Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik wil op budget(400 euro) een 37" tot 42" tv kopen, puur en alleen voor gaming(ik sluit me xbox aan en er zal incidenteel een film op gekeken worden.
Ik weet dat in het verleden echter veel inbrand problemen zijn geweest met plasma tv's en dat ze zogenaamd ingekeken zouden moeten worden voordat ze geschikt zijn voor gamen. Ik vraag me dit echter af omdat de kleuren vele malen mooier zijn dan lcd tv's, en ook de reactiesnelheid hoger ligt.

lcd tv's hebben dan weer een hogere resolutie en een beter stroomverbruik.

de tv's die ik overweeg:

plasma:
http://www.plasma-discoun...atogory_product_title.htm

lcd:
en
of

ook sta ik over voor een LED als het in het budget zou passen, maar een hoop vergelijkingsites hebben me daarmee niet op weg geholpen.

welke zouden jullie kiezen, en is plasma uberhaupt een optie als ik er puur en alleen op ga gamen?

thx :)

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

LED = LCD.

Als het puur voor gaming is zou ik voor plasma gaan, maar de plasma TV die jij hebt uitgekozen is niet in HD. Beter spaar je dus nog eventjes wat door om een Full HD plasma te kopen ;)

Verwijderd

Plasma schermen kunnen inbranden als er stilstaande dingen op staan, en laat dat nu net met spellen vaak het geval zijn. Daarom heb ik zelf voor een LCD gekozen

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:05

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:09:
Plasma schermen kunnen inbranden als er stilstaande dingen op staan, en laat dat nu net met spellen vaak het geval zijn. Daarom heb ik zelf voor een LCD gekozen
En laat die 'mythe' al een bijzonder lange tijd achterhaald te zijn :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
Uniciteit schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:06:
LED = LCD.

Als het puur voor gaming is zou ik voor plasma gaan, maar de plasma TV die jij hebt uitgekozen is niet in HD. Beter spaar je dus nog eventjes wat door om een Full HD plasma te kopen ;)
En hoe zit het met het inbrandingsgevaar? Ik ga de tv niet aansluiten op de digitenne, maar echt puur en alleen op de xbox.. is de kans op inbranden echt verleden tijd?

Dat zou namelijk vrijwel de enige twijfel zijn mbt plasma!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

http://hdguru.com/plasma-tv-burn-in-fact-or-myth/826/
2 jaar geleden is dit al eens getest, zo goed als onmogelijk. Mijn Plasma staat soms ook hele nacht aan met een TV-logo rechts bovenin, nog nooit maar iets van gemerkt.

(dit is trouwens heel wat anders wat mensen als 'ghosting' noemen, bepaald beeld wil nog wel eens een tijdje zichtbaar blijven, maar trekt gewoon weer weg).

[ Voor 26% gewijzigd door SinergyX op 14-07-2011 14:24 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:12

FeaR

In GoT we trust

Inbranden is iets wat nog echt van vroeger is met de eerste generatie plasma's. Het is nog steeds mogelijk, maar wel in (veel) mindere mate.

Ikzelf zou altijd aanraden om voor plasma te gaan als het mogelijk is, maar dit keer niet... ik heb een kennis die ook een zelfde LG plasma heeft en ik ben alles behalve onder de indruk van dat scherm. Natuurlijk krijg je veel beeld én plasma voor je geld, maar je ziet aan het beeld toch wel duidelijk dat dit een instap/low-budget plasma is. Ik vond vooral het beeld erg onrustig en geen fijne kleuren (al kan dat laatste natuurlijk aan de instellingen hebben gelegen). Ik zou die plasma in ieder geval niet willen ruilen tegen de LCD die ik hier heb staan.

Qua LCD's zou ik eens zoeken op de input-lag van die TV's, want met gamen wil je echt zo min mogelijk inputlag hebben. Nu had Philips één serie die redelijk wat inputlag had, maar ik weet niet meer welke dat was. Kan namelijk ook best een xxx4-model zijn geweest.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 14-07-2011 14:35 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

SinergyX schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:23:
http://hdguru.com/plasma-tv-burn-in-fact-or-myth/826/
2 jaar geleden is dit al eens getest, zo goed als onmogelijk. Mijn Plasma staat soms ook hele nacht aan met een TV-logo rechts bovenin, nog nooit maar iets van gemerkt.

