Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

minimaal 40K KM per jaar, nieuwe autoadvies

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:07

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
!null schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 19:40:
Remklauwen zijn te reviseren, zo'n revisiesetje zal goedkoper zijn dan hele klauwen. Als die klauwen niet ook tweedehands netjes te regelen zijn. Waarom weet je nu al dat ze vervangen moeten worden? Ze zitten vast, of ze werken nog. Motorsteunen, zijn die echt zo gaar? Daar heb je doorgaans weinig gezeik mee.
Koppeling kan natuurlijk.

Ik snap je verhaal over vervangend vervoer en dat zaken netjes geregeld zijn, maar dit klinkt een beetje als onnodig en zonde. Moet toch anders kunnen zodat je nog van de auto kan genieten. En als je met 1 kleine al je zooi niet in een S60 kwijt kunt... Hoofdruimte achterin is voorlopig ook nog geen probleem :)

Ik bedoel meer, als je nog echt van die auto geniet dan zou ik ermee doorzetten, en dat moet goedkoper kunnen. S60 is een lekkere wagen.
Tja, zoals ik al in de op aangaf, ga ik onderhoud niet veranderen. Ik ben afhankelijk van die auto.En ja, het is een heerlijke wagen maar de kosten die eraan komen om de volgende 100K te halen zijn zo hoog ( als je schema volvo aanhoud vanwege afhankelijkheid ) zijn te hoog.

[ Voor 8% gewijzigd door backupdevice op 13-07-2011 19:46 ]

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou ook lekker doorrijden en met een auto met 240.000 kilometer niet kijken naar wat er volgens het boekje vervangen moet worden. Ok, die auto is belangrijk voor je, maar het uit voorzorg vervangen van allerlei onderdelen omdat de fabrikant dit voorschrijft is zo onzinnig als er toch geen garantie meer op zit van diezelfde fabrikant.

Voor 20k koop je ook wel een nieuwe bpmvrije auto waar je lekker lang mee door kan rijden.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 13-07-2011 19:46 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Marzman schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 19:45:
Ik zou ook lekker doorrijden en met een auto met 240.000 kilometer niet kijken naar wat er volgens het boekje vervangen moet worden. Ok, die auto is belangrijk voor je, maar het uit voorzorg vervangen van allerlei onderdelen omdat de fabrikant dit voorschrijft is zo onzinnig als er toch geen garantie meer op zit van diezelfde fabrikant.
Ik heb hier ook over nagedacht, maar de kosten komen eraan en die zijn hoger dan de waarde..... afschrijving is klaar, budget is er dus de beslissing is genomen.

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Gewoon lekker iets anders kopen. Afgeschreven is afgeschreven.

Is een automaat een breekpunt?

Heeft ook een computer!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Opel Insignia misschien? Of een Vectra C
Of staat Opel je helemaaaaaal niet aan?

http://link.marktplaats.nl/459082572

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Bertus schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 20:34:
Gewoon lekker iets anders kopen. Afgeschreven is afgeschreven.

Is een automaat een breekpunt?
Nee niet echt, maar wel een wens.

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
De Passat is jaren lang de nr. 1 in de lease geweest. Wat dat betreft een veel gekozen auto. Hoe het met de DSG bakken zit weet ik niet (geen ervaring mee) de handbakken willen nog wel eens van zich laten horen en er de brui aan geven. (De mijne, net afgelopen week de 2ton aangetikt, gaat er binnenkort ook achterweg).

Waarom gaat de C5 van je shortlist af? De 2.0HDiF (of 2.2) is een prima motor. Laadruimte is riant en met Hydra-active onderstel heb je een ontzettend comfortabele reiswagen.

Leuke gimmick van de C5 overigens is ook dat je met een druk op de knop de laadvloer (najah, gehele achterkant van de auto) omhoog of omlaag kan doen komen. Handig met inladen van grote en/of zware zaken.

Qua formaat, ik heb er een Berg skelter met karretje in gehad. Dat lukt niet in zoveel stations/estates/breaks.
Dat zal met de Superb in station uitvoering ook wel lukken overigens. Bij de Passat weet ik het eigenlijk niet, ik heb de sedan (met een riante kofferbak).

BMW 535D

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Hoeveel is zo'n S60 D5 nu waard met jouw kilometrage en bouwjaar? Ik zei dat meer over dat doorrijden omdat ik niet gauw een station of wat dan ook die zo lekker zal rijden als zo'n S60. Ervanuitgaande dat deze net zo lekker rijdt (zoniet beter/sportiever) dan de S80 die m'n pa jaren heeft gehad. Die heeft hij overigens probleemloos, totaal zonder echt grote uitgaven van de 2 ton naar de 4 ton gereden en toen wilde hij een XC70.

Maarja, met proefritjes enzo moet je er wel achter komen of je iets vind wat minstens net zo goed rijdt (en nog betaalbaar is in de maandelijkse/jaarlijkse kosten). En als je gewoon iets anders wil (los van financien) is het simpel, maar dat haalde ik er niet direct uit.

[ Voor 9% gewijzigd door !null op 13-07-2011 22:23 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:11

The Eagle

I wear my sunglasses at night

backupdevice schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 19:33:
idd is de combi er nog niet voor 20K.

Weet iemand hoe de onderhoudskosten van de A4 zich verhouden tov VW?
A4 en VW is beiden VAG, Skoda idem. Zelfde onderdelen, gemiddeld zelfde reparatiekosten dus gemiddeld ook zelfde onderhoudskosten.

De Octavia combi zou ik overigens als een serieuze kandidaat overwegen. Is als het ware een A4 station met een ander label - volgens mij ook nog het zelfde onderstel.

Kijk anders ook eens naar een Seat Altea XL. Da's een kruising station / MPV - je wilt echt niet weten hoeveel je daar in kwijt kunt. Plus een stukje hoger, en da's weer handig met de kleine in de auto zetten. Zit is perfect, want VAG stoelen. Heb zelf een normale Altea gereden en als je eenmaal die hoge zit gewend bent, wil je al snel niks anders meer - je kijkt zo over een 5 serie heen als het moet :P

Kijk uberhaupt in je queste eens naar MPV's (vanwege bovengenoemde hogere instap + zit + ruimte. Ik noem een:
Mazda 5
Peugeot 3008 / 5008
Renault Grand Scenic
Mitsubishi (naam even kwijt)

En vergeet ook Kia niet. Met die nieuwe I40 station moet je volgens mij bijna nieuw kunnen rijden als ik die prijzen hoor.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:53

SeatRider

Hips don't lie

Grandis? Of de Outlander (Sport)?
En vergeet ook Kia niet. Met die nieuwe I40 station moet je volgens mij bijna nieuw kunnen rijden als ik die prijzen hoor.
I40 is een Hyundai. Maar is feitelijk hetzelfde als Kia (net als VW vs Skoda).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• The Eagle

The Eagle

Ik bedoelde de Mitsu Grandis idd. Koop je een Outlander, kun je net zo goed een Subaru kopen geloof ik ;)
En ik ben nog niet zo thuis in die Koreanen geloof ik :P
Wel benieuwd naar je bron - sinds wanneer is Hyundai gelijk aan Kia :?

