Dealextreme USB lader modificeren voor 9V output (XL1509)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
Ik heb hier een http://www.dealextreme.co...harger-black-dc-12v-40470 liggen, een sigaretten USB lader.

Prima dingetje, met een XL1509 Buck DC to DC converter. Ik wil deze graag aanpassen zodat hij geen 5 volt uitspuugt, maar 9 volt (dan kan ik mijn Dropad A8 Tablet er mee opladen).

In de datasheet staan verschillende modellen, voor 12V, 5V, 3.3V en een ADJ. Ik heb het geluk dat mijn lader het ADJ model bevat, wat inhoudt dat ik hem in principe aan moet kunnen passen zodat hij een ander voltage uitspuugt.

Ik kan alleen niet wijs worden welke weerstanden nou voor de feedback pin zijn (pin 3).

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TVOuA3ijNbifKatwywGUsmdv/thumb.jpg
Klik voor groter

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TnF2nYmvWEY0xuOFVFREAXFs/thumb.jpg
Klik voor groter

En om het jullie wat makkelijker te maken een paar screenshots uit de datasheet:
Pinout:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/8QMQwCAHOT3Swf2zDVaP5o2Z/full.png

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Bd4UwMdABApB3skaQ0gMf1sI/full.png

Zou iemand misschien aan kunnen wijzen (op mijn foto's) welke weerstanden ik moet vervangen?

En hoe reken ik uit hoe groot R1 en R2 moeten worden? Er staat een formule onder, maar ik zit met 2 variabelen (R1, en R2).

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 13-07-2011 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 19:47

Cassettebandje

SA-C90 TDK

R4 is 1k (102 = 10*10^2), maar ik kan heel lastig zien of dat de goede is. Je moet een weerstand hebben die aan pin 3 en aan de ground (pin 5-8) vastzit. Even doormeten dus.
De andere weestand zit ook aan pin 3 en aan een spoeltje. Ik zie aan deze kant geen spoeltje, zit die aan de andere kant? Ik zie op de print ook geen 3.1k, maar dat zou R3 kunnen zijn, die is op beide fotos vaag. Staat daar 48B op? (Lijstje met smd weerstandscodes: http://www.hobby-hour.com...s/eia96-smd-resistors.php)

Hoe kies je een weerstand: je moet ze zo kiezen dat uit de spanningsdeler die gevormd wordt door R1 en R2 in je schema 1.23 volt komt te staan (die 1.23 komt uit de datasheet) bij de gewenste uitgangsspanning. De Cff kun je negeren, die is voor de stabilisatie.

Nu heb je 1k en 3.1k: Uload = Uref/(R1/(R1+R2)) = 1.23/(1k/(1k+3.1k)) = 5.04V
Voor 9 volt is niet echt een makkelijke set van twee weestanden te vinden die je precies het juiste geeft, dus je zult waarschijnlijk een van de twee moeten vervangen door een mooie waarde van twee in serie.

De datasheet suggereert 1k voor R1 en dan R2 zo gekozen wordt dat de uitgangsspanning klopt. Dan zou je 6.317k moeten hebben, daar moet je dus wat voor knutselen (evt 6k8 monteren en iets anders parallel erbovenop solderen zodat ze samen in de buurt van die 6k3 komen). Je kunt ook een 10k potmetertje nemen en die zo instellen dat je uitgangsspanning klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Cassettebandje op 13-07-2011 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt voor je reactie!

Ik heb even gezocht, en het lijken de weerstandjes in het verlengde van de chip te zijn. De SMD weerstandjes met codes "152" (staat voor 1500 Ohm) en "472" (staat voor 4700 Ohm).

Als ik die waarden invoer in de formule (1,23*(1+4700/1500)) dan krijg ik er 5,084V uit, wat wel klopt.

Bedankt, nu ga ik verder modden :) Potmeter was ook mijn idee, maar die kan ik niet kwijt in de behuizing :P

En spoeltje zit inderdaad aan de andere kant, samen met nog 2 elco's

Ik laat het weten als het gelukt is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:16

Rmg

Nog even voor de zekerheid, je bent hopelijk niet van plan om je droppad met 9v over de droppad's usb poort te voeden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-10 12:36
Ik wil deze graag aanpassen zodat hij geen 5 volt uitspuugt, maar 9 volt (dan kan ik mijn Dropad A8 Tablet er mee opladen).
Houd je ook rekening met het totale vermogen? De adapter die je nu hebt is 5V/1A (5Watt), de Dropad wordt geleverd met een 9V/1.5A (13.5Watt) adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
ik ga ook uit van de weerstanden onder het ic.

ik zou het wel even nameten

dan zou je de 4700 ohm weerstand kunnen vervangen door een 10k versie. maar dan kom je op 9.4v uit. geen idee hoe precies je het wilt hebben...

binnen de e12 reeks ga je niet echt in de buurt komen. dan kom je op minimaal 0.4v afwijking.

evt zoeken in e24 oid.

past een kleine instelpotmeter echt niet (ze zijn heel klein te krijgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:33

DaWaN

'r you wicked ??

