Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Complete laptop voor bejaarden

Pagina: 1
Acties:

• Brian1454
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06-2017
Beste Tweakers,
Wellicht een aparte vraag maar ik zoek een complete laptop (alles erop en eraan, dit is dus inclusief internet aansluiting) voor... bejaarden!
De opa en oma van een vriend van mij zoeken een laptop waarmee ze up-to-date contact kunnen zoeken met hun vrienden en familie en deze kunnen gebruiken voor normaal internet gebruik (nieuwswebsites, mail, etc.).
Hun budget ligt bij €700 voor de laptop zelf en dan nog de aansluitkosten en de maandelijkste kosten voor het internet dat appart wordt betaald en dus buiten dit budget ligt, hierbij zit geen maximaal bedrag.
Nu heb ik wel ervaring met normale systemen maar wat moet je aan met oudjes die voor de eerste keer de computer gebruiken?
Uiteraard heb ik al tussen de basissystemen gekeken maar ik denk niet dat dit 100% overeenkomt het systeem dat ik zoek voor bejaarden.
In ieder geval wil ik een Windows computer die soepel alles kan draaien, ik heb alvast de volgende punten vastgesteld aan de laptop:
-Windows 7 home premium (geen voorkeur voor 32/64bi)t
-4GB RAM
-Willekeurige HDD tussen de 100/500GB opslag

Maar op de volgende specificaties zou ik toch nog wat advies willen vragen:
-Processor
-Videokaart
-Schermdiagonaal

Hiernaast komt ook nog de aansluiting van het internet.
Hoewel veel providers je momenteel een alles-in-een pakket willen aanbieden gaat het hier dus specifiek alleen om een internetaansluiting.
Het probleem is dat ik hier geen verstand of ervaring mee heb.
Ik weet dat je aansluitingskosten en maandelijkse kosten hebt, maar komen werknemeners van het bedrijf dan zelf in het huis alles in orde brengen? (modem, bekabeling, software).
Wat er ook nog bij komt is dat ze draadloos internet willen voor hun huis, zodat ze niet de hele tijd een internetkabel in de laptop hoeven te hebben, zou er ook mogelijkheid zijn voor internet buiten hun huis? en hoe zit het hier dan mee qua voorwaarden? (extra betaling, ander abonnement dan alleen thuis draadloos internet?).

Zoals je ziet veel vragen en vraagtekens, ik wil dit graag zo goed en grondig mogelijk regelen zodat ook deze oudjes kunnen genieten van de hedendaagse techniek.
Ik hoop dat jullie veel van bovenstaande vragen voor mij kunnen beantwoorden of verduidelijken.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Je concentreert je op hardware, denk je echt dat je minimaal 4GB geheugen nodig hebt in een laptop bij iemand van 80 jaar die hooguit een keer gaat internetten of e-mail gaat gebruiken? Sowieso hebben die mensen toch wel geduld met een computer lijkt me.

Je moet naar andere dingen kijken. Welke toetsen fijner zijn, etc. etc. Die mensen geven ook niet voor niks om specificaties van een auto, als ze maar een hoge instap hebben!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 23:16
Waarom geen Chrome OS laptop of eventueel een iPad voor die oude mensen? Dat is veel gemakkelijker om te begrijpen dan een volledige Windows (, OS X of Linux) laptop.

Daarnaast kun je eventueel nog een apart toetsenbord, muis en scherm aansluiten en hiervan de resolutie lager zetten zodat de letters groter zijn voor de mensen.

• Brian1454
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06-2017
BFmango schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 00:38:
Je concentreert je op hardware, denk je echt dat je minimaal 4GB geheugen nodig hebt in een laptop bij iemand van 80 jaar die hooguit een keer gaat internetten of e-mail gaat gebruiken? Sowieso hebben die mensen toch wel geduld met een computer lijkt me.

