Advies nodig > van stereo naar surround

Pagina: 1
Acties:

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
ik weet dat 't (in de oren van stereo-adepten) heel fout klinkt om er nog maar aan te denken maar toch...

Mijn huidig audio-gerief bestaat uit een min of meer 'vintage' B&O 5500 receiver met daaraan 2 exemplaren B&0 RL 60.2 speakers en 2 B&O RL 35 speakers. Op zich dus stereo (dubbel of zo wel om het geluid wat meer verspreid door de woonkamer te laten klinken).
Ik ben enorm tevreden van dit pareltje qua geluid en looks en zet deze voornamelijk in voor allerhande muziek maar ook bij het opzetten van een film.
Echter bij film mis ik dus wel wat extra punch en realistische verdeling van het film-geluid omdat ik dus een subwoofer en een center speaker mis. Dus begin ik te denken om de receiver te vervangen door een surround versterker, de speakers die ik nu heb te houden en daarbij dan een centerspeaker en een subwoofer aan te schaffen.
Ik verwacht geen specifiek advies over bepaalde modellen surround-versterker/speakers maar graag hoor ik of dit wel een goed plan zou zijn. Mag ik dan van een degelijke surround-versterker even degelijk stereo geluid verwachten als ik muziek beluister zoals ik dat nu gewoon ben of zou het totaal plaatje in combinatie met mijn huidige speakers niet meer kloppen?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het makkelijkste is gewoon gaan luisteren. Aangeven wat je hebt staan en waar je naartoe wilt.
Een beetje fatsoenlijke HT receiver kan ook goed met stereo overweg. En sowieso zou ik op een gegeven moment je speaker meenemen naar een luistersessie; kijken of de receiver die je op het oog hebt de boel net zo goed laat klinken. Is bij een goede hifizaak geen enkel probleem :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb (tweedehands) een Yamaha DSP E800 gekocht, dat ding was eigenlijk speciaal ontworpen om een tweekanaals versterker aan te vullen om er een 5.1 combinatie van te maken.

Voordeel is dus dat je de vintage versterker kunt blijven gebruiken (in ons geval staat er nu een Marantz 1060), en dat daarvan het geluid blijft zoals je het gewend bent (als je het op de juiste manier door de versterkers stuurt). Nadeel van de DSP E800 is dat het aantal digitale ingangen beperkt is, en de benamingen daarvan niet zo goed aansluiten op wat de laatste jaren gangbaar is (waardoor je in de praktijk bijvoorbeeld de mediaspeler op de 'LD' laserdic ingang hebt zitten en eigenlijk nog een digitale ingang mist voor je computer). En de platenspeler moet je ook nog via de oude versterker aansluiten omdat de E800 geen phono preamp heeft. Als je wisselt naar een andere geluidsbron moet je dus altijd weer even nadenken onder welke input die zat.

Wij hebben het trouwens bij 4 speakers gehouden, omdat de main speakers (grote B&W kasten) al prima met de lage tonen overweg kunnen. In de surround-instellingen kun je het middenkanaal uitschakelen, dan wordt het geluid netjes bij linksvoor en rechtsvoor ingemixt.

• renio
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-04-2024
OK, bedankt voor de reacties alvast.
Even verder denken: ik heb een tweedehands Pioneer VSX-D712 voor 100 eurootjes op 't oog. Geen idee of dit destijds een instapmodel was of al een klasse beter dan instap... zou ik daartegenover beter iets nieuws kopen in de prijs categorie van rond de 200 € ? Iets dat dan wel HDMI heeft bv... maar mogelijks kwalitatief (op stereo gebied voor muziek dan) niet zo goed zou scoren...