Vergeet ook niet de uitgangcondensatoren te checken, mogelijk kunnen die de hogere uitgangsspanning niet hebben.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Rmg schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 23:46:
Nog even voor de zekerheid, je bent hopelijk niet van plan om je droppad met 9v over de droppad's usb poort te voeden toch?
Nee hoor. Als de Dropad via USB kon laden dan had ik niks aan hoeven passen ;)

Nielson schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 10:22:
[...]
Houd je ook rekening met het totale vermogen? De adapter die je nu hebt is 5V/1A (5Watt), de Dropad wordt geleverd met een 9V/1.5A (13.5Watt) adapter.
Dat komt goed, ik heb de Dropad aan m'n labvoeding gehad (ingesteld op 9V) en daar trok hij tijdens het opladen (accu was toen 10% ofzo vol) maar 0,57A. Even rekenen: 9*0,57 = 5.13 Watt

timberleek schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 19:50:
ik ga ook uit van de weerstanden onder het ic.

ik zou het wel even nameten

dan zou je de 4700 ohm weerstand kunnen vervangen door een 10k versie. maar dan kom je op 9.4v uit. geen idee hoe precies je het wilt hebben...

binnen de e12 reeks ga je niet echt in de buurt komen. dan kom je op minimaal 0.4v afwijking.

evt zoeken in e24 oid.

past een kleine instelpotmeter echt niet (ze zijn heel klein te krijgen)
9,4V is prima. De originele oplader spuugt ook ongeveer 9,4V uit onder belasting.

DaWaN schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 12:36:
Vergeet ook niet de uitgangcondensatoren te checken, mogelijk kunnen die de hogere uitgangsspanning niet hebben.
Goeie, zal dat ook even bekijken, gelukkig zitten er maar 3 ofzo op.

Ik laat het weten als ik verder ben hiermee, heb het nu eerst druk met andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
De 4,7 kOhm weerstand heb ik net vervangen voor een 6,8 kOhm weerstand. Resultaat > 6.74V

Huh? Volgens mijn berekening zou er dan iets van 9,59V uit moeten komen.

Ik heb R1 (1 kOhm) gewoon laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Je hebt geen 1K + 6K8 maar 1.5K + 6K8, dan kom je op 6,8 volt. Wil je 9 volt dan zal je de weerstand moeten vervangen door iets in de buurt van 9K5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
Avar schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 22:26:
Je hebt geen 1K + 6K8 maar 1.5K + 6K8, dan kom je op 6,8 volt. Wil je 9 volt dan zal je de weerstand moeten vervangen door iets in de buurt van 9K5.
Idd, jouw berekening klopt als je R1 zou vervangen door een 1Kohm versie. Alleen gaf je eerder aan '152', dus 1K5.
En dan moet ie idd (afgerond) 10K zijn (Dan zit je op 9,43V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat dom, dan heb ik dus echt zitten slapen :X

Had toevallig nog een 10K weerstand liggen, en daarmee spuugt hij 9,4V uit. Missie geslaagd dus.

Iedereen bedankt voor de hulp :)

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2011 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

ThinkPadd schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 19:36:

[...]
Ik heb het geluk dat mijn lader het ADJ model bevat, wat inhoudt dat ik hem in principe aan moet kunnen passen zodat hij een ander voltage uitspuugt.
[...]
Ik zou je iets verklappen, (bijna?) elke voltage regulator kan je aanpassen, truc is gewoon de grond punt optillen (of verlagen) naar gewenste voltage en elke regulator zal mee omhoog gaan. Je kan bijvoorbeeld dus prima 9v uit een 7805 krijgen, of welke voltage regulator dan ook.

Ook al heb je een USB voeding met een fixed voltage regulator kan je hem als nog vrij simpel verhogen. ;)

Kijk bij dit schema hebben ze de 7805 ook regelbaar gemaakt. :)
Afbeeldingslocatie: http://talkingelectronics.com/pay/BEC-3/Adj_7805-supply_and_Meter.gif

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-10 21:22
mad_max234 schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 12:17:
[...]

Ik zou je iets verklappen, (bijna?) elke voltage regulator kan je aanpassen, truc is gewoon de grond punt optillen (of verlagen) naar gewenste voltage en elke regulator zal mee omhoog gaan. Je kan bijvoorbeeld dus prima 9v uit een 7805 krijgen, of welke voltage regulator dan ook.

Ook al heb je een USB voeding met een fixed voltage regulator kan je hem als nog vrij simpel verhogen. ;)

Kijk bij dit schema hebben ze de 7805 ook regelbaar gemaakt. :)
[afbeelding]
Een 78xx kun je idd makkelijk verhogen, een (zener)diode in de GND is idd voldoende.

Deed ik vroeger al, diode in de GND om zo de spanningsval van een achterliggende transistor te compenseren (78xx die een 2N3055 aanstuurde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Niet alleen 78xx, maar ook AMS11117, MCP17xx, ect

Denk dat alle lineair regulators zo kan regelen, geschakelde regulators heb ik het nog niet geprobeerd, heb er ook nog niet echt goed over nagedacht of dat überhaupt gaat werken. Maar bij geschakelde voedingen kan je meestal gewoon de component veranderen om zo andere voltage te krijgen.

-Andere hobby- -

Pagina: 1