Instabiele Windows 7 & Ubuntu met 16GB

Pagina: 1
Acties:

• Lorduh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16-02 22:41
Beste Tweakers,

Ik heb een nieuw systeem gebouwd, hardware lijkt me allemaal in orde.

Probleem
Ik merk echter dat mijn systeem nogal vaak instabiel wordt. Dit gebeurd op willekeurige tijden. Soms is dit direct na het booten van Windows, soms gebeurd er gewoon niets totdat ik de computer herstart. Op andere momenten is het bijvoorbeeld na 30minuten. Willekeurig dus.

Beschrijving probleem
Het vastlopen houdt in dat ik nog steeds mijn scherm binnen Windows zie. Wanneer ik echter ergens klik, reageert de computer meestal totaal niet meer. Soms kan ik wel bv. een programma minimaliseren, maar verder niets. De enige oplossing is de computer rebooten.

De hardware
- Asus P8P67 Deluxe (moederbord)
- 2x CM8GX3M2A1333C9 (geheugen, 2 kits bestaande uit 2x4GB; totaal dus 16GB)
- Corsair Force 3 - 120GB (SSD)
- 2x Samsung HD103SJ (HDD's; ingesteld als een RAID0 array, Marvell controller van mobo)
- Corsair AX850 (voeding)
- Asus ENGTX570 DCII/2DIS (grafische kaart)
- Intel i7 2600K
- Be quiet! Darck rock advanced c1 (CPU koeler)
- Cooler Master HAF X (case)
- Samsung DVD lezer / schrijver

OS
Windows 7, Ultimate, 64bit (Nederlands)

Het RAM blijkt OK?
Zelf dacht ik eerst dat het RAM was, maar ik begin daar nu toch sterk aan te twijfelen. Ik had oorspronkelijk 4 modules, elk met een capaciteit van 4GB. Ik heb er dan twee uitgehaald, maar het probleem bleef eigenlijk. Zoals gisterenavond, toen liep mijn systeem voortdurend vast. Ik had nog twee andere modules liggen, die ik even heb getest. Maar ook bij die modules liep het fout. Tevens moet ik vermelden dat ik toen de 4 modules Memtest heb gedraaid, dit gedurende anderhalf uur, en er werden geen fouten gevonden.

BIOS
Ik heb tevens de BIOS geüpdatet naar de laatste volledige release (dus geen beta-versie). Eveneens de CMOS batterij eruit gehaald zodanig dat alle instellingen gereset zijn.

Ubuntu
Zoals ik al vertelde liep het systeem gisteren nogal erg instabiel. Ik heb toen een Ubuntu 10.10 Live CD geboot. Die liep gewoon perfect, liep niet vast. Nadat ik toch wel een dikke twee uur op die Live CD had doorgebracht, heb ik terug mijn Windows geboot. Die werkte toen overigens ook stabiel. Ik heb deze rond 1h30 in slaapstand gezet, en nu terug geboot, zoals je ziet draait het systeem nu.

Harde schijven
Met HD Tune heb ik even gekeken naar de "Health" van mijn SSD, die gaf een pak fouten aan. Zo stelde HD Tune dat mijn SSD 215 keer per uur zou heropgestart zijn. Evenals dat de temperatuur 128° zou zijn. Even gevoeld, niets aan de hand. Even Google om raad gevraagd, blijkt een bug te zijn in HD Tune. Bij de SMART analyse van AIDA64 gekeken, alles in orde. Evenals een error-scan uitgevoerd met HD Tune, geen probleem. Mijn RAID0 array wordt momenteel ook nagekeken door HD Tune.

Mijn vermoeden
Ik vermoed dat er ofwel iets mis is met de Windows installatie ofwel met een van de drivers. Maar de vraag is hoe ga ik dat uitdokteren?

Alvast bedankt!
Alvast bedankt dat jullie dit topic hebben gelezen. En hopelijk weet iemand een oplossing ;w .

