Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-05 21:25
Zojuist heb ik geprobeerd om twee HD204UI's in raid-1 op te stellen, maar het bios, de debian setup en een debian installatie op een andere hd herkennen maar 2x 1 tb ipv 2x 2 tb. Zowel op de rekening als op de drives zelf staat 2 tb, dus ik heb niet per ongeluk een verkeerd model besteld ;)

Aangezien de GA-K8N51PVMT-9 al vrij oud is, zijn er al tijden geen bios updates meer uitgekomen. Ik draai de laatste revisie (F4).

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen? Uren googlen heeft niets zinnigs opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:54
Als je geen gebruik maakt van de raid optie in de bios worden de schijven dan wel (met name door de linux setup) normaal herkend? Dan zou ik gewoon in linux een softraid aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Mijn vermoeden is dat die controller gewoonweg niet overweg kan met zulke grote schijven. Je kunt het eens navragen op het Gigabytesupportforum, maar ik geef je weinig kans dat er iets aan te doen is, heb al vaker zulke oude systemen gezien die niet overweg kunnen met grote disksk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immad
^^Dat is juist wat ik geprobeerd heb. Die bios-raid-optie leek me minder handig dan echte softraid.

^Ik was er al bang voor. Ik zal dat supportforum eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Stel hem eens in op IDE of AHCI en boot dan Debian; wat zie je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immad
De optie om dat in te stellen ontbreekt, maar als ik vanaf een andere hd debian boot, krijg ik de disks te zien als 1TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Dus je SATA controller is alleen maar in RAID mode te gebruiken? Kun je een foto/screenshot van je BIOS maken want dat lijkt me namelijk héél sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 08:54
Dat is wel vreemd idd. AHCI ontbreekt meestal bij oudere Nvidia chipsets maar bijna altijd kun je in de bios kiezen tussen IDE en RAID (vaak nog per poorten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immad
Dat laatste klopt, en bij beide opties worden de hd's als 1 TB herkend. Nu heb ik er een probleem bij, want op aanraden van het gigabyte support forum (http://forum.giga-byte.co.uk/index.php/topic,6105.15.html) heb ik een onofficiele bios met geupdate raidsoftware geflasht, maar ik kom het bios niet meer in, alhoewel ik nog wel beeld krijg :(
Pagina: 1