[RAID1 Degrade] Adaptec 2120S start niet met nieuwe HDD

Pagina: 1
Acties:

• MetZyZteM
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2023
Heb een server staan met een degraded Array. Echter start de controller niet meer op na het plaatsen van de nieuwe disk. Als ik die disk los haal start hij meteen weer op.

Na enige tijd googlen & FAQ's lezen kom ik tot de conclusie dat het bijna wel zeker de firmware moet zijn.
De controller is een Adaptec 2120S. En de firmware versie is "adaptec scsi raid bios v4.0-0 build 5770".
De nieuwste firmware op de site van Adaptec is build 8208.

Array bestaat uit:
2x HP (Seagate disks) 36Gb 15000RPM SCSI
Nu de bedoeling: 1x defecte 36Gb vervangen voor Seagate Cheetah 74Gb.

Het booten duurt enorm lang met de nieuwe disk er aan, ik heb ook een andere scsi aansluiting geprobeerd maar mocht niet baten. De error die ik uiteindelijk krijg (na +/- 10 mins):
code:
1
2
booting the controller kernel.......
fatal error: controller monitor failedcontroller not started

Ben ik de array kwijt als ik een firmware upgrade doe?
Ik ben niet thuis in scsi raid, misschien zie ik iets stoms over het hoofd?
Zijn er nog dingen die ik makkelijk kan testen/uitsluiten?

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Ik denk dat je het beste even een image van de server kunt maken. Hierna de firmware upgraden, nieuwe raidset aanmaken en de image terugzetten.

• MetZyZteM
Dat is wel een veilige oplossing. Ik wil die server toch binnen 3 maanden d'r uit hebben, dus wil ik er niet teveel werk van. Ding is al wat jaartjes oud en is naar mijn inziens vragen om problemen.

Is er misschien nog iemand die me iets wijzer kan maken m.b.t. het niet doorstarten van de controller met de nieuwe disk er aan?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:21
Wat voor SCSI disks hebben we het hier over? 68pins bekabeld of 80 pins SCA hotswap? In het geval van bekabeld moet je goed kijken of je geen dubbele IDs hebt (jumpers plaatsen dus).

• MetZyZteM
Het zijn 68 pins SCSI disks.
De oude disk:

36.4 GB 15000 RPM WIDE ULTRA320 SCSI
HP MODEL: BF03698287
spare part no: 357913-001

Op de voorkant van de disk (naast de aansluiting) stond geen 1 jumper.
Achterop stond 1 helemaal rechts, heb ik bij de andere disk ook zo gedaan. Waar het precies voor staat weet ik zo niet. Het plaatje is mij niet helemaal duidelijk. De disk layout ziet er in ieder geval 98% identiek uit met de nieuwe schijf.

edit: Nieuwe disk is de Seagate Cheetah® 15K.5 Ultra320 SCSI 73-GB Hard Drive - ST373455LW
http://www.seagate.com/ww...dd04090aRCRD&locale=en-US
Data sheet: http://www.seagate.com/do...disc/ds_cheetah_15k_5.pdf
Manual: http://www.seagate.com/st...nuals/scsi/100384776d.pdf

[ Voor 29% gewijzigd door MetZyZteM op 13-07-2011 20:32 ]

• _JGC_
Kijk even welk SCSI ID de overgebleven disk heeft, zorg ervoor dat je de vervangende disk op een ander ID jumpert. Van die nieuwe Seagate disk moet wel enige documentatie te vinden zijn.

• MetZyZteM
_JGC_ schreef op woensdag 13 juli 2011 @ 20:22:
Kijk even welk SCSI ID de overgebleven disk heeft, zorg ervoor dat je de vervangende disk op een ander ID jumpert. Van die nieuwe Seagate disk moet wel enige documentatie te vinden zijn.
Ga ik morgen kijken, uit m'n hoofd heeft die 0.
Even een stelling voor mijn duidelijkheid: het kan niet zo zijn dat beide disks geen jumpers hebben?
Zo was het namelijk wel met de oude disk (?!)

• _JGC_
Sommige disks vechten onderling wel uit welk SCSI ID ze krijgen, maar bij 68pin SCSI is dat niet altijd even gangbaar. Beter is om ze gewoon te jumperen op een ID. Een disk zonder jumpers krijgt ID0. Als je 2 disks met hetzelfde ID op de bus hebt gebeuren er gewoon gekke dingen.

• MetZyZteM
Dat moet haast het probleem wel zijn, ik laat het weten morgen!

• MetZyZteM
JGC --> _/-\o_

Ik voel me zo stom atm, disk op ID1 en draaien als een tiet... :*)
Pagina: 1