mij lag bij een zelfde model tussen benzine en diesel het omslagpunt al op iets van 11.000 KM met de huidige prijzen van benzine en diesel.
Je moet dus echt per model gaan kijken of het wel of niet rendabel is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:38
Vergeet een ding niet: de Yaris heb je al, die dieselbak moet je nog kopen. Die kosten moet je ook rekenen, kan zo zijn dat je daar een paar duizend euro bij in schiet terwijl je er qua comfort helemaal niet op vooruit hoeft te gaan.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Een Yaris Diesel zou 24km moeten doen op 1 liter.
Bij 45.000km kom je dan uit op 2416 euro aan brandstof.
Op alleen de brandstof bespaar je met diesel 1359 euro per jaar.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:16

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

je vergelijkt appels met peren.

een yaris is 860 kilo. volgens een snelle google zoekactie.
en een diesel rijdt over het algemeen wel iets zuiniger dan een bezine variant.

mijn corsa (volgens het boekje)
diesel 1:28
benzine 1:22

pak maar eens een grotere benzine auto als je een eerlijke vergelijking wilt maken. of pak een kleine diesel.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Thrackan schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 17:10:
Of ben ik gewoon zodanig verwend met de kosten van mijn lichte, zuinige Yaris dat een beetje dieselauto ook echt duurder is?
De wegenbelasting van diesel hakt er lekker in, als je vergelijkt met een Yaris diesel die is 121 euro per drie maanden duurder en de nieuwprijs is ook 4335 euro meer (voor het gemak even de Aspiration 1.3 vs 1.4d aangeklikt)
Nu is deze op papier wel zuiniger 1:23,8 tov 1:19.6 Dus kan je het simpel in een spreadsheet stoppen.

Maar als je 1:19,3 aan de pomp haalt is het heel erg netjes. Ik reed 1:13 met een grande punto en die is misschien iets ruimer voorin maar ongeveer de zelfde klasse.

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:35

Destruction

(ex-)Automonteur

Gewoon naar de kosten per maand kijken. Bij 45.000Km is er imo geen enkele reden om vast te houden aan een benzine-auto. De reden dat je omslagpunt wat raar/krap uit komt is omdat je nu een lichte auto rijdt die opzich ook redelijk zuinig is, en je nu rekent met een Vectra..

Ik zou overigens een TDI (VW/Audi/Skoda/Seat) adviseren. Zijn toch wat zuiniger. Niet om de Opel af te zeiken, maar ik heb ruim een jaar diesels gereden (TDI dus :+) en dat is heel goed bevallen :)

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:09
Dank, mooie site!
Ik zit nu toevallig ook na te denken over m'n volgende auto - met de Mazda 3 als eerste voorkeur. De boel doorgerekend op die site - en een diesel scheelt jaarlijks zo'n 266 euro, met het omslagpunt op 37K kilometers.

Ik vond het omslagpunt nog verrassend hoog liggen. Als er dus een serieuze kans is dat je die 45K niet gaat halen, dan moet je de berekening al laten vallen.

En wat Destruction schrijft klopt: de diesels van Volkswagen groep zijn erg zuinig. Die Mazda-3 doet 3.8/100km, de Golf 3.4/100km (verbruik op snelwegen volgens de specs). Dus dat kan best veel uitmaken, in mijn geval zou de Golf diesel dus 250 euro per jaar schelen t.o.v. de Mazda-3. Dus als het om het geld gaat: kijk inderdaad eens naar die Volkswagen diesels!

(maar ja, een Golf ziet er zo saai uit...)

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Ik zou zeggen pak de Yaris diesel. Dat is een eerlijke vergelijking. Die heeft vergelijkbare kosten, maar scheelt je toch net nodige geld in de brandstof. En dan heb je nog steeds dat kleine onderhoudsvrije karretje. Want met zo'n jaarkilometrage is het toch prettig dat je niet iedere 2 jaar je distributieriem hoeft te vervangen enzo (ding heeft een distr. ketting). Met andere auto's haal je de lage onderhoudskosten van de Yaris niet.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:07

-tom-562

Oliesjeik

Hou er sowieso rekening mee dat je met zo'n Vectra t.o.v. een Yaris een stuk meer aan onderhoud kwijt bent

Vaak bu'j te bang!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:12
Het enige punt wat ik mis in de hele discussie is de afschrijving, wel 1x aangehaald maar verder niets meer mee gedaan.

