Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sinds enkele dagen draai ik een dualboot van Windows 7 en Fedora 15. Meteen kreeg ik onder Fedora het volgende probleem:
Op een gegeven moment loopt de PC vast, reboot, en ik krijg na de nodige BIOSsen de melding "A hyper transport sync flood occurred on last boot. Press F1 to Resume".
Onder Windows had ik dit probleem nooit.
Ik heb al gegoogled, en iemand gevonden die suggereerde dat het verhogen van de spanning op je CPU en RAM hielp. Mijn RAM draait nu op ongeveer 1,55 volt, in plaats van 1,5 , en mijn CPU heb ik ook enkele 10tallen millivolts extra ruimte gegeven. Veel meer durf ik echter niet aan. Ik weet het verder ook niet meer.

Mijn setup:

Mobo: MSI 770-G45
CPU: Phenom II 955BE
RAM: 4 x 2GB GeIL Black Dragon, 1333MHz, CL7
GraKa: XFX HD5870
RAID controller: Dell SAS 6/iR
Disks: 2 x Samsung HD103SJ in RAID0
430 Watt Antec voeding
Verder heb ik nog twee Acer schermen via HDMI en een Dell via Displayport aan mijn PC hangen, maar dit moet niet uitmaken volgens mij.

Er is niks overgeklokt, en ook wordt er niks te warm.
De PC heb ik gisteren helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt, en weer in elkaar gezet. Ook dit hielp niet.
Een memtest heb ik overigens ook al gedraaid, geheugen is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

kun je acpi hpet in de bios uitzetten?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik google nu lekker door, en zodra mijn PC weer eens reboot, zal ik dat doen.

Edit: Inmiddels een BIOS update gedaan (kon een USB stick van mijn huisgenoot lenen), en acpi uitgezet. Ik ben benieuwd.

Edit2: ACPI uit hielp niet. Bij het openen van een PDF klapte de boel er weer uit (eerder gebeurt bij het openen van diezelfde PDF). Nu mijn RAM naar 1,59V en CPU naar 1,399V geslingerd, en ook HPET uitgezet (wist niet dat dit een aparte optie was). Eens kijken of het nu wel blijft werken.

Edit3: Weer de PDF geopend, en weer ging mijn PC op zijn bek. Ik geef het op voor vandaag, en ga tukken. Morgen weer verder kloten.

[ Voor 98% gewijzigd door TommyboyNL op 14-07-2011 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:46

PCR

Voor zover ik weet heeft dit inderdaad te maken met te lage spanningen. Maar het probleem treedt op na softwarematige actie. Met andere woorden: als je de pc op het GRUB-scherm zou laten staan dan zal dit niet moeten gebeuren.

Geef in GRUB als extra optie op 'pci=noacpi'. Mocht acpi de boosdoener zijn dan zou je dat nu moeten merken. Ook als BIOS aangeeft dat er geen acpi-ondersteuning is zoals je hebt opgegeven in BIOS. Dit is wel symptoombestrijding natuurlijk.

Je hebt de boel schoongemaakt. Heb je ook even gecheckt of je mobo en dergelijke er normaal uit zien? Dus geen op het oog defecte condensatoren? Condensatoren worden onder meer gebruikt om spanningsdippen op te vangen namelijk.

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237382

Ik krijg exact dezelfde foutmelding als ik mijn AMD Cpu te veel overclock. Je zou de standaard voltages kunnen gebruiken maar de CPU onderclocken om te kijken of het probleem daar ligt.

Is de CPU onder windows wel stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Onder windows is alles gewoon stabiel. Ik heb uiteraard een visuele inspectie gedaan van alle onderdelen van mijn PC, en ben daarbij begonnen met de condensatoren.
Ik zal zo in Grub even het noacpi argument invoeren.
Mijn PC draait sinds de laatste reboot nu alweer een uur of 11 stabiel, waarbij firefox, thunderbird en pidgin openstaan. Ook heb ik een film gekeken. Ik durf er echter donder op te zeggen dat hij weer crasht zodra ik mijn PDF viewer ga gebruiken.

Edit: Helaasch, pci=noacpi toegevoegd op de kernel command line, en nog steeds crasht de boel als ik een PDF open (of specifieker, als ik erin aan het scrollen ben).