[ Voor 18% gewijzigd door The Eagle op 13-07-2011 23:08 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Wikipedia: Hyundai Motor Group

Zo is de Hyundai ix35 gelijk aan de Kia Sportage.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
!null schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 22:22:
Hoeveel is zo'n S60 D5 nu waard met jouw kilometrage en bouwjaar? Ik zei dat meer over dat doorrijden omdat ik niet gauw een station of wat dan ook die zo lekker zal rijden als zo'n S60. Ervanuitgaande dat deze net zo lekker rijdt (zoniet beter/sportiever) dan de S80 die m'n pa jaren heeft gehad. Die heeft hij overigens probleemloos, totaal zonder echt grote uitgaven van de 2 ton naar de 4 ton gereden en toen wilde hij een XC70.

Maarja, met proefritjes enzo moet je er wel achter komen of je iets vind wat minstens net zo goed rijdt (en nog betaalbaar is in de maandelijkse/jaarlijkse kosten). En als je gewoon iets anders wil (los van financien) is het simpel, maar dat haalde ik er niet direct uit.
Ik kan er nu 3 a 4K voor terugkrijgen. MPV's... alleen de C4 Picasso zou in aanmerking komen.

En ja , ik weet dat ik qua rijgenot er op achteruit ga. Maar zoals ik al zei, de S60 is afgeschreven.

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:09

JaltaH

meh

Als je tevreden bent met de S60, waarom geen V70? Voor minder dan 20K zijn er V70's te vinden met <100.000km, diesel, automaat en ongeveer 5 a 6 jaar oud.

Careful. We don't want to learn from this.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-11 23:19
backupdevice schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 08:19:
[...]

Ik kan er nu 3 a 4K voor terugkrijgen. MPV's... alleen de C4 Picasso zou in aanmerking komen.

En ja , ik weet dat ik qua rijgenot er op achteruit ga. Maar zoals ik al zei, de S60 is afgeschreven.
3 a 4 K? Das een koopje ;)

Voor 3,5 neem ik hem zo van je over ;)

K to the KillaZ

• The Eagle

The Eagle

Joh, nooit geweten :D
Wel stug dan btw, Kia doet standaard 7 jaar garantie (bijonderhoud door de dealer), maar Hyundai niet, terwijl het de zelfde auto's en dus de zelfde onderdelen zijn :X

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
JaltaH schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 08:52:
Als je tevreden bent met de S60, waarom geen V70? Voor minder dan 20K zijn er V70's te vinden met <100.000km, diesel, automaat en ongeveer 5 a 6 jaar oud.
Onderhoud is duur van Volvo, dat is een van de redenen om naar een andere auto te kijken.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:16
Ik rij zelf in een VW Passat en heb hiervoor een Skoda Octavia kort gereden. Verschil tussen die auto`s is er overigens wel degelijk, de look & feel van de VW zijn gewoon net even beter. Of het dat geld waard is weer ik niet. Voor mij was de keuze voor Passat pure bijtellingskwestie.

Vanuit een Volvo overstappen naar een Skoda zie ik niet zo snel iemand doen. Maar het is eigenlijk gewoon een prima wagen. De Passat heeft wel een stuk meer ruimte. Ga eens proefrijden zou ik zeggen, dat is ook bij 2e hands mogelijk toch?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Idd, ik zie mezelf niet snel naar een Skoda overstappen. Niet omdat ik me te goed voel maar meer dat ik verwent ben met een Volvo.

VM, Audi, Renault en Citroen staan nog op de lijst.

De 2.0DCi van Renault schijnt een heerlijke motor te zijn, hoe zit dat met de HDI van Citroen?

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Nog een puntje, als je 40k per jaar rijdt lijken mij de stoelen ook van belang. Nu heb ik een "gevoelige" rug, maar als ik langer dan een uur moet rijden heb ik tot nu toe in elke auto last van mijn rug, behalve in een Volvo.Bedenk wel dat je die waarschijnlijk gaat missen :P.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

FicoF schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:03:
en heb hiervoor een Skoda Octavia kort gereden.
Je hebt een Octavia kortgereden? Vertel eens iets meer over de safety features dan?

• KillaZ
backupdevice schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:23:
Idd, ik zie mezelf niet snel naar een Skoda overstappen. Niet omdat ik me te goed voel maar meer dat ik verwent ben met een Volvo.

De 2.0DCi van Renault schijnt een heerlijke motor te zijn, hoe zit dat met de HDI van Citroen?
Maar, in vergelijking met de volvo zetels, zou dan alleen de Vel Satis of de Avantime in aanmerking komen?

Ik denk dat de stoelen in de Laguna station niet tippen aan de Volvo zetels

K to the KillaZ

• FicoF
SeatRider schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:58:
[...]

Je hebt een Octavia kortgereden? Vertel eens iets meer over de safety features dan?
Niks te klagen, airbag en dergelijke hebben hun werk gedaan.

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-11 23:08
FicoF schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:03:
Ik rij zelf in een VW Passat en heb hiervoor een Skoda Octavia kort gereden. Verschil tussen die auto`s is er overigens wel degelijk, de look & feel van de VW zijn gewoon net even beter. Of het dat geld waard is weer ik niet. Voor mij was de keuze voor Passat pure bijtellingskwestie.

Vanuit een Volvo overstappen naar een Skoda zie ik niet zo snel iemand doen. Maar het is eigenlijk gewoon een prima wagen. De Passat heeft wel een stuk meer ruimte. Ga eens proefrijden zou ik zeggen, dat is ook bij 2e hands mogelijk toch?
Dit is natuurlijke echte onzin. Mijn vader kwam uit een 3.0 dci Vel Satis initiale en ging naar zijn Skoda Superb greenline!!. Geen tel spijt van gehad. De huidige modelen zijn echt niet meer te vergelijken met de vorige generatie Skoda's. De stoelen die erin zitten zijn allemaal van Audi, want toen mijn vader leer in zijn auto zette, stond dit gewoon overal met koeienletters ( >:) ) op. Als je veel voor weinig wilt is Skoda gewoon de place to be met de gefacelifte Octavia of de laatste generatie Superb vanaf 2009. Lekker dieselen, met een business pakketje (is navi en nog meer blablabla) erop voor rond de 20k eurotjes, en ze rijden nog zuinig ook, zoals ik al eerder had aangeven.

• FicoF
Lt-Crash schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:46:
[...]

Dit is natuurlijke echte onzin. Mijn vader kwam uit een 3.0 dci Vel Satis initiale en ging naar zijn Skoda Superb greenline!!. Geen tel spijt van gehad. De huidige modelen zijn echt niet meer te vergelijken met de vorige generatie Skoda's. De stoelen die erin zitten zijn allemaal van Audi, want toen mijn vader leer in zijn auto zette, stond dit gewoon overal met koeienletters ( >:) ) op. Als je veel voor weinig wilt is Skoda gewoon de place to be met de gefacelifte Octavia of de laatste generatie Superb vanaf 2009. Lekker dieselen, met een business pakketje (is navi en nog meer blablabla) erop voor rond de 20k eurotjes, en ze rijden nog zuinig ook, zoals ik al eerder had aangeven.
Look & feel is dan ook subjectief. Vandaar moet TS gewoon een proefrit maken om het verschil te beoordelen.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De stoelen die erin zitten zijn allemaal van Audi,
Dat maakt een Skoda nog geen Audi. Toegegeven, er is een hoop verbeterd bij Skoda, maar het is niet van het niveau Audi/VW.

