Zwart scherm bij het spelen van Modern Warfare 2

Pagina: 1
Acties:

• Stamper
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:41
Beste Tweakers,

Ten eerste, precieze informatie over mijn systeem:

Laptop MSI GX623
Videokaart: Ati Mobility HD4670
Processor: Intel P7350
Geheugen: 4gb DDR2(waarvan 3.25gb werkbaar door 32-bit windows)
Hardeschijf: 320gb 5400rpm Western Digital
Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium 32-bit

Network controller: Realtek
Geluids controller: Realtek
Draadloze network controller: Intel 5100n Link

Network controller, geluidskaart etc. zijn embedded in het moederbord

Het probleem:
Tijdens het gebruik van Modern Warfare 2 kan ineens mijn scherm uitvallen en slaat mijn gehele computer vast.
Van het scherm zelf valt zelfs de backlight uit(als in, de videokaart geeft zelf geen zwart beeld, maar het scherm lijkt gewoon uit te staan).
Het geluid slaat vast in een kleine loop en blijft constant veranderen en de rest van het systeem is gewoon vastgeslagen.
De hardeschijf LED blijft heel even flikkeren hierna en gaat daarna ook uit. Er is hierna dus geen hardeschijf activiteit meer.
Er is geen patroon in te ontdekken. Het is niet steeds bij dezelfde actie maar kan altijd gebeuren bij hevig gebruik van het systeem.

Wat heb ik zelf al geprobeerd:

Tests
- 10 uur Orthos CPU Stress test. Blend mode
- 12 uur Furmark GPU stress test. Burn-in mode
- 2 uur Furmark en Orthos tegelijk.
- 9 passes Memtest 86+ (11 uur aan laten staan).
- HDTune benchmark en quick error test
- Alles tenzamen(i.p.v. memtest 86+, memtest onder windows) voor een half uur

Herinstallaties
- Verschillende installaties van de programma's die stuk gaan
- Windows 7 opnieuw geinstalleerd
- DirectX web install, meegeleverde redist. en end-user runtime versie
- Virtual C++ 2005 and 2010 restrib
- Elke driver heb ik de laatste versie van geïnstalleerd.
- Bios geflashed naar de nieuwste versie.

Bij geen enkele test kwam het probleem naar boven, er zijn geen errors gevonden en de herinstallaties hebben het probleem niet verholpen.

Opmerkingen:
Het probleem komt naar boven bij Call of Duty Modern Warfare 2 in steeds hetzelfde gebied, maar niet op dezelfde plek. Het duurt ook een paar keer voordat het probleem naar
boven komt. Het was eerst op andere plekken in het spel, maar na een extra DirectX installatie(versie die meegeleverd was) kwam het probleem veel minder vaak naar boven op bepaalde plekken.

Ik heb geprobeerd het spel te spelen zonder ook maar 1 ander programma te starten(behalve steam, anders wil COD niet starten). Ik heb bij msconfig bij start-up alles uitgevinkt in de hoop dat het een software conflict was. Helaas werd het probleem gewoon weer getriggerd.

Buiten het spel heb ik het probleem nog maar 1 keer tevoorschijn zien komen. Dat was terwijl alle stresstests tegelijk draaide en ik op de start knop van windows drukte.
Dit heb ik helaas nooit meer kunnen dupliceren.

Het ligt niet aan het spel omdat het spel wel werkt op de laptop van een vriend van mij die bijna dezelfde specs heeft(GX620). Het is daarnaast ook 1 keer voorgekomen buiten het spel. Helaas kan ik op dit moment geen ander spel tevoorschijn toveren dat het probleem ook mogelijk kan triggeren. Bij Age of Empires III blijft het probleem weg en hetzelfde als ik bij COD MW2 alle graphic opties op de laagste stand zet.

1 keer dat het probleem opdoemde, hoorde ik ook een harde *pats* uit de achterkant van de laptop komen, net of er ergens kortsluiting ontstond.

1 keer heeft het probleem een Bluescreen van windows veroorzaakt, maar het werkelijke blauwe scherm heb ik nooit gezien. Er is wel een dumpbestand aangemaakt en die meldde mij dat de driver
van Intel Matrix Storage management niet goed werkte en deze is dan ook geüpdate naar een veel nieuwere versie.

De laptop zelf is al 1 keer geRMAed omdat deze oververhittingsproblemen had. De temperaturen blijven dit keer wel binnen de perken.
De ventilator van de koeling is toen vervangen.

Voor de rest zou ik niet weten wat ik nog kan testen of doen om meer duidelijkheid over het probleem te krijgen.
Zelf denk ik dat de videokaart misschien beschadigd is geraakt en onder een specifieke situatie alleen problemen veroorzaakt die met Furmark niet boven komen.
Maar dit kan ik dus nergens mee bewijzen.

Ik heb contact opgenomen met zowel de Nederlandse als Amerikaanse Activision support centre in de hoop dat deze me zouden kunnen helpen. Die hebben ook niks kunnen vinden in een dxdiag resultaat of in een systeeminformatie resultaat. Deze willen/kunnen me ook niet verder helpen omdat laptops officieel niet ondersteund zijn.

Ik hoop dat lezers dit misschien bekend voorkomt of weet welke tools/benchmarks ik nog zou kunnen proberen om het probleem echt te identificeren.

Alvast bedankt!

EDIT: Mocht het ook een probleem kunnen geven, het toetsenbord heeft last van "ghosting". Als ik 3 of meer toetsen in druk dan kan er een 4de toets uit het niets ingedrukt lijken te worden. Ik moet de laptop hiervoor nog een keer opsturen, maar ik was er al zo gewend aan geraakt dat ik het vergeten was in het topic neer te zetten.

Ik heb ook MSI al benaderd, maar die hebben helaas nog niks teruggestuurd.

[ Voor 4% gewijzigd door Stamper op 14-07-2011 13:26 ]

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:29
Hmm raar probleem heb je een logbestand van de temperatuur van je videokaart?
misschien zie je daar iets raars tussen

Speel je ook andere games die dit hebben?

Als ik het zo hoor dan is er wel heel veel mis met je laptop misschien moet je eerst de rest op laten lossen voordat je aan je videokaart probleen begint

• MugiSNK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-11-2024
Ik zou even Speedfan downloaden, Modern Warfare 2 opstarten en spelen in een venster, zodat je af en toe kan gaan kijken naar de temperaturen op Speedfan.

• Stamper
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:41
Bedankt voor de reacties mensen!

Ik had de temperatuur al gecheckt. Hij blijft binnen de perken(beneden de 90 C) voor zover een laptop GPU het zou moeten doen.

Wel ben ik ietsje verder. Na een week zoeken ben ik erachter gekomen dat het een terugkerend probleem is voor deze type laptops. Ik ga proberen bij MSI een andere te krijgen aangezien ook de HDD "klikt", het toetsenbord heeft last van ghosting, de gpu is nu dus stuk en hij is al eens weg geweest. Ik heb geen zin om een zinkend schip weg te blijven brengen.

Oplossing voor andere mensen:
Er is iets mis met de GPU. Stuur hem voor een RMA, het is een hardware bug. Hier meer links:

http://forum-en.msi.com/index.php?topic=144588.0
YouTube: ‪MSI GX 623 problem‬‏ - YouTube