Je moet naar andere dingen kijken. Welke toetsen fijner zijn, etc. etc. Die mensen geven ook niet voor niks om specificaties van een auto, als ze maar een hoge instap hebben!
bij mij is de vrees meer dat als het niet soepel genoeg draait dat ze het dan niet gaan gebruiken, wat ik in het verleden ook heb meegemaakt: ze passen zich uiteindelijk wel aan op het toetsenbord (en de indeling) maar als je een computer met maar een halve GB werkgeheugen hebt en een opstarttijd van 15 minuten geven ze het op en is de kans klein dat ze ooit nog een nieuwe computer gaan kopen.
het toetsenbord is inderdaad belangrijk maar ik neem aan dat elke laptop boven de €500 wel een redelijk toetsenbord biedt en het staat meestal niet bij de specificaties dat het een fijn toetsenbord is of zelfs maar van welk materiaal.

een chrome laptop of ipad zou inderdaad een idee zijn, maar blijkbaar willen ze gewoon wat hun familie en vrienden ook hebben.
maar een ipad (of andere tablet) zou inderdaad een idee kunnen zijn

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Bij mij is het juist omgekeerd,

Wij hebben expres een slome computer voor de bejaarden gekocht omdat deze wat trager zijn en dus snappen de oudjes het beter.

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-11 12:40

HaX0r

n00b

Brian1454 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 01:46:
[...]

bij mij is de vrees meer dat als het niet soepel genoeg draait dat ze het dan niet gaan gebruiken, wat ik in het verleden ook heb meegemaakt: ze passen zich uiteindelijk wel aan op het toetsenbord (en de indeling) maar als je een computer met maar een halve GB werkgeheugen hebt en een opstarttijd van 15 minuten geven ze het op en is de kans klein dat ze ooit nog een nieuwe computer gaan kopen.
het toetsenbord is inderdaad belangrijk maar ik neem aan dat elke laptop boven de €500 wel een redelijk toetsenbord biedt en het staat meestal niet bij de specificaties dat het een fijn toetsenbord is of zelfs maar van welk materiaal.

een chrome laptop of ipad zou inderdaad een idee zijn, maar blijkbaar willen ze gewoon wat hun familie en vrienden ook hebben.
maar een ipad (of andere tablet) zou inderdaad een idee kunnen zijn
Ik heb een tijd computer les gegeven aan ouderen en bejaarden. En het moet inderdaad allemaal snel gaan anders gaan ze nog een paar keer klikken want hij doet het niet. ;)

Ik zou echter voor een klein desktopje gaan met een hele grote powerknop erop, een groot scherm met een lage resolutie zodat alles groot lijkt en ergonomische randapparatuur. Het liefst een speciaal extra groot keyboard. Led onder de toetsen wil ook helpen.

De hardware is natuurlijk wel erg simpel want ze doen er toch bijna niks mee. Voor dat bedrag kan je dat dus allemaal prima samenstellen.

Laat ze alsjeblieft niet alleen tobben want ouderen hebben echt ondersteuning nodig om überhaupt het concept van een pc te bevatten.

Niet geschoten is altijd mis.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-11 19:42
Sowieso een aparte muis en geen touchpad laten gebruiken..en deze op lagere reactie tijd zetten (dus bewegingen zijn minder abrupt en kunnen ze de muis beter vinden...)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

SimPC? Daar kan je ook nog eens een internetbundel bij nemen :)
https://www.ouderenwinkel...MXdy6LY_6kCFYdH3god5xIpzw

Ook in laptop variant: https://www.ouderenwinkel...niorencomputer/simtop.php

En nog wel meer eigenlijk: https://www.ouderenwinkel...eniorencomputer/index.php

Heb er zelf overigens geen ervaring mee.

[ Voor 51% gewijzigd door Kecin op 14-07-2011 03:36 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 14:44

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Had hier ook zo'n vraag.. ze had nog nooit met een pc of laptop gewerkt, maar wel de kleinkinderen het zien gebruiken en het leek haar wel handig. Maar met die muis kwam ze gewoon niet weg, ook vanwege het niet goed meer voelen in de vingertoppen en stramme handen. Een ipad is een uitkomst!! Ze is er dolgelukkig mee.. :)

Voordeel van die dingen is dat er ook weinig fout kan gaan, dat in tegenstelling tot een pc, wat toch net wat minder intuitief werkt.. ( en nee, heb zelf verder helemaal geen i-pad/pod/mac).
Pagina: 1