Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows 7: Soms in slaapstand, soms in sluimerstand?

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 08:05
Hallo mensen,

Ik heb een mediacenter, die ik graag in en -uitschakel middels de slaapmodus.. Op deze manier is het systeem namelijk in een paar tellen weer gereed voor gebruik.

Meestal, laten we zeggen 4 op de 5 keer gaat dit goed, en is het systeem binnen 2 seconden weer waar het gebleven was, maar in sommige gevallen krijg ik eerst de moederbord schermen te zien (net als dat het systeem net gestart word) en krijg ik bij het laadscherm van windows: "Windows herstarten" in beeld.. Volgens mij hoort dit laatste alleen te gebeuren als je het systeem in de zogenaamde "sluimerstand" zet, maar niet in de "slaapstand"

Hebben jullie enig idee hoe dit zou kunnen? Zijn er instellingen die ik over het hoofd zie?

Het systeem waar het om gaat:

Moneual 932 met 7" touchscreen
Gigabyte GA-EP45-DS3L
Intel E7300
4GB DDR2
HD5770, 1GB
1TB Samsung spinpoint F3
60GB OCZ Vertex 2
Anysee E30C TVkaart
Windows 7 Ultimate, 64Bit
Mediaportal 1.2.0 beta

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Als hij niet in de sluimerstand mag gaan kan je die hele stand toch ook deactiveren? Er zal nu ongetwijfeld ergens ingesteld staan dat het systeem na een x aantal minuten in de slaapstand of sluimerstand moet springen. Staan die toevallig op hetzelfde aantal minuten?

Eventueel zou je ook eens kunnen kijken naar de MCE Standby Tool, daarmee kan je precies instellen wanneer het systeem in de slaapstand moet komen en ook welke apparaten het systeem weer wakker mogen maken.

Desktop | Server | Laptop

• powermarcel10
Rupie schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 07:46:
Als hij niet in de sluimerstand mag gaan kan je die hele stand toch ook deactiveren? Er zal nu ongetwijfeld ergens ingesteld staan dat het systeem na een x aantal minuten in de slaapstand of sluimerstand moet springen. Staan die toevallig op hetzelfde aantal minuten?

Eventueel zou je ook eens kunnen kijken naar de MCE Standby Tool, daarmee kan je precies instellen wanneer het systeem in de slaapstand moet komen en ook welke apparaten het systeem weer wakker mogen maken.
Hoe zou ik volgens jou de sluimerstand kunnen deactiveren? je kunt bij energie-beheer aangeven in welke modus de pc moet gaan wanneer je de powerknop indrukt. Deze heb ik dus ingesteld op slaapstand.. Toch gebeurd het vrij regelmatig dat het systeem in sluimerstand gaat ipv slaapstand.

Ik heb wat research gedaan en weet nu wat het verschil is tussen de sluimer- en slaapstand.. Bi de slaapstand worden alle gegevens weggeschreven naar het werkgeheugen, en blijft hier dus een klein beetje spanning opstaan wanneer het systeem in slaapstand gaat..
Bij de sluimerstand worden de gegevens weggeschreven naar de harde schijf, en gebruikt het systeem inprincipe net zoveel stroom dan wanneer de pc uit is, maar duurt het dus wel wat langer voor het systeem klaar is voor gebruik.

Ik heb een mogelijk verklaring, maar hoor graag van jullie als ik er naast zit: Misschien dat wanneer er niet genoeg werkgeheugen vrij is, hij automatisch de sluimerstand gebruikt om de gegevens naar de harde schijf weg te schrijven..

Ik heb 4GB werkgeheugen in mijn systeem zitten, wat me genoeg moet lijken, maar misschien is dat niet zo.. Ik heb al even gekeken, en als ik idle in mediaportal zit verbruikt het systeem ongeveer 40% geheugen..

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Voor zover ik weet gaat Windows 7 in eerste instantie altijd naar standby toe. En als de computer voor langere tijd in standby blijft staan dan gaat Windows naar hibernate.