Verwijderd

Je zou memtest langer moeten draaien om zeker te zijn van de resultaten. Hoe zijn je temperaturen? Je kunt een reinstall overwegen om te kijken of het aan de drivers ligt.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:17
Ik vermoed dat er ofwel iets mis is met de Windows installatie ofwel met een van de drivers. Maar de vraag is hoe ga ik dat uitdokteren?
Windows opnieuw installeren. Is het dan nog instabiel denk ik dat je het toch echt bij de hardware moet zoeken.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:28

Pixeltje

Woo-woohoo!

Je zou kunnen overwegen, als je windows opnieuw installeerd, dat je dat op een enkele schijf doet. MAW; geen raidopstelling. Je linux Live-CD gebruikt die array niet namelijk, en dus kun je niet uitsluiten of het aan je raid configuratie ligt..

Als je windows vanaf je SSD draait is het misschien de moeite om je SSD en je raid config even uit het systeem te halen en gewoon op 1 schijf windows te installeren. Werkt dat? Zet dan je SSD terug en installeer daarop. Werkt dat? voeg dan je tweede hdd toe en maak een raid array.. Dan kun je stuk voor stuk je onderdelen uitsluiten.

And if this doesn't make us motionless, I do not know what can.

• Lorduh
@XeNeRgY

De temperaturen zijn in mijn ogen allemaal erg lekker. Volgens de bijgeleverde tool van Asus is zowet de minimumtemperatuur van mijn CPU 24° C. Tijdens het spelen van Crysis 2 heb ik dat ook even laten monitoren, en de CPU is nooit boven de 45° C gegaan, zelfs eerder stabiel op zo'n 35° C. Het moederbord ligt ook zoiets rond de 33° C. De grafische kaart, heb ik nog nooit hoger dan 40° C zien gaan.

---

Verder overweeg ik inderdaad een reinstall, maar ben ik dan best dat ik bijvoorbeeld eerst een dag geen enkele driver installeer? En daarna dan bijvoorbeeld elke dag een of twee drivers installeer, om zo te kijken of het een driver is?

• PCR
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Heb je Windows-logboeken gecheckt? Heb de ervaring dat dit soort problemen niet zo gauw verklaard worden in die logging maar je weet nooit.

Codedivision | Freedom Internet

• Lorduh
Jup heb ik gedaan. De enige echte fout dat daarin stond is dat Windows niet netjes werd afgesloten. Maarja, dat helpt niet echt verder he.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Troubleshooten met Mark Russinovich :)

[google=the case of the unexplained 2010]
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963887

[ Voor 106% gewijzigd door alt-92 op 14-07-2011 10:45 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Ik zou reinstallen. Windows standaard drivers houden en kijken of het loopt. Zo ja, 1 voor 1 een driver updaten (zelf update ik ze nooit, maar ik game dan ook niet) en hier steeds 2 dagen tussen houden om te kijken of de driver stabiel is. Mocht de PC weer vastlopen kun je ook eens overwegen zonder overbodige hardware te starten en te kijken of het dan wel stabiel blijft.

• Lorduh
Zonet had ik weer een freeze. Deze keer gebeurde het toen iemand mij een link via msn stuurde. Ik had op die moment ook een webradio aan, die bleef ik gewoon keurig horen, terwijl ik verder niets kon ondernemen.

• PCR
  • Laatst online: 22-01 19:46

PCR

Het klinkt alsof Windows weigert een ander proces toegang te geven tot de CPU. Dus de kernel van Windows kan wel eens brak zijn. Lekker opnieuw installeren denk ik.

Oh jah: originele DVD van Bill of een kopietje?

[ Voor 13% gewijzigd door PCR op 14-07-2011 11:30 . Reden: Aanvullinkje ]

Codedivision | Freedom Internet

• Lorduh
Kopietje, mijn broer had nog een key liggen, maar die woont hier een uurtje vandaan. Aangezien ikzelf nog niet kan rijden met de auto heb ik snel een image afgehaald en zijn key gebruikt. Maar ik ga straks even langs op school om een Windows 7 Professional op te halen. (gratis en legaal :P)

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06-2025
Even over een andere boeg: zitten de SATA connectors goed vast?

iRacing Profiel

• Lorduh
Yeap, ben nu wel aan het denken, zou het kwaad kunnen dat een SATA III kabel aangesloten is op een SATA III poort, maar wel op een SATA II apparaat? Dacht van niet he?