(dit is trouwens heel wat anders wat mensen als 'ghosting' noemen, bepaald beeld wil nog wel eens een tijdje zichtbaar blijven, maar trekt gewoon weer weg).
Ze hebben met 10 uur beeld getest. Als jij een fan bent van een bepaald spel en dag in dag uit hetzelfde spel speelt, dan speel je dat dus langer dan 10 uur en krijg je op een gegeven moment echt wel last van inbrandverschijnselen als dat spel een HUD heeft ofzo. Voor inbranden maakt het niet uit of het fosfor continu hetzelfde belicht wordt of dat dit afwisselend gebeurt. De 10 uur test is dus niet doorslaggevend.

Plasma-bouwers zeggen zelf dat na 100.000 uur het fosfor nog maar de halve lichtopbrengst heeft. In het begin slijt het harder dan aan het eind, dus met iets van 100+ uur structureel een bepaald aantal pixels meer belasten dan andere, krijg je gewoon dat je dat gaat merken.

Laatst zag ik het nog op een vliegveld met een redelijk nieuwe plasma, waarbij ze de hele tijd dezelfde reclamefilmpjes speelden (dus dag in dag uit) en daar zag je dat bepaalde statische dingen die soms in beeld waren, gewoon netjes waren ingebrand.

Maw: het kan wel, maar je moet heel erg je best doen. Bij normaal gebruik ga je er geen last van hebben, omdat alle pixels gemiddeld genomen gelijk belast worden. Kijk je weer veel films, met onder en boven zwarte balken (want 2.35:1) dan krijg je na verloop van tijd overigens ook dat je ziet dat de randen van je beeld minder zijn gebruikt.

* Oscar Mopperkont heeft zelf een Pioneer Kuro plasma met normaal kijkgedrag. Heb geen dingen die echt zijn ingebrand, kan soms wel zien dat beeld niet 100% egaal meer is als je bv een beeld hebt met 1 egale kleur

[ Voor 5% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 14-07-2011 14:36 ]

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:27

St@m

@ Your Service

Precies, bij normaal gebruik is er geen kans op inbranden. Een tv een week aanlaten met dezelfde statische beelden noem ik niet normaal voor thuisgebruik.
Gewoon een plasma kopen dus :)

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Verwijderd

Topicstarter
oke, mooi om te horen!

http://www.plasma-discoun...c-tx-p42c3-art-163162.htm

wat denken jullie van deze? het feit dat het HD ready is en niet full hd, maakt dat erg veel uit bij het gebruik van een xbox op de hdmi kabel? hij heeft wel een erg snelle responsetijd namelijk... de omschrijving die full hd zegt is trouwens een beetje verwarrend, maar het algeheel plaatje ziet er goed uit!:)

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kijk eens welke spellen je allemaal hebt en welke daarvan echt native 1080p draaien. Gros van de games draaien 720p, HDready heb je dan ruim genoeg aan. Zijn broertje (dacht de S of de U P42) is wel HD, maar ook bijna 200 euro duurder.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:27

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Er staat nu een 40" HD LCD van Samsung bij de Mediamarkt in de folder voor 444 euro...

• St@m

St@m

@ Your Service

SinergyX schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:44:
Kijk eens welke spellen je allemaal hebt en welke daarvan echt native 1080p draaien. Gros van de games draaien 720p, HDready heb je dan ruim genoeg aan. Zijn broertje (dacht de S of de U P42) is wel HD, maar ook bijna 200 euro duurder.
En dan nog, de meeste mensen zien het verschil helemaal niet. Bij mij verbazen ze zich er ook over als ik zeg dat het HD Ready is waar ze naar kijken.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Verwijderd

Topicstarter
St@m schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:46:
[...]

En dan nog, de meeste mensen zien het verschil helemaal niet. Bij mij verbazen ze zich er ook over als ik zeg dat het HD Ready is waar ze naar kijken.
mooi om te horen!

die LG schijnt dus niet geweldig te zijn? wat denken jullie van de panasonic die ik net poste ?:)

• St@m

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:47:
[...]

mooi om te horen!

die LG schijnt dus niet geweldig te zijn? wat denken jullie van de panasonic die ik net poste ?:)
Ik denk dat je sowieso even in de winkel moet gaan kijken :) Zelf ben ik ook op zoek naar een nieuwe TV (groot, groter grootst ;) ) en ik merk dat het heel moeilijk is om vanaf plaatjes en commentaar van anderen te kiezen. (Beeld)beleving is natuurlijk bij iedereen anders. Mijn gevoel zegt, ga voor de LG, maar aan gevoel heb je niet zoveel :) (overigens alleen al door de looks)

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:54
Plasma :) inbranden is eigenlijk niet meer aan de orde, de kans dat het gebeurd is echt minimaal , en mocht het gebeuren kun je vaak met bepaalde beelden het beeld nog wel weer in orde krijgen.