[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 14-07-2011 15:01 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• The Eagle

The Eagle

backupdevice schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 13:23:

De HDI van PSA (Peug / Citroen) is een fijne motor. Ik rij zelf een 207 1.6 HDI @92pk momenteel, en heb helemaal niks te klagen met een auto die 1200 kilo weegt :) De jongens van TopGear prijzen hem zelfs aan als de leukste motorisering voor de 207. Al moet je hun commentaar wel met een korreltje zout nemen natuurlijk, maar wat mij betreft hebben ze gelijk :)
True, ik had liever de 110 pk gehad, die is nog wat vlotter, maar 2e hands is dat lastig uitzoeken. Misschien chip ik hem nog wel eens, is voor Peug een stuk goedkoper dan voor een VAG heb ik gezien :)

Wat ik wel hoor is dat de nieuwe e-HDI's geen DSG maar een robotbak hebben, en dat je die dus echt niet schijnt te willen (zie peugeot cq citroen topic). Maar handgeschakeld gaat ook prima :)
Bovendien retezuinig - ik doe 30k per jaar en heb over de afgelopen 30k een gemiddeld verbruik van 1:18,5. Een 407 is wat zwaarder en zal dus misschien iets onzuiniger zijn, maar veel zal dat niet schelen :)

Edit: wil je trouwens nog wat ter overweging meegeven. Jullie krijgen een kleine. Dat Volvo en Audi kwaliteit leveren en uitstralen van binnen en van buiten mag duidelijk wezen, maar ik zou die euro's die beide meer kosten op bijv. een Peug liever in mijn zoon / dochter steken als de opties vrijwel gelijk zijn :)

[ Voor 10% gewijzigd door The Eagle op 14-07-2011 15:05 ]

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:04
Is een 3-serie Tourer niets voor je? Een 320D van 2005-2006 met ca. 100.000 op de klok moet te vinden zijn voor max 20. Zitten en rijden als de beste. Ze hebben een distributie ketting i.p.v. een riem die 400k km mee gaat, en dus een hoop scheelt in de kosten.

Wat betreft value for money zou ik voor een Octavia combi gaan. Die zijn vollop vindbaar ex-lease. en doen (ondanks wat veel mensen beweren) niet onder voor een VW/audi. Ja er zitten standaard wat minder opties op en het dash voelt wat harder aan, maar wat betreft weggedrag en zitcomfort zijn ze gelijk.
The Eagle schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:02:
[...]

De HDI van PSA (Peug / Citroen) is een fijne motor. Ik rij zelf een 207 1.6 HDI @92pk momenteel, en heb helemaal niks te klagen met een auto die 1200 kilo weegt :) De jongens van TopGear prijzen hem zelfs aan als de leukste motorisering voor de 207. Al moet je hun commentaar wel met een korreltje zout nemen natuurlijk, maar wat mij betreft hebben ze gelijk :)
True, ik had liever de 110 pk gehad, die is nog wat vlotter, maar 2e hands is dat lastig uitzoeken. Misschien chip ik hem nog wel eens, is voor Peug een stuk goedkoper dan voor een VAG heb ik gezien :)
[...]
Die 1.6 HDI/TDCI motor van PSA/Ford/Volvo is allemaal de zelfde motor en wordt veel verkocht. Echter gaat de turbo heel vaak kapot bij 140-160k km, niet echt "ik wil kan hem geen dag missen" proof. De 2.0 HDI/TDCI is veel betrouwbaarder dan de 1.6 dus als je voor een peugeot, citroen, ford of volvo gaat, neem dan een 2.0.

[ Voor 47% gewijzigd door Nivado op 14-07-2011 15:22 ]

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Honda Accord Tourer? De 2.2 diesel motoren zijn oerdegelijk. 300k km mag geen probleem zijn. Hebben overigens een distributieketting. Allicht moeilijker te vinden met een automatische versnellingsbak...

Yes, but no.

• melcon
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-11 15:01
KillaZ schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:01:
[...]

Maar, in vergelijking met de volvo zetels, zou dan alleen de Vel Satis of de Avantime in aanmerking komen?

Ik weet wel zeker dat de stoelen van de laguna op hetzelfde niveau staan, mits je niet een instapper uitkiest. Maar een 2.0 dci automaat is standaard rijk uitgerust en dus geen instapper, dus daar zit het met de stoelen echt wel goed. De 2.0 dci is inderdaad een erg fijne motor en kwa techniek erg goed opgebouwd en dus ook betrouwbaar. Tevens met ketting uitgerust dus je hoeft geen distributieriemen te vervangen waar je met 40k per jaar wel snel tegen aan kan lopen, binnen 2 tot 3 jaar.

De hdi motoren zijn ook berefijn, zowel de 2.0 en 2.2 en voor beiden zijn hoge km. standen geen probleem. Is een C5 Tourer geen optie? Weet niet of die al genoemd is...

En wat hier al meer genoemd is, sluit die skoda niet uit op basis v/d naam. Maak een proefrit en mischien valt het helemaal niet tegen ;)

• KillaZ
Misschien nog wel het meest interessante voor de TS om een auto uit Duitsland te halen!

K to the KillaZ

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Voor mij zou het een simpele keuze zijn.

C5 (tourer) in Exclusive uitvoering, oftewel met extra luxe stoelen en hydrolische vering.
De HDi motoren van PSA behoren natuurlijk tot de beste.

Verder zit je waarschijnlijk nog beter en de wegligging is natuurlijk ook veel comfortabeler dan van een Volvo.
Zeker bij 40k per jaar wel zo fijn ;)

Een een station uitvoering kan je met een kleine lijkt me prima overweg, de kinderwagen kan zo de koffer in.
Een MPV lijkt me met hele kleine kinderen niet nodig.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:03
Nivado schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:17:
Is een 3-serie Tourer niets voor je? Een 320D van 2005-2006 met ca. 100.000 op de klok moet te vinden zijn voor max 20. Zitten en rijden als de beste. Ze hebben een distributie ketting i.p.v. een riem die 400k km mee gaat, en dus een hoop scheelt in de kosten.

[...]
Hoe goed ik de 3-serie ook vind (rij er zelf 1) is dit geen goede auto voor met kleine kinderen. De achterbank staat namelijk een stuk achter de deuren en daarom is het heel lastig om op de achterbank te werken. Sowieso is een BMW niet echt fijn qua instap (laag).

Een Audi A4 is daarentegen ook niet erg ruim van binnen en ik denk dat je dan nog beter uit bent met een S60. Ik zou zelf eens kijken naar de Citroen C5, nooit persoonlijk gereden maar mijn ervaring met Citroen is dat het geweldige reisauto's zijn.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
KillaZ schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:01:
[...]

Maar, in vergelijking met de Volvo zetels, zou dan alleen de Vel Satis of de Avantime in aanmerking komen?

Daar ben ik wel een klein beetje huiverig voor. Echter ik denk dat na een maand je het niet meer voelt.
[...]

Dat hoor ik van meer mensen. Ik heb zelf ook een paar keer in een Skoda gereden, en vond het wel ok. Echter ik hoor alles en het interieur kraakt nogal, en daar ben ik zeer allergisch voor. Dat is een dealcloser
FicoF schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 14:59:
[...]

Look & feel is dan ook subjectief. Vandaar moet TS gewoon een proefrit maken om het verschil te beoordelen.
Proefritten gaan er zeker komen, echter ik wil eerst een shortlist maken. Tevens heb je gelijk met de look en feel. Nu is de look niet belangrijk, de feel zeker wel.
The Eagle schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:02:
[...]