Verwijderd

Kopietje maakt overigens niks uit volgens mij, als er maar een legale key bij zit :)

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heel eerlijk gezegd doet het me denken aan de problemen die ik had met een OCZ Vertex 3 SSD, die niet geheel toevallig precies dezelfde controller aan boord heeft (en ondertussen bekend staat om z'n instabiliteit op een keur aan systemen). Het systeem doet z'n werk prima, maar reageert ineens op niks meer en leidt uiteindelijk tot een BSOD.

Check allereerst even http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=95688 om te kijken of je Force 3 niet van de batch is die Corsair heeft teruggeroepen. Zoek vervolgens even op google naar problemen met de nieuwe sandforce controllers en schakel bijvoorbeeld LPM uit (in het geval je gebruik maakt van de Intel Rapid Storage drivers).

[ Voor 5% gewijzigd door rodie83 op 14-07-2011 11:46 ]

• Lorduh
@XeNeRgY

Denk ik ook, maar kan zijn dat de download slecht is, of dat de download ergens gefaald is. Ik heb nl. niet zo'n straffe verbinding, je weet maar nooit. Daarom straks beter een DVD halen op school met zekerheid dat die in orde is. Is wel dan maar een professional maar goed, zo veel verschil maakt dat nu ook weer niet.

@rodie83

Op de schijf zelf staat een andere nummer. Maar op de verpakking plakt inderdaad een sticker met CSSD-F120GB3-BK... Dus wellicht heb ik prijs en moet ik ze omwisselen!

IF YOUR DRIVE BEGINS WITH SERIAL # 1123 or LATER, THIS THREAD DOES NOT APPLY TO YOU.

Mijn SN is 11240030119xxx... (laatste 3 nummers heb ik weggelaten, je weet maar nooit dat er slechte tweakers zijn die er wat mee kunnen }) ) Maar dus, de SSD zou in orde moeten zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door Lorduh op 14-07-2011 12:10 . Reden: Niet goed gelezen ]

• rodie83
  • Niet online
Lorduh schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 11:45:
@XeNeRgY

Denk ik ook, maar kan zijn dat de download slecht is, of dat de download ergens gefaald is. Ik heb nl. niet zo'n straffe verbinding, je weet maar nooit. Daarom straks beter een DVD halen op school met zekerheid dat die in orde is. Is wel dan maar een professional maar goed, zo veel verschil maakt dat nu ook weer niet.

@rodie83

Op de schijf zelf staat een andere nummer. Maar op de verpakking plakt inderdaad een sticker met CSSD-F120GB3-BK... Dus wellicht heb ik prijs en moet ik ze omwisselen!

IF YOUR DRIVE BEGINS WITH SERIAL # 1123 or LATER, THIS THREAD DOES NOT APPLY TO YOU.

Mijn SN is 11240030119xxx... (laatste 3 nummers heb ik weggelaten, je weet maar nooit dat er slechte tweakers zijn die er wat mee kunnen }) ) Maar dus, de SSD zou in orde moeten zijn.
In dat geval zou ik echt even proberen de LPM fix toe te passen. Vaak helpt dat, en mocht het niet uitmaken maak je de fix even makkelijk weer ongedaan. Zie voor instructies (wel op 't crucial forum, maar dat doet er niet toe): http://forum.crucial.com/...-solved-for-me/td-p/38766

Het feit dat Linux het wel goed doet doet me echt LPM vermoeden als de boosdoener. Linux heeft natuurlijk andere drivers aan boord, die het wellicht wel goed managen in combinatie met de SSD.

[ Voor 7% gewijzigd door rodie83 op 14-07-2011 12:17 ]

• Lorduh
Ga ik even doen, nu ik heb in totaal 8 SATA poorten, ik vermoed dus dat ik nog een aantal lijnen best toevoeg?

• rodie83
  • Niet online
Lorduh schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 12:16:
Ga ik even doen, nu ik heb in totaal 8 SATA poorten, ik vermoed dus dat ik nog een aantal lijnen best toevoeg?
Moet je even kijken hoeveel van je poorten daadwerkelijk onderdeel zijn van je Intel Chipset. Meestal zijn dat er 6 (poort 0 t/m 5).