Het grote voordeel voor games met plasma schermen is dat je dus geen ghosting hebt, iets waar ik me altijd mateloos aan erger bij LCD's (Ja, ook nieuwe). en de zwartwaardes/contrast is bij plasma's gewoon veel beter. wat mij betreft is LCD nog steeds, helaas, een inferieure techniek die gewoon erg gehyped is. is mijn persoonlijke mening , niemand hoeft zich aangevallen te voelen :)

Succes met je aankoop :)

Verwijderd

Topicstarter
Top, heel erg bedankt voor de reacties allemaal! :) ik zal van de week even langs gaan en de tv's vergelijken, en dan de mooiste plasma kopen! ook zal ik even een hd trailer op een usb stick zetten en die in de tv af laten spelen, kan ik het echt even goed vergelijken :)
St@m schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat je sowieso even in de winkel moet gaan kijken :) Zelf ben ik ook op zoek naar een nieuwe TV (groot, groter grootst ;) ) en ik merk dat het heel moeilijk is om vanaf plaatjes en commentaar van anderen te kiezen. (Beeld)beleving is natuurlijk bij iedereen anders. Mijn gevoel zegt, ga voor de LG, maar aan gevoel heb je niet zoveel :) (overigens alleen al door de looks)
Mijn gevoel zegt overigens ook de LG, maar inderdaad, je zal hem toch moeten zien voordat je beslist :)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2011 14:56 ]

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
St@m schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:46:
[...]

Moet zeggen dat ik thuis met Blu-rays toch wel een duidelijk verschil zie tussen 720 en 1080 hoor.

Niet echt ervaring met games nog.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:41:
het feit dat het HD ready is en niet full hd, maakt dat erg veel uit bij het gebruik van een xbox op de hdmi kabel? hij heeft wel een erg snelle responsetijd namelijk... de omschrijving die full hd zegt is trouwens een beetje verwarrend, maar het algeheel plaatje ziet er goed uit!:)
Zoals gezegd zijn veel games native "maar" 720p en is alles van 1080p een upscale. Sterker nog, games die native 720p zijn zijn soms ook al een upscale van 640p. Geloof dat het laatste met Halo het geval was.

HD ready houdt overigens alleen in dat het scherm minimaal 720 horizontale lijnen moet hebben, over de andere waarde wordt niets gezegd. Plasma's met HD ready hebben over het algemeen 1024 x 768 als resolutie waardoor 720p net niet lekker past aangezien dat 1280 x 720 is. LCD met HD Ready hebben over het algemeen 1366 x 768, waar 720p wat beter op past. Maar goed, HD ready LCD zie je niet heel vaak meer. En over het algemeen kunnen TV's met 1024 x 768 het één en ander wel goed scalen.

Let overigens ook dat de responsetijd iets anders is dan de input-lag. Responsetijd is hoe lang het scherm er over doet om van kleur X naar kleur Y te gaan. De input-lag is hoe lang het duurt voordat jij de beweging op het scherm ziet welke je met de controller in hebt gevoerd. Kan best dat de TV een response tijd van 2 ms heeft, maar een inputlag van over de 100 ms. De input-lag hangt namelijk af van de software welke op de TV draait om het beeld er beter uit te laten zien, de responsetijd hangt vooral van het scherm af.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Mijn ervaring met en LG plasma zijn uitstekend te noemen, heb zelf al een tijdje de 42PQ3000, en ben er erg tevreden mee. Hier zijn echt voldoende reviews over te vinden, gemiddeld cijfer 8,8.
Evt. vervanger, geen HD trouwens, de LG 42PT353, linkje;
http://www.kieskeurig.nl/plasma_tv/lg/42pt353/957654/

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• St@m

St@m

@ Your Service

bram1984 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:54:
[...]