Ik weet niet hoe oud je Yaris is natuurlijk maar dat maakt behoorlijk veel uit. Stel dat hij al 8j oud is en nog een dagwaarde heeft van 2,5k:

Koop je een nieuwe yaris diesel (14k) dan schrijf je de eerste 2j per jaar meer af dan de dagwaarde van je oude yaris nu is. Leuk dat die nieuwe yaris dan 800 euro goedkoper is in brandstof maar dat weegt niet op tegen de hogere afschrijving op je nieuwe auto vs die oude.

Weet je natuurlijk een leuke 2de hands dieseltje te krijgen veranderd dit natuurlijk maargoed, neem dat wel mee in je berekeningen. Afschrijvingen zijn de grootste kostenpost op auto's en maakt auto rijden duur.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 10:32

Ankh

|true

Een diesel is in aanschaf (nieuw) inderdaad duurder, 2de hans liggen de prijzen een stuk lager.
Toentertijd dat ik hem kost kon ik letter uit de diesel en benzine variant kiezen. Dus dat wat mooi.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Dank voor de feedback!

Als ik het zo even kort samenvat heb ik het volgende gemist:

Dieselvarianten van dezelfde auto zijn zuiniger
Op de een of andere manier ging ik er vanuit dat een diesel per definitie minder zuinig is. Dat verandert de zaak sowieso al.

Vergelijken gaat alleen goed tov eenzelfde klasse auto
Ik heb in mijn zoekacties blijkbaar wat verkeerd gefilterd, want standaard ging ik er vanuit dat ik op een model Vectra/Astra/noem-even-een-aantal-andere-merken-vierdeurs-van-boven-de-ton uit zou gaan komen.

De combinatie van die twee punten hebben ertoe geleid dat ik uitging van een slechter verbruik en een hoger gewicht, en dat loopt inderdaad scheef (ook al is dát zelfs nog goedkoper, maar dus maar een klein beetje).

Ik zal eens gerichter gaan zoeken op 2e hands diesels (met trekhaak!) in dezelfde gewichtsklasse en zien wat er dan uit komt.

@!null: Oeh, ik wist helemaal niet dat de Yaris een ketting heeft ipv een riem! Hoef ik me ook geen zorgen meer te maken over de mogelijke grote ingreep die ik dacht dat eraan zat te komen! Thanks :)

• !null
dvl-2 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 08:57:
Het enige punt wat ik mis in de hele discussie is de afschrijving, wel 1x aangehaald maar verder niets meer mee gedaan.

Ik weet niet hoe oud je Yaris is natuurlijk maar dat maakt behoorlijk veel uit. Stel dat hij al 8j oud is en nog een dagwaarde heeft van 2,5k:

Koop je een nieuwe yaris diesel (14k) dan schrijf je de eerste 2j per jaar meer af dan de dagwaarde van je oude yaris nu is. Leuk dat die nieuwe yaris dan 800 euro goedkoper is in brandstof maar dat weegt niet op tegen de hogere afschrijving op je nieuwe auto vs die oude.

Weet je natuurlijk een leuke 2de hands dieseltje te krijgen veranderd dit natuurlijk maargoed, neem dat wel mee in je berekeningen. Afschrijvingen zijn de grootste kostenpost op auto's en maakt auto rijden duur.
Voordeel van Yarissen is dat ze vrij veel waard blijven i.t.t. andere auto's van dezelfde leeftijd. En hij zou dan over moeten stappen op een Yaris diesel uit vergelijkbare jaren denk ik, misschien iets nieuwer. Een compleet nieuwe is ook alweer appels met peren vergelijken eigenlijk.

• vanaalten
Thrackan schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:35:
@!null: Oeh, ik wist helemaal niet dat de Yaris een ketting heeft ipv een riem! Hoef ik me ook geen zorgen meer te maken over de mogelijke grote ingreep die ik dacht dat eraan zat te komen! Thanks :)
Je moet er per model eigenlijk wat onderzoek naar doen. De Mazda-3 die ik nu bekijk heeft voor de lichtste dieselmotor een riem die om de 200K vervangen moet worden, voor zo'n 340 euro of zo (volgens Mazda onderhoudsprijzen). De zwaardere diesel heeft een ketting, hoeft dus niet vervangen te worden, maar daar moeten de kleppen weer van gesteld worden, wat ook weer geld kost - op het totaal is het verschil dus eigenlijk maar verwaarloosbaar.