Wat ik wel hoor is dat de nieuwe e-HDI's geen DSG maar een robotbak hebben, en dat je die dus echt niet schijnt te willen (zie peugeot cq citroen topic). Maar handgeschakeld gaat ook prima :)
Bovendien retezuinig - ik doe 30k per jaar en heb over de afgelopen 30k een gemiddeld verbruik van 1:18,5. Een 407 is wat zwaarder en zal dus misschien iets onzuiniger zijn, maar veel zal dat niet schelen :)

Edit: wil je trouwens nog wat ter overweging meegeven. Jullie krijgen een kleine. Dat Volvo en Audi kwaliteit leveren en uitstralen van binnen en van buiten mag duidelijk wezen, maar ik zou die euro's die beide meer kosten op bijv. een Peug liever in mijn zoon / dochter steken als de opties vrijwel gelijk zijn :)
Kijk, fijne info, bedankt :) Ik zit idd ook aan een 407 SW te denken.
MrFl0ppY schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:53:
[...]

Hoe goed ik de 3-serie ook vind (rij er zelf 1) is dit geen goede auto voor met kleine kinderen. De achterbank staat namelijk een stuk achter de deuren en daarom is het heel lastig om op de achterbank te werken. Sowieso is een BMW niet echt fijn qua instap (laag).

Een Audi A4 is daarentegen ook niet erg ruim van binnen en ik denk dat je dan nog beter uit bent met een S60. Ik zou zelf eens kijken naar de Citroen C5, nooit persoonlijk gereden maar mijn ervaring met Citroen is dat het geweldige reisauto's zijn.
idd een 3 serie is net zo klein achterin als de S60.

Ik ga eens de C5 Toerer checken.

• Nivado
MrFl0ppY schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 15:53:
[...]

[...]
Ik heb zelf een 1 serie (diesel) (die is kleiner dan een 3 serie) en een dochter van 10 maanden, en ik vind hem lekker ruim. Ik kan overal goed bij en heb nog nooit het probleem gehad dat ik iets moeilijk/niet mee kreeg. Alles is relatief blijkbaar... Als je uit een S60 komt zal hij klein voelen.

Nog over Skoda: Als je een C5/407 overweegt vind ik niet dat je een Octavia vooraf af kan schrijven "Omdat het een B-VAG" is. Ik heb persoonlijk veel liever een Octavia dan een C5/407/Laguna.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:55

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter

Verwijderd

Al eens overwogen een nieuwe te kopen, al dan niet met een iets groter budget (duurder). Als je even rekent:
je rijdt minimaal 40k km per jaar. 240k haal je op zo'n 5 - 6 jaar. De eerste 4 - 5 jaar (afhankelijk van het merk) heb je nog garantie. Dus resten er enkel nog onderhoudskosten. Ik weet niet hoe het in Nederland zit maar in Belgie is het zo dat je pas na 4 jaar een 1ste keer naar de keuring, dan eens na 6 jaar, 8 jaar en daarna jaarlijks.
Bij VW is het zo dat ze aan het experimenteren zijn met speciale riemen (van Koni dacht ik) die 240k km meekunnen. Hoe ver ze in dit project al zitten weet ik niet maar ik denk dat het in jouw geval misschien wel te overwegen valt.

edit: als je een nieuwe koopt ga je ook een heel ander slijtagepatroon van je auto hebben. Kans is heel groot dat je remklauwen en motorsteunen niet vervangen dienen te worden zoals nu wel het geval is. En betreft je automaat, ik zou niet gaan voor de eerste generatie want daar zouden nog kinderziektes kunnen inzitten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2011 20:01 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Met een Kia heb je zelfs 7 jaar garantie. Koop je een nieuwe Sportage (OK, die is er alleen niet met diesel+automaat) en die kun je na 6 jaar en 240.000 km nog met 1 jaar garantie verkopen :+

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Nou, automaat is niet meer zo pre.

Er blijven over

VM Passat

of

Citroen C5

of

Renault Laguna

[ Voor 12% gewijzigd door backupdevice op 14-07-2011 20:09 ]

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-11 02:35
Laguna zou ik zelf niet doen. Als je in ieder geval zoveel haarde hecht aan het 'blijven rijden, kan geen dag zonder'.

Ik zou bij 40k per jaar eigenlijk wel denken aan de volgende moddelen:

5-Touring, kilometervreters en bij goed onderhoud is er weinig verschil tussen 100~300k kilometers.
Passat TDI DSG, kun je in jouw budget wat nieuwer nemen. Lekker veel koppel :) Fijne automaat!
E Combi (vind ik de mindere van de 3). Goede middenconsole, rijdt goed. Kwaliteit denk ik wel iets minder dan bovenstaande.

Ik zou zelf kiezen voor Passat, TDI met DSG bak. Dat is in mijn ogen meeste value for money.(Of een Skoda).

• Harry
Passat Station of C5 Tourer... persoonlijk zou ik voor de C5 gaan (ondanks dat ik zelf de Passat heb).

Met beide wagens heb ik veel kilometers gemaakt. De Passat (3C / B6) rijd ik zelf. De C5 (Phase II) rijd mijn vader. In mijn geval beide overigens geen automaat, de één diesel, de ander benzine, maar dat maakt voor het verdere rijdcomfort weinig uit.

Beiden zijn ze fors in laadoppervlak in hun klasse. Ik denk afgezien van de Superb station er weinig auto's meer laadruimte hebben. De wegligging van beide auto's is ook goed, waarbij de C5 met hydroliek onderstel (vanaf een bepaald moment wordt dat een optie) heel goed uitgebalanceerd is. Het voordeel van de C5 is dan ten opzichte van de Passat dat de C5 altijd recht staat, hoe je 't ding ook belast. De rij-eigenschappen worden dan met of zonder belading amper anders wat de wagen heel voorspelbaar maakt.

BMW 535D

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Goeie info! Dus de C5 prefereer je vanwege het onderstel?

Dit is ook een prachtige wagen

http://www.autotrack.nl/tweedehands/renault/laguna/7922871

[ Voor 45% gewijzigd door backupdevice op 15-07-2011 08:43 ]

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Best belangrijk in Nepal ook, daar zijn de wegen niet zo goed als hier :)

[ Voor 6% gewijzigd door !null op 15-07-2011 08:47 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
whehehe

In KTM wil je als westerling alleen maar een goedkope tank, misschien dat de LM nog een Leopard in de aanbieding heeft :P

[ Voor 90% gewijzigd door backupdevice op 15-07-2011 08:54 ]

• Nivado
RedHat schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:20:
Laguna zou ik zelf niet doen. Als je in ieder geval zoveel haarde hecht aan het 'blijven rijden, kan geen dag zonder'.

Ik zou bij 40k per jaar eigenlijk wel denken aan de volgende moddelen:

5-Touring, kilometervreters en bij goed onderhoud is er weinig verschil tussen 100~300k kilometers.
Passat TDI DSG, kun je in jouw budget wat nieuwer nemen. Lekker veel koppel :) Fijne automaat!
E Combi (vind ik de mindere van de 3). Goede middenconsole, rijdt goed. Kwaliteit denk ik wel iets minder dan bovenstaande.

Ik zou zelf kiezen voor Passat, TDI met DSG bak. Dat is in mijn ogen meeste value for money.(Of een Skoda).
QFT

Niet alle Laguna's zijn slecht, maar in jouw situatie zou ik het risico echt niet nemen.
Harry schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 07:52:
Passat Station of C5 Tourer... persoonlijk zou ik voor de C5 gaan (ondanks dat ik zelf de Passat heb).

Met beide wagens heb ik veel kilometers gemaakt. De Passat (3C / B6) rijd ik zelf. De C5 (Phase II) rijd mijn vader. In mijn geval beide overigens geen automaat, de één diesel, de ander benzine, maar dat maakt voor het verdere rijdcomfort weinig uit.