Moet zeggen dat ik thuis met Blu-rays toch wel een duidelijk verschil zie tussen 720 en 1080 hoor.

Niet echt ervaring met games nog.
Dat kan :) Ik zeg ook nergens dat je het niet ziet. Met 720p games zul je geen verschil zien op een HD of HD Ready tv.
42PQ3000
Ik ook :)

[ Voor 5% gewijzigd door St@m op 14-07-2011 14:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
trouwens nog even interessant om te vragen.. Ik zit naar grote tv's te kijken met dezelfde gedachte als St@m, hoe groter hoe beter :) ik zit max 3 a 4 meter van me tv af, is dit formaat wel nodig of kan dat ook met 32"? ik wil niet dat als ik fifa speel ik met moeite alles kan zien, wat ik bij een vriend van me wel had met dit formaat tv!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:05:
trouwens nog even interessant om te vragen.. Ik zit naar grote tv's te kijken met dezelfde gedachte als St@m, hoe groter hoe beter :) ik zit max 3 a 4 meter van me tv af, is dit formaat wel nodig of kan dat ook met 32"? ik wil niet dat als ik fifa speel ik met moeite alles kan zien, wat ik bij een vriend van me wel had met dit formaat tv!
Ik vind 3 meter met 46 inch al klein worden :X

Verwijderd

Topicstarter
ik ben een 42" van panasonic die nu in de woonkamer staat gewend, en het is ongeveer dezelfde afstand, dus voor mezelf vind ik dit groot genoeg.. ik dacht alleen aan het feit dat ik een veel betere tv zou kunnen kopen als ie kleiner is, maar dat compenseert natuurlijk niet voor het verlies van formaat :P

• St@m

St@m

@ Your Service

SinergyX schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:08:
[...]

Ik vind 3 meter met 46 inch al klein worden :X
Ik ben aan het kijken voor 50" Kijkafstand is ook 3 a 4 meter. Heb nu dus 42" en dat is prima, maar ik wil meer :P

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

keur0000 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:56:
Mijn ervaring met en LG plasma zijn uitstekend te noemen, heb zelf al een tijdje de 42PQ3000, en ben er erg tevreden mee. Hier zijn echt voldoende reviews over te vinden, gemiddeld cijfer 8,8.
Evt. vervanger, geen HD trouwens, de LG 42PT353, linkje;
http://www.kieskeurig.nl/plasma_tv/lg/42pt353/957654/
Ah, je neemt reviews op Kieskeurig.nl toch niet serieus?!? Negen van de tien keer is het allemaal veel te positief aangezien mensen hun eigen aankopen nooit negatief zullen beoordelen. Sowieso komen er op kieskeurig rare dingen voor. Mensen die een 10 voor duurzaamheid geven na apparaat X een week in gebruik te hebben gehad, of een apparaat slechte cijfers geven omdat er te veel mogelijkheden op zitten. Dan heb je het niet echt begrepen geloof ik...

Verwijderd

Topicstarter
FeaR schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:16:
[...]

Ah, je neemt reviews op Kieskeurig.nl toch niet serieus?!? Negen van de tien keer is het allemaal veel te positief aangezien mensen hun eigen aankopen nooit negatief zullen beoordelen. Sowieso komen er op kieskeurig rare dingen voor. Mensen die een 10 voor duurzaamheid geven na apparaat X een week in gebruik te hebben gehad, of een apparaat slechte cijfers geven omdat er te veel mogelijkheden op zitten. Dan heb je het niet echt begrepen geloof ik...
haha dan lijk je de plank idd vrij flink mis te slaan :F Ik ga een aantal van de tv's die in aanmerking komen gewoon allemaal even bekijken en een trailer die ik zelf meeneem af laten spelen, dan zie ik iig echt wat ik koop :*)

• OLVG
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-06-2025
mits mogelijk zou ik in jouw geval zeker voor deze gaan.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:45
Verwijderd schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:05:
Groter = beter. Mijn kijkafstand is 2,60m (oog -> paneel) en mijn 50" vind ik stiekem al te klein. Op 3-4m zou ik minimaal 60-65" nemen, maar dat ben ik :P 32" is op 3-4 meter kijkdoosformaat. Dit alles onder het voorbehoud dat je HD-materiaal afspeelt, voor gewone tv-uitzendingen/SD-materiaal moet je echt meer afstand nemen van de tv.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1