Echter, de Toyota van een collega heeft een nieuwe distributieriem nodig om de 120K, en is daar nu zo'n 700 euro voor kwijt...
Moraal van het verhaal: het verschilt heel erg per model, en een ketting zal wel wat schelen qua kosten, maar een riem hoeft niet dramatisch veel duurder te zijn.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien ook iets om naar te kijken, is lpg, nu de benzine en de diesel duur zijn.
Als je veel km maakt dan is dit volgens mij de goedkoopste oplossing.

misschien handig om het een en ander uit te rekenen

http://www.autobelastingen.nl/berekenkmprijs.php

[ Voor 25% gewijzigd door Ernemmer op 15-07-2011 12:20 ]

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Ernemmer schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:12:
Misschien ook iets om naar te kijken, is lpg, nu de benzine en de diesel duur zijn.
Als je veel km maakt dan is dit volgens mij de goedkoopste oplossing.
Heb ik naar gekeken, maar naar mijn mening (en gevoel) is de betrouwbaarheid van LPG systemen nog steeds niet voldoende om er dagelijks ~150km mee te rijden.
Om eenzelfde reden ben ik niet van plan me te wagen aan een auto van Franse makelij, hoewel daar ook meetelt dat het bij legio modellen al onmogelijk is om een lampje te vervangen.

Ik heb nu een offerteaanvraag gedaan bij twee verschillende dealers voor vergelijkbare Yaris modellen, maar dan diesel (bijna evenveel KM, ongeveer zelfde bouwjaar). Ben sowieso heel benieuwd naar de inruilwaarde.

• !null
vanaalten schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:47:
Echter, de Toyota van een collega heeft een nieuwe distributieriem nodig om de 120K, en is daar nu zo'n 700 euro voor kwijt...
Welke Toyota is dat dan? Want iedere Toyota van deze eeuw (iig de benzine VVTi modellen) hebben allemaal een ketting. Uit de jaren 90 hebben ze dat meestal niet nee.

• vanaalten
!null schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 13:04:
[...]

Welke Toyota is dat dan? Want iedere Toyota van deze eeuw (iig de benzine VVTi modellen) hebben allemaal een ketting. Uit de jaren 90 hebben ze dat meestal niet nee.
Geen idee. Het is een gezinswagen, 100% zeker een Toyota (man is een Toyota fan, dus daarover geen twijfel), ik vermoed een Picnic en waarschijnlijk van begin deze eeuw. Maar goed - da's wat off-topic verder.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Thrackan schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:35:
Dieselvarianten van dezelfde auto zijn zuiniger
Op de een of andere manier ging ik er vanuit dat een diesel per definitie minder zuinig is. Dat verandert de zaak sowieso al.
De verbrandingswaarde van een liter diesel is hoger dan van benzine, dat scheelt een 15% (wiki) er zit 29,7ct minder accijns op een liter diesel, dat scheelt incl. 19% btw 35,3 ct

Het rendement van een dieselmotor is beter dan een benzine (directe inspuiting) maar hier komen wel wat meer variabelen bij kijken, de compressie druk is ook hoger.

Het roetfilter (DPF) bij een diesel is niet goedkoop als dat ooit vervangen moet worden, veel rijden is beter voor een diesel. Bij Ford waren de onderhoudskosten in de folder lager dan de quotes van de garage.

• azt33
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-10 16:09
Thrackan schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:34:
[...]

Heb ik naar gekeken, maar naar mijn mening (en gevoel) is de betrouwbaarheid van LPG systemen nog steeds niet voldoende om er dagelijks ~150km mee te rijden.
Om eenzelfde reden ben ik niet van plan me te wagen aan een auto van Franse makelij, hoewel daar ook meetelt dat het bij legio modellen al onmogelijk is om een lampje te vervangen.

Ik heb nu een offerteaanvraag gedaan bij twee verschillende dealers voor vergelijkbare Yaris modellen, maar dan diesel (bijna evenveel KM, ongeveer zelfde bouwjaar). Ben sowieso heel benieuwd naar de inruilwaarde.
Grappig dat je dat zegt, mijn vader heeft een Citroen C4 Picasso met LPG, en heeft er 150.000 km gereden in nog niet eens drie jaar. Absoluut geen problemen mee gehad (hij is er meer dan een keer zelfs op vakantie gegaan, wat gemiddeld zo een 8000-10.000 km betekent).

Maar over smaken valt niet te twisten natuurlijk :9

15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
bouwfraude schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 15:12:
[...]

De verbrandingswaarde van een liter diesel is hoger dan van benzine, dat scheelt een 15% (wiki) er zit 29,7ct minder accijns op een liter diesel, dat scheelt incl. 19% btw 35,3 ct

Het rendement van een dieselmotor is beter dan een benzine (directe inspuiting) maar hier komen wel wat meer variabelen bij kijken, de compressie druk is ook hoger.