[ Voor 15% gewijzigd door TommyboyNL op 14-07-2011 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik ben het inmiddels een beetje zat aan het worden, ik denk dat ik maar mijn mobo terug ga brengen voor garantie.
Net alles nog net iets meer spanning gegeven, CPU geunderclockt naar 2GHz, BIOS gereset, etcetera, maar de boel blijft vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:42
Wie zegt dat het aan je mobo ligt?
Probeer eers eens een ubuntu live cd

Volgens mij is het trouwens acpi=off

[ Voor 53% gewijzigd door jbhc op 15-07-2011 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 340068

Misschien memtest uitvoeren, klinkt als een rotte reep geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-05 13:35
Misschien ligt het aan het pdf programma? Probeer een andere programma.

Heb je dit met elke pdf file?

Zet compiz eens uit.

http://www.infinality.net/forum/viewtopic.php?f=2&t=91
https://bugs.launchpad.net/fedora/+source/evince/+bug/459735

[ Voor 42% gewijzigd door jan99999 op 17-07-2011 03:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb een 2 maanden geleden ook fedora 15 x86_64 geprobeerd en kreeg exact dezelfde foutmelding. Meestal overkwam mij dit door het scrollen door een pdf'je. Voltages en mhz'en veranderen heeft bij mij niet geholpen. Ondanks alle pogingen heb ik nooit achterhaald waarom specifiek fedora crashte met deze foutmelding en in alle jaren dat ik Ubuntu gebruik dit nauwelijk kreeg. Ik zeg nauwelijk omdat ik op een gegeven moment, denk ubuntu 10.04, constant crashes met de hypertransport sync flood error kreeg waarop ik de catalyst driver maar opnieuw geinstalleerd had en sindsdien heb ik die melding ook niet meer gezien. Frappant is dat wij beiden hetzelfde moederbord hebben, met een Ati kaart. Aangezien ik het niet kon oplossen heb ik Fedora eraf gegooid en Ubuntu geinstalleerd met Gnome 3&Xorg edgers, werkt perfect. Dit laatste wil ik even benadrukken aangezien ik al twee maanden goed en hard bezig ben met die combinatie zonder crashes dus ik denk dat het niet noodzakelijk een hardware probleem is. Mijn tip: probeer Ubuntu.

Overigens werk ik weinig op windows meer tegenwoordig maar ook daar heb ik nooit de crashes mogen meemaken.

Aangezien ik hetzelfde probleem heb gehad reageer ik ook maar op bovenstaand commentaar. PDF'jes waren zeker niet de enige oorzaak, het kon mij ook gebeuren door in Banshee door mn muziek heen te scrollen alleen was dat geen vaste methode om een crash te reproduceren.

Mijn specs:
CPU: Phenom II X4 945@stock snelheden
Mobo: 770-g45 (toeval?), indertijd met het a4 bios (huidige versie is a8)
Ram: 2x2gb GeiL DDR3 1333mhz (stock)
Graka: Sapphire 5770 1GB@factory snelheden
Disks: Een stuk of vijf schijven :P geen raid
530 watt OCZ voeding
X-Fi Xtremegamer geluidskaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik heb het probleem met meerdere PDFs gehad. Ik heb wel wat gevonden in mijn dmesg:

code:
1
2
3
[   37.910967] powernow-k8: Found 1 AMD Phenom(tm) II X4 955 Processor (4 cpu cores) (version 2.20.00)
[   37.910975] [Firmware Bug]: powernow-k8: No compatible ACPI _PSS objects found.
[   37.910976] [Firmware Bug]: powernow-k8: Try again with latest BIOS.

Hier maar eens acheteraan gaan. Als dat niet helpt, ga ik een ander mobo halen, aangezien rockmanz het zelfde probleem lijkt te hebben.

Oja, ook heb ik een andere voeding ingebouwd, die ik nog had liggen; een 650 Watt Antec. Nu zitten mijn HDs en DVD-RW op rail1, mijn mobo op rail2, en mijn graka op rail3, welke allemaal 22A of meer kunnen leveren. Kijken of dit meer stabiliteit oplevert.

[ Voor 20% gewijzigd door TommyboyNL op 22-07-2011 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Niet online
Andere voeding heeft niet geholpen, en inmiddels is mijn machine weer veel te vaak gecrashed, ook zonder dat ik druk door PDFjes aan het scrollen was. Ubuntu installeren is voor mij eigenlijk geen optie, mijn serverparkje draait op fedora, en ik wil graag wat uniformiteit in huis. Op mijn werk draaien we op ubuntu, maar ik vind om een of andere reden fedora toch prettiger.
Ik heb mijn moederbord aangemeld voor een RMA, met een uitgebreide beschrijving van het probleem, ik ben benieuwd wat Zercom zegt.
Pagina: 1