Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 10:33
Hij is er nog niet en door de tsunami heeft de levering van dit nieuwe model flink vertraging opgelopen.
De verwachte release datum ligt tussen Sept 2011 en maart 2012 (tijdens de Photokina), althans volgens het roddel circuit. Mogelijk komt eerst de 1D Mark V uit, maar hierover lopen de meningen te veel over uiteen.
3 verschillende test toestellen zijn al druk aan het werk in de praktijk.

Het betreft een professioneel Full Frame toestel en is de opvolger van de 5D en 5D Mark II.

Het toestel wordt gepositioneerd voor de doelgroepen: heel erg enthousiaste Amateur t/m de Professional.
Een discussie over wat de Pro's en Contra's zijn van een FF camera behoort in een ander topic besproken te worden. Ik kan wel meegeven dat bv bij een Crop camera ca 40% van het binnenvallende licht niet benut wordt en je ziet bv bij Macro, natuur fotografie en trouw reportages dat een FF camera vaak wordt ingezet.

De onderstaande specificaties zijn overigens de meest hardnekkige uit het roddel circuit en kunnen nog door Canon worden gewijzigd.

Het toestel wordt zeer waarschijnlijk in 2(!) modellen uitgebracht:
* Specifiek voor fotografie doeleinden
* Specifiek voor de alleskunner / film doeleinden
Het mag wel duidelijk zijn waar de nadruk bij elk model komt te liggen: bij het fotografie model zullen de film functies minder zijn.
Is dit overbodig? In mijn beleving: Ja.
Een fotocamera is m.i. nog altijd bedoeld om mee te fotograferen. Voor films dien je dan ook een specifiek daarvoor ontwikkeld apparaat te gebruiken. Ik durf zelfs te stellen dat er een model zou moeten komen zonder enige film opties, juist voor de enthousiaste fotograaf zoals ikzelf en pro's.
Is de film functionaliteit handig? Ja, soms wel. Het is dus (ook marketing technisch gezien) begrijpelijk dat deze functionaliteit is toegevoegd. Maar goed dit is de mening van 1 enkel individu..

Prijzen zijn nog niet bekend, maar liggen waarschijnlijk rond $3000 - $3500. Dat is dus een stukje duurder dan de 5D Mark II, maar je krijgt er wel wat voor.

Voorlopige specificaties

Sensor:
Fullframe (36mm) - 32mp (volledig nieuw ontwikkeld/nieuwe patenten)

Lichtgevoeligheid:
Low-noise ISO gevoeligheid ISO100 ~ 12800 (extension L: 50, H1: 25600, H2: 51200, H3: 102400)

Processor:
DIGIC V

Focus:
High-speed AF system. Double Cross Centre, Cross assists 19 points; 26 points. 3 cross-type points, 5 AF point selection mode, types of automatic. Advanced AI Servo AF

FPS:
4.9 of 6 fps continuous shooting => nog niet duidelijk

Geheugen:
CF Card

Lichtmeting:
63-zone iFCL meting

Display:
3-inch 1,04 MP LCD beweegbaar screen (denk aan 60D) (met touch?)

Video:
63-segment meting. 1920 × 1080 30/25/24 frame Video
Crop video mogelijkheid: 10X SD, HD 4x, 3x in full HD.
Nieuw: RAW VDO file formaat.
Nieuw: autofocus tijdens filmen, performance nog niet bekend.

Overig:
Verbeterde camera grip
Verbeterd pentaprisma, c.a. 100% frame dekking

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:02

Aight!

'A toy robot...'

Waarom eigenlijk nog altijd compact flash in de high end modellen? Al heeft de d3x en 1D geloof ik ook een SD slot.

Is compact flash zoveel beter/sneller voor de grote raw files? Zou graag overstappen naar een fullframe en SD werkt nu zo gemakkelijk. (niet dat een card reader veel moeite is hoor ;-))

5DIII wordt waarschijnlijk mijn eerste Full Frame model, dus kijk er naar uit :)

[ Voor 12% gewijzigd door Aight! op 14-07-2011 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-06 10:33
Aight! schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 12:20:
Waarom eigenlijk nog altijd compact flash in de high end modellen? Al heeft de d3x en 1D geloof ik ook een SD slot.

Is compact flash zoveel beter/sneller voor de grote raw files? Zou graag overstappen naar een fullframe en SD werkt nu zo gemakkelijk. (niet dat een card reader veel moeite is hoor ;-))

5DIII wordt waarschijnlijk mijn eerste Full Frame model, dus kijk er naar uit :)
CF kan bv ook een harde schijfje zijn.
Afgezien daarvan heb je CF kaartjes die beduidend sneller zijn dan SD. Daarnaast zijn ze wel een stuk degelijker (niet geheel onbelangrijk) gebouwd. Dus ik begrijp het wel. Denk eens aan de omstandigheden waarin een Pro soms moet werken (oorlogs gebieden, weersomstandigheden, etc)
Als ik naar andere modellen in xD serie kijk zit daar 2 sloten in: 1CF en 1SD en die schakelen zelfs automatisch om als de ene vol is naar de andere. Ik verwacht dat dit bij de 5D Mark III ook best het geval zou kunnen zijn.

offtopic:
Ik heb nu nog een G9 en loop tegen de beperkingen van het toestel aan. Ik gebruik hem met handmatige instellingen.. Mijn volgende wordt dus de 5D Mark III. Ik zit dus echt te wachten!!

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:32

Spotmatic

Ken sent me

FYI: de Photokina is nooit in maart, altijd in september, en de eerstvolgende is in 2012.

[ Voor 21% gewijzigd door Spotmatic op 14-07-2011 12:29 ]

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-07 17:47
Zo lang er nog geen officiële aankondiging is gedaan, komt er geen 5D Mark III topic.
We willen geen geruchtentopic waar iedereen maar zijn wensen neerzet en men in de wilde weg gaat discussiëren over niet bevestigde specificaties.
Deze gaat dus op slot.

[ Voor 40% gewijzigd door Universal Creations op 14-07-2011 13:11 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Dit topic is gesloten.