Het roetfilter (DPF) bij een diesel is niet goedkoop als dat ooit vervangen moet worden, veel rijden is beter voor een diesel. Bij Ford waren de onderhoudskosten in de folder lager dan de quotes van de garage.
Voor dit soort posts hebben andere fora de "Thanks"-knop uitgevonden :P
azt33 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 15:30:
[...]

Grappig dat je dat zegt, mijn vader heeft een Citroen C4 Picasso met LPG, en heeft er 150.000 km gereden in nog niet eens drie jaar. Absoluut geen problemen mee gehad (hij is er meer dan een keer zelfs op vakantie gegaan, wat gemiddeld zo een 8000-10.000 km betekent).

Maar over smaken valt niet te twisten natuurlijk :9
Elk merk maakt ook echt wel een auto die alles wél aankan zonder morren, dat geloof ik meteen. Ik wil alleen zo min mogelijk kans lopen op onvoorziene pech, en in betrouwbaarheidsonderzoeken komen veel franse auto's (helaas) nog steeds niet erg positief uit de bus.

Wat het LPG-gedeelte betreft vind ik het gewoon ongemakkelijk dat je niet zomaar bij elke garage naar binnen kan ploffen voor een reparatie aan je brandstofsysteem als je het nodig hebt. Daarnaast is het gebrek aan duidelijke informatie betreffende kwaliteit, rendement, betrouwbaarheid en slijtinvloeden van verschillende installaties een flinke drempel om zo'n installatie in te laten bouwen.

En wat het smaakgedeelte betreft: ik vind de meeste Picasso-modellen ook nog eens verschrikkelijk om naar te kijken :+

On another note: net een bericht teruggekregen van Yaris 1 op de lijst. Blijkbaar verkopen die autootjes nog steeds als warme broodjes, want die was al weg ;w
Nu nog even Yaris 2 afwachten, anders gaan we weer lekker verder zoeken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thrackan schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 16:07:
[...]

Voor dit soort posts hebben andere fora de "Thanks"-knop uitgevonden :P

[...]

Elk merk maakt ook echt wel een auto die alles wél aankan zonder morren, dat geloof ik meteen. Ik wil alleen zo min mogelijk kans lopen op onvoorziene pech, en in betrouwbaarheidsonderzoeken komen veel franse auto's (helaas) nog steeds niet erg positief uit de bus.
Je geeft hier zelf al aan waarom het onzin is om alle auto's van een merk laat staan een land over één kam te scheren: elk merk maakt goede en slechte auto's, beter gezegt betrouwbare en onbetrouware.

En er zijn zeker landen en merken waar een groot deel brak is, maar zelfs in de slechtste jaren in de slechtste landen werden betrouwbare auto's gemaakt. Omgekeerd zijn er landen en merken met een goede reputatie, maar die maken ook af en toe eens je reinste blunders.

Ik zou zeggen: negeer merk, negeer land. Kijk alleen naar specifiek het model. Dan kun je bijv een Renault Laguna (en dan vooral de vroege II) nog net zo goed afschieten, maar dan op basis van iets zinnigs (dat model is notoir) ipv iets onzinnigs (alles uit dat land zou shit zijn). Want tegelijkertijd produceerde Citroen de Saxo en C5, die het uitstekend deden, en Peugeot's 106 en 206 eveneens.

Omgekeerd heeft Japan in het algemeen en Toyota in het bijzonder een rotsvaste reputatie, maar daar had je weinig aan als je op basis van die reputatie een vroege Yaris automaat zou kopen...

Gewoon per model kijken dus. Als blijkt dat je 3/4 van franse auto's weg mag strepen zegt dat wel degelijk wat over gemiddelde kwaliteit daar, maar is het geen reden om de resteren de 1/4 ook maar buiten beschouwing te laten :o
Wat het LPG-gedeelte betreft vind ik het gewoon ongemakkelijk dat je niet zomaar bij elke garage naar binnen kan ploffen voor een reparatie aan je brandstofsysteem als je het nodig hebt. Daarnaast is het gebrek aan duidelijke informatie betreffende kwaliteit, rendement, betrouwbaarheid en slijtinvloeden van verschillende installaties een flinke drempel om zo'n installatie in te laten bouwen.
Inbouwen in een 2e hands auto zou ik niet doen, prijs van de installatie is gelijk erg hoog tov de waarde van een auto. Maar ik zou prima een 2e hands G3 LPG kopen. Zorg gewoon dat je je inleest en niet eentje koopt met structurele problemen.
En wat het smaakgedeelte betreft: ik vind de meeste Picasso-modellen ook nog eens verschrikkelijk om naar te kijken :+
Kwestie van smaak. Wat je je wel af moet vragen is of je rationeel een gebruiksvoorwerp aan het kopen bent, of dat je emotioneel een verlengstuk van je ego zoekt. In dat laatste geval moet je het duidelijk aangeven, want dan maakt het advies van anderen geen ene steek uit...

