De data van een telsysteem pushen over het internet

Pagina: 1
Acties:

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 21:07
Goedemorgen!

Allereerst: ik hoop dat ik in het goede forum post, het leek mij een netwerkvraag.

Voor een bedrijf die personen telsystemen ontwikkelt, ben ik een onderzoek begonnen wat de mogelijkheden zijn om data van de teller over het internet naar de server te pushen. Op dit moment wordt alle data via polling opgehaald, maar dit zorgt nog wel is voor problemen. Deze problemen zijn:
- er moet een poort doorgestuurd worden naar de teller
lang niet elke netwerkbeheerder is er blij mee dat er een poort doorgestuurd moet worden in zijn netwerk
- de teller moet een fixed ip/een reservering in de ip table krijgen
Als de winkel besluit om zijn ip-adressen om te nummeren, moet de teller gereset worden en opnieuw ingesteld worden
- als de router vervangen wordt bij de winkel moet de pm opnieuw ingesteld worden en er moet door de netwerkbeheerder van de winkel opnieuw een poort doorgestuurd worden
Dit kost de support een hoop tijd

Deze problemen zouden opgelost kunnen worden door de data niet te laten pollen door de server maar te laten pushen door de teller zelf. De voordelen hiervan zijn:
- de teller kan in de winkel gewoon via DHCP een ip-adres krijgen
hierdoor hoeft er bij een routerwissel geen nieuwe instellingen gedaan te worden
- er hoeft geen poort doorgestuurd te worden naar de teller
De teller zet immers de verbinding op, dus een NAT firewall kan geen probleem opleveren

Dit klinkt allemaal best aardig, maar ik ben er nog niet helemaal zeker van of het werkt. Bij een normale huis-tuin en keuken router kom je dmv dynamic portmapping altijd wel door de router van binnenuit, maar ik kan me voorstellen dat er wel manieren zijn om dit te blocken? Een oplossing zou zijn om al het dataverkeer dan over poort 80 te laten gaan (aangezien deze bijna altijd wel open staat), maar zou een winkel ook deze poort voor inkomende verbindingen kunnen blocken? Is er nog een probleem waar ik tegen aan zou kunnen lopen?

Voor jullie info, de teller die we gebruiken is een point manager van point six:
http://www.pointsix.com/Receivers.html
Deze teller maakt gebruik van het CRC16 algoritme om te communiceren.

Ik hoop dat mijn verhaal niet te vaag is en dat jullie me nog wat tips kunnen geven! _/-\o_