Deze timeouts zijn gewoon in te stellen overigens. Het probleem is dat standby toch nog wat energie kost dus na een tijdje schakelt het apparaat gewoon volledig uit.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
powermarcel10 schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:08:
[...]
Hoe zou ik volgens jou de sluimerstand kunnen deactiveren? je kunt bij energie-beheer aangeven in welke modus de pc moet gaan wanneer je de powerknop indrukt. Deze heb ik dus ingesteld op slaapstand.. Toch gebeurd het vrij regelmatig dat het systeem in sluimerstand gaat ipv slaapstand.
Zie http://www.sevenforums.co...rnate-enable-disable.html

Desktop | Server | Laptop

• XyS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02

XyS

0.o.O

Bij mij gebeurt bovenstaande ook wanneer mijn pc (tijdelijk) geen stroom meer heeft als hij op slaapmodus staat. Dan start hij daarna op in sluimerstand.
Normaal gesproken blijft hij gewoon in slaapmodus. Hoewel ik geen instellingen heb hoeven veranderen moet jij iets instellen dat hij daar ook daadwerkelijk in blijft.

Weet je of dit gebeurt nadat de pc voor een langere tijd in slaapmodus staat?
Bv 1 uur -> slaapmodus opstarten
12 uur -> sluimermodus opstarten

• powermarcel10
Wolfboy schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:13:
Voor zover ik weet gaat Windows 7 in eerste instantie altijd naar standby toe. En als de computer voor langere tijd in standby blijft staan dan gaat Windows naar hibernate.

Deze timeouts zijn gewoon in te stellen overigens. Het probleem is dat standby toch nog wat energie kost dus na een tijdje schakelt het apparaat gewoon volledig uit.
Het vreemde is dat het varieert.. Soms heb ik hem maar even in slaapstand, en ontwaakt hij toch als sluimerstand, en soms staat hij voor lange tijd in slaapstand, en ontwaakt hij ook netjes uit slaapstand..

Er is dus geen pijl op te trekken.. :s
Bedankt voor de link.. Heb er even naar gekeken, maar dit gaat puur over het in- en uitschakelen van hibernate (dit is toch de slaapstand? Of is dat juist de sluimertand)

Deze heb ik al ingesteld op Nooit..
XyS schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:21:
Bij mij gebeurt bovenstaande ook wanneer mijn pc (tijdelijk) geen stroom meer heeft als hij op slaapmodus staat. Dan start hij daarna op in sluimerstand.
Normaal gesproken blijft hij gewoon in slaapmodus. Hoewel ik geen instellingen heb hoeven veranderen moet jij iets instellen dat hij daar ook daadwerkelijk in blijft.

Weet je of dit gebeurt nadat de pc voor een langere tijd in slaapmodus staat?
Bv 1 uur -> slaapmodus opstarten
12 uur -> sluimermodus opstarten
Wanneer de stroom ervanaf is geweest ontwaakt hij inderdaad uit sluimerstand, maar dat is hier niet het geval.. De stroom blijft er (neem ik aan) constant opstaan..

Ik vind het niet zo erg dat het systeem een klein beetje stroom blijft verbruiken wanneer deze in slaapstand staat.. Dit gaat maar om een paar watt volgens mij, en dat weegt voor mij wel op tegen het voordeel dat het systeem in 2 tellen weer gereed is voor gebruik..

EDIT: Misschien heb ik toch de goede instelling gevonden.. Bij enrgiebeheer heb ik bij "slaapstand inschakelen na: Nooit"
En bij hybryde slaapstand toestaan heb ik ingesteld: Uitgeschakeled (stond op ingeschakeld)

Ik denk dus dat de hybride stand de zogenaamde sluimerstand is.. Wel raar dat er bij afsluitopties van Windows word gesproken over een "sluimerstand" en in ernergiebeer over een "hybridestand"

EDIT2: Ow nee, even beter gekeken, en er staat ook nog eens "sluimerstand na" :s Deze stond al op uitgeschakeld.. Geen idee wat nou wat is..

EDIT 3: (:p) Ik zie ook nog een optie staan: "Wanneer media worden gedeeld" Deze stond op "Slaapstand niet inschakelen na een niet-actieve periode" Ik heb wel een netwerk in huis waarbij bestanden worden gedeeld.. Ik heb hem nu op "slaapstand kan worden ingeschakeld" ingesteld.. Ben benieuwd hoe het zal gaan nu met de nieuwe instellingen.. Ik hou jullie op de hoogte :)

[ Voor 16% gewijzigd door powermarcel10 op 14-07-2011 16:21 ]

Pagina: 1