Beiden zijn ze fors in laadoppervlak in hun klasse. Ik denk afgezien van de Superb station er weinig auto's meer laadruimte hebben. De wegligging van beide auto's is ook goed, waarbij de C5 met hydroliek onderstel (vanaf een bepaald moment wordt dat een optie) heel goed uitgebalanceerd is. Het voordeel van de C5 is dan ten opzichte van de Passat dat de C5 altijd recht staat, hoe je 't ding ook belast. De rij-eigenschappen worden dan met of zonder belading amper anders wat de wagen heel voorspelbaar maakt.
Let wel op dat hydraulisch onderstel een optie is, en dus niet standaard, en in het verleden nogal eens storings gevoelig is gebleken.

• Harry
backupdevice schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 08:11:
Goeie info! Dus de C5 prefereer je vanwege het onderstel?
Ja, niet dat die van de Passat slecht is (in tegendeel).
Op de phase I en II is hydroliek nog standaard (behalve bij de basis benzine geloof ik). Pas bij de phase III wordt hydro een optie. Maar ik meen dat in combinatie met een automaat 't wel weer standaard is (maar pin me daar even niet op vast). Storingen in het hydroliek systeem vallen bij de C5 voor zover ik weet wel mee. De Xantia en BX hebben hier wel mee te kampen gehad. Bij de C5 zit de doorontwikkeling hiervan in de vorm van Hydroactive II en III.

Daarnaast krijg je voor 20k meer C5 dan Passat qua opties/uitvoering/bouwjaar/kilometerstand.

In ouderhoudskosten ontlopen ze elkaar opzich niet. Beide motoren zijn verder oerdegelijk. Ik heb alleen geen ervaring met de automaat in de C5, ik ken 'm wel vanuit de Xsara met 2.0HDI maar dat is een vrij bijzondere combinatie (als in, Xsara 2.0HDI met automaat, is in Nederland officieel nooit geleverd). Die automaat doet het overigens uitstekend een collega van mij rijd hiermee en is er zeer over te spreken. Inmiddels heeft die wagen naar ik meen 270k gereden zonder noemenswaardige problemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Harry op 15-07-2011 09:49 ]

BMW 535D

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Nivado schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 09:18:
[...]

QFT

Niet alle Laguna's zijn slecht, maar in jouw situatie zou ik het risico echt niet nemen.
Zijn die nieuwe Laguna's ook drama dan? Op elektronisch gebied?

Ik neig zelf ook naar de VM en de C5. Maar als ik die bij een dealer met merkgarantie wil kopen, ga ik wel over mijn budget heen. Ff goed zoeken dus.

[ Voor 21% gewijzigd door backupdevice op 15-07-2011 10:05 ]

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-11 17:30
Laguna's van 2002/2003 zijn bar slecht. nieuw laguna's zouden gewoon prima auto's moeten zijn. anders de review op autoweek even doorlezen.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:03
Inderdaad, de huidige Laguna's schijnen prima te scoren op betrouwbaarheid. In ieder geval doen ze niet onder voor VW die de laatste jaren alleen maar daalt in betrouwbaarheid.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• melcon
Alle laguna's na 2005 zijn gewoon goed en betrouwbaar, dat wil zeggen de laguna II fase II en de laguna 3 uiteraard. In de adac statistieken staan ze zelfs boven vw bijvoorbeeld kwa betrouwbaarheid. Dus om op basis van de rampenjaren 2001-2003 geen laguna te kiezen is onzin natuurlijk.

Nog even los van de eerder genoemde distributie ketting waar de 2.0 dci gebruik van maakt, dus geen duur onderhoud voor het vervangen van een distributieriem.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01:06

TommyGun

Stik er maar in!

Nivado schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 09:18:
[...]

Let wel op dat hydraulisch onderstel een optie is, en dus niet standaard, en in het verleden nogal eens storings gevoelig is gebleken.
Juist daarom zou ik voor de Passat gaan, zonder twijfel.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Carfanatic
nog een kleine tip mocht je gaan proefrijden met een vagauto met dsg bak:
Afbeeldingslocatie: http://img651.imageshack.us/img651/3472/15072011356640x480.jpg

• Harry
TommyGun schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 10:21:
[...]

Juist daarom zou ik voor de Passat gaan, zonder twijfel.
De versnellingsbakken (handbakken) van de Passat zijn ook ruk, met alle respect, maar ook daarmee zijn veel problemen geweest.

Nu de reden om geen Passat te nemen?

Heb een nieuwe Passat gereden waarna na 3.000km de versnellingbak vervangen kon worden en mijn huidige (met 2 ton) begint nu ook te ratelen.

BMW 535D

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Lees veel problemen met de VAG 2.0 TDI motoren van een bestaande serie. De nieuwe serie zou dit niet hebben. Een optie zou de 1.9 zijn, of toch richting C5/Laguna gaan.

• KillaZ
SeatRider schreef op donderdag 14 juli 2011 @ 20:04:
Met een Kia heb je zelfs 7 jaar garantie. Koop je een nieuwe Sportage (OK, die is er alleen niet met diesel+automaat) en die kun je na 6 jaar en 240.000 km nog met 1 jaar garantie verkopen :+
Forget it, het is 7 jaar of 150.000km

K to the KillaZ

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

backupdevice schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:03:
Lees veel problemen met de VAG 2.0 TDI motoren van een bestaande serie. De nieuwe serie zou dit niet hebben. Een optie zou de 1.9 zijn, of toch richting C5/Laguna gaan.
De 1.9TDI is wel echt heel erg antiek als je het vergelijkt met de 2.0dCi van Renault of de 2.0/2.2HDi(F) van Citroën/Peugeot. Dan zou ik echt verder gaan kijken, want de 1.9TDI-motoren zijn wel betrouwbaar, maar daarnaast zeker ook luidruchtig en oud. Zeker bij koude start nagel je bijna de auto uit, niet fijn :P
(Edit: en vergeet ook niet dat de 1.9TDI's ook zo hun problemen kennen, met name turbo's en EGR-kleppen die voor problemen zorgen.)

Wat de Laguna betreft wil ik je wel de tip meegeven dat je er een koopt die van 2005 of jonger is. Die wagens zijn prima betrouwbaar, 2001-2003 zou ik sowieso laten staan, mj 2004 alleen kopen als die alleen voor regulier onderhoud is geweest.
Wat Citroëns betreft zou ik naast de gewone punten ook even goed letten op de ophanging in het geval van de hydropneumatische versie. De bollen zijn niet het goedkoopste onderdeel om te vervangen als ze kapot gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door PauseBreak op 15-07-2011 11:30 ]

Nee, merp!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Toyota Avensis 2.2 D-4D (jaja) een optie?
http://www.autoweek.nl/ca...ata.php?id=42632&cache=no
Vooral die D-CAT's gaan behoorlijk rap vooruit. Ik heb er vaak mee gereden. Ze zijn van binnen bizar stil. In een donkere kleur zien ze er oko nog eens behoorlijk dik uit

Vaak bu'j te bang!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-11 20:05

PauseBreak

derp!

Probleem is alleen dat de D-4D motoren niet heel erg betrouwbaar zijn. Daar gaan er veel van kapot, en op coulance hoef je niet echt te rekenen. Gewoon een nieuwe motor er in lepelen (= duur) en weer gaan.
Wel jammer, want verder is het wel een vrij probleemloos model vziw, maar ik zou om bovenstaande reden toch even verder kijken. Zelfde geldt voor de 2.0TDI's van VAG, daar zou ik ook liever niet mee rijden.