• Lorduh
Jup, volgens manual mobo inderdaad 6 poorten.

Ben benieuwd, heb die fix uitgevoerd. Overigens geldt die fix wel voor een andere Corsair SSD, maar ja, kwaad kan het niet :)

RAM veroorzaakt opnieuw problemen

Mits ik de fixes ivm de HDD's heb toegepast dacht ik eraan om terug mijn 2 andere RAM modules terug te plaatsen. Ik heb een aantal instellingen geprobeerd, maar wanneer ik de 4 RAM sleuven opvul, blijven er problemen.

Misschien is het niet helemaal gepast om in dit topic hierover verder te gaan. Langs de andere kant, het probleem treed op tijdens het booten van Windows. "Starten", daar blijft hij op hangen.

Ik heb alvast de volgende instellingen uitgeprobeerd:
1,5V; 9, 9, 9, 24; 1333
1,5V; 9, 9, 9, 24; 1066
1,6V; 9, 9, 9, 24; 1333
1,6V; 9, 9, 9, 24; 1066

Tevens ook de "Auto" instellingen van het Asus P8P67 moederbord zelf, maar ook dat resulteert niet in een succesvolle boot.

[ Voor 127% gewijzigd door Lorduh op 14-07-2011 13:11 . Reden: Fix uitgevoerd; nieuwe edit: 4 RAM sleuven ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik herhaal mezelf maar weer:
alt-92 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:42:
Troubleshooten met Mark Russinovich :)

[google=the case of the unexplained 2010]
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb963887
Met wat je daar aan resultaten behaalt kun je verder. Als je met een Live linux het probleem niet tegenkomt is de kans groot dat je ergens een bokkende driver hebt en daar kun je met bovenstaande howto's wat op vinden.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Lorduh
@ alt-92
Ik ben nu naar een filmpje van hem aan het kijken, evenals wat googelen.

Maar overigens, als ik er nu vanuit ga dat LPM het probleem is/was, dan is het RAM een nieuw probleem. En dat probleem lijkt mij op het eerste zicht niet Windows gerelateerd te zijn. *Kom net op het idee om eens nog eens mijn Ubuntu DVD erin te droppen op 16GB RAM.

Vermoeden bevestigd
Mijn vermoeden is bevestigd. Wanneer ik de Ubuntu Live CD gebruik, kan deze ook het systeem niet starten. Het probleem met het geheugen is dus niet OS afhankelijk. Wellicht is er ergens een BIOS instelling die het probleem oplost, ofwel kan het mobo gewoonweg geen 4 slots RAM aan |:(

[ Voor 31% gewijzigd door Lorduh op 14-07-2011 13:35 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat zal waarschijnlijk wel kunnen (anders is het nogal zinloos om er 4 DIMM slots op te zetten) maar zal je wel goed naar een QVL compatible set moeten kijken en mogelijk met timings moeten spelen.

Tikje naar PMG dan maar :)

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 14-07-2011 18:55 ]

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:02
Mijn inschatting is dat het ook aan je geheugen ligt. Jouw geheugen (de 4 GB versie) komt niet voor in de QVL. Bij Corsair geheugen dat wel op de lijst staat zit ook een setje dat geen 4 banken ondersteunt. Grote kans dat het moederbord geen 16 GB ondersteunt obv jouw geheugen. Wil je echt 16 GB zul je ander geheugen moeten vinden die, en op de QVL en te koop is.

• Lorduh
Overigens de PC is sinds die LPM fix niet meer gecrasht.

@Erwin, op de Corsiar site staat dat het geen probleem mag zijn. Op hun support-afdeling beweren ze hetzelfde.

Ik zal nog is een aantal settings proberen. Als ik ze vind post ik ze zeker.

Ik heb de Corsair support toch nog maar is gemailed en voorgesteld om de modules om te ruilen in modules die zowel volgens hun als volgens Asus compatibel zijn. Laten we hopen dat het doen, anders zit ik met 1 module opgescheept waar ik niets mee ben.

[ Voor 95% gewijzigd door Lorduh op 15-07-2011 14:05 ]

Pagina: 1