Edit:
Om dat te nuanceren - wat ik vooral bedoel te zeggen is dat je er verstandig aan doet om eerst op basis van rationele eisen en afwegingen (en dus niet hoe iets eruit ziet oid) dingen weg te strepen tot je een shortlist hebt. Alles op die shortlist voldoet als het goed is aan je rationele eisen. Daar kun je dan kijken wat de mogelijkheden zijn en dan op basis van emotie gaan strepen. Zo kun je beide manieren van selecteren hun plek geven, zonder dat je ze door elkaar gebruikt en dus je selectie in de soep laat lopen.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 16-07-2011 12:26 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Pathogen

Pathogen

Shoop Da Whoop

Topicstarter
Je hebt 100% gelijk. Hulpvaardige Tweakers kunnen natuurlijk ook niet zomaar ruiken dat ik een afkeer heb van Franse auto's, hoe onrealistisch die afkeer dan ook moge zijn.
En natuurlijk zijn er goede modellen Fransozen, ik zie nog dagelijks jaren '90 modellen Citroënnetjes, Peugeootjes en Renaultjes rijden (hoewel het aantal Renaults uit die periode wel heel erg laag is), wat wel aangeeft dat er absoluut degelijke modellen tussen zitten.

Echter is dit mijnerzijds ook uit gemak geboren: als ik Fransen wegstreep, blijven er nog voldoende auto's over om uit te kiezen. Mocht ik tegen een tekort aan keuze aanlopen, dan zal ik inderdaad ook rationeel door de Fransen heen moeten bladeren.

Wat betreft LPG: ja, inlezen is heel belangrijk. Ik mis alleen informatie. Google leidt je voornamelijk naar de websites van de LPG-installatie-merken zelf, of inbouwbedrijven die een binding hebben met bepaalde merken. Op fora worden door verschillende users compleet verschillende oordelen gegeven over LPG-installaties. Mocht je een echt duidelijke bron van informatie hebben, dan houd ik me aanbevolen, maar na een paar dagen Googlen zonder duidelijk resultaat houd ik het voor gezien met LPG.

En last, but not least: natuurlijk is een auto een gebruiksvoorwerp, maar ik zie het niet zo zwart-wit als jij het stelt. Ik hoef niet per sé in een Yaris te rijden omdat ik vind dat dat model mijn ego completeert, maar ik vind het wel een model dat prettig is om naar te kijken. Niet te schreeuwerig, maar ook geen ielig wagentje in de categorie Daihatsu Cuore. Dat is niet de belangrijkste zaak van de wereld, maar het staat wél op mijn lijstje.

Stel dat ik nu mijn auto zou crashen, en dus per morgen het liefst al een nieuwe auto had willen hebben, dan zouden dergelijke schoonheidspuntjes de deur uitgaan, en zoek ik naar de eerste de beste auto die praktisch gezien voldoet. Zo ben ik overigens ook aan deze gekomen :)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:06
Thrackan schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:34:Heb ik naar gekeken, maar naar mijn mening (en gevoel) is de betrouwbaarheid van LPG systemen nog steeds niet voldoende om er dagelijks ~150km mee te rijden.
azt33 schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 15:30:
Kan het je nog sterker vertellen, ik rijd in een Xantia G3 met 250.000 op de teller.
Ga er dit najaar gewoon mee naar Madrid.

Maar idd smaken verschillen.

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-11 22:29
De vraag is dus volgens mij op dit moment of de Diesel of Benzine discussie wel van belang is?

Wat ik uit dit topic opmaak is dat het gaat om zo goedkoop mogelijk auto te rijden.

in dat geval zou ik toch gewoon een Polo BM, Ibiza Eco, DS3 of dat soort wagen kopen. Zien eruit als normale auto's, rijden bij normaal gedrag ongeveer 1 op 25 en je betaalt helemaal niets aan wegenbelasting tot ergens 2013 of 2014 geloof ik.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Pagina: 1