Edit:
Ik weet niet of 'ie al is genoemd, maar je zou ook kunnen kijken naar de verschillende Ford-modellen. Bijvoorbeeld de Ford Focus of Mondeo. Die staan - in principe - op hetzelfde platform als verschillende modellen van Volvo, en ze gebruiken de dieselmotoren van Peugeot/Citroën.

[ Voor 25% gewijzigd door PauseBreak op 15-07-2011 12:05 ]

Nee, merp!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Ik heb al een keer een Focus gehad, en laatst in een nieuwe Mondeo gezeten. Helaas zijn de stoelen voor mij zwaar k*t.

• Bigfoot
  • Laatst online: 24-10 17:00
De Ghia modellen van Fod hebben betere stoelen. Zelf heb ik een oude Mondeo Ghia, met heerlijke stoelen.

• Harry
Er is één motorserie van de 2.0TDI (helaas veel geleverd) waar de verstuivers problemen opleveren na verloop van tijd. Coulance is heel moeilijk hier in NL (dat is in Duitsland veel beter geregeld).

Als de verstuivers vervangen moeten worden ben je snel een 1.000,- achterop. Even checken op vwpassat.nl om welke serie het hoofdzakelijk gaat.

De 1.9 TDI is de oude common rail diesel. Die maakt van buiten inderdaad wat meer lawaai, maar daar merk je binnen nagenoeg niets van en er is 1 op 17,5 gemiddeld mee te halen (mijn gemiddelde in combi met redelijk sportieve rijstijl)

[ Voor 6% gewijzigd door Harry op 15-07-2011 13:44 ]

BMW 535D

• melcon
VW is gewoon matig in Nederland omdat je met garantie met Pon zit. En Pon is op dat gebied meer dan waardeloos, volgens mij staat er zelfs hier in Vervoer een tweaker met een VW (of audi?) met gescheurde cilinderkop bij 150k oid. Nieuw gekocht, weet niet meer hoe oud maar er was zelfs geen coulance als ik het me goed herinner. Ook een 2.0 TDI.

edit: gevonden, zelfs minder dan 110k.

[ Voor 16% gewijzigd door melcon op 15-07-2011 14:59 ]

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

backupdevice schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 13:28:
Ik heb al een keer een Focus gehad, en laatst in een nieuwe Mondeo gezeten. Helaas zijn de stoelen voor mij zwaar k*t.
Bigfoot schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 13:42:
De Ghia modellen van Fod hebben betere stoelen. Zelf heb ik een oude Mondeo Ghia, met heerlijke stoelen.
Dat komt voornamelijk door de leren zetels. Zijn bijzonder comfortabel. Normale stoelen of zelfs de half-lederen stoelen zijn nogal hard :X

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Nivado
Harry schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 13:43:
Er is één motorserie van de 2.0TDI (helaas veel geleverd) waar de verstuivers problemen opleveren na verloop van tijd. Coulance is heel moeilijk hier in NL (dat is in Duitsland veel beter geregeld).

Als de verstuivers vervangen moeten worden ben je snel een 1.000,- achterop. Even checken op vwpassat.nl om welke serie het hoofdzakelijk gaat.

De 1.9 TDI is de oude common rail diesel. Die maakt van buiten inderdaad wat meer lawaai, maar daar merk je binnen nagenoeg niets van en er is 1 op 17,5 gemiddeld mee te halen (mijn gemiddelde in combi met redelijk sportieve rijstijl)
Alle VW motoren (tot 2009/2010) waren pompverstuiver. Alleen de laatste motoren (nieuwe modellen) zijn commonrail.
Het is inderdaad zo dat de 1.9 pompverstuivers beter zijn dan de 2.0 pompverstuivers. Ok zijn pompverstuiver motoren inderdaad luidruchtiger dan commonrail motoren. en dat hoor je goed aan 1.9 TDI's.
De 1.6 en 2.0 Commonrail motoren zijn wel weer erg goed en relatief stil.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
pfff net weer 850 euro kunnen afrekenen om mijn S60 door de apk en beurt te krijgen....

• Bigfoot
  • Laatst online: 24-10 17:00
Vroeger heb ik een Volvo 850 gehad, mooie auto, maar in de tijd dat ik hem voor onderhoud bij de Volvo dealer had was het echt DUUR.

Kosten namen met 50% af toen ik het bij een kleine garage liet doen. Dus je kunt wel zeggen dat je dat niet wilt, maar dan moet je ook niet klagen over de idioot hoge kosten.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Eens, echter heb ik de auto elke dag nodig en als er stukken zijn moet die meteen gemaakt worden of leenauto. Het wordt anders als je de auto alleen nodig hebt voor boodschappen of woon werk.

Mijn kortste rit is minimaal 200KM enkele reis.

[ Voor 11% gewijzigd door backupdevice op 15-07-2011 18:20 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:26
Jij stelt onderhoud buiten de dealer om als slecht. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn ik ken genoeg onafhankelijke garages die beter werk leveren dan dealers.
Ik heb zelf een auto gehad die buiten de dealer liet onderhouden waar alle onderdelen gewoon origineel waren, aangezien ik die zelf bestelde bij het magazijn van de dealer.

Daarnaast heeft eigenlijk elk merk een zwak model gehad of heeft.
PS mbt Skoda in de statistieken scoort het beter dan VW zelf net zo als Volvo/Renault/enzz.. VW vertrouwd nog erg op hun reputatie uit het verleden. De DSG-bakken en 1.4TSI zijn een bijvoorbeeld ramp mbt onderhoud.

Ik denk dat het voordeligst is doorrijden in je S60 maar niet onderhouden bij de dealer. Auto's van dit formaat ontlopen elkaar niet echt in onderhoudskosten en reparaties.

Ik wil wel eentje aan je lijst toevoegen 2e hands opel Insignia. Lees je weinig tot geen problemen over en heeft echt een zee aan ruimte, heeft ook een lange KM-interval voor beurten dat scheelt ook.
Citroen C5 15dkm
Passat 30dkm
Focus 20dkm
Peugot 15dkm
Insignia 30dkm

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 15-07-2011 19:56 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Laatste keer dat ik op onderhoud bij dealer inga.

Ik stel niet dat onderhoud buiten de dealer slecht is. Ik stel dat ik bij de dealer onderhoud WIL. Mijn eventuele nieuwe auto gaat ook in onderhoud bij de dealer. Dat het duurder is als bij een gewone garage hoor je mij niet zeggen. Maar ik doe onderhoud bij de de dealer. Echter, dit gaat voor de leeftijd en economische waarde nu in de papieren lopen. Ook bij een gewone garage ben ik dadelijk veel geld kwijt om de S60 rijdende te houden. Ik zou graag nu willen stoppen over waar onderhoud.

Ik zag de de interval voor een C20K was. Is dat tegenwoordig standaard voor een diesel?

• Harry
Nivado schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 14:36:
[...]

Alle VW motoren (tot 2009/2010) waren pompverstuiver. Alleen de laatste motoren (nieuwe modellen) zijn commonrail.
Het is inderdaad zo dat de 1.9 pompverstuivers beter zijn dan de 2.0 pompverstuivers. Ok zijn pompverstuiver motoren inderdaad luidruchtiger dan commonrail motoren. en dat hoor je goed aan 1.9 TDI's.
De 1.6 en 2.0 Commonrail motoren zijn wel weer erg goed en relatief stil.
Je hebt gelijk, ik haalde ze door elkaar :)

BMW 535D

• leonbong
Het is geen persoonlijke aanval op je gedachte hoor. Ik kan het ook wel volgen ik onderhoud mijn nieuwe auto's ook alleen bij de dealer. Maar meestal stop ik daar mee als ze 5 jaar worden.

Je kan als vuistregel hanteren
PSA/Ford diesels +/- 20.000 dkm voor onderhoud
Opel/Fiat diesels +/- 30.000
VAG +/- 30.000

Hierbij wil ik wel opmerken dat veel auto's automatisch een langer service tijd adviseren als je alleen maar lange stukken rijd. De auto moet dan wel een boordcomputer systeem hebben die het kan meten.

[ Voor 22% gewijzigd door leonbong op 17-07-2011 10:57 ]

• dude88
  • Niet online
PauseBreak schreef op vrijdag 15 juli 2011 @ 11:29:
[...]Wat Citroëns betreft zou ik naast de gewone punten ook even goed letten op de ophanging in het geval van de hydropneumatische versie. De bollen zijn niet het goedkoopste onderdeel om te vervangen als ze kapot gaan.
Waar is dat op gebaseerd?

Een veerbol is eigenlijk nooit stuk... Tenzij er langdurig op door is gereden zonder gas in de bol.
Bij oudere Citroëns kan je wel eens onderhoud aan het veersysteem verwachten, maar mis goed onderhouden valt dat erg mee.

De nieuwere C series hebben een onderhouds interval van 200.000 km. Dan mag er een rondje nieuwe bollen op. En verse olie (LDS). Vele auto's met schokdempers redden dat niet.

Dat onderhoud bij de C modellen aan het veersysteem valt eigenlijk te verwaarlozen.

• melcon
Wat kost zo'n veerbol dan? Kan niet veel duurder zijn als een schokdemper lijkt mij. Zitten de remmen nog steeds op hetzelfde systeem of is dat inmiddels gescheiden?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Waarom is een Auto op LPG eigenlijk geen optie?
Is goedkoper per kilometer en qua aanschaf+inbouw van een installatie zal je zeker niet duurder uit komen.
Verder moet je even kijken of die motor wel op gas wil (laat je overigens niet bang maken door importeurs maar
Zolang je niet koud gaat trappen is het ook hartstikke betrouwbaar.

Geloof dat Renault zelfs nog als actie op een heel aantal modellen 'gratis' LPG installaties geleverd heeft een aantal jaar terug.

• melcon
Daar kan ik wel wat redenen voor bedenken, ten eerste is de betrouwbaarheid afhankelijk van hoe goed de installatie ingebouwd is. Ook is de kans op onvoorziene kosten wat sterker aanwezig als bij diesel, ik noem een lpg pomp, kop revisie na 2 ton bij veel merken. Dus kan me er wel wat bij voorstellen, aan de andere kant, mijn ouders hebben 10 jaar geleden een laguna I 1.8 16V moeiteloos naar 3 ton gereden op gas (vialle lpi) zonder enige onvoorziene kosten what so ever.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Morgen naar met een C5 en een Laguna een proefrit maken.

• melcon
Succes, ben benieuwd :)

• RvL
  • Laatst online: 11:21

RvL

Net zoals alles aan een auto heeft een LPG installatie ook onderhoud nodig. Mijn ervaring is dat dat niet veel is, maar wel noodzakelijk. Als je je LPG installatie ook gewoon netjes laat onderhouden heb je er doorgaans weinig problemen mee.

Ik heb in totaal zo'n 300.000km verschillende LPG auto's gereden (140k in een Daewoo Espero met eindstand op 270k (waarna hij nog 3 jaar heeft gereden), 160k in een Citroën C4) en mijn LPG gerelateerde problemen zijn beperkt gebleven tot een kapotte stappenmotor op de verdeler bij de Daewoo.

Het is inderdaad wel zo dat de ene motor er beter tegen kan dan de andere.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10

Wok

Dakloos...

LPG met 40K+ km per jaar? Jij liever dan ik :P

Een middenklasser op LPG heeft doorgaans een actieradius (op LPG) van ~400km. Een beetje diesel in dat segment doet ~1200km op een tank. Als je drie keer per week aan de pomp staat (en dat krijg je met dergelijke kilometrages op LPG), wordt je dat ook wel beu. ;)

Qua kosten en betrouwbaarheid hoeft LPG inderdaad niet onder te doen voor diesel, maar een dieselauto geeft je er een stukje gemak/comfort voor terug (minder vaak tanken door de grotere actieradius). Persoonlijk - en ik denk dat TS ook verwend is door zijn D5 - vind ik een diesel ook vele malen prettiger rijden als ik zulke afstanden zou moeten rijden: veel meer trekkracht onderin, (veel) lager toerental op de snelweg (== stiller!).

Terug naar het vraagstuk van de TS.

Is het eventueel een optie om een segment lager te gaan rijden? :) Je had eerst namelijk ook een Peugeot 407 op je lijst staan. Een 307SW of 308SW biedt je dezelfde ruimte (misschien nog wel meer) tegen (veel) lagere kosten. Qua comfort doet het ook niet of nauwelijks onder voor 'de grote broer'. Ik rijd zelf een 308 hatchback waarin ik in anderhalf jaar tijd 75K km op de klok heb gezet. Ik vind deze auto niet minder comfortabel dan de 407 waar mijn collega destijds in reed
Je zou dan bijvoorbeed kunnen kijken naar een 307SW of 308SW met de 2.0 HDiF 136pk. Daar heb je ook een fijne reisauto aan imo.

Dit geldt niet alleen voor Peugeot natuurlijk ;) Je zou bijvoorbeeld ook kunnen kijken naar een Volvo V50 of Citroën C4 Picasso, om maar een paar zijstraten te noemen :P

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• RvL

RvL

Ik heb de eerder genoemde C4 in 2,5 jaar naar 160k+ km gestuurd. Ik rijd nu zelf ook een diesel (Renault Mégane) en begrijp enigzins wat je bedoeld. Het een en ander ligt echter wel aan de auto en de installatie.

Zo had ik in de C4 een 72l tank liggen (bruto, ofwel zo'n 58l netto). Gemiddeld reed ik 1 op 11, dus dat is een kleine 640km op een tank. Dat is wel wat minder dan met een diesel, dat klopt.

Wat betreft prettiger rijden van een diesel. Dat ligt volledig aan de motoren. Inderdaad, zodra de turbo bij een moderne motor erbij komt heb je direct veel koppel te pakken. Daaronder is de motor echter vrij dood. Een LPG auto heeft meestal een ongeblazen motor waardoor koppel minder explosief vrijkomt, maar je geen last hebt van een turbogat.

Het is maar net wat je prettig vind. Ik ken mensen die zweren bij een benzinemotor en ik ken mensen die zweren bij een diesel.

Overigens, wat je zegt over een klasse lager rijden is in het geval van de 407 zeker waar. De 407 is een vrij grote auto, maar dat vind je binnen niet echt terug. Veel lengte gaat verloren in de grote neus. De kofferbak van een 407 SW daarentegen is kleiner (448l/1365l) dan de kofferbak van mijn Renault Mégane Estate (524l/1600). Dat is in het geval van de 308SW niet anders.

Nu de dekens nog...

• dude88
  • Niet online
Een C5 heeft ook een Turbo benzine motor (1.6 THP). Dus ook veel koppel bij lage toeren ;)

@ melcon
Een bol kost doorgaans maar een paar tientjes.
Helaas hebben ze bij de C6 het remsysteem los gehaald van het hydrolische systeem. Gezien de C5 type 3 qua techniek veel op de C6 lijkt ga ik er vanuit dat dit hier ook zo is.

• RvL

RvL

Dat klopt, de 1.6 THP is inderdaad een geblazen motor. Maar deze is niet op LPG te krijgen. Er is in ieder geval geen LPG installatie gehomologeerd door Citroën. Vialle en Eurogas (de 'vaste' leverancier van Citroën) kunnen geen systeem leveren voor de 1.6THP. En dat was nu net waar bovenstaande 'discussie' over ging: LPG auto's ;).

Nu de dekens nog...

• melcon
@dude, dat valt nog weer heel erg mee, zeker i.v.m. een setje schokdempers (die een vergelijkbare levensduur hebben over het algemeen).

Een ander groot voordeel aan diesel wat je niet uit kan vlakken is de stilte bij 120 vanwege het toerental, dat red je met een benzine/lpg gewoon niet.

• RvL

RvL

Dat ben ik met je eens. Mijn C4 draaide bij 120 veel meer toeren dan m'n huidige Mégane. De C5 die ik korte tijd tussen de C4 en de Mégane heb gereden draaide weliswaar wat minder toeren dan de C4, maar nog steeds erg veel.

Toch is er met isolatie veelt te doen. Zo was de C5 een stuk stiller dan de C4. Maar het is dan ook een klasse hoger.

Nu de dekens nog...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20-11 13:36

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wok schreef op maandag 18 juli 2011 @ 20:34:
LPG met 40K+ km per jaar? Jij liever dan ik :P

Een middenklasser op LPG heeft doorgaans een actieradius (op LPG) van ~400km. Een beetje diesel in dat segment doet ~1200km op een tank. Als je drie keer per week aan de pomp staat (en dat krijg je met dergelijke kilometrages op LPG), wordt je dat ook wel beu. ;)

Qua kosten en betrouwbaarheid hoeft LPG inderdaad niet onder te doen voor diesel, maar een dieselauto geeft je er een stukje gemak/comfort voor terug (minder vaak tanken door de grotere actieradius). Persoonlijk - en ik denk dat TS ook verwend is door zijn D5 - vind ik een diesel ook vele malen prettiger rijden als ik zulke afstanden zou moeten rijden: veel meer trekkracht onderin, (veel) lager toerental op de snelweg (== stiller!).
Het mooie van lpg is dat je geen genoegen hoeft te nemen met een of andere schrale ondergedimensioneerde viercylinder om de brandstofkosten in de perken te houden. Je kunt een zescylinder rijden en alsnog goedkoper rijden dan in een diesel. In aanschafprijs van een gebruikte auto scheelt het vaak niet zo veel omdat kopers op de tweedehands markt vrezen voor hogere running costs (met name brandstofkosten).

Een fijne atmosferische zescylinder heeft een veel docieler karakter dan turbodiesels met hun trage gasrespons, lompe vermogensopbouw en vreselijke motorgeluid bij lage snelheden. Je kunt ook lekker schakellui rijden bij een lage belasting (60km/h in VI waar een diesel dan gaat nukken) en er kan minder stuk gaan. Als kofferbakruimte je niet veel waard is leg je er een cylindertank in van 90 liter.

Ik kan meer dan 80 liter lpg per tankbeurt meenemen waar ik zo'n 525km ver op kom in een nogal onzuinige V8.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Nou , even in de Laguna en de C5 gereden.

Laguna

Teleurstellend :/ Eigenlijk was ik na 3 bochten al klaar. Ten eerste de binnenkant. De stoelen waren fijn, maar te hoog. Met de stoel in de laagste en verste stand zat ik nog tegen de dakrand aan te kijken. Qua motor en geluid geen klagen, echter het sturen is verschikkelijk. Het is net of je een dood stuur in je handen hebt. Geen gevoel met de weg, geen idee wat de auto doet. Absoluut een zware tegenvaller. Ik heb daarna in een nieuwe Megane gereden, en dat was vele malen beter.
Conclusie, Laguna eraf, Megane erop.

C5

na het debacle van de Laguna, ingestapt in mijn S60 en naar de Citroen dealer gereden. Daar stond de C5 klaar om te proefrijden. Ik was aangenaam verast. Deze auto is stil, niet de snelste maar rijdt heerlijk. Geluid is niet te horen, stoelen zaten heerlijk. Viel me al met al mee.

Conclusie, grote kanshebber.

Ik ga zeker nog kijken naar de 308SW

• melcon
Even nieuwsgierig hoe lang je bent dan?

Ik weet niet in welke laguna je hebt gereden (2 of 3?). Ik ondervind dat namelijk niet in een 2 phase 2 van mijn vader, maar ben 1.90, dus niet de langste maar ook niet de korste. Stuurgevoel bij de 2 is zeker niet sportief, dat klopt. Bij de 3 is het wel goed.

Welke C5 heb je gereden, 2.0 of 2.2 hdi? Terecht een grote kanshebber :)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
In een 2010 model heb ik gereden.

De C5 was een 2.0. yumyumyum

• melcon
De C5 is gewoon 8)
De 2.2 is nog lekkerder en is gek genoeg niet dorstiger bij snelwegkilometers!

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
enige nadeel is dat ik geen touring in mijn prijsklasse en wensenlijstje tegenkom.....

• melcon
Geduld en/of verhoging budget O-)

• Carfanatic
Afbeeldingslocatie: http://www.autowereld.nl/images/auto/640/759/citroen-c5-tourer-2.0-hdif-exclusive-1151759-1.jpg
http://www.autowereld.nl/...sive-1151759/details.html

kom net nog wat anders lekkers tegen:
Afbeeldingslocatie: http://images.wheeler.nl/s1310830749/3445066-1-2-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.wheeler.nl/s1310830753/3445066-26-2-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://images.wheeler.nl/s1310830751/3445066-3-2-2.jpg
http://www.autowereld.nl/...inch-1700007/details.html :9~

[ Voor 49% gewijzigd door Carfanatic op 20-07-2011 11:01 ]

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Mehehe in die heb ik gisteren gereden. Helaas staat die boven de 100K aan KM's en ik wil eigenlijk onder de 100K

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:18
ik heb veel gereden in de passats van 2008, de slaptste diesel, maar dat stuurde erg prettig. Alleen was dat de 90pk versie oid (en ook nog op toeren begrensd, taxi), maar met wat meer vermogen is dat een erg prettige wagen.

Ik reed in die tijd ook in Avensissen, die wouden wel vooruit, maar een bocht fatsoenlijk nemen werd al gauw tricky.

Ook de Passat 1.9tdi (130pk) van mijn ouders van 2002 (oid) rijdt ook gewoon erg strak en prettig.

Ik zou zelf een BMW nemen, maar ik vermoed dat dat niet bij je past

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Heeft er iemand ervaring met de Leaseplan outlet store? Ik zie daar interessante auto's staan. Bovag garantie is misschien niet wat ik wil, maar de pricing en onderhoud zijn wel goed.

• leonbong
Nee maar de ex-lease auto's de athlon zien er altijd prima uit.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Femme schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 14:57:
[...]

Het mooie van lpg is dat je geen genoegen hoeft te nemen met een of andere schrale ondergedimensioneerde viercylinder om de brandstofkosten in de perken te houden. Je kunt een zescylinder rijden en alsnog goedkoper rijden dan in een diesel.
Klein zijstapje: zou je een 330i (met LPG onderbouw) overwegen i.p.v. een 330d? Of zou je toch naar de diesel grijpen in zo'n geval?

• leonbong
Diesel veel meer koppel.

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Topicstarter
Naast veel koppel ook heerlijk